Gå til innhold
Hundesonen.no

bra billig mat !


Strøssel
 Share

Recommended Posts

Tja, billigmat er det ikke uansett, men vi spiser endel kyllingfilet i div former og sparer ganske mange penger på å kjøpe de gule frosne posene de har på feks ica. Både kyllingfilet og kyllinglår faktisk. Mannen er også veldig glad i de billigtacosausene på ica maxi.

Og ellers støtter jeg forslaget over og må bare legge til: det er faktisk ikke så masse jobb. Noe av det billigste vi har gjort er å være flink til å woke grønnsaker. Magefyll i stede for feks kjøtt - og billig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra, billig ferdigmat finnes nok ikke nei. Men derimot er det mye råvarer som er billig, og man kan lage mye godt ut av.

* Feks. ribbe til 19 kr./kg på rema. En favoritt for meg har blitt Hellstrøms "asiatiske variant". Billig og supergodt! Utbeinet og surret lammelår kan med fordel tilberedes på samme måte. Kjøper man lammelår i påsketiden koster det ikke mange kronene (om man ikke har hjemmelagede lam :D )

* Salt suppekjøtt er billig. Grønnsaker også. Så koker man suppe :w00t: (eller lager raspeballer - bygg og poteter er nesten gratis - og har kålrot til, også nesten gratis...)

Det var bare et par eksempler. Listen over billig og god mat er egentlig uendelig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å lage meksikansk gryte (toro). Kylligkjøttdeig til ca 17 kr og gryteposen til ca 22 kr, og for meg holder en pakke til 2-3 middager. Trenger man litt variasjon er det utrolig godt å kjøpe tortillas å ha det i (og da holder den gjerne til enda flere middager).

Ellers er jeg også veldig glad i å lage pai, og kjøper da en pulverbunn (tilsett kun vann) til 20-30 kr. Tilsetter alt mulig av rester, men ofte kylligkjøttdeig, rømme, sopp, brokkoli, spinat, egg, melk osv. En pai holder gjerne til 4-5 måltider. (Kan fort bli veldig mektig, avhengig av hva man tilsetter.)

De store gule fryste posene med kyllingfileter går det også litt av. Og laksefileter fra et eller annet billigmerke, med brokkoli, gulerøtter og blomkål til. (Helt ærlig synes jeg ingen av delene er kjempegodt, men altså, billig og sunt..)

Karbonader man lager selv av kylligkjøttdeig er også billig og godt, gjerne med hjemmelagd potetstappe til.

Og, en ting til. Om man lager en stor porsjon grove pizzasnurrer er det veldig lettvint å ta opp av fryseren om man trenger en rask frokost/lunsj/kvelds.

Edit:

Og havregrøt! Havregryn er jo nesten gratis, og med blåbærsyltetøy og eple i er det faktisk veldig godt! Og om man ikke følger anvisningen på bakken, men bruker litt ekstra gryn, lages det på ca 5 minutter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du eksempler? Det er jo dyrere å handle inn til hjemmelaget, men du får jo MYE mer (og bedre) mat for pengene.

Tomatsuppe, pastasaus (skikkelig, med bla gultøtter, olivenolje og løk) , brød...

Jeg har lagd det meste fra bunnen av etter at poden begynte å spise fast føde, og jeg føler ikke jeg har spart penger på det akkurat..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du paibunn selv, koster det ca 5 kroner;-)

Men det er vanskelig! :aww: Den må jo stå i kjøleskapet, forhåndsstekes og og og.. Så god er jeg ikke til å lage mat. Her er det bare å helle i vann, putte i formen og slenge i ovnen. Men det hadde kanskje ikke vært så dumt å lære seg å lage den fra bunnen av. Har du tilfeldigvis en god/enkel oppskrift? Jeg har søkt litt rundt, men jeg blir litt skremt av avanserte oppskrifter. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøper ofte laksefileter fra First Price. Betaler litt under 40 kr for en pakke med 4 fileter. Kjøp en brokoli (eller asparges for å variere) ved siden av så har du billig, god og sunn middag i noen dager! Lager noen ganger litt ris ved siden av også, og det er jo uansett veldig billig.

Ellers er jo kyllingkjøttdeigen fra Prior både billig og god. En pakke på 400 gr. koster vel rundt 20 kr og av en sånn lager jeg 4 burgere (tilsetter bare et egg, litt mel, salt og pepper. Evt annet godt du vil ha i også f.eks. hvitløk). Da kjøper jeg hamburgerbrød og tomater ved siden av, så har jeg middag i 4 dager der også!

Jeg har kjøpt en sekk med billige poteter som egner seg til råsteking og lager potetbåter som jeg steker i ovnen. En sånn potetsekk er maaaange potetbåter som kan være litt ekstra tilbehør ved siden av f.eks. laksemiddagen. Fryser de ned etter å ha laget en stor posjon. Er selvfølgelig best når de er ferske, men man sparer masse ved å lage større mengder for så å fryse ned. Jeg kaster minimalt med mat og jeg har blitt ganske flink til å lage gode middager til en liten penge :)

Er jo ikke sikkert dette er noe for alle da, men da har dere ihvertfall et par forslag fra meg også!

Jeg handler på Kiwi, det kan jo ha litt å si mtp priser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vanskelig! :aww: Den må jo stå i kjøleskapet, forhåndsstekes og og og.. Så god er jeg ikke til å lage mat. Her er det bare å helle i vann, putte i formen og slenge i ovnen. Men det hadde kanskje ikke vært så dumt å lære seg å lage den fra bunnen av. Har du tilfeldigvis en god/enkel oppskrift? Jeg har søkt litt rundt, men jeg blir litt skremt av avanserte oppskrifter. :lol:

Sånn for eksempel:

Ingredienser

50 g smør

2 1/2 dl hvetemel

2-3 ss vann

Tilberedning

kjør alt sammen i en foodprocessor. Spe med vannet til slutt så du ikke bruker for mye og deigen blir for våt.

(nå har jeg ikke prøvd akkurat denne oppskriften, men stort enkler blir det vel ikke. Jeg ville nok droppet maskinen, og knadd for hånd = mindre oppvask. Ellers er det vel 2 sek. google å finne nesten like enkle oppskrifter som er bedre;-) )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er vanskelig! :aww: Den må jo stå i kjøleskapet, forhåndsstekes og og og.. Så god er jeg ikke til å lage mat. Her er det bare å helle i vann, putte i formen og slenge i ovnen. Men det hadde kanskje ikke vært så dumt å lære seg å lage den fra bunnen av. Har du tilfeldigvis en god/enkel oppskrift? Jeg har søkt litt rundt, men jeg blir litt skremt av avanserte oppskrifter. :lol:

Wait what? Paibunn vanskelig? Jeg lager ofte pai fra bunnen av, og har aldri holdt på med kjøleskaping eller forhåndssteking :P Blir godt lell!

DEIG

25 gram gjær

2 1/2 dl lunkent vann

1/2 ts salt

2 ss olje

2 dl grov sammalt hvete

4 dl hvetemel

Rører gjæren uti riktig temp vann, tilsetter resten og arbeider det sammen til det er glatt og fint. Heves i 30 minutt. Legger den i en smurt paiform, og har oppi ting som er godt. Som oftest bruker jeg broccoli, spinat mikset med bacon eller skinke, samt slenger over en oste/eggeblanding på toppen (2-3 egg, 2-3 dl melk, passe mengde ost, og godt krydder), blander det litt lett i formen. Stekes på 200 grader i 40-45 minutt ca (nederst i ovnen), sånn ca. La den stå pittelitt før den spises. Nomnom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig glad i å lage meksikansk gryte (toro). Kylligkjøttdeig til ca 17 kr og gryteposen til ca 22 kr, og for meg holder en pakke til 2-3 middager. Trenger man litt variasjon er det utrolig godt å kjøpe tortillas å ha det i (og da holder den gjerne til enda flere middager).

Ellers er jeg også veldig glad i å lage pai, og kjøper da en pulverbunn (tilsett kun vann) til 20-30 kr. Tilsetter alt mulig av rester, men ofte kylligkjøttdeig, rømme, sopp, brokkoli, spinat, egg, melk osv. En pai holder gjerne til 4-5 måltider. (Kan fort bli veldig mektig, avhengig av hva man tilsetter.)

Paibunn er noe av de enkleste (og billigeste) å lage selv. Jeg lar den aldri stå i kjøleskapet før jeg presser den ut. Bruker ikke noen oppskrift men pleier å ha dette i deigen:

- grovmelblanding

- cottage cheese

- salt

- kaldt smør som jeg knar inn i deigen.

Gryte er også superenkelt å lage selv! Ta en boks hermetiske tomater, stek kjøtt og grønnsaker, evt mais, ananas o.l. og ha i litt buljong og rømme (evt masse rømme) el.l. - Voila!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tomatsuppe, pastasaus (skikkelig, med bla gultøtter, olivenolje og løk) , brød...

Jeg har lagd det meste fra bunnen av etter at poden begynte å spise fast føde, og jeg føler ikke jeg har spart penger på det akkurat..

Tomatsuppe blir vel billigere på pose ja..men det er jo ikke bra mat lenger da.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fisk i porsjons pakkninger eller kjøpe fersk fisk i kjøledisken og dele det opp i porsjons pakker selv.

Men kan kjøpe grønnsaker på tilbud og fryse selv i porsjoner (eks fersk spinat i poser), evt frossene grønnsaker (som man nå mener er like eller mer næringsrikt enn de man kjøper ettersom de blir bråfryst ganske kjapt etter de blir tatt opp).

Sauser kan man lage av det meste om man har krydder, soya saus fløte, cream fresh e.l.

1 stk avokado og blandet med rømme etter smak kan bytte ut feks poteter/ris sammen med stekt kjøtt og grønnsaker.

Frossene lapskaus poser hvor man kjøper "gryte kjøtt" og putter i. Det er en ganske billig middag.

Det er egentlig bare fantasien som setter en stopper for hva som er billig OG bra. Somoftest er det kjøttet som er den dyre biten av måltidet og jeg bytter det ut med massa grønnsaker som gir metthetsfølese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som JeanetteH sier, så kan du få kjøpt frossen lapskaus (tror de koster under 20 kroner for en kilo på Rema). Også kjøper jeg strimlet svinekjøtt på samme stedet til rundt 20 kroner (husker ikke om det er 300 eller 500 gram). Buljong slenger jeg også oppi, og det er jo noe man har "lenge".

Ellers pleier jeg å kjøpe diverse grønnsaker og lager meg salat. Det pleier alltid å være kylling på tilbud i ferskvaredisken i enkelte butikker ofte, så har man plutselig mat i 3-4 dager. Eller så koster vel en boks med tunfisk rundt 5-10 kroner i stedet for kylling? Også litt pasta oppi kan duge, du får kjøpt en kilo pasta penne for 6-7 spenn.

Lasagne kan man også lage, også fryse ned i porsjoner.

Rema 1000 pleier jo å ha sånne brosjyrer, med middager til under hundrelappen, kanskje ta en titt der også?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Poteter og grønnsaker i store pakninger er svært billig. Hamstre med stor pose med poteter, gulerøtter, en stor pose med fryste erter, hel blomkål, brokkoli osv, 6pk tomater, løk osv., så sparer man mye penger enn å kjøpe det i mindre format hver gang.

Suppelere det med forskjellige sauser, gjerne lage enkle sauser selv, og billig kjøtt som du finner.

Farmen-merket fra Rimi er billig, der får du billige, ferske koteletter og ferske laksefileter, stor frysepose med (faktisk) gode kjøttboller, kyllingvinger osv.

Så vær på utkikk etter andre kjøttvarer som er på salg, innimellom har de kjøttdeig, svinekjøttstrimler osv. svært billig, så har man fryseplass, er det lurt å hamstre med seg. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...