Gå til innhold
Hundesonen.no

Dere som har store raser


Ara
 Share

Recommended Posts

Heisann.

Oscar var på utstilling i helga. Han er 6 mnd (sankt bernhard) han har strekt seg veldig i det siste, så han er hengslete, lang og tynn. Dommeren mente han var altfor tynn, og andre med store raser sa også det. De to bakerste ribbeina stikker litt ut, men ikke hoftekulene eller noe. Han er vel rundt 45 kg tung, jeg har alltid tenkt det er best å holde ham slank pga han vokser mye og er så tung i kroppen fra før. Ei spurte tilogmed om jeg nesten ikke ga ham mat haha. Han spiser som en hest, alle ormekurer er up to date. Fikk en for rundt to uker siden da han ble 6 mnd. Så både matlyst og alt er helt i orden. Men han er veldig slank da, men virka nesten ut som de syns han var ekstremt mager. Men er det ikke normalt at gigantrasene ser litt tynne og hengslete ut i den alderen? Er min første sanktis så jeg har jo aldri fora opp en før. Han får juniorfor for aktive hunder pluss vom og hundemat. Jeg ser jo som sagt han er litt tynn, men ikke noe jeg syns er ekstremt . Men dommer og flere andre mente jeg burde feite ham opp. Man kjenner ribbeina lett når man stryker ham på sidene, men de par siste stikker litt ut .Er han altfor tynn da og burde jeg gå inn for å feite ham opp ? Er jo flere her inne med store raser, var deres også tynne i den alderen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har ikke jeg noen gigantrase, men feite opp en hund som får mat som den skal og ormekurer syns ikke jeg høres ut som noen god ide. Husk at rasestandard ikke alltid sier hvordan hunden kan holdes sunnest mulig. Jeg har selv labrador som mange har reagert på at er for tynn til å være labrador. Jeg syns ikke han er spesielt undervektig, han får mat og alt som han skal bare mye mosjon. Syns du skal la han vokse seg ferdig før du begynner å feite opp. Som du sier så får han jo nok mat

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Det er jo helt umulig å svare på uten å ha sett og kjent på han. Men sånn generelt er utstillingsfolk de siste jeg ville hørt på når det gjelder hunder og hvor feite/tynne de skal være. Er du usikker, kan du gå innom veterinæren og spørre. Du trenger nok ikke bestille time for det. Bare tusle innom en tid det ikke er så travelt til dem og lån vekta og spør hvordan de syns han kjennes ut :) De er hengslete og rare i den alder, og bør heller holdes litt tynne enn litt lubne, men mager skal han jo ikke være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja det var lurt. Kan jo stikke innom å be de kjenne litt på ham. Jeg vil jo ikke han skal være mager, selv syns jeg ikke det da. Men siden mange reagerte på det så begynte jeg å lure litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er helt rett at hunder, uansett rase, skal holdes slanke i oppveksten, men min "test" på om hunden er for tynn er hvor tydelig brystbenet kjennes. Om du kan "ta tak" rundt det med fingrene er hunden for tynn, men om det er polstret slik at du kjenner konturene men ikke får lett tak rundt det er hunden i fint hold.

På Valpis feks kjenner man ikke ribbena, hun har så og si alltid vært polstret der selv når hoftebena og ryggraden stakk ut. Så for at ribbena skal kjennes på henne må hun være ekstremt undervektig. Men brystbenet lyver ikke :) På Oabba er ribbenstesten helt ypperlig, likeså brystbenet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som andre sier, er det vanskelig å svare uten å se ham - men om flere kommenterte det, kan det jo være noe i det.

Jeg er selv opptatt av å holde valpene slankere enn de voksne, men jeg skal ikke kunne spille Lisa gikk til skolen på ribbeina deres av den grunn.

Valpen din er i en alder hvor veksten skjer i rykk og napp, og de kan plutselig få en vekstfase som gjør at de trenger mye mer energi enn dagen før - min "valp" (ni måneder) hadde en slik periode hvor hun brått var blitt mager fordi jeg hadde ikke fulgt opp godt nok og økt maten i samsvar med behovet. Det mener jeg skjedde rundt seksmånedersalderen, og omtrent over natta. Jeg økte da fôrmengden noe og innførte et ekstra måltid midt på dagen for å få henne i mer passende kondisjon, og når hun var der jeg ønsket trappet jeg ned fôrmengden noe.

Jeg gir forresten valpefôr til hunden er to år gammel, og det vet jeg flere med min rase gjør - de er jo ikke så ulike, er det noen grunn til at du ikke gir valpefôr?

Jeg gir for så vidt valpefôr til den voksne også nå, fordi jeg er lat og gidder ikke ha to typer fôr, så hun går over på voksenfôr når valpen gjør det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker å innføre et ekstra måltid till dagen nå å se om det hjelper på. Nei alle med rasen jeg har snakka med sier det ikke er bra om de går på valpefor for lenge, så best å la de gå på junior eller voksenfor. Jeg har ikke gitt ham voksenfor noe mange anbefaler, men gått over på junior. Snakka med mange om dette her, og alle påstår det er det beste. Så da hørte jeg jo på dem, for jeg har jo aldri hatt rasen før. Så det er vel grunnen til juniorfor og ikke valp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle unghunder har en periode der de er hengslette! Og for å si det slik, om det er på utstilling du har fått høre at han er for tynn? Da ville jeg hvertfall ikke trodd på dem... I og med at utstillinger har et rykte på seg for å ha en del tykke hunder :) Jeg har fått høre av andre med min rase at hunden min er alt for tynn og at jeg må legge på han. men det stemmer sådan overhode ikke!

Bare gi han mat som normalt du ;) En unghund er veldig hengslette, det er naturlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

http://hundesonen.no/forum/topic/62386-gd-iu-og-stb-i-full-lek/ la ut disse bildene idag, er tatt for noen dager siden bare. Der ser dere hvordan han ser ut nå, er ikke så lett å se på bilder dette med ribbeina osv da. Men dere får kanskje et lite inntrykk?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg tenker å innføre et ekstra måltid till dagen nå å se om det hjelper på. Nei alle med rasen jeg har snakka med sier det ikke er bra om de går på valpefor for lenge, så best å la de gå på junior eller voksenfor. Jeg har ikke gitt ham voksenfor noe mange anbefaler, men gått over på junior. Snakka med mange om dette her, og alle påstår det er det beste. Så da hørte jeg jo på dem, for jeg har jo aldri hatt rasen før. Så det er vel grunnen til juniorfor og ikke valp.

Hvorfor er det ikke bra å gi en valp valpefôr? Hvilke argument bruker de du snakker med?

I min omkrets gir folk valpefôr til berneren er minst ett år, gjerne til de er to - så jeg er nysgjerrig på hva slags fundamentale forskjeller det er på st. bernhardshund og berner sennenhund.

Jeg skjønner godt at det er vanskelig å være ny i en rase og at en trenger hjelp, men en må være litt kritisk til råd en får også, så lenge en kan få 14 ulike meninger om hvordan en skal fôre en hund/valp.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte gå inn på en fôrprodusent for å forstå hva dere bablet om ang. puppy og junior for jeg :icon_redface:

min rase som er i "medium" sjiktet har nemmelig ikke noe valpefôr, bare "baby" fôr og junior...

ut fra bildene synes jeg ikke Oscar ser skremmende tynn ut, men uten å ha tatt på ham så kan jeg jo ikke si noe med sikkerhet. Ta turen innom veterinæren du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene de bruker er at valpefor er ikke bra for dem, og bør gå over på voksenfor fortest mulig. Pga rasen vokser så fort, noe med protein nivået osv. Men ikke bare noen med rasen som har sagt dette, alle jeg har snakket med altså. Derfor jeg jo har hørt på dem. For har jo tenkt at de som har hatt rasen i en årrekke og /eller har drevet oppdrett av dem vet hva de snakker om. Jeg er som sagt helt ny på så stor hunderase, og har spurt en haug om dette her, både norske sanktis eiere og utenlandske , alle sier det samme. Ikke valpefor lengre enn til 6 mnd, noen gir dem tilogmed voksenfor fra 3 mnds alder, men virker som det vanligste er å vente til rundt 5-6 mnd, så gir de voksenfor. Jeg gir som sagt ikke voksenfor, men junior. Siden det bare føltes så feil å gi en valp voksenfor. Men er visst det som er normalen virker det som...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentene de bruker er at valpefor er ikke bra for dem, og bør gå over på voksenfor fortest mulig. Pga rasen vokser så fort, noe med protein nivået osv. Men ikke bare noen med rasen som har sagt dette, alle jeg har snakket med altså. Derfor jeg jo har hørt på dem. For har jo tenkt at de som har hatt rasen i en årrekke og /eller har drevet oppdrett av dem vet hva de snakker om. Jeg er som sagt helt ny på så stor hunderase, og har spurt en haug om dette her, både norske sanktis eiere og utenlandske , alle sier det samme. Ikke valpefor lengre enn til 6 mnd, noen gir dem tilogmed voksenfor fra 3 mnds alder, men virker som det vanligste er å vente til rundt 5-6 mnd, så gir de voksenfor. Jeg gir som sagt ikke voksenfor, men junior. Siden det bare føltes så feil å gi en valp voksenfor. Men er visst det som er normalen virker det som...

Tusen takk for utdypende svar. Interessant å se så ulik argumentasjon på to så ellers like raser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt stor rase. Jeg ville holdt ham slank frem til han er ordentlig utvokst. Deretter kan det være lov med litt ekstra, men ikke for at ham skal bli feit. Tjukke unghunder er en uting, spør du meg, spesielt tungvekterne. Jeg ville absolutt holdt en knapp på en slank unghund enn en med "litt valpefett". Jeg vil tro, utifra bildene og slik du beskriver ham, at Oscar er akkurat så godt i hold som han trenger å være for sin alder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Jonna

Anngående valpeför vs voksen/junior så er det faktisk en svært liten margin forsjell på förene. Vi snakker kanskje ned 2-3% på fett/protein og en liten justering på vitaminer. Ingen av de vil føre til noen mangler på verken voksen eller valp.

Selv har jeg måtte bytte til voksen för når de har vært rundt 4 mnd pga kulene er for små! Bikkjene mine er matgal og har endt flere ganger med å få puste probelmer pga de har innhalert de små kulene og ikke noe behov for å tygge.

Protein 32.0% Fett 20.0% Aske 8.0% Vann 8.0% Fiber 3.0% Kalcium 1.4% Fosfor

1.2%

Protein 29.0% Fett 18.0% Aske 7.5% Fiber 3.0% Vann 8.0% Kalcium 1.3% Fosfor

1.1%

Dette er innholde til ett valpeför og ett voksen för. Det er ikke noen justeringer der som egentlig vil ha store påvirkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en myte at hundene vokser for fort på "mye" protein. Vekst er genetisk bestemt og kan kun optimaliseres ved god fôring, og svekkes ved dårlig fôring.

Det er gjort flere forsøk på giganter og proteiner (GD faktisk), og konklusjonen er at fosfor og kalsium må være balansert, og hunden holdes slank for å forhindre skjelettproblemer. Om det var mye eller lite protein hadde ingenting å si, så lenge fosfor/kalsiumbalansen ble opprettholdt.

Litt rart at folk som har holdt på med giganter i 10-20-30 år ikke har sett artiklene om dette i Hundesport feks, for konklusjonene har vært trykt der minst to ganger.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt rart at folk som har holdt på med giganter i 10-20-30 år ikke har sett artiklene om dette i Hundesport feks, for konklusjonene har vært trykt der minst to ganger.

Dette har vi diskutert før, og oppdrettere av nuffer påstår fortsatt at det ikke er bra med valpefôr til sin rase, fordi de vokser så fort at "alle" får HD. Når det i bernemiljøet er en helt annen holdning, er det jaggu ikke så greit for nye valpekjøpere av disse store rasene å orientere seg. :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har vi diskutert før, og oppdrettere av nuffer påstår fortsatt at det ikke er bra med valpefôr til sin rase, fordi de vokser så fort at "alle" får HD. Når det i bernemiljøet er en helt annen holdning, er det jaggu ikke så greit for nye valpekjøpere av disse store rasene å orientere seg. :)

Sant nok. Men man har jo muligheten til å utdanne seg utenfor rasemiljøet også, ikke sant? Og siden nuffeoppdrettere neppe har gjort empiriske forsøk, så blir det jo synsing/kennelblindhet som mye annet?

Og det er fortsatt endel GD oppdrettere som mener det samme, at valpefôr er døden for skjelettet, men har de 100% rtgstatistikk å vise til? Ikke på langt nær... Berner er vel den rasen av de store med høyest rtgandel, og om de hadde hatt int av å sammenligne fôringsmetoder kunne man fått et empirisk studie som kunne sagt A eller B. Og jeg er ganske så sikker på at det studiet ville sagt det samme som det jeg sier ;)

Nå vet jeg ikke om fôring var med i det norske studiet av HD, men der viste det seg at nuffene vokste senest av de fire rasene i studiet og hadde mest HD, mens IU som vokste raskest hadde minst HD.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Berner er vel den rasen av de store med høyest rtgandel, og om de hadde hatt int av å sammenligne fôringsmetoder kunne man fått et empirisk studie som kunne sagt A eller B. Og jeg er ganske så sikker på at det studiet ville sagt det samme som det jeg sier ;)

Det trur nok jeg også. :P
Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo veldig typisk at folk med store og kraftige raser gir hundene sine litt vel mye mat. virker nesten som om dem tror at hunden blir kraftigere bygd av å være feit, men dem blir jo bare feite og dvaske.

Vi passer alltid på å holde våre hunder slanke når de er i den verste vekstperioden. Men samtidig er det jo viktig at dem får nok mat og riktig mat, så dem får utvikla seg optimalt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ara, føl hvertfall ikke at du har gjort noe feil ved å høre på de i rasemiljøet ditt. Jeg vet meget godt selv hvordan det er å være ny med stor rase, og så er det jo gjerne en gang sånn at man ofte stoler på de med erfaring og hvertfall når "alle" mener det samme!

Om han faktisk ER litt tynn (som ingen her vet uten å kjenne, er vanskelig å se gjennom pelsen), så kan du jo ta ham tilbake på valpefor og se om det gir en liten forskjell en periode.

Så skal jeg spørre om en ting, og jeg tar gjerne imot svar på om det er feil: da Mona var liten og vi ga valpefor og senere når vi har snakket om hvorfor f. eks mange voksne hunder liker valpefor, så var det noen som sa at det er pga. det er litt mer fett i valpeforet og det dermed smaker/lukter mer interessant for hundene? Er det sant eller bare vrøvl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Vi får valp i sommer av rasen Bichon Havanais, har erfaring med hund fra før, men da av annen rase. Vi har dog et barn på 2 år, som er forholdsvis vandt med hunder av alle størrelser men vi har ikke eid hund selv etter vi fikk barn. Hva er dine tips i forhold til overgangen? Vi har hilst på valpen og barnet vårt snakker mye om hunden, vil se bilder og videoer. H*n er generelt rolig av seg, og de vil jo naturligvis ikke oppholde seg alene sammen (uavhengig valp eller voksen). Men er jo bekymret for at valpen skal bli redd av eksempelvis lek/gråt o.l - ting som en egentlig ikke kan unngå med et lite barn. Samboer er ikke bekymret og mener det vil gå veldig fint, men hva er deres erfaring? Og hva er det vi bør være mest obs på for at begge to skal føle seg trygge? Tenker da spesielt på valpen og at han skal føle seg trygg rundt barnet. Kan legge til at valpen vokser opp med barnefamilie, hvor barna er mellom fem og ti år gamle. Så den er vandt til barn, så det er nok en fordel vil jeg tro
    • Berges Hundeassistanse (Kristiansands-området). https://www.hundeassistanse.no/
    • Det er det som er litt trist med valpetiden, de blir så raskt store😄 Her blir det kanskje litt størrelse også, ganske store poter😍 Treningstips for sommeren: start på skiltene i RL, ta ett og ett om gangen. Sånn, trenings-sommeren er i boks😄
    • Hei, har noen tips til brae kenneler til stor hund? Fra Trondheim ned til Oslo området/Kristiansand? 
    • Det er fullt mulig å lære hunden å leke og ta leke som belønning. Jeg hadde en hund lik din, og fikk ham like fokusert på lek. I hovedsak gjøres det ved å belønne fokus på lek med mat. Legg en leke på gulvet, vent til hunden ser på den, belønn. Vent videre til han tar borti den med snute eller pote, så til han plukker den opp, osv. Bruk mat med "lav" verdi. Bruk tørrfôr som belønning, og jobb mye med ro når mat er involvert. Jeg tenker at her spiller mange faktorer inn. Hvordan er det på stuegulvet, hjemme? I hagen, på kjente områder? Begynn i lette omgivelser uten distraksjoner for hunden. Start med lave kriterier, enkle øvelser han kan. Hvis du bor i nærheten av en god hundeskole, sjekk om de har kurs i belønningsutvikling eller kan hjelpe deg med dette kanskje med en privattime eller to?  
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...