Gå til innhold
Hundesonen.no

Sunn og god mat


SaraS
 Share

Recommended Posts

Jeg trenger flere oppskrifter og ideer til sunn og god mat. Vi kan jo dele de oppskriftene vi har? Jeg begyner å gå tom for ideer, da det går mest i salater og torsk med tomat og brekkbønner :lol: Og fryktelig mye egg.

Jeg har ganske streng diett akkurat nå fordi jeg skal mye ned i vekt, og bruker ikke smør eller olje. Jeg spiser også lite karbohydrater, men noe blir det.

Jeg tar bilde av nesten alt jeg spiser, så husker jeg også hva som var godt og ikke, slik at jeg kan lage det igjen :)

Her er det bilder av både frokoster, lunsjer, middager, kvelds og dessert:

e8135b4a.jpg

31d780c6.jpg

c5fa89e7.jpg

feec115d.jpg

Hjemmelaget tomatsuppe. NAM!

2a8ca470.jpg

782978ab.jpg

aade8cf3.jpg

Torsk med chili og hvitløk

1ac396b0.jpg

Smoothie med yoplait yoghurt 0%fett og 0% sukker + bær.

1e92074a.jpg

990d2238.jpg

83b696dc.jpg

Laks med hvitløk og jalapeno, også veldig godt!

3b5a5fb4.jpg

Omelett med reker og lodderogn + masse annet.

0c7d8289.jpg

Melon med jordbær, kiwi og blåbær. Yoplait over og holy shit NAM!

Flere som vil dele sunn og god mat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ååå, nå fikk jeg dårlig samvittighet ovenfor kroppen min her jeg sitter og gafler non-stop.

Følge med i denne tråden, har ikke vondt av å spise bedre! :D

(Maten så forresten utrolig god ut!)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fullkornspasta (gjerne sånne skruer), spinat, litt grønnsaker, chili, hvitløk og kyllingfilet røres sammen med litt creme fraiche.

Ruccola salat med pinjekjerner, bønner, feta og valnøtter ++.

Mammas kyllingsalat: kjøttet av en grillet kylling, egg, cherrytomater, pasta eller poteter (kan droppes) purre og sånne salatgreier.

Som dressing : 50/50 majones og rømme, smakes til med sitronpepper og ketchup.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Damn, det der er ikke mat, det er kunst! Flink du! Skal absolutt følge med på tråden her, men har lite med gode oppskrifter. Men en kan jeg dele

To bokser med hakkede tomater med krydder, en pakke kjøttdeig, enten vanlig, kylling eller svin - etter preferanse, en eller to gulrøtter, en halv løk. Stek kjøttdeig, svett løken litt, ha i tomatboksene og kok opp så man får ut bitterheten, og tilsett gulrøtter og la det koke. Smakes til med krydder etter ønske. Enkelt og veldig godt! Pleier å ha i litt tacosaus også for litt ekstra "piff".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du verden, her var det mye som så godt ut! Nå skal jeg bli skikkelig flink jeg også altså, blir jo inspirert! Jeg lager mye supper når jeg er på slankern. Kyllingsuppen min kan du jo, kjøttsuppe av magert kjøtt kan varieres med alle slags grønnsaker. Lag suppene selv, posesupper er kjedelige og inneholder ofte mye rart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del oppskrifter, men lite bilder. Kan ta bilder når jeg lager noe neste gang :)

Fant ett bilde.. Men det ser ikke like delikat ut som dine SaraS :P Men det er veldig godt, veldig enkelt og veldig sunt :)

IMG_0231.jpg

Det er strimlet squash, hakkede tomater, hvitløk, salt, pepper, champignon og kalkun/kylling karbonader :) Bland alt untatt squashen sammen og varm det opp. Strimle squash med osthøvel eller lignende og legg det i stekepanna. Hell sausen over og varm litterann. Ferdig! Lavkarbo eller lavkalori, spiller ingen rolle i denne retten for den er sunn for alle :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er næringsinnholdet i Prior pølser med kalkun og kylling. Kan noen fortelle meg hva som er bra fett og dumt fett? Jeg er helt grønn på sånt :icon_redface:

Energi 659 kJ/158 kcal, protein 11 g, karbohydrat 6 g hvorav: sukkerarter 1,9 g, fett 10 g hvorav: mettede fettsyrer 3,3 g, enumettede fettsyrer 4,9 g, flerumettede fettsyrer 1,8 g, kostfiber 0,1 g, natrium 1 g

Det står jo sukkerarter også. Er de ikke så sunne disse pølsene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fy flate - det så superdelikat ut, Sara! :D

Blomkålsuppe, Grønnsakssuppe med ulike typer kjøtt (eller uten) bruk spennende grønnsaker som gir ulik smak for og variere.

Lasagne med squash i stedet for pastaplatene (lag sausen selv)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er næringsinnholdet i Prior pølser med kalkun og kylling. Kan noen fortelle meg hva som er bra fett og dumt fett? Jeg er helt grønn på sånt :icon_redface:

Energi 659 kJ/158 kcal, protein 11 g, karbohydrat 6 g hvorav: sukkerarter 1,9 g, fett 10 g hvorav: mettede fettsyrer 3,3 g, enumettede fettsyrer 4,9 g, flerumettede fettsyrer 1,8 g, kostfiber 0,1 g, natrium 1 g

Det står jo sukkerarter også. Er de ikke så sunne disse pølsene?

Er det ikke disse som inneholder masse MUK? Styr unna, hold deg til rent kjøtt :)

EDIT; Beklager dobbeltpost, slå gjerne sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mange gode, magre middager som jeg stort sett lager en av hver eneste dag :) Går selv på Grete Roede!

http://www.greteroede.no/oppskrifter/

Takk, det var jo bare supert!

Denne skal jeg søren meg lage :D Jeg eeelsker Gazpacho!

Gazpacho

  • 4 stk Tomat
  • 1/2 stk Rød paprika
  • 1/2 stk Agurk
  • 1 fedd Hvitløk
  • 1/4 stk Rød chili
  • 4 dl Tomatjuice
  • 2 ss Olivenolje
  • 1 kvast Koriander
  • 1 stilk Stangselleri
  • 1 ss friskpresset Sitronsaft
  • 1/4 ts Salt

Rens og skjær grønnsakene i mindre biter, og kjør alle ingrediensene i en foodprocessor.

Smak til med sitronsaft og litt salt.

Serveres iskald i små glass pyntet med stangselleri.

1694964_250x320_crop_resize.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenge PT-Julie skal komme og vifte litt med fingeren, beklager :P

Fett er sunt. Fett er viktig for kroppen. Det er ikke anbefalt å ligge lavt på "alt", altså fett, karbohydrater, kalorier. Det blir vanskelig etterpå. Rask rask nedgang er fristende, men det er en grunn til at så mange går opp og ned i evigheter, og at mange sliter med å holde vekta de ønsker å komme ned til.

Hjernen består av ekstremt mye fett. Det samme med ryggmargen.

Husk at det er forskjell på SUNT fett og SUNNE karbohydrater.

Det virker som så veldig mange i dag er livredde for både fett og karbohydrater. Ja, spiser du en skje med fett fra frityrkokeren til McDonalds så er det selvfølgelig usunt, men fett i en avocado, fisk, koteletter, fillet, stek, nøtter, noen sunne oljer osv er BRA for kroppen! Det er viktig å ikke være hysterisk.

Mettet fett:

- fettsyrene inneholder kun enkeltbindinger mellom karbonatomene

- finnes i kjøtt, smør, sjokolade, ost, kjeks osv.

- dette fettet er ikke bra for oss i store mengder ettersom det øker risikoen for hjerte- og karsykdommer.

- "IKKE SUNT" (ikke mer enn 10% av fettet vi får i oss burde være mettet)

Umettet/flerumettet fett:

- fettsyrene inneholder dobbeltbindinger mellom karbonatomene

- finnes i fisk, nøtter, avocado, rapsolje, olivenolje os.

- dette er fett som kroppen trenger for bl.a. energi og varme

- "SUNT" (men i mindre mengder selvfølgelig)

Ta den pølsa over her som eksempel. Den inneholder til og med mer protein enn fett. Veldig veldig lavt på karbohydrater. En ekstremt mager pølse, med kun 158 kalorier pr 100 gram! Jeg syns faktisk at om man har "problemer" med å spise en sånn pølse eller føler seg forferdelig usunn når man gjør det, så bør man revurdere hvordan man tenker og stoppe opp før det går for langt (tar kun utgangspunkt i næringsinnholdet i pølsa, ikke om det er MUK i den eller ikke).

Lettlest artikkel om karbohydrater.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strenge PT-Julie skal komme og vifte litt med fingeren, beklager :P

Fett er sunt. Fett er viktig for kroppen. Det er ikke anbefalt å ligge lavt på "alt", altså fett, karbohydrater, kalorier. Det blir vanskelig etterpå. Rask rask nedgang er fristende, men det er en grunn til at så mange går opp og ned i evigheter, og at mange sliter med å holde vekta de ønsker å komme ned til.

Hjernen består av ekstremt mye fett. Det samme med ryggmargen.

Husk at det er forskjell på SUNT fett og SUNNE karbohydrater.

Det virker som så veldig mange i dag er livredde for både fett og karbohydrater. Ja, spiser du en skje med fett fra frityrkokeren til McDonalds så er det selvfølgelig usunt, men fett i en avocado, fisk, koteletter, fillet, stek, nøtter, noen sunne oljer osv er BRA for kroppen! Det er viktig å ikke være hysterisk.

Ta den pølsa over her som eksempel. Den inneholder til og med mer protein enn fett. Veldig veldig lavt på karbohydrater. En ekstremt mager pølse, med kun 158 kalorier pr 100 gram! Jeg syns faktisk at om man har "problemer" med å spise en sånn pølse eller føler seg forferdelig usunn når man gjør det, så bør man revurdere hvordan man tenker og stoppe opp før det går for langt (tar kun utgangspunkt i næringsinnholdet i pølsa, ikke om det er MUK i den eller ikke).

Lettlest artikkel om karbohydrater.

Jeg ler litt av hele MUK-hysteriet jeg, da. Jeg er en av dem som synes det er utrolig flott at vi faktisk bruker hele dyret og alt som er av kjøtt på det fremfor å kaste store mengder spisbart kjøtt, kun fordi det ikke er fileter. I "gamle dager" spiste jo folk innvoller, hud, hår og you name it, nettopp fordi det var god næring. Så spis MUK sier nå jeg..

Sorry O.T.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en gjenganger når jeg er matlei, og den varierer jeg med både kjøtt og fisk.

Tacosalat - stek kjøtt eller fisk. Bruker tacokrydder på kjøttet, men ikke på fisken. Lag en salat med det som frister, tilsett kjøtt/fisk + lettrømme og tacosaus. Enkelt, sunt og godt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enig med julie! :) Jeg har helt fett-noia, men jeg er ikke redd for fett som er innbakt i naturlig mat, som nøtter, avokado, eggeplommer, fet fisk, meieriprodukter (med unntak av smør). (Pleier å tørke av pølser etter de er stekt for å få av smøret, eeehheheh)

Noe fler burde spise mer av er tunfisk. Utrolig godt og veldig billig. Pleier å ha på litt dressing eller kesam blanda med majones. Passer til det meste!

Jeg lager ofte gryteretter med tomater. Har stor tro på at det er veldig sunt (og godt) å spise masse boksetomater :P Lager alt av pizzasauser og pastasauser selv og tilsetter urter, grønnsaker og løk. I gryteretter har jeg oppi kyllingkjøttdeig, bønner/kikerter og det jeg finner av grønnsaker i kjøleskapet. Jeg har også brokkoli til eller oppi alt jeg lager omtrent. :P Prøver å få spist tomater til middag to ganger i uka hvertfall, og brokkoli seks :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ler litt av hele MUK-hysteriet jeg, da. Jeg er en av dem som synes det er utrolig flott at vi faktisk bruker hele dyret og alt som er av kjøtt på det fremfor å kaste store mengder spisbart kjøtt, kun fordi det ikke er fileter. I "gamle dager" spiste jo folk innvoller, hud, hår og you name it, nettopp fordi det var god næring. Så spis MUK sier nå jeg..

Sorry O.T.

Ikke noe galt i MUK for de som vil spise det, syntes bare "bortforklaringene" etc rundt det er så unødvendig. MUK er MUK.

OT slutt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis MUK sier jeg og! :)

Men det var ikke det jeg skulle si her nå. Jeg er også veldig enig i at rent kjøtt og rene grønnsaker er alfa omega. Men innimellom må jeg sprite opp litt. Jeg er også veldig enig med IW om at man ikke skal bli hysterisk.

Et lite snacks-tips som er latterlig enkelt og smaker veldig godt:

IMG_0457.jpg

Noe så avansert som eple med kanel :lol: Men faktisk veldig godt. Og kanel er jo bra for å holde blodsukkeret stabilt :)

Dagens middag:

IMG_0458-1.jpg

Kyllingfilet stekt med hvitløk og rødløk, mos (blomkål, en halv potet, en skje philadephia light, salt, pepper og estragon), tomat og saus (vann, kyllingfond, en teskje philadelphia light, maizenna, sukkerkulør).

Alt er relativt, men etter min mening ganske sunn middag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis du spiser pasta, så lager jeg en enkel pasta rett med en kyllingfilet i biter, litt bacon, purre og litt krydder etter ønske. Stekes i panne, når alt er ferdig stekt har jeg på en skje rømme, rører rundt og serveres på tagliatelle. Alternativ to: en boks tunfisk surres i panna sammen med en løk, hiv på mais og litt rømme og serveres med spagetti- yummi!

Jeg liker godt fisk, for å få variasjon fra torsken kan du kjøpe salmalaks, skjære den i tynne skiver, dyppe på litt soyasaus og sesamfrø- det er sunt. Om du ikke liker fisken rå, kan den snus ett minutt i panna og spises med hva som helst som tilbehør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

149013_10150322341220072_834435071_15845853_3784364_n.jpg

Kylling marinert i koriander ingefær kardemomme og kanel. På en seng (heter vist det når kjøttet ligger oppå) av squash sopp selleri asparges og avokado. Og oppfunnet dressing av rømme, grov sennep og sambal olek.

Evt ta most avokadoen sammen med cream fresh og grov sennep. En litt annerledes "dressing" det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9788202337070.jpg?w=218

Denne boka anbefaler jeg :) Jeg fikk den i bursdagsgave for et par dager siden. Den tar for seg alle slags salater, både med fisk, skalldyr, kjøtt og frukt. Masse store flotte bilder. Den kommer jeg til å bruke veldig mye fremover nå.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

OT: orker ikke å google, så hva i all verden er MUK. Avskjær fra beina? Om så er, hvorfor i all verden er dette så farlig da?

Det er som Line sier, mekanisk utbenet kjøtt. Det er rett og slett det kjøttet som sitter igjen på skråget etter at man har fjernet filetene, vingene osv. Konsistensen er mer farseaktig enn det ville vært på en filet, på grunn av måten det er tatt av skråget på. Noe mer fettrikt kan det nok tenkes at det er, men MUK er kjøtt fra samme dyret som filetene kommer fra :) To me - no big deal. Pølser og kyllingkjøttdeig har jeg spist i alle år, og det kommer jeg jammen til å fortsette med.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...