Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang?


alisha
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er synd at folk må ha unnskyldningen at hunden faktisk har jaktinsinkt, for å følge båndtvangen. Nå sikter jeg ikke direkte til deg (bare tok med sitatet siden du tok opp dette med jakthund). Det er faktisk båndtvang for alle hunder, uansett mengde eller type jaktinstinkt, uansett radius, og uansett eiers forutsetninger for å kunne gi bikkja si det den trenger av fysisk aktivitet. Og av alle de som tror de er unntatt båndtvangsloven på grunn av (tilsynelatende) fraværende jaktinstinkt, hyperlydig eller daltende hund, eller egen latskap, så er det mange gode eksempler på at hundene ikke er så lydige eller fri for jakt som eieren tror, når det først gjelder.

Som med så mye annet, så er det synd at et antall egoistiske hundeeiere skal ødelegge for de som faktisk følger lovverket for hundehold i dette landet, og tar hensyn til både andre hundeeiere og folk som ikke har eller liker hunder. :(

Helt enig at det er mange som bruker jaktinstinktet som en god grunn til å holde hunden i bånd, men jeg ser ikke på det som noe negativt, det er bare enda en hundeeier som følger loven i mine øyne, og man må bruke hvilkensomhelst unnskyldning man vil.

Det er jo normalt for et menneske å ha en grunn til å følge en lov, selv stopper jeg for fotgjengere for å unngå å kjøre på dem, ikke fordi loven nødvendigvis sier det, om du skjønner.

For meg er "unnskyldningen" å verne viltet.

Ødelegger ikke for noen, jeg. Hvordan kan du påstå det? Tinka snur på femøringen når hun blir ropt på, uansett. Tre ganger har hun vært foran oss på stien når vi har møtt på rådyr. Hun har enda ikke gjort forsøk på å løpe etter dem.

Kan støtte opp dette med Tinka og rådyr til det fulle, etter å ha hatt henne i de to første årene hennes. Den hunden var på tur med en venninne av meg (utenfor båndtvang) og hennes to jack russell, hvorav den ene har enormt jaktinstinkt. Den med instinkt var i langline, mens den andre var løs, samme med Tinka. Plutselig løper det to rådyr over jordet (ikke uvanlig i det hele tatt), dessverre glapp venninna mi langline i det hun skled på gjørma, og vips har vi to jacker etter rådyrene (den andre var jo klart med på leken) Tinka fulgte etter fordi hun trodde de lekte.. jeg trengte bare å plystre så bråsnudde hun.

Og om noen lurte så er vi svært sikre på at det gikk bra med rådyret, hunden med langline fant vi 50m inn i skogholtet godt vikla inn i et tre med linen. Dette er også et tegn på at man faktisk må være sikker på at man har kontroll, selv med langline eller vanlig bånd.

Min første hund vek aldri fra min side og brukte aldri bånd. Jeg var oppom politistasjonen i Sandvika med henne, fordi kjærringene i Bærum slang uhemmet med leppa etter oss. Politiet ga meg beskjed om at hun kunne gå løs fordi vårt mentale bånd var like sterkt som et fysisk bånd (søte politiet, det). Det var godt for meg å kunne slenge tilbake til meggene at jeg hadde politiets tillatelse til å ha henne løs.

Heldiggrisen! Men det blir litt annerledes når man har såpass kontroll over hunden sin, jeg kjefter ikke huden full på folk som tydelig har kontroll på hunden sin.

Nå bor jo jeg i setter-land da, hvor ørtogførti settere løper løse og alene uansett når på året.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

?? Båndtvangen er ikke til for folk... Derfor er det enda viktigere å overholde den der det ikke er så mange andre som går. Det er nemlig gjerne der de sårbare nyfødte dyrene holder til. Nå har jeg et

Det er bare IDIOTER som driter i båndtvangen i marka, det er der det er viktig å følge den. Å gå med løs bikkje i bysentrum har til sammenlikning ingen negative konsekvenser for viltet.

Jeg syns alltid det er litt festlig med forkjempere for båndtvangen som legger ut sommerbilder av bikkjer sine som er løse i skog og mark... Jeg bryter båndtvangen der fornuften min sier at det e

Ødelegger ikke for noen, jeg. Hvordan kan du påstå det? Tinka snur på femøringen når hun blir ropt på, uansett. Tre ganger har hun vært foran oss på stien når vi har møtt på rådyr. Hun har enda ikke gjort forsøk på å løpe etter dem.

Min første hund vek aldri fra min side og brukte aldri bånd. Jeg var oppom politistasjonen i Sandvika med henne, fordi kjærringene i Bærum slang uhemmet med leppa etter oss. Politiet ga meg beskjed om at hun kunne gå løs fordi vårt mentale bånd var like sterkt som et fysisk bånd (søte politiet, det). Det var godt for meg å kunne slenge tilbake til meggene at jeg hadde politiets tillatelse til å ha henne løs.

Nå er tidene anderledes, men alle hunder er faktisk ikke like. Scilos her har jeg alltid i bånd, for han er fullstendig overbevist om at det er hans oppgave å skaffe oss kjøtt til viltsoflaki. Han er ikke noe bjeffende, krakilsk viltfanatiker, men to sniff på overvær, så svosj er han borte i ti minutter. Jeg har faktisk aldri sett ham jage noe dyr, men går ut fra at det er det han gjør, eller ønsker å gjøre.

I "vår" skog møter vi jo aldri noen, så mine brudd på båndtvangen berører ingen. Ikke at jeg helt ser hvilken rolle det spiller. Jeg går ikke med hunden i bånd pga andre mennesker, men pga viltet. Jeg er vel uansett den eneste her som går med hund i bånd i det hele tatt, uten at det er noen unnskyldning.

Det har noe med holdning å gjøre. En holdning til at det er greit at du bryter loven, bare ikke alle andre gjør det, fordi du har en lydig hund og vurderer at det er trygt å bryte båndtvangen med den. Politiet har ikke myndighet til å gi deg noe unntak på bakgrunn av hvor lydig hunden din er.

Alle som bryter båndtvangen mener jo at de har en eller annen slags "gyldig grunn" for å gjøre det. Det jeg mener er med på å ødelegge for alle er å gi inntrykk av at det er greit for alle å bryte loven etter egen vurdering. For det er da det dere gjør? Kan jeg vurdere at det er greit for meg å naske litt i butikken siden jeg har så dårlig råd? Det går jo ikke ut over noen hvis ingen ser det? Problemet er ikke enkeltpersonene som bryter loven, men helheten av alle som gjør det. Og du er en del av den helheten...

Og jeg ser virkelig ikke problemet med å holde hunden i bånd disse månedene. Det finnes masse måter å aktivisere og trimme hunden på lovlig, hvis man bare gidder.

Det sagt, så driter jeg i folk som har hunden løse gående innenfor en 5 meters radius. Men de aller færreste har det, og når de gjør det så ser jeg ikke hva som skulle være problemet med å ha en tråd i hunden heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har noe med holdning å gjøre. En holdning til at det er greit at du bryter loven, bare ikke alle andre gjør det, fordi du har en lydig hund og vurderer at det er trygt å bryte båndtvangen med den. Politiet har ikke myndighet til å gi deg noe unntak på bakgrunn av hvor lydig hunden din er.

Alle som bryter båndtvangen mener jo at de har en eller annen slags "gyldig grunn" for å gjøre det. Det jeg mener er med på å ødelegge for alle er å gi inntrykk av at det er greit for alle å bryte loven etter egen vurdering. For det er da det dere gjør? Kan jeg vurdere at det er greit for meg å naske litt i butikken siden jeg har så dårlig råd? Det går jo ikke ut over noen hvis ingen ser det? Problemet er ikke enkeltpersonene som bryter loven, men helheten av alle som gjør det. Og du er en del av den helheten...

Og jeg ser virkelig ikke problemet med å holde hunden i bånd disse månedene. Det finnes masse måter å aktivisere og trimme hunden på lovlig, hvis man bare gidder.

Merkelige sammenlikninger her, også. Nei jeg skyter ikke hue av folk jeg ikke liker trynet på, heller.

I utgangspunktet er jeg helt enig med med deg i at båndtvangen ikke er noe problem å holde. Jeg har to hunder i bånd, husk det. Legge ut spor, trene litt lydighet, gå utenom stier og utforske skogen. Finner på masse. vi. Fremdeles med Tinka løs.

Du er litt nebbete som litt innpakket forteller meg at enten juger jeg, eller så har politiet gått utover sin myndighet. Husk dette var i 1984 og hundeholdet har eksplodert siden da.

Noen ganger syns jeg selvrettferdigheten og hangen til å sitte på sin høye hest og plukke på andre blir litt kjedelig å forholde seg til her inne. Er ikke perfekt, jeg. Hadde jeg hatt bil, hadde jeg sikkert kjørt for fort innimellom, også. Hadde du vært like ivrig til å snakke om hvor mye jeg ødlegger for alle andre, da?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har delvis rett, båndtvangen gjelder ikke for gjeterhunder i arbeid.

Dessuten vet jeg om flere som har fått fritak for utvidet båndtvang når de har godkjent gjeterhund, fordi de faktisk er lydige i jaktmodus.

Ja og skulle en løs hund på denne tiden og framover komme over denne lille krabaten...

1333496478.jpg

...så er det jaggu ikke sikkert at Bambi overlever. Instinktene til disse små er å ligge musestille og håpe at faren forsvinner. En hund - uansett størrelse - vil kjapt ta livet av kalven. Enten ved å rive det ihjel eller ved at det rett og slett dør av stress. Særlig rådyr er følsomme for stress.

Det er ikke mange hunder som biter i noe som ligger helt stille. Men stress, ja. Jeg flyttet tre slik en ifjor fordi jordet skulle treskes (og da må vi gå over hele åkeren for å få vekk så mye dyr som mulig), og følte meg veldig flink. Den var ilive når jeg la de fra meg, men når jeg kom tilbake senere var en av dem døde... Rett og slett stresset ihjel. Veldig trist.

Senest i vinter kalte jeg inn alle 3 hundene som var i fult firsprang etter et rådyr (det var hverken mye snø eller dårlig med mat for dem, så de var ikke svake på denne tiden av året). De snudde på flekken og kom tilbake i like høy fart. De er normalt ikke særlig interessert, men Yippie fyrer dem opp litt fordi hun blir sinna når de nærmer seg gården! :P Det var nemlig ikke jakt, men bjeffing og spetakkel for å jage vekk! Jeg kalt dem inn fra jakt ettter en kanin engang også, og de kom like herlig i full fart tilbake.

Jeg passer uansett ekstra godt på i båndtvangstiden for at de ikke skal tråkke i reir o.l. Men jeg trener da både feltsøk, rundering og gjeting selv om det er båndtvang... Jeg er klar over at loven ikke tar hensyn til at jeg har såpass god kontroll og at politiet ville vært nødt til å bøtlegge meg om jeg ble tatt for å byte loven, men jeg tar i det minste hensyn til viltet. Det er min første prioritering, så kommer hundene på 2. og bøter på 3.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ironiske at de fleste hunder som kommer løse forbi meg (ja jeg bor jo ved autostradaen for hundefolk) er nettop jakthundene, mens folk holder småhunder, bcer og div i bånd. Telt allerede 3 jakthunder forbi vinduet mitt idag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merkelige sammenlikninger her, også. Nei jeg skyter ikke hue av folk jeg ikke liker trynet på, heller.

I utgangspunktet er jeg helt enig med med deg i at båndtvangen ikke er noe problem å holde. Jeg har to hunder i bånd, husk det. Legge ut spor, trene litt lydighet, gå utenom stier og utforske skogen. Finner på masse. vi. Fremdeles med Tinka løs.

Du er litt nebbete som litt innpakket forteller meg at enten juger jeg, eller så har politiet gått utover sin myndighet. Husk dette var i 1984 og hundeholdet har eksplodert siden da.

Noen ganger syns jeg selvrettferdigheten og hangen til å sitte på sin høye hest og plukke på andre blir litt kjedelig å forholde seg til her inne. Er ikke perfekt, jeg. Hadde jeg hatt bil, hadde jeg sikkert kjørt for fort innimellom, også. Hadde du vært like ivrig til å snakke om hvor mye jeg ødlegger for alle andre, da?

Du har to hunder i bånd, så da gjelder ikke reglene for den tredje? Og hvis du ikke ser problemet med å holde båndtvangen, hvorfor gjør du det ikke da?

Jeg aner ikke hvordan hundeloven var (om i det hele tatt?) i 84, men jeg kan ikke tenke meg at politiet hadde myndighet til å gi folk muntlig unntak for båndtvangsregler på den måten da heller.

Jeg sier ikke at jeg er perfekt, men jeg har nok respekt for andre og for fellesskapet til at jeg følger de reglene som er laget for alles beste, selv om de ikke er ideelt tilpasset hvert individ til enhver tid. Og nei, jeg skjønner ikke hvorfor folk gidder å gjøre seg til lovbryter ved å kjøre noen kilometer ekstra i timen heller. Nei, jeg bryter ikke fartsgrensene (og mista ferga med 5 minutter i går på grunn av det, men hei, da kunne vi kanskje sørget for å dra ti minutter tidligere da...).

Selvrettferdig jeg? Ja, helt sikkert. Jeg synes det er langt bedre enn å stille seg selv over loven og alle andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var forresten veldig lett å være lovlydig hund-i-bånd eier, så lenge jeg hadde bare Fibi og etter at Scilos startet med sin selvunderholdning på tur. Hvis dere gidder å lete i gamle tråder, var jeg nok rimelig bastant i mine uttalelser. Konklusjonen min er at jeg er så lovlydig som mine hunder tilsier at det er fornuftig at jeg er :D

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste grunnen til at jeg har gutta i bånd er viltet. Den faktiske loven om båndtvang gir jeg litt f i. Men jeg er forbryter siden jeg laster ned ting på nett også da. Jeg kjører ikke for fort, siden jeg ikke har lappen :lol: Og kommer ikke til å slippe den sammen når båndtvangen er over heller, da kommer jeg til å slippe en og en, men ikke begge. For av en eller annen merkelig grunn så har de jaktinstinkt resten av året også, ikke bare mellom 1. april og 20. august. :lol:

Snusern bryter jeg båndtvangen med faktisk.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter båndtvangen der fornuften min sier at det er greit, ut fra det jeg vet eller kan se om omgivelsene, og hvordan jeg vet at hunden min er. Får jeg bot en gang får jeg heller tåle det, selv om det er sure penger. Jeg står i det minste for det jeg gjør, framfor å si en ting på nettet og gjøre noe helt annet i virkeligheten. De fleste sonisene jeg har gått tur eller vært på trening/treff med i løpet av årene har brutt båndtvangen, til tross for at enkelte har gitt et litt annet inntrykk på nettet.

Signeres!

Kan ikke huske om jeg har svart i noe sånn tråd som dette før. Men jeg er altså kriminell :aww:

Det har noe med holdning å gjøre. En holdning til at det er greit at du bryter loven, bare ikke alle andre gjør det, fordi du har en lydig hund og vurderer at det er trygt å bryte båndtvangen med den. Politiet har ikke myndighet til å gi deg noe unntak på bakgrunn av hvor lydig hunden din er.

Alle som bryter båndtvangen mener jo at de har en eller annen slags "gyldig grunn" for å gjøre det. Det jeg mener er med på å ødelegge for alle er å gi inntrykk av at det er greit for alle å bryte loven etter egen vurdering. For det er da det dere gjør? Kan jeg vurdere at det er greit for meg å naske litt i butikken siden jeg har så dårlig råd? Det går jo ikke ut over noen hvis ingen ser det? Problemet er ikke enkeltpersonene som bryter loven, men helheten av alle som gjør det. Og du er en del av den helheten...

Unnskyld, men det der var et mer enn tåpelig eksempel. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg ødelegger for deg ved å slippe mine hunder under båndtvangen. Jeg risikerer både bot og at hundene mine forstyrrer viltet, men du blir da vel ikke påvirket av noen av disse utfallene, på noe slags vis?

Jeg slipper mine. Uva kommer på innkalling selv om hun har både hjort, rådyr og skogsdue i sikte (ja, vi har prøvd oss på disse flere ganger). Sita legger ikke merke til dyrene hun, men en gang i sitt liv har hun forsøkt å jage en katt. De suller rundt meg i en kort radius, godt innenfor synsrekkevidde. Poenget med å ha dem løse likevel er at de trives bedre da. De snuser og svinser og svimer på egen hånd, istedet for at jeg til enhver tid skal bestemme hvor lenge de skal få snuse på en flekk, eller tempoet vi skal gå i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signeres!

Kan ikke huske om jeg har svart i noe sånn tråd som dette før. Men jeg er altså kriminell :aww:

Unnskyld, men det der var et mer enn tåpelig eksempel. Jeg forstår fortsatt ikke hvordan jeg ødelegger for deg ved å slippe mine hunder under båndtvangen. Jeg risikerer både bot og at hundene mine forstyrrer viltet, men du blir da vel ikke påvirket av noen av disse utfallene, på noe slags vis?

Dessverre er det sånn at det går utover alle med hund, men det er fordi de som irriterer seg over hunder blåser det opp i dimensjoner og jobber hardt for å få helårsbåndtvang.

I Bærum hadde vi for et par år siden en skikkelig sak pågang, heldigvis vant "vi", og det er ikke blitt helårsbåndtvang i Bærum enda..

Jeg snakker altså for min kommune når jeg sier at vi blir påvirket at "lovbryterne"

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Båndtvang. Bånd - tvang.

Bånd = Lenken som festes i hundens halsbånd, og gir eier en fysisk kontakt og kontroll over hunden.

Tvang = Du må. Er nødt. Har ikke noe valg. Du tvinges.

Simple as that.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eurasieren er i bånd hele båndtvangsperioden. Valpen får gå løs der det passer seg, på "hundejordet", og enkelte grusbaner i området. Må prøve å vedlikeholde og bygge opp den gode innkallingen han har :) I skogen er begge i bånd. Blir mye båndsurr, men valpen blir vel mindre svimete etter hvert :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at den eneste grunnen til at jeg har funnet igjen båndet til Nora, er fordi jeg ikke vil ha bot :P Hun har ingen viltinteresse, hun har ikke noen jaktlyst og hun er kanskje 15 meter fra meg på det lengste, så jeg føler ikke at hun er noen enorm fare for viltet.

Dina derimot, hadde viltinteresse, hun ville gjerne jakte elg og hun (teite bikkja :o ) så hun gikk i bånd, hele året om vi ikke var på steder som var veldig oversiktlige. Så det blir en kontroll/ikke kontroll-greie for meg. Nora får slippe båndet fordi hun er Nora, Dina og Gubbelille gikk i bånd fordi de var Dina og Gubbelille. Skulle vi få bot en dag, så antar jeg at jeg vil synes det er verdt det.

Men jeg plukker opp etter hunden min da. Så å si alltid :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg to hunder som har en veldig god stoppkommando, de stopper opp og blir til jeg kommer uansett hva det er der. (med et unntak for katter da)

Her brukes det bånd i utmark fra 1. april til og med 20. august uansett.

I byen derimot synder jeg titt og ofte, og jeg jobber så aktivt jeg kan for å få gjort noe med båndtvangen i byen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
Guest Kåre Lise

Det er tydeligvis galt okke som hva politiet enn foretar seg.

For bare en måned siden var det feil og høyst kritikkverdig å bruke pepperspray for å få has på noen drittbikkjer, nå er det dæven døtte meg feil å ta de i bånd også. Hva pokker kasserolle spiller det om det er en dachs? De er sannsynligvis så blåst i huet etter å ha lekt med lammene at de trenger noe mer enn 3 sekunder på å avreagere.

Jeg ville tro dette var ett mye bedre alternativ enn at bonden skøyt dem på stedet, men det er kanskje bare meg i min lille eventyrverden..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tydeligvis galt okke som hva politiet enn foretar seg.

For bare en måned siden var det feil og høyst kritikkverdig å bruke pepperspray for å få has på noen drittbikkjer, nå er det dæven døtte meg feil å ta de i bånd også. Hva pokker kasserolle spiller det om det er en dachs? De er sannsynligvis så blåst i huet etter å ha lekt med lammene at de trenger noe mer enn 3 sekunder på å avreagere.

Jeg ville tro dette var ett mye bedre alternativ enn at bonden skøyt dem på stedet, men det er kanskje bare meg i min lille eventyrverden..

What? Sikter du til min kommentar? Jeg kritiserte ikke, jeg lo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...