Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling - er det unødig mye fjas og fjollerier?


jlkm
 Share

  

69 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      41
    • Nei
      23
    • Vet ikke ..
      5


Recommended Posts

Forskjellen på en collie i showringen og utenfor. Den ene ser ut som den har stått i medvind i en orkan, den andre er mer normal :- )

Jeg hater at det ser ut som all pelsen er sugd fremover og opp sånn som det der på utstilling. Det er hverken naturlig eller pent, så hvorfor det er sånn de ser ut når de stilles, aner jeg ikke.

Puffy show version:

*klippe*

Du kan ikke sammenligne en hund som er stelt og blåst mot en som faktisk er nedrøytet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt sånn Mann til Mann svar liksom... Jeg er nok ikke så ulik deg når det kommer til sjokket og sirkuset som er utstilling med alle verdens raser innklemt på et alt for lite område hvor både folk

man kan få til mange positurer uten at det trenger være tvang inni bildet faktisk

I den andre tråden var det vel Mari som sa: "Utstilling har en funksjon innen avl. Den sier noe om hva din hunds foreldre er som avlsdyr." Da lurer jeg på: I raser med mye pels og mye pelsfluffing,

Du kan ikke sammenligne en hund som er stelt og blåst mot en som faktisk er nedrøytet?

Ikke si at du ikke skjønte hva jeg mente, for det gjør du.

Annet eksempel på normalversjon, pelsen ligger normalt på hunden, siden du absolutt må pirke.

boys_2_pic1.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til hodestillingsdiskusjon: Hvis hunden er godt (riktig) konstruert vil den ikke ha noe problem med å holde hodet høyt hevet. Min hund for eksempel, er ikke spesielt godt konstruert i skulder- og nakkepartiet, og det er grunnen til at hun holder hodet lavere enn mange andre eksemplarer av rasen. Også hun kan bære hodet mer hevet enn det hun gjør av seg selv (nei, ikke med tvang, men med litt vifting av godbiter e.l.), men for henne er det mer naturlig å ha det senket. Det er jo ikke et tegn på jåleri at man vil ha hundens hode i riktig posisjon, det er jo nettopp for å vise at hunden er riktig konstruert. Om man må fysisk tvinge hodet opp og med makt holde det der, er hunden neppe så godt konstruert som man kanskje ønsker å tro.

Så hvorfor står folk med halsbåndet så langt oppunder haka at de mest minner om en dårlig kopi av C.Millan? Fordi de vil skjule den dårlige bygningen til bikkja si?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå synes jeg dere faktisk er gangske vrange her :lol: en oppdolla OES er da ikke som en "normal" OES, selv jeg som har nada peiling på rasen ser da det, tilfelle er vel Puddel og? Mange oppdolla hunder der på utstilling, de mååå ikke ha alle de slags frisyrene for å kjenne og se pelskvaliteten liksom (jada, jeg veit at Puddel klipp var (merk var) en praktisk klipp før i tiden) Jeg er et ihuga utstillings menneske som er å se på mange utstillinger i året, men det er da mye fjas og fjolling :lol: det er da absolutt ikke noe å stikke under en stol. Det er et misse show,lik det eller ei :whistle:

Og jeg er så glad for at jeg har en lettstelt rase, jeg hadde nok droppa utstilling med en pelsrase.

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor står folk med halsbåndet så langt oppunder haka at de mest minner om en dårlig kopi av C.Millan? Fordi de vil skjule den dårlige bygningen til bikkja si?

Jepp. Er det noe å lure på da? Trikser og mikser i utstillingsringen selv jeg, så hunden skal se best mulig ut og prøve å skjule feila :lol:
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor står folk med halsbåndet så langt oppunder haka at de mest minner om en dårlig kopi av C.Millan? Fordi de vil skjule den dårlige bygningen til bikkja si?

For eksempel. :) Det er ikke uvanlig å prøve å skjule de feilene hunden har ved å stille den sånn eller slik, børste pelsen litt opp et sted o.l. En god dommer oppdager feilene uansett, men det blir kanskje ikke fullt så framtredende som de ellers ville vært. Jeg er av den oppfatning at man bør stille hunden så den ser ut slik den gjør på sitt aller beste - det vil si godt trent, godt muskulert, i god pelskondisjon (selvfølgelig kan man stille en nedrøytet hund, men den bør i det minste være ren og flokefri) og ellers yte hunden mest mulig rettferdighet i måten man viser den fram på. Det er en hårfin grense mellom å vise hunden fra sin beste side og å dra strikken for langt når det gjelder å skjule feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så hvorfor står folk med halsbåndet så langt oppunder haka at de mest minner om en dårlig kopi av C.Millan? Fordi de vil skjule den dårlige bygningen til bikkja si?

For da ligger den ikke i veien for dommeren som skal ta over hunden? For dommeren pleier kjenne hode for seg også fra nakken og nedover skuldrene. Den ligger heller ikke slik at den lager en brytning mellom nakke/rygg.

Grunnen til at jeg gjerne stille hundene mine slik er enten pålassmangel i ringen til å kunne stille de fritt, jeg tar 1-2 meter mer av plass om jeg gjør det, og på bilder så ser det mye bedre ut enn feks dette hvor bikkja forsvinner ut av bilde mer eller mindre:

181513_10150405271155072_834435071_17326569_6554385_n.jpg

Men ja mange bruker linen feil i utstillingringen, men slik det høres ut på noen her så er det "alle". De jeg ser som missburker slik plassering av kjettingen feil er de som ikke har trent og som egentlig ikke helt vet hva de driver med og stresser noe syklig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Er helt enig med TS angående rasens stell egentlig, det ser ikke veldig naturlig ut at man tupperer pelsen på den måten, er det i det hele tatt noen andre raser man gjør det med?

Selvsagt skal pelsraser være velstelte, nybadet og flokefrie. Men for å sammenlikne litt så er jo ikke OES SÅ veldig annerledes pelsmessig enn f.eks min egen rase, men de blir stelt helt forskjellig. Der OES tupperes over hele pelsen, mens Havanais bare gres slik at pelsen skal ligge, og dermed er det ikke spesielt forskjell på en Havanais i det hverdagligse med full pels - enn en i utstillingsringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt enig med TS angående rasens stell egentlig, det ser ikke veldig naturlig ut at man tupperer pelsen på den måten, er det i det hele tatt noen andre raser man gjør det med?

Selvsagt skal pelsraser være velstelte, nybadet og flokefrie. Men for å sammenlikne litt så er jo ikke OES SÅ veldig annerledes pelsmessig enn f.eks min egen rase, men de blir stelt helt forskjellig. Der OES tupperes over hele pelsen, mens Havanais bare gres slik at pelsen skal ligge, og dermed er det ikke spesielt forskjell på en Havanais i det hverdagligse med full pels - enn en i utstillingsringen.

så da burde TS heller sutre over sin egens rase pelsstell, og tenkte litt over det selv istedenfor å si at alt er jåleri og grusomt osv når de fleste raser knapt bare blir badet dagen før utstilling :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

så da burde TS heller sutre over sin egens rase pelsstell, og tenkte litt over det selv istedenfor å si at alt er jåleri og grusomt osv når de fleste raser knapt bare blir badet dagen før utstilling :)

Joda, sant det, men er jo en del "jåleri" med enkelte pelshundraser, det er det jo ikke noe å si på. Og dessverre er det jo mange av de som ikke får leve slik som hunder burde, 'for det ødelegger jo pelsen'...

Men det er jo selvsagt helt opp til hver enkelt, og ønsker man å kombinere utstilling og en slik rase, så blir det mye stell (som man burde være klar over), det er jeg enig med deg i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, sant det, men er jo en del "jåleri" med enkelte pelshundraser, det er det jo ikke noe å si på. Og dessverre er det jo mange av de som ikke får leve slik som hunder burde, 'for det ødelegger jo pelsen'...

Nå er vel ikke det gjeldende for mange indvider her i norge? Det bunner vel heller i latskap ofte :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker første utstillingen med Yaris jeg, da tvihold jeg faktisk i linen, han hadde jo hodet så høyt fra før, men nervene mine gjorde at jeg holdt den stram.

Flinke dommeren gikk bare bort til meg, nappet litt i båndet, da innså jeg hvor stiv jeg hadde vært og slappet av i hånden.

Ellers må jeg si at på bildene til Jeanette så ser jeg at man kan tro at hun holder stramt, men et blikk på hånden så ser du at den er helt avslappet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Nå er vel ikke det gjeldende for mange indvider her i norge? Det bunner vel heller i latskap ofte :P

Vet dessverre om noen slike her i Norge også. :no: Men håper jo det ligger til sjeldenhetene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dessverre om noen slike her i Norge også. :no: Men håper jo det ligger til sjeldenhetene.

At det finnes noen ja, det er greit nok.. Men i mine øyne, ikke et godt nok argument for temaet for denne diskusjonen..

Er sikkert en del som bruker denne unnskyldningen, men at sannheten er muligens noe annen. Hadde ikke vedkommende stilt på utstilling, så betyr det ikke at hunden nødvendigvis hadde fått fler turer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

At det finnes noen ja, det er greit nok.. Men i mine øyne, ikke et godt nok argument for temaet for denne diskusjonen..

Er sikkert en del som bruker denne unnskyldningen, men at sannheten er muligens noe annen. Hadde ikke vedkommende stilt på utstilling, så betyr det ikke at hunden nødvendigvis hadde fått fler turer..

Som skrevet tildigere - så er dette fullstendig opp til hver enkelt, man velger jo selv hvordan man kombinerer hundeholdet. Så det var ikke argumentet mitt, kun en påpekning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fjolleri. hm. litt. I min rase går det ut på å blåse pelsen på en slik måte at dekkhårene ikke lenger ligger som en beskyttelse mot vær og vindt, men heller gjør pelsen "vid åpen" og lite funksjonell for en polarhund. Men så stilles de jo ikke i 40 minus og vind heller da. Og det er stort sett dem som avler spesifikt for utstilling som driver med dette. Flott og pent å se på, ja, mange synes det- men det gir ikke det rette inntrykket av pelsen da. Minor detail tydeligvis :) de får stort sett leve som hunder likevel da, med enkelte unntak ("skyggehunder" blant de røde hundene- de holdes unna sol for å ikke bleke fargen).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men bilde du har i første post så ser ikke hunden flokefri og stelt ut. Hadde du vasket hunden, børstet og blåst ville den jo sett annerledes ut :)

Venninnen min sin berner vasket jeg, og blåste og børstet igjennom (hunden hadde aldri dusjet i sitt liv før dette) og hun ble kjempefluffy og fikk frem masse flott pels og kunne dratt på utstilling slik da. Det var da ikke veeeldig mye å gjøre det.

La meg nå være så syndig at jeg - inntil du forteller meg noe annet - antar at du aldri har hatt en OES i ditt eie i mer enn noen timer i slengen.

Den bikkja du ser i første post er en helt vanlig "hverdags-OES" om vi kan si det slik. Her blir du nok nødt til å tro meg, med mindre du av en eller annen merkelig grunn har opplevd noe annet enn meg.

En berner har såvidt jeg vet rimelig glatt pels. En OES har stritt, tykt og hardt hår og mye ull. Lar du det gå mer enn et par dager uten børsting står det gjerne til alle kanter og det vikler seg sammen både her og der. Vi holder ikke vår hund (men noen gjør jo det..) fullstendig flokefri til enhver tid, men sørger selvfølgelig for å holde pelsen rimelig stelt og ordentlig slik at hun aldri vil lide noen form for ulempe pga floker eller tjafs i pelsen.

så da burde TS heller sutre over sin egens rase pelsstell, og tenkte litt over det selv istedenfor å si at alt er jåleri og grusomt osv når de fleste raser knapt bare blir badet dagen før utstilling :)

"Grusomt" har jeg vel ikke vært i nærheten av å kalle det .. om en ser bort fra ekstreme enkelttilfeller.

Og nei, jeg sutrer ikke. Jeg prøver å forstå hva som ligger bak alt jåleriet, hvor behovet for jåleri og fjolleri kommer fra og hvorfor det må fortsette å være slik.

Ja, det er rimelig generelt, og alle over en kam og alt slikt, men jeg gidder virkelig ikke ta absolutt alle forbehold i det jeg skriver. Regn heller med at jeg selvfølgelig er klar over at ikke alle er slik, eller at det ikke er slik for alle raser på alle utstillinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen raser har mye pelsstell og noen skal ha den og den pelsen for å være i utstillingskondisjon, slik er det desverre :) Og det er det i flere raser også... Jeg kommer ikke til å kjøpe meg en hund med mye pels selv for jeg orker ikke pelsstell, jeg har en wash and go rase. Men det er jo noe jeg har valgt selv også! Du har valgt OES selv og om du vil stille den ut og få førstepremie på hunden så må du stille den i utstillingskondisjon, slik er det :) Det er ikke snakk om at du skal holde pelsen slik fluffy HELE tiden, kun på utstilling. Og det er snakk om 2 rødsløyfer, om du er heldig så tilsvarer det 2 utstillinger. Det bør du jo klare om du VIRKELIG vil avle på hunden din?

Jeg har jo selv bemerket meg OES på utstiling og pelsen er enorm og arbeidet er nok MYE! Jeg kommer aldri til å skaffe meg OES for jeg gidder ikke pelsstellet :) Men de som har kjøpt seg OES vet jo hva de går til. Du må ikke stille hunden din, det er ditt valg. Men om du vil avle på hunden din og være særiøs så bør du nok stille ut noen ganger, gjør det og blir ferdig så kan du pensjonere deg og bikkja fra utstilling. Værre er det ikke ;)

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller, det er enkelt og greit ikke meninga at hodet skal så høyt opp - på den rasen. Prøv å se etter en gang, om du ser en OES labbe avgårde på sitt vis, det er uhyggelig sjeldent at de går med hodet så høyt som enkelte drar det på utstilling.

Kanskje du forstår mer om du leser rasestandarden til rasen din,

"Hals:

Ganske lang, sterk og vakkert hvelvet."

Ved å få hunden til å strekke opp hodet vil du dermed vise frem halsen til hunden,

om du viser den ved å henge hunden eller trene hunden til å holde hodet oppe med godbiter og ros får være opp til deg..

Og jeg synes det er trist du bare har sett triste hunder på utstilling,

jeg er aktiv utstiller og hadde ikke dratt med meg hunder som ikke trivdes i ringen,

mine hunder logrer og er blide i ringen.. Og jeg VET at det er flertallet blide hunder i ringen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pelsstell på OES så må jeg si meg enig med trådstarter. Kan ikke så mye om den rasen selv, men selv jeg klarer å se med det blotte øyet at hunden på utstillingsbildet ikke bare er blitt dusjet og fønet.

Jeg har nå en bastard jeg kan "skamklippe" på våren og sommeren, men om ett årstid kommer det en kongepuddel i mitt eie. Jeg selv har aldri klart å se at jeg skal i ringen en dag, men oppdretter vil gjerne avle på en hannhund som blir aktivt brukt så dermed må han ha noen resultater også på utstilling (sikkert litt sånn som deg) Jeg krysser bare fingrene og håper det går ann å stille en puddel i godt hold uten den aller verste oppdollinga og klippinga. Men skal hunden vise seg bra må jeg også være positiv og glad og ha en god holdning. Jeg skal hvertfall gå inn for å ta det som trening og hodebry for hunden.

Jeg er litt inne i agilitymiljøet og også der er det MYE tull og forskjellig. Noen kjefter som bare det på hunden når de kommer i mål og er stive og sinte mens andre kommer smilende ut, klapper hunden og gir den en leke/godbit. Selvfølgelig er det mest av sistnevnte og jeg tror nok (vil hvertfall tro) at det også er sannheten når det kommer til utstilling

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang pelsstell på OES så må jeg si meg enig med trådstarter. Kan ikke så mye om den rasen selv, men selv jeg klarer å se med det blotte øyet at hunden på utstillingsbildet ikke bare er blitt dusjet og fønet.

Nå er jeg nysgjerrig - hva mener du er gjort med denne pelsen da?

For meg ser den vasket, fønet, børstet ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg nysgjerrig - hva mener du er gjort med denne pelsen da?

For meg ser den vasket, fønet, børstet ut :)

Den er nok tupert og fikset veldig slik at den skal stå ordentlig opp bak ;) Slik kjenner i alle fall jeg pels"normen" på OES.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den er veeldig tuppert, men kanskje du ser på det som vanlig børsting? En OES som bare er dusjet, fønet og en vanlig gjennombørsting vil ikke ha sjangs til å bli som det der. Og søker man rundt på nett på OES hverdags (og ja da velstelt og flokefri) og en utstillings vil man se stor forskjell. Da er det ikke lenger bare snakk om å børste feil vei ett par steder for å dekke over feil.

Ser du svarte nå og tror nok tuppering på hele hunden krever en del mer enn bare litt piffing på noen partier. For meg er ikke tuppering og børsting det samme. Da ville det kanskje hett det samme;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...