Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling - er det unødig mye fjas og fjollerier?


jlkm
 Share

  

69 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      41
    • Nei
      23
    • Vet ikke ..
      5


Recommended Posts

Det blir til hva du gjør det til selv :-) du må trene på fritiden akkurat som ved agility og lydighet. Du han springe med slakt bånd og lære hunden å fristille seg. Det er ikke så vanskelig heller... Og det er din jobb å få hunden til å trives i ringen og ha det gøy, hva andre gjør er urelevant. Konsentrer deg om deg selv og hunden og sørg for at nettopp DERE koser dere i ringen. Kanskje dere blir et godt forbilde for andre nybegynnere??

Dårlig behandling skjer, det skal ikke skje. Men det skjer både på lydighetsstevner og agilitystevner. Det viktigste er hva du gjør selv :-) og ser du stygg behandling så kan dette rapporteres inn til både sekretæriatet og nkk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt sånn Mann til Mann svar liksom... Jeg er nok ikke så ulik deg når det kommer til sjokket og sirkuset som er utstilling med alle verdens raser innklemt på et alt for lite område hvor både folk

man kan få til mange positurer uten at det trenger være tvang inni bildet faktisk

I den andre tråden var det vel Mari som sa: "Utstilling har en funksjon innen avl. Den sier noe om hva din hunds foreldre er som avlsdyr." Da lurer jeg på: I raser med mye pels og mye pelsfluffing,

Jeg mener, jeg så en schäfer få grisekjeft for å ha oppført seg "dårlig" i ringen - etter at de hadde kommet ut av ringen og fått plassert bikkja i et litt for lite bur. Etter hva jeg kunne se oppførte han seg bare som nesten enhver annen litt ivrig unghund uten kadaverdressur.

Slikt skal rapporteres enten til arrangør eller dommer i ringen! Det hører heldigvis til mindretallet slik oppførsel heldigvis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke, JeanetteH, men det ser ikke spesielt naturlig ut. Man kan også synes at det ikke ser spesielt pent ut. Hvis man er uinvidd (som meg). Og det er vel det TS prøver å poengtere? At det er veldig mye posering inne i bildet.

Men så er det jo en missekonkurranse også da... Så hva kan man forvente liksom? Æ'kke "the girl next door" som går inn fra gata og vinner stortrofeet blant folk heller :)

Hæ? Hundene mine står faktisk slik de

215046_10150740028235072_834435071_20124891_862353_n.jpg

Eneste forsjellen er vel hvor jeg har hånde min, i hvilken ende av båndet liksom.

De står t.o.m slik på tur om de stopper opp..

419982_10151374958875072_834435071_23325034_1537327151_n.jpg

74022_10150315459600072_834435071_15749650_421103_n.jpg

Selvsagt er det posering inn i bilde, om bikkja ikke står i ro så er det vanskelig å bedømme vinkler på hunden. Eller om den sitter og blir håndtert så er det like vanskelig å kjenne en bakbensvinkel.

Åkomigjen da, jeg er ikke dum. Selvfølgelig sier jeg ikke at du plager hunden din. Men jeg har sett det jeg har sett, og jeg sliter i tillegg med å forstå hvorfor en hund som nesten utelukkende går og står med hodet bare rett over skulderhøyde må stilles i giraffstil.

For å kunne bedømme en skulder vinkel feks så er det viktig at den holder hode oppe i fra bakken. OM ikke får man ikke bedømt. Og igjen, når man sammenligner to hunder så er det veldig greit at de står i samme posisjon, det gjør det veldig mye lettere for en dommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En utstilling er ikke til å dømme hundens egenskaper, den er til å dømme eksteriøret- Utseende. Du vet jo hva dere må gjøre; få hunden flokefri, trene på en ok trav uten snusing ved siden av dere og bare la hunden være glad som hun er i ringen. Da er nok ikke de to første premiene langt unna siktet hvis hun er i henhold til rasestandaren :)

*kremt* crufts ligger jo fortsatt friskt i minne, og selv om det nok er mer ekstremt enn den gjennomsnittlige utstilling her i landet, så har vi jo litt av den samme greia skjer jo her også. så nei, jeg synes ikke utstilling pr i dagfungerer slik den er ment. Tvert i mot så funker det i noen tilfeller mot sin hensikt(om hensikten er en fysisk bra hund). Så jeg for min del liker konseptet utstilling, men da som et verktøy i avl, ikke som en ren konkurranse og sirkus.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å kunne bedømme en skulder vinkel feks så er det viktig at den holder hode oppe i fra bakken. OM ikke får man ikke bedømt. Og igjen, når man sammenligner to hunder så er det veldig greit at de står i samme posisjon, det gjør det veldig mye lettere for en dommer.

Men nå snakker du vel om din hund, din rase. Og det kan så innmari godt være at dine hunder mer enn gjerne står slik, men min hund (OES) står bare aldri slik. Eller jo, det hender om hun ser noe spennende uti horisonten, men da reiser hun seg gjerne opp på to bein også. Det har ingenting med å vise seg fram å gjøre, og ihvertfall har det lite å gjøre med hva som er typisk for denne rasen - i alle fall slik jeg har lært å kjenne rasen.

Og jeg lover deg at enkelte av disse som stiller OES faktisk løfter opp hodet til hunden med hensikt, "fordi de ser best ut da" og dette med makt. Selvfølgelig snakker vi ikke om reinspikka vold og store smerter, men min grense for unødig styr og jålerier går lenge før dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå snakker du vel om din hund, din rase. Og det kan så innmari godt være at dine hunder mer enn gjerne står slik, men min hund (OES) står bare aldri slik. Eller jo, det hender om hun ser noe spennende uti horisonten, men da reiser hun seg gjerne opp på to bein også. Det har ingenting med å vise seg fram å gjøre, og ihvertfall har det lite å gjøre med hva som er typisk for denne rasen - i alle fall slik jeg har lært å kjenne rasen.

Og jeg lover deg at enkelte av disse som stiller OES faktisk løfter opp hodet til hunden med hensikt, "fordi de ser best ut da" og dette med makt. Selvfølgelig snakker vi ikke om reinspikka vold og store smerter, men min grense for unødig styr og jålerier går lenge før dette.

Du har ikke vurdert om det kan være en grunn til at din hund går som hun går? Jeg er veldig nyfiken på hva de kritikkene dine har sagt ettersom hun er veldig bra, men ikke har fått helt resultatene på utstilling. Hva har dommerene sagt?

Da tenker jeg ikke på det (du framstiller) som mobben utenfor ringen sier, men hva dommeren har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er imponerende at de faktisk klarer holde hodene til hunden på den måten jeg. En hund som ikke vil ha hode oppe får du ikke til å holde oppe. De kan ikke ha lært det vel?

Syns du jeg ser veldig anstrengt ut i fingrene/hånden min på dette bildet?

263707_10150696749590072_834435071_19556060_875460_n.jpg

Eller dette

407213_10151101497695072_834435071_22345178_1648035352_n.jpg

Eller dette, her må jeg vel stå å tvi holde bikkja med den holdningen hun har, den tispen til høyre:

251997_10150739395300072_834435071_20116516_6200091_n.jpg

Eller kanskje jeg har brukt 2 min hverdag en kort periode på å lære henne det?

Nei så klart, jeg står jo å henger hunden...

Det er jo fint du har selvinnsikt, selv om det er ironisk! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo fint du har selvinnsikt, selv om det er ironisk! :D

Syns du oppriktig det ser ut som de hundene blir kvælt? Eller at jeg bruker makt for å ta opp hodene deres? Ta en titt på hendene mine igjen du.

Du må gjerne beskrive hva det er som gjør at du mener den blir kvelt og gjerne hvorfor du mener det utifra kroppsholdningen til hunden.

Endret av Jonna
Lenke til kommentar
Del på andre sider

306835_10150741087795464_804145463_19724630_1909777_n.jpg

Min stiller seg naturlig opp slik hun

304191_10150741087640464_804145463_19724627_2834923_n.jpg

edit:

nå gravde jeg frem bilder av Amiga også

Og for å vise corgien min da

fritt stilt:

302345_10150760645905464_804145463_19953284_8028301_n.jpg

Oppstilt:

183379_10150388825400464_804145463_16782091_3701709_n.jpg

Hun blir overhodet ikke holdt noe hardt opp eller unaturlig for henne.

Igjen ser man at hun holder bare lett i båndet og bruker godbiter til å få posituren frem:

183560_10150389094545464_804145463_16786578_2271269_n.jpg

Og bare for å slenge enda et bilde inn hvor hun står oppstilt helt løs, eneste forskjell er at hun ser opp på meg istedenfor litt mer ned og frem.

65050_10150320726635464_804145463_15591568_993127_n.jpg

enda et bilde fra i sommer: her står hun helt løs. har et drøss slike bilder fra tur osv også.

312109_10150743076550464_804145463_19752615_5252769_n.jpg

Bilde tatt løs i hagen når hun lløp rundt og lekte med de andre:

DSC_0561.JPG

DSC_0577.JPG

De fleste hunder står slik ganske naturlig gitt :D

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men nå snakker du vel om din hund, din rase. Og det kan så innmari godt være at dine hunder mer enn gjerne står slik, men min hund (OES) står bare aldri slik. Eller jo, det hender om hun ser noe spennende uti horisonten, men da reiser hun seg gjerne opp på to bein også. Det har ingenting med å vise seg fram å gjøre, og ihvertfall har det lite å gjøre med hva som er typisk for denne rasen - i alle fall slik jeg har lært å kjenne rasen.

Og jeg lover deg at enkelte av disse som stiller OES faktisk løfter opp hodet til hunden med hensikt, "fordi de ser best ut da" og dette med makt. Selvfølgelig snakker vi ikke om reinspikka vold og store smerter, men min grense for unødig styr og jålerier går lenge før dette.

Men hvorfor kan du ikke lære din hund å stå slik? Det er ikke så vanskelig å lære en hund å posere, se på det som trening og hjernetrim for hunden :) Gjør det morsomt å posere, for hunden vil dette være en veldig lett øvelse å få til rett og slett... Drit i hva de andre gjør, om du stiller din hund og lærer den å posere fint så vil dommeren se hunden din. En hund som trives viser seg som oftest MYE bedre enn en hund som ikke trives!

Dommeren skal bedømme hundens eksteriør, og da er det din jobb å vise din hund på best måte :) Betyr det at hunden må mistrives i ringen? Nei, dette er noe du legger opp selv. Hvordan vil du at andre skal se deg og hunden i ringen?

Jeg er ikke overdrevent utstillingsinteressert selv, men jeg blir mer og mer interessert :) Men for meg er det kjempeviktig at hunden min trives i ringen, for om min hund ikke trives? Ja da står han ikke bra heller, da står han som en sagkrakk *ler* Rett og slett, ikke springer han fint heller. Men han trives i ringen, logrer som bare det, koooser seg. Jeg fristiller han, og prøver så godt jeg kan å springe med slakt bånd. Jeg har lært han å stille seg opp manuellt også, der jeg kan flytte på beina og slikt. Men synes han viser seg best fristilt :)

Et par bilder for å vise

Slik står vi på utstilling, ingen kveling eller hodeløfting ser du?

254878_10150265582571357_622451356_9386568_1595507_n.jpg

Travebilde, trav er ganske naturlig for hunden min da.

269175_10150310902671357_622451356_9770364_8086945_n.jpg

utstillingstrening:

207707_10150219130541357_622451356_8950968_7709279_n.jpg

Tidligere sprang jeg med båndet opp, men nå prøver jeg å springe med båndet nede fordi jeg ser at hunden min viser seg MYE bedre :) Jeg har fått mange tips på utstillingstrening/ringtrening. Alt fra å strupe hunden skikkelig for å forhindre at han hopper på dommeren, det gjør jeg da ikke og forteller personen at det ikke er aktuellt å strupe lufta ut av han fordi han er glad. Da holder jeg heller i halsbåndet for å forhindre han fra å hoppe... Utstilling er gøy for min hund, han er jo såpass oversosial at å få hilse på og bli tatt på av en dommer, det er HIMMELEN :) hehe!

Ja forresten, min hund stiller seg også naturlig opp slik på tur :)

543563_10150748974691357_622451356_11895749_518484951_n.jpg

524841_10150748958966357_622451356_11895647_1981250116_n.jpg

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner egentlig ikke noe behov for å forsvare min interesse for utstilling.

Akkurat som jeg ikke har et stort behov for å rakke ned på andres interesser uavhengig av hva de driver med.

Jeg koser meg på utstilling med hunder som trives i ringen.

Møter masse hyggelige folk, det sosiale er faktisk en stor del av det å reise på utstilling.

Det er utrolig hvor mye en felles interesse har å si når det gjelder å komme i kontakt med folk.

Det har vi merka i alle landene vi har vært i, og da også til tross for språkproblemer i enkelte land.

Har tidligere vært aktiv konkurranserytter, og det var det sosiale som var det som trakk mest, det å være inne i et aktivt miljø.

Når grenen jeg drev med innen ridning døde ut her nord, gikk det noen år før jeg fant igjen samme greie i hundemiljøet, og da på utstilling.

Har vært innom både LP og AG, men har dessverre ikke helse til å trene aktivt i noen av delene.

Noen liker utstilling, andre ikke.

Merkelig nok er de fleste ihuga motstanderne de som ikke gjør det så bra første og andre gangen, og dermed ikke gir det en sjanse..

Når det er sagt, så er det jo mange veier til Rom.

Man kan jo fint fristille de aller fleste raser, selv om det i mange raser ikke gjøres så mye.

Jeg foretrekker å fristille, og jeg skal jammen ikke påstå at det har kosta all verden i trening...

223651_10150349794400406_594890405_10283353_7905508_n.jpg

Gåttfred fristilt.

Bilde978.jpg

Hampus fristilt.

Bilde969.jpg

Linus fristilt.

Og hvem sier man må fjase og dolle opp hundene?

Mine hunder dolles ikke opp, men er rene og velstelte, samt veltrente.

Dette bør vel være basis i alle undehold å ha friske og velstelte hunder?

Gidder man ikke ta arbeidet med en pelshund, så kjøper man en annen hund osv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaaa, se torturen av en 4 mnd gammel valp oppå bordet, da ...

6921663048_6c0358ddc4_o.jpg

Jeg er ikke utstillingsmenneske selv, og heldigvis er ikke basenjien en rase man må gre og børste og klippe også videre. Jeg tørker som regel over ham med en våtserviett, før jeg sender ham avgårde med oppdretter i ringen. That's it. Han får mat inni der, og det er han veeeldig fornøyd med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvem sier man må fjase og dolle opp hundene?

OES på utstilling, slik du ofte ser dem;

old_english_sheepdog_h03.jpg

Og her er en del flotte bilder av hvordan en OES egentlig ser ut.

eksempelvis - og her godt representert ved en langhåra og en kortklipt, det er helt vanlig at noen klippes ned av ymse grunner (men disse er det selvfølgelig ingen som tør å stille..);

1329081236.jpg

Hvis ikke dette er fjasing og jålerier, så vet ikke jeg ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OES på utstilling, slik du ofte ser dem;

old_english_sheepdog_h03.jpg

Og her er en del flotte bilder av hvordan en OES egentlig ser ut.

eksempelvis - og her godt representert ved en langhåra og en kortklipt, det er helt vanlig at noen klippes ned av ymse grunner (men disse er det selvfølgelig ingen som tør å stille..);

1329081236.jpg

Hvis ikke dette er fjasing og jålerier, så vet ikke jeg ..

Jeg ser ikke på det å ha en ren og velstelt hund som fjas.

Men det er meg da.

For meg er det en selvfølge at hunden er velstelt, og det kan fint kombineres med et aktivt uteliv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det å ha en ren og velstelt hund som fjas.

Men det er meg da.

For meg er det en selvfølge at hunden er velstelt, og det kan fint kombineres med et aktivt uteliv...

samme her, kelpien gjøres det jo minimalt med, hun bades og fønes.

Corgien bades og fønes, også klipper jeg poter (for det er jo uansett noe man gjør om man stiller ut eller ei) også kan det hende jeg grer igjennom henne samt kanskje stusser halen hennes.

Har man en pelsstell rase så må man jo stelle den samme om man skal på utstilling eller ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke på det å ha en ren og velstelt hund som fjas.

Men det er meg da.

For meg er det en selvfølge at hunden er velstelt, og det kan fint kombineres med et aktivt uteliv...

Nå, men her vil jeg si at de på det siste bildet er rene, velstelte, sunne og glade hunder. Den første er en oppdolla variant som hører hjemme kun i eventyr. De ser sånn ut bare i omkring 5 minutter før man igjen må fram med børste og kam for å dille og tupere og fluffe og styre, og jeg ser veldig lite naturlig i det .. det er i alle fall veldig, veldig få (om noen i det hele tatt) som faktisk ser slik ut til hverdags, som den på det første bildet.

Det må kunne sies å være skrittet forbi ren og velstelt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man en pelsstell rase så må man jo stelle den samme om man skal på utstilling eller ikke!

..og ingen må altså tvile på at vi steller pelsen til bikkja vår, vær så snill. Men vi holder henne ren og pen og flokefri innenfor rimelighetens grenser, vi står ikke i timesvis hver dag og fjaser henne opp slik enkelte altså gjør, og slik man må/bør gjøre før utstilling av disse.

Men selvfølgelig er der forskjell på rasene og hva som kreves av stell før utstilling. Vi kunne selvfølgelig ikke stilt bikkja vår om hun hadde tovete pels og lange klør. Vi må skille snørret fra barten her altså ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommentar til hodestillingsdiskusjon: Hvis hunden er godt (riktig) konstruert vil den ikke ha noe problem med å holde hodet høyt hevet. Min hund for eksempel, er ikke spesielt godt konstruert i skulder- og nakkepartiet, og det er grunnen til at hun holder hodet lavere enn mange andre eksemplarer av rasen. Også hun kan bære hodet mer hevet enn det hun gjør av seg selv (nei, ikke med tvang, men med litt vifting av godbiter e.l.), men for henne er det mer naturlig å ha det senket. Det er jo ikke et tegn på jåleri at man vil ha hundens hode i riktig posisjon, det er jo nettopp for å vise at hunden er riktig konstruert. Om man må fysisk tvinge hodet opp og med makt holde det der, er hunden neppe så godt konstruert som man kanskje ønsker å tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel strengt tatt pels et av tingene faktisk dommeren ser på, så at man ikke kan stille kortklipte hunder er vel kanskje ikke så rart, synes du?

Og eneste er som er det store forskjellen på bildene dine, vil jeg anta at den øverste er vasket, børstet og fønet nylig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man må fysisk tvinge hodet opp og med makt holde det der, er hunden neppe så godt konstruert som man kanskje ønsker å tro.

Eller, det er enkelt og greit ikke meninga at hodet skal så høyt opp - på den rasen. Prøv å se etter en gang, om du ser en OES labbe avgårde på sitt vis, det er uhyggelig sjeldent at de går med hodet så høyt som enkelte drar det på utstilling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og eneste er som er det store forskjellen på bildene dine, vil jeg anta at den øverste er vasket, børstet og fønet nylig..

Og klippet, tupert, børsta igjen, klippet litt til, tupert enda litt, børsta litt, osv osv .. vi snakker ikke bare "vanlig vask, føn og børst" der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og klippet, tupert, børsta igjen, klippet litt til, tupert enda litt, børsta litt, osv osv .. vi snakker ikke bare "vanlig vask, føn og børst" der.

Det er ikke vanlig å klippe en OEB.. Det skal i alle fall ikke gjøres.. Og ja, de tuperer nok litt for å holde volumet, men igjen; ting er hva du gjør det til selv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskjellen på en collie i showringen og utenfor. Den ene ser ut som den har stått i medvind i en orkan, den andre er mer normal :- )

Jeg hater at det ser ut som all pelsen er sugd fremover og opp sånn som det der på utstilling. Det er hverken naturlig eller pent, så hvorfor det er sånn de ser ut når de stilles, aner jeg ikke.

Puffy show version:

6685da9e-a16a-4bc5-a5a0-d4828382d672na_10_1.jpg

Normal version:

csc_0921.jpg?w=1024&h=768

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og ingen må altså tvile på at vi steller pelsen til bikkja vår, vær så snill. Men vi holder henne ren og pen og flokefri innenfor rimelighetens grenser, vi står ikke i timesvis hver dag og fjaser henne opp slik enkelte altså gjør, og slik man må/bør gjøre før utstilling av disse.

Men selvfølgelig er der forskjell på rasene og hva som kreves av stell før utstilling. Vi kunne selvfølgelig ikke stilt bikkja vår om hun hadde tovete pels og lange klør. Vi må skille snørret fra barten her altså ..

men bilde du har i første post så ser ikke hunden flokefri og stelt ut. Hadde du vasket hunden, børstet og blåst ville den jo sett annerledes ut :)

Venninnen min sin berner vasket jeg, og blåste og børstet igjennom (hunden hadde aldri dusjet i sitt liv før dette) og hun ble kjempefluffy og fikk frem masse flott pels og kunne dratt på utstilling slik da. Det var da ikke veeeldig mye å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...