Gå til innhold
Hundesonen.no

Utstilling - er det unødig mye fjas og fjollerier?


jlkm
 Share

  

69 stemmer

  1. 1.

    • Ja
      41
    • Nei
      23
    • Vet ikke ..
      5


Recommended Posts

Jeg får vel starte med å unnskylde meg for å ha "kuppet" denne tråden :innocent:

Og så må jeg - for dere som "hang på" i den andre tråden - få si at jeg har i prinsippet ikke noe imot utstillingskonseptet. Men så kan det så veldig godt tenkes at jeg har misforstått hele greia, der jeg har tenkt at dette er et viktig verktøy for å holde en viss kontroll på hvordan de forskjellige rasene utvikler seg, for å "bedømme resultatet av avlen" som NKK skriver på sine egne nettsider.

Med det utgangspunktet, er jeg ett hundre prosent enig i at det er viktig å få hunder som skal brukes i videre avl på utstilling, få de sjekket og bedømt av tredjepart og ikke bare oppdretteren selv.

Det er også med dette utgangspunktet vi har dratt på utstillinger og stilt bikkja vår. Vi har en hund vi elsker, og som vi er rimelig overbevist om at har det fint hos oss. Vi har fra første dag fått høre fra "høyt hold" at hun er et nydelig eksemplar av rasen sin, og at vi burde få valper på henne - og vi kan selvfølgelig tenke oss å gjøre det om det faktisk er et godt bidrag til å holde denne rasen sunn og frisk (og så er det vel ikke til å stikke under en stol at valper generelt er litt gøy).

For ordens skyld, siden dette nå er et sånt et forum på både godt og vondt - vi er absolutt ikke helt grønne når det gjelder både hund og valper. Ingenting å bekymre seg for, folkens ;)

Og så er vi ærlige mennesker som ønsker å gjøre dette så riktig som mulig. På hjemmesidene til Norsk Old English Sheepdog Klubb (NOESK) kan vi lese følgende under "retningslinjer for avl og oppdrett"; Avlsdyrene skal ha oppnådd minst to førstepremier i kvalitet på offisielle utstillinger, for minst to forskjellige dommere, etter fylte 15 måneder, før de brukes i avl.

Dette i tillegg til det som best kan oppsummeres som "er hunden din født med selv den aller minste skavank, kan du bare glemme valper". Det er skremmende kategorisk og unyansert.

Dette har vi antatt at er gjeldende, og at det ikke vil være et poeng for oss å forsøke å sette valper på detta dyret før vi har et par sløyfer på veggen.

Noen som ser hvor detta bærer? :)

Vi har møtt opp på utstillinger vi, og vi har stilt ut (ikke mye, et par ganger bare). Og vi har latt oss skremme av hele sirkuset. Vi har sittet igjen med en masse spørsmål som vi ennå ikke føler har blitt besvart særlig godt, og vi har ihvertfall ikke fått vist fram potensialet i denne bikkja.

NKK skriver også følgende på sine nettsider;

Den viktigste bruksegenskapen hos norske hunder er nemlig at den skal kunne fungere som familiehund, både mentalt og på turer i skog og mark.

Allikevel, på de utstillingene vi har vært på, har det (for veldig mange, ikke nødvendigvis alle) virket som at dette er lagt helt til siden, og at dill, fjas, dall og dingel er det aller viktigste. Jeg har trødd rundt, og sett folk kjøre hundene sine rundt i barnevogner, jeg har sett hunder sitte på store puter med blonder og glitter, og jeg har sett folk regelrett mishandle hunden sin for å få fram eller fremheve en eller annet fjasete eller unyttig egenskap.

Og jeg ser - som før nevnt - folk få hundene sine til å både oppføre seg unaturlig, og å se unaturlige ut.

Så her sitter vi, med en hund som visstnok ser veldig bra ut, som har et (for oss) ypperlig gemytt, som (såvidt vi foreløpig vet) er frisk og rask og ikke feiler noen ting - men vi kommer sannsynligvis ikke til å kunne bruke henne i avl fordi vi er sære og ikke finner noen glede i å utsette oss og henne for dette utstillingssirkuset slik vi opplever at det fungerer idag.

Men hun er en helt utmerket familiehund, hun er mentalt godt skrudd sammen, hun er fysisk i kjempeform og hun fungerer omtrent knirkefritt på de fleste områder. Nå i det siste har hun vist seg å kunne ha potensiale på agilitybanen, og hun ligger an til å muligens gjøre en liten karriere som besøkshund/terapihund/alt etter hva vi får til framover.

La oss i alle fall si det slik - sjansen for at noen ser oss på pallen etter en ag-konkurranse er nok for tiden betydelig større enn at noen får se henne trave rundt med halen mellom beina og hodet hengt opp i et bånd ..

I den andre tråden virket det ikke som der var særlig mye forståelse å hente, for vår lille frustrasjon rundt dette. Det er jo ingen big deal egentlig, vi kan enkelt og greit bare droppe det, både utstilling og valper, men det vil jo være en smule bortkasta - sett at bikkja vår faktisk egner seg såpass godt som mor som vi faktisk liker å tro. Vi tar det ikke så innmari tungt egentlig, det er ikke vi som har laget reglene - skal det være så vanskelig så kan "de" bare ha det så godt for vår del.

Men når jeg nå har fått utdypet dette litt, så er der forhåpentligvis noe mer forståelse å høste :yes:

Om ikke - ja så skal jeg vurdere om jeg er helt på bærtur og ta en runde med meg selv iløpet av de neste par ukene, jeg lover.

Her er forøvrig det så mye omtalte dyret - sammen med "valpen" sin (jo, hun har øyne inni der).

307240_187232628020582_100002015387047_394510_1624829878_n.jpg

RED

Ser det nå at dette ble jo ei hel avhandling. Men det måtte vel være såpass.

Slang på ei avstemning også, for moro skyld.

RED2

Og unnskyld meg nå for all del om dette temaet har vært oppe her tidligere (jeg regner egentlig med det), men det var nå slik det ble denne gangen..

Endret av jlkm
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 132
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Litt sånn Mann til Mann svar liksom... Jeg er nok ikke så ulik deg når det kommer til sjokket og sirkuset som er utstilling med alle verdens raser innklemt på et alt for lite område hvor både folk

man kan få til mange positurer uten at det trenger være tvang inni bildet faktisk

I den andre tråden var det vel Mari som sa: "Utstilling har en funksjon innen avl. Den sier noe om hva din hunds foreldre er som avlsdyr." Da lurer jeg på: I raser med mye pels og mye pelsfluffing,

Det jeg ikke skjønner (etter å ha lest den andre tråden også) er hvorfor du er så himla opptatt av alt fjaset med utstilling når det tydeligvis ikke er interessant å delta på noen? Hva med å bruke bikkja til noe dere synes er hyggelig istedenfor? Jeg drar på utstilling fordi det er gøy, og det synes hundene mine også. De går på slakk line og står som regel fritt oppstilt av seg selv, og stråler i ringen. Dette er noe vi gjør sammen, og de elsker å samarbeide med meg. Dersom den ene delen av ekvipasjen er negativt innstilt, hjelper det utrolig lite på utstrålingen til bikkja ihvertfall.... My five cents.

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må ærlig innrømme og si at jeg ser ikke helt at problemet med utstilling er at det er for mye "fjas og fjollerier". Det er mye annet jeg heller kan sette fingeren på..

Og det blir hva du gjør det til selv.. Det kreves faktisk ikke mer enn stell hunden din og still den ut..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke skjønner (etter å ha lest den andre tråden også) er hvorfor du er så himla opptatt av alt fjaset med utstilling når det tydeligvis ikke er interessant å delta på noen?

Jo, men da tror jeg ikke du helt fikk med deg alt her. Det er interessant for oss å delta på utstilling, nettopp fordi vi tror vår hund vil kunne ha noe godt å bidra med i avlsarbeidet innenfor rasen. Men på grunn av alt fjaset (som ofte ikke har noe med hundens faktiske egenskaper å gjøre), sliter vi med å få til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tror dette med mye fjas og fjolleri har mye med hvilke raser og ringer du er rundt i hallen. hos min rase er det iallefall ikke noe fjolleri, inn i ringen, det man skal gjøre, og ut igjen. Kanskje en dusj kvelden før om det trengs.

mitt inntrykk er iallefall at det er både og, mange forskjellige folk stiller ut hundene sine, du har alle mulige typer der, normale og weirdos.

hvis du så gjerne vil ha valper på tispen din så er det vel ikke verre enn at du biter tennene sammen og deltar et par ganger på dette fjaset. dra på små utstillinger som holdes ute om sommeren, da tenker jeg at du får et mer nyansert syn på dette :-) f.eks hundtorp til høsten?

jeg klarer ikke helt å se hva det har med deg å gjøre, at andre fjaser og fjoller? det betyr jo ikke at du må gjøre det. men det betyr jo at du bør stelle hunden din som det er vanlig før utstilling, fluffe opp pelsen og sånn. du har vel kanskje valgt deg en litt styrete rase på akkurat det området :P. i ringen får du bare sørge for at hun traver pent og står pent, så skal nok dommeren klare å se om hun er fin eller ikke (og dette igjen er jo veldig subjektivt fra dommer til dommer.) det er ikke mer hokus pokus enn det liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvis du så gjerne vil ha valper på tispen din så er det vel ikke verre enn at du biter tennene sammen og deltar et par ganger på dette fjaset. dra på små utstillinger som holdes ute om sommeren, da tenker jeg at du får et mer nyansert syn på dette :-) f.eks hundtorp til høsten?

Det har vært oppe. Bare kaste seg uti det og gjøre det beste ut av det på steder man er mer "sikret" å gjøre det godt. Joda, men så tenkte jeg det passa greit med en diskusjon om selve konseptet også i samme slengen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da tror jeg ikke du helt fikk med deg alt her. Det er interessant for oss å delta på utstilling, nettopp fordi vi tror vår hund vil kunne ha noe godt å bidra med i avlsarbeidet innenfor rasen. Men på grunn av alt fjaset (som ofte ikke har noe med hundens faktiske egenskaper å gjøre), sliter vi med å få til dette.

En utstilling er ikke til å dømme hundens egenskaper, den er til å dømme eksteriøret- Utseende. Du vet jo hva dere må gjøre; få hunden flokefri, trene på en ok trav uten snusing ved siden av dere og bare la hunden være glad som hun er i ringen. Da er nok ikke de to første premiene langt unna siktet hvis hun er i henhold til rasestandaren :)

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss i alle fall si det slik - sjansen for at noen ser oss på pallen etter en ag-konkurranse er nok for tiden betydelig større enn at noen får se henne trave rundt med halen mellom beina og hodet hengt opp i et bånd ..

Men du - se nå på hva du selv skriver...

Tror du at du kommer på pallen i agility dersom du ikke TRENER og lærer bikkja at hun faktisk må gjøre sånn eller sånn når hun forserer et hinder? Hun kan jo ikke bare ture fram med nesa i bakken, hoppe over alle feltene på hindrene - og tro at det skal holde til seier liksom? Skal dere nå pallen, så må det trenes - akkurat som på utstilling. Skal dere få vist fram den fine hunden som er under all pelsen, så må man trene på at hunden løper pent (om halen står rett opp eller henger ned er vel IKKE det mest avgjørende dersom hunden ellers vralter avgårde i passgang liksom) og man må stelle pelsen slik at den iallefall er flokefri (det er ikke jåleri men ren og skjær hygiene for hunden).

Jeg ser liksom ikke helt problemet, jeg. Det ER ikke veldig vanskelig å få en førstepremie på en greit nok skrudd sammen hund, men dommeren må iallefall se antydning til trav (det er i trav man ser om hunden er riktig konstruert - ikke i passgang) en gang eller tre i løpet av den tida dere er i ringen.

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du - se nå på hva du selv skriver...

Tror du at du kommer på pallen i agility dersom du ikke TRENER og lærer bikkja at hun faktisk må gjøre sånn eller sånn når hun forserer et hinder? Hun kan jo ikke bare ture fram med nesa i bakken, hoppe over alle feltene på hindrene - og tro at det skal holde til seier liksom? Skal dere nå pallen, så må det trenes - akkurat som på utstilling.

Mnjo, det er greit nok det, men jeg tenker det er forskjell på å trene bikkja til å løpe, hoppe og ha det gøy - og å trene henne til å gå og oppføre seg på en måte som for henne faller seg rimelig unaturlig?

RED

Ang floker - bikkja er per def så flokefri som en OES kan forventes å være. Jeg er helt enig, det handler om hygiene og velferd, absolutt, men det skulle ikke være det viktigste i verden (for det er det nemlig for enkelte) at bikkja til enhver tid er ett hundre prosent flokefri - DET er jåleri, og et slikt "behov" vil kunne ha potensiale til å være til direkte ulempe for bikkja, siden man er nødt til å nedprioritere veldig mye annet enn børsting og greing. Det er dessverre slik for en del OESer. Jeg snakker om de mer eller mindre ekstreme her altså, ikke de som har et rimelig sunt forhold til hunden sin. Der finnes en del slike, og det er muligens disse som ødelegger for oss også ..

Endret av jlkm
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mnjo, det er greit nok det, men jeg tenker det er forskjell på å trene bikkja til å løpe, hoppe og ha det gøy - og å trene henne til å gå og oppføre seg på en måte som for henne faller seg rimelig unaturlig?

er det unaturlig for hunden din å stå opp og ned med paralelle ben? er det unaturlig for henne å trave? hvis ja, så er hun kanskje ikke så eksteriørt bra som du vil ha det til? jeg mener, det er jo ikke snakk om at hun skal sitte bamse og balansere en ball på snuten i 10 minutter mens en dommer klår på henne? DET ville vært unaturlig. og når vi snakker om untaturlig, så er vel ikke slalåm mellom plastpinner helt naturlig adferd det heller, det kommer jo ikke instinktivt av seg selv?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du presisere: har du stilt ut denne hunden et par ganger allerede? Og ikke fått rødsløyfa?

Vet ikke hvordan det er med pelshunden din, om det er ekstra mye styr med at pelsen skal friseres på en spesiell måte eller noe, men så fremt hunden ser noenlunde presentabel ut og klarer å trave rent, så er du i grunn fit for fight altså. Jeg har ingen ambisjoner i ringen whatsoever, og synes utstilling er omtrent det kjedeligste jeg kan bruke en helgedag på. Men jeg har nå klart å krøke meg til start et par ganger, og fått både rødt og rosa og rødgult og det hele. Uten så mye som et femminutt med trening i forkant (Ærlig talt, første gangen dukket jeg opp i ringen med sele på dyret! Fikk CK allikevel vi, altså *flir*)

Så selv om jeg er helt enig med deg i at utstilling er mye fjas og lite stas, så må jeg si meg enig med de andre her i forhold til at det kanskje ikke er verdt å la det gå ut over "plikten" til å starte de tilstrekkelig mange gangene selv - hvis det er det som skal til for å få bikkja godkjent for avl.

For meg personlig vil utstillingsresultater havne så langt ned på listen over prioriteringer når jeg ser etter valp at jeg ofte hopper videre hvis potensielle oppdrettere har for mange usch'er foran titlene på hundene sine... Det forteller for mye om hva de prioriterer å bruke tid på :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

er det unaturlig for hunden din å stå opp og ned med paralelle ben? er det unaturlig for henne å trave? hvis ja, så er hun kanskje ikke så eksteriørt bra som du vil ha det til? jeg mener, det er jo ikke snakk om at hun skal sitte bamse og balansere en ball på snuten i 10 minutter mens en dommer klår på henne? DET ville vært unaturlig. og når vi snakker om untaturlig, så er vel ikke slalåm mellom plastpinner helt naturlig adferd det heller, det kommer jo ikke instinktivt av seg selv?

Nei, nå snakker jeg om de litt mer "ekstreme" tingene. Ref bildet jeg la ut i den andre tråden, og det generelle maset vi har fått om at halen ikke skal synes og at vi må løfte hodet til bikkja så høyt som mulig - etter båndet som henger øverst på halsen. Det har vært vanskelig for oss å få det til på en måte som er hyggelig for både oss og bikkja.

Hun har forøvrig ingen problemer med å stå rett opp og ned og la noen klå på henne, ikke i det hele tatt. Men vi har et problem med at hun ikke samtidig får vise at hun er en glad hund og at vi må drive og løfte på hodet hennes. (Jeg vet, vi ikke strengt tatt gjøre alt dette, og vi kunne nok klart oss uten å styre slik. Men det er altså det enkelte gjør, og det er dette som forundrer meg - at det i det hele tatt skal være nødvendig å jåle seg til slik).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, nå snakker jeg om de litt mer "ekstreme" tingene. Ref bildet jeg la ut i den andre tråden, og det generelle maset vi har fått om at halen ikke skal synes og at vi må løfte hodet til bikkja så høyt som mulig - etter båndet som henger øverst på halsen. Det har vært vanskelig for oss å få det til på en måte som er hyggelig for både oss og bikkja.

Hun har forøvrig ingen problemer med å stå rett opp og ned og la noen klå på henne, ikke i det hele tatt. Men vi har et problem med at hun ikke samtidig får vise at hun er en glad hund og at vi må drive og løfte på hodet hennes. (Jeg vet, vi ikke strengt tatt gjøre alt dette, og vi kunne nok klart oss uten å styre slik. Men det er altså det enkelte gjør, og det er dette som forundrer meg - at det i det hele tatt skal være nødvendig å jåle seg til slik).

jeg skjønner du er frustrert altså. men dommeren er jo i stand til å se om hunden er bra, uansett om kanskje ikke båndet ligger helt riktig, eller at hun logrer. ikke tenk så mye på hva de rundt sier, det viktigste er at du får vist bevegelsene hennes, og at hun står rolig når dommeren skal bedømme og klå. that's it, i bunn og grunn. også er det alltid de som styrer ekstra og legger veldig mye i dette. det er jo klart, om du hadde hatt ambisjoner om å gå helt til topps burde du finpusse din egen handling av hunden, gjort det lille ekstra som å få ned halen (hvis det er det som er vanlig). det er jo som regel de hundene som er godt drillet i ringen, med flinke og erfarne handlere som går til topps. men ikke alltid. og siden ambisjonene dine ikke er høyere enn et par rødsløyfer så synes jeg du skal slutte å tenke alt for mye for dette, dra på et par små ute-utstillinger til sommeren, få sløyfene dine, og pensjoner dere begge fra ringen :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du presisere: har du stilt ut denne hunden et par ganger allerede? Og ikke fått rødsløyfa?

Vet ikke hvordan det er med pelshunden din, om det er ekstra mye styr med at pelsen skal friseres på en spesiell måte eller noe,

Jo, det er (dessverre) en del ekstra styr med pelsen også. Det er bare å leite opp utstillingsbilder av OES og sammenlikne dem med et nesten hvilket som helst bilde av en OES i hverdagen. Noen ganger er de nesten ikke til å kjenne igjen.

Men jo, vi fikk et sånt lite bånd den ene gangen, husker ikke helt fargen og det der i farta (det er Fruen som har oversikt over dette), men den var i alle fall ikke brun (er det ikke det som er fyfysløyfa?). Kritikken var vi også fornøyde med, excellent ditt og very good datt. Men vi dro derfra totalt utslitte fordi både vi og bikkja mistrivdes i det sirkuset og maset og kjaset som oppsto rundt oss. Litt for mange velmenende hjelpende hender virket også inn på stressnivået til både oss og bikkja, som ble såpass høyt at selv ikke en god kritikk var verdt turen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

siden ambisjonene dine ikke er høyere enn et par rødsløyfer så synes jeg du skal slutte å tenke alt for mye for dette, dra på et par små ute-utstillinger til sommeren, få sløyfene dine, og pensjoner dere begge fra ringen :D

Og det er nok sannsynligvis det som kommer til å skje.

Men jeg klarer liksom ikke helt å fri meg fra tanken på hvor vanvittig unødvendig det sirkuset noen ganger ser ut til å være, og gudbedre, alle de hundene jeg har sett mistrives og bli mast på på utstilling.

Som sagt, vi har ikke vært på veldig mange utstillinger, men vi rakk å la oss skremme av mye tøys og tull. Men for all del, det er ikke sikkert det er veldig mye verre der enn andre steder - det er bare veldig mange ekvipasjer klemt sammen på ett sted og da ser det kanskje nødvendigvis ille ut.

Jeg mener, jeg så en schäfer få grisekjeft for å ha oppført seg "dårlig" i ringen - etter at de hadde kommet ut av ringen og fått plassert bikkja i et litt for lite bur. Etter hva jeg kunne se oppførte han seg bare som nesten enhver annen litt ivrig unghund uten kadaverdressur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er imponerende at de faktisk klarer holde hodene til hunden på den måten jeg. En hund som ikke vil ha hode oppe får du ikke til å holde oppe. De kan ikke ha lært det vel?

Syns du jeg ser veldig anstrengt ut i fingrene/hånden min på dette bildet?

263707_10150696749590072_834435071_19556060_875460_n.jpg

Eller dette

407213_10151101497695072_834435071_22345178_1648035352_n.jpg

Eller dette, her må jeg vel stå å tvi holde bikkja med den holdningen hun har, den tispen til høyre:

251997_10150739395300072_834435071_20116516_6200091_n.jpg

Eller kanskje jeg har brukt 2 min hverdag en kort periode på å lære henne det?

Nei så klart, jeg står jo å henger hunden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg klarer liksom ikke helt å fri meg fra tanken på hvor vanvittig unødvendig det sirkuset noen ganger ser ut til å være, og gudbedre, alle de hundene jeg har sett mistrives og bli mast på på utstilling.

Så du bare det negative, eller så du alle de hundene som trives og koser seg sammen med eierne sine også? For de finnes faktisk - jeg har to :)

På utstilling treffer du et lite utsnitt av hundefolk generelt, og som overalt er det ikke alt som er bra. Men det meste er det :)

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er imponerende at de faktisk klarer holde hodene til hunden på den måten jeg. En hund som ikke vil ha hode oppe får du ikke til å holde oppe. De kan ikke ha lært det vel?

Syns du jeg ser veldig anstrengt ut i fingrene/hånden min på dette bildet?

Eller dette

Eller dette, her må jeg vel stå å tvi holde bikkja med den holdningen hun har, den tispen til høyre:

Eller kanskje jeg har brukt 2 min hverdag en kort periode på å lære henne det?

Nei så klart, jeg står jo å henger hunden...

Nettopp. Hadde jeg puttet en finger oppe ved nakken hadde det sett akkurat sånn der, ut, men de klarer som regel helt fint å holde hoden på den måten selv...

544675_10150698002085256_766815255_9181847_1348859621_n.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er imponerende at de faktisk klarer holde hodene til hunden på den måten jeg. En hund som ikke vil ha hode oppe får du ikke til å holde oppe. De kan ikke ha lært det vel?

Syns du jeg ser veldig anstrengt ut i fingrene/hånden min på dette bildet?

263707_10150696749590072_834435071_19556060_875460_n.jpg

Eller dette

407213_10151101497695072_834435071_22345178_1648035352_n.jpg

Eller dette, her må jeg vel stå å tvi holde bikkja med den holdningen hun har, den tispen til høyre:

251997_10150739395300072_834435071_20116516_6200091_n.jpg

Eller kanskje jeg har brukt 2 min hverdag en kort periode på å lære henne det?

Nei så klart, jeg står jo å henger hunden...

Åkomigjen da, jeg er ikke dum. Selvfølgelig sier jeg ikke at du plager hunden din. Men jeg har sett det jeg har sett, og jeg sliter i tillegg med å forstå hvorfor en hund som nesten utelukkende går og står med hodet bare rett over skulderhøyde må stilles i giraffstil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du bare det negative, eller så du alle de hundene som trives og koser seg sammen med eierne sine også? For de finnes faktisk - jeg har to :)

På utstilling treffer du et lite utsnitt av hundefolk generelt, og som overalt er det ikke alt som er bra. Men det meste er det :)

..og det er selvfølgelig viktig å ta med, at jeg betviler overhodet ikke at veldig mange, både hunder og eiere, liker dette og trives med det. Men for vår del fremstår det som et sirkus mer enn en sport, hobby eller som det det er ment som - et sted der man kan bedømme resultat av avl og en arena for å ha en viss kontroll på avlen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man synes at andre jåler seg til er et skritt i riktig retning å ikke gjøre det selv

Man må ikke herme etter alle andre. En dommer skal jo klare å se hunden uansett, så sant den står, lar seg tas på og traver.

For min del er ikke utstilling så mye fjas eller fjås, men det er mye mannfolk i jakthund miljøet og de orker ikke sånt. Så hos oss er ting ganske enkelt. Det største problemet er ofte at folk ikke klarer vise frem hunden - dvs at den ikke kan trave pent og bare hopper. Setter seg ned og ikke står.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikkert ikke, JeanetteH, men det ser ikke spesielt naturlig ut. Man kan også synes at det ikke ser spesielt pent ut. Hvis man er uinvidd (som meg). Og det er vel det TS prøver å poengtere? At det er veldig mye posering inne i bildet.

Men så er det jo en missekonkurranse også da... Så hva kan man forvente liksom? Æ'kke "the girl next door" som går inn fra gata og vinner stortrofeet blant folk heller :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det største problemet er ofte at folk ikke klarer vise frem hunden - dvs at den ikke kan trave pent og bare hopper. Setter seg ned og ikke står.

Og det er heldigvis ikke det som er "problemet" vårt. Det skulle være helt naturlig det, at man forventer et minimum av hverdagslydighet hos hunden som stilles, og at den oppfører seg tålig ordentlig mot folk og dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...