Gå til innhold
Hundesonen.no

Båndtvang?


alisha
 Share

Recommended Posts

Noen fordeler er det med det å bli gammel og tryggere på seg selv. Sånne folk går jeg opp i trynet på og leser leksa for :angry:

Jeg ble helt ærlig satt ut,fordi jeg så jo hu hadde pinnen men tenkte hu brukte den til å gååå med elns. Og jeg hadde mest lyst til å ta en kubbe og dunke i hodet hennes og spørre hvordan det føltes :aww: etterpåklokskap er lurt :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 85
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

?? Båndtvangen er ikke til for folk... Derfor er det enda viktigere å overholde den der det ikke er så mange andre som går. Det er nemlig gjerne der de sårbare nyfødte dyrene holder til. Nå har jeg et

Det er bare IDIOTER som driter i båndtvangen i marka, det er der det er viktig å følge den. Å gå med løs bikkje i bysentrum har til sammenlikning ingen negative konsekvenser for viltet.

Jeg syns alltid det er litt festlig med forkjempere for båndtvangen som legger ut sommerbilder av bikkjer sine som er løse i skog og mark... Jeg bryter båndtvangen der fornuften min sier at det e

Det med helårs båndtvang i Bergen var jeg ganske så sikker på, ja, men alle shibaeiere i Bergen pleier å skrive "her i Bergen er vi så heldige at vi har områder å slippe hundene på", og så legger de ut bilder av hundene i fri flyt over fjellene... :P

Haha, jeg kommer faktisk ikke på noen steder med helårs båndttvang i Bergen annet enn Fløien, men jeg ser ikke skiltet før jeg har gått hele turen, wooops :whistle: Sånn ellers merket jeg noe skikkelig rart på Gullfjellet. Mener det stod noe slikt som "beiteområde, husk båndtvang" der på vinteren, når det var snø ute, og altså, ingen beite dyr. Mens når jeg gikk der oppe for ca en måned siden, i Mars, når det kanskje nærmer seg beitetid, så var skiltet borte :lol: Haha, jeg respekterte ikke det skiltet så mye uansett, og jeg var ikke alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaMarie:

Her kan du se hvor nazi politikerne i Bergen er..

§ 1. Definisjoner

a) Sentrumssonen: Grense mot nord; områdene sør for Dreggsalmenningen på Bryggesiden og sør for Vestre- og Østre Holbergsalmenning på Nordneshalvøyen, grense mot vest; områdene øst for Nøstegaten, Professor Hansteensgt., Thormøhlensgt., grense mot sør; områdene nord for gamle og nye Nygårdsbro avgrenset videre mot øst av E 39 til Kalfarveien, grense mot øst; områdene vest for Kalfarveien, Kong Oscarsgt., Lille Øvregt., Øvregaten til Dreggsalmenningen.

b) Indre Bergenhus: Grense mot nord; områdene sør for Dreggsalmenningen, sør for Vetrlidsalmenning og sør for Jon Smørsgate og Teatergaten, grense mot vest; områdene øst for Håkonsgaten og Nygårdsgaten til Strømgaten, grense mot sør; områdene nord for Strømgaten til Kong Oscarsgt., grense mot øst: områdene vest for Kong Oscarsgt., Bryggesporen, Øvregaten og Dreggsallmenning.

§ 2. Båndtvang

I Bergen kommune er det ikke tillatt for hunder å gå løs på følgende steder:

a) i sentrumssonen.

b) i alle offentlige parker mellom kl. 07.30 og kl. 20.00.

c) på alle offentlige kirkegårder, gravplasser og urnelunder.

d) alle skoler, barnehager og anlegg for lek.

e) alle anlegg for idrett og sport der det er skiltet med båndtvang eller lignende. Båndtvangen gjelder ikke idrettsanlegg i form av turveier eller skogsløyper i terrenget.

f) i følgende lysløyper i den tid lysløypene kan brukes til skigåing: Fløyen, Totland, Frotveit, Hjortland og Gullbotn.

g) turveier med tilhørende leir- og rasteplasser og spesielt merkede turstier i følgende områder: Fløyfjellet, Kanadaskogen, Langeskogen, Hordnesmarka, Kvarven, Landåsfjellet og områdene rundt Store Lungegårdsvann. På turveier med tilhørende leir- og rasteplasser og spesielt merkede turstier på strekningen Svartediksdemningen-Tarlebø er det tilsvarende båndtvang i den utstrekning dette ikke er fastsatt i medhold av § 4 i Drikkevannsforskriften.

I Bergen kommune skal hunder holdes i bånd der husdyr beiter i perioden 1. april til 31. oktober.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Kunne ikke annet enn å flire av han som hadde mor til Maja (BC) han påsto at bandtvangen ikke gjaldt for Border Collier hehe

Han har delvis rett, båndtvangen gjelder ikke for gjeterhunder i arbeid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns alltid det er litt festlig med forkjempere for båndtvangen som legger ut sommerbilder av bikkjer sine som er løse i skog og mark...

Jeg bryter båndtvangen der fornuften min sier at det er greit, ut fra det jeg vet eller kan se om omgivelsene, og hvordan jeg vet at hunden min er. Får jeg bot en gang får jeg heller tåle det, selv om det er sure penger. Jeg står i det minste for det jeg gjør, framfor å si en ting på nettet og gjøre noe helt annet i virkeligheten. De fleste sonisene jeg har gått tur eller vært på trening/treff med i løpet av årene har brutt båndtvangen, til tross for at enkelte har gitt et litt annet inntrykk på nettet.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Ja bare delvis for han mente helt, san under løpetid, når tispa står når bc er hjemme og ikke gjør noe annet enn å være på tunet osv så mente han at bc skulle gå fri hihi. Under arbeid er da noe helt annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må ha bånd på hunden, ellers finner jeg han ikke, han er jo bare et lite spøn :P

Jeg bruker litt sunt folkevett når det kommer til båndtvang, og så kjenner man vofsen.

Pr dags dato så vet jeg ikke hvordan han vil reagere på reinflokk og sauflokk, dog vet jeg reaksjonen i hesteflokk og kan bygge på det.

Vår forrige hund kunne gå løs i saueflokken, og håper vår unge lovende også kan komme dit (om han ikke er der)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, jeg kommer faktisk ikke på noen steder med helårs båndttvang i Bergen annet enn Fløien, men jeg ser ikke skiltet før jeg har gått hele turen, wooops :whistle: Sånn ellers merket jeg noe skikkelig rart på Gullfjellet. Mener det stod noe slikt som "beiteområde, husk båndtvang" der på vinteren, når det var snø ute, og altså, ingen beite dyr. Mens når jeg gikk der oppe for ca en måned siden, i Mars, når det kanskje nærmer seg beitetid, så var skiltet borte :lol: Haha, jeg respekterte ikke det skiltet så mye uansett, og jeg var ikke alene.

Ikke? Da bør du sette deg inn i lovene.... Skal lese de for deg når du kommer i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg skjønner den så utrulig godt. Om Kuma ser en søt liten bambi i skogen så kan jeg (nesten) garantere at jeg plutselig har blitt luft og uansett hvor mye jeg kommer til å hyle og skrike så vil det bare være bakgrunnstøy.

Ja og skulle en løs hund på denne tiden og framover komme over denne lille krabaten...

1333496478.jpg

...så er det jaggu ikke sikkert at Bambi overlever. Instinktene til disse små er å ligge musestille og håpe at faren forsvinner. En hund - uansett størrelse - vil kjapt ta livet av kalven. Enten ved å rive det ihjel eller ved at det rett og slett dør av stress. Særlig rådyr er følsomme for stress.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Yellow

Ja og skulle en løs hund på denne tiden og framover komme over denne lille krabaten...

1333496478.jpg

...så er det jaggu ikke sikkert at Bambi overlever. Instinktene til disse små er å ligge musestille og håpe at faren forsvinner. En hund - uansett størrelse - vil kjapt ta livet av kalven. Enten ved å rive det ihjel eller ved at det rett og slett dør av stress. Særlig rådyr er følsomme for stress.

Du som vet så mye om råder burde da iallefall ikke ha tatt kalven opp på fanget? :icon_confused: Om det er ditt eget bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mitt eget bilde og jeg er utkalt fra viltnemnda for å ta meg av kalven som hadde hengt seg fast i et piggtrådgjerde. Da jeg kom dit lå den i fanget på ei dame - sjølvsagt burde hun ikke rørt den men hun fikk den løs og visste ikke hva hun skulle gjøre videre. Ergo ble jeg ringt etter.

Den hadde en flenge i bakfoten etter piggtråden, så normalt sett vil et slikt dyr skytes. Her lot jeg imidlertid fornuften falle og vi la den fra oss like i nærheten i håp om at moren ville komme tilbake og hente den.

Dessverre så ble den funnet død noen dager seinere pga infeksjon.

Uansett - bildet viser hvor små og hjelpeløse dyr i skogen er på denne årstiden og båndtvangen er der for å beskytte dem. Det skal så utrolig lite til før en hund snubler over en trykkende kalv og instinktene tar overhånd...

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en liten park nedi her hvor det er sjelden vi møter andre folk. Er vei og store bedrifter rundt den, så tviler på det fins noe villt der. Er liksom ei elv så en stooor gressplen, bedrifter/fabrikker på ene siden og vei på den andre og baksiden. De som holder oppsyn med parken har også sagt det er helt greit hundene får løpe der så lenge man tar dem i bånd når det kommer andre mennesker dit. Så der løper våres en del løse i båndtvangstiden. Men vi tar alltid hensyn til andre folk, og kobler hundene om vi ser en bil parkerer. Men aldri sett noe villt der. Må ta mer hensyn på egen tomt, siden skogen er ti meter fra husveggen og vet det er en del rådyr i området. Så nå må hundene stå i langliner utenfor om jeg skal ha dem der. For hatt et rådyr med unge som kom å gressa i hagen en del i fjor her, så tar ikke sjansen på å ha dem løs utenfor her siden vi ikke har noe gjerde som kan stoppe hundene fra å løpe etter. Men går helt greit :) Er glad i dyrelivet rundt her, sett både grevling, rev, elg og rådyr på tomta. Jeg som er vant å bo i byen syns det er veldig koselig, og vil ikke hundene mine skal skremme viltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? Da bør du sette deg inn i lovene.... Skal lese de for deg når du kommer i morgen.

Haha, det trenger du ikke. Jeg finner det sikkert ut, eventuelt ikke :P Der jeg går er det ihvertfall ingen andre som har fult helårsbåndtvangen, for jeg møter alltid løse hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

g) turveier med tilhørende leir- og rasteplasser og spesielt merkede turstier i følgende områder: Fløyfjellet, Kanadaskogen, Langeskogen, Hordnesmarka, Kvarven, Landåsfjellet og områdene rundt Store Lungegårdsvann. På turveier med tilhørende leir- og rasteplasser og spesielt merkede turstier på strekningen Svartediksdemningen-Tarlebø er det tilsvarende båndtvang i den utstrekning dette ikke er fastsatt i medhold av § 4 i Drikkevannsforskriften.

Forstår jeg det riktig som i at hundene da kan løpe løse på fjellet så lenge det er utenfor turveier og rasteplasser, og såfremt det ikke beiter dyr der? I så fall har de jo rett, disse shibasnikene. :lol:

Haha, det trenger du ikke. Jeg finner det sikkert ut, eventuelt ikke :P Der jeg går er det ihvertfall ingen andre som har fult helårsbåndtvangen, for jeg møter alltid løse hunder.

Og det argumenterer der er jo bare helt høl i hue. Fordi ingen andre følger båndtvangen, så trenger ikke du heller?
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegaMarie:

Her kan du se hvor nazi politikerne i Bergen er..

§ 1. Definisjoner

a) Sentrumssonen: Grense mot nord; områdene sør for Dreggsalmenningen på Bryggesiden og sør for Vestre- og Østre Holbergsalmenning på Nordneshalvøyen, grense mot vest; områdene øst for Nøstegaten, Professor Hansteensgt., Thormøhlensgt., grense mot sør; områdene nord for gamle og nye Nygårdsbro avgrenset videre mot øst av E 39 til Kalfarveien, grense mot øst; områdene vest for Kalfarveien, Kong Oscarsgt., Lille Øvregt., Øvregaten til Dreggsalmenningen.

b) Indre Bergenhus: Grense mot nord; områdene sør for Dreggsalmenningen, sør for Vetrlidsalmenning og sør for Jon Smørsgate og Teatergaten, grense mot vest; områdene øst for Håkonsgaten og Nygårdsgaten til Strømgaten, grense mot sør; områdene nord for Strømgaten til Kong Oscarsgt., grense mot øst: områdene vest for Kong Oscarsgt., Bryggesporen, Øvregaten og Dreggsallmenning.

§ 2. Båndtvang

I Bergen kommune er det ikke tillatt for hunder å gå løs på følgende steder:

a) i sentrumssonen.

b) i alle offentlige parker mellom kl. 07.30 og kl. 20.00.

c) på alle offentlige kirkegårder, gravplasser og urnelunder.

d) alle skoler, barnehager og anlegg for lek.

e) alle anlegg for idrett og sport der det er skiltet med båndtvang eller lignende. Båndtvangen gjelder ikke idrettsanlegg i form av turveier eller skogsløyper i terrenget.

f) i følgende lysløyper i den tid lysløypene kan brukes til skigåing: Fløyen, Totland, Frotveit, Hjortland og Gullbotn.

g) turveier med tilhørende leir- og rasteplasser og spesielt merkede turstier i følgende områder: Fløyfjellet, Kanadaskogen, Langeskogen, Hordnesmarka, Kvarven, Landåsfjellet og områdene rundt Store Lungegårdsvann. På turveier med tilhørende leir- og rasteplasser og spesielt merkede turstier på strekningen Svartediksdemningen-Tarlebø er det tilsvarende båndtvang i den utstrekning dette ikke er fastsatt i medhold av § 4 i Drikkevannsforskriften.

I Bergen kommune skal hunder holdes i bånd der husdyr beiter i perioden 1. april til 31. oktober.

Høres ikke ut som en veldig hundevennlig kommune.

Jeg syns alltid det er litt festlig med forkjempere for båndtvangen som legger ut sommerbilder av bikkjer sine som er løse i skog og mark...

Jeg bryter båndtvangen der fornuften min sier at det er greit, ut fra det jeg vet eller kan se om omgivelsene, og hvordan jeg vet at hunden min er. Får jeg bot en gang får jeg heller tåle det, selv om det er sure penger. Jeg står i det minste for det jeg gjør, framfor å si en ting på nettet og gjøre noe helt annet i virkeligheten. De fleste sonisene jeg har gått tur eller vært på trening/treff med i løpet av årene har brutt båndtvangen, til tross for at enkelte har gitt et litt annet inntrykk på nettet.

Dette innlegget kan jeg signere, både for hvordan jeg gjør det og det siste du skriver.

I fjorårets båndtvangstråd var det rimelig hissig en stund, og det var interessant å leste krass kritikk fra folk jeg selv har sett slippe hundene sine. :blink:

Edit: I skogen altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det argumenterer der er jo bare helt høl i hue. Fordi ingen andre følger båndtvangen, så trenger ikke du heller?

Det var ikke det jeg sa. Jeg siterer:

"Jeg finner det sikkert ut, eventuelt ikke :P Der jeg går er det ihvertfall ingen andre som har fult helårsbåndtvangen, for jeg møter alltid løse hunder.

Det jeg mente var at jeg sikkert ikke kom til å finne ut hvor det var helårsbåndtvang fordi andre bryter den, eller fordi jeg ikke går der hvor det er helårsbåndtvang.

Av de stedene Pan nevnte er det vel bare Kanadaskogen og Langeskogen jeg har gått i med løs hund før, og Fløien, men det har jeg allerede nevnt. Dette er steder jeg ikke ofte går tur på, så jeg kan vel konkludere med at jeg for det meste går tur der jeg ikke bryter noe helårsbåndtvang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten helt enig i dette med at folk ofte er mye mer korrekte på nettet når det gjelder båndtvang, enn det de er i virkeligheten. Jeg skal heller ikke si at jeg aldri slapp Tinka, og muligens Yaris som valp (men da på fornuftige steder som Ingvild sier).

Yaris derimot slipper jeg ikke, jeg slipper han heller ikke hvorsomhelst utenom båndtvangen, da gjelder regelen min om at jeg skal kunne kalle ham inn.

Senest idag på morgenturen fløy det en pip-pip forbi, Yaris satte seg pent på kommando, men mulig jeg hadde vært luft om han hadde vært løs. Og rådyr tør jeg ikke tenke på, munsterlanderen er en svært allsidig jakthund, og jakter nok på det meste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår jeg det riktig som i at hundene da kan løpe løse på fjellet så lenge det er utenfor turveier og rasteplasser, og såfremt det ikke beiter dyr der? I så fall har de jo rett, disse shibasnikene. :lol:

1. april til og med 20. august er det jo båndtvang uansett, reglene i den aktuelle forskriften regulerer bare hvor det er båndtvang i tillegg til dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forbryter, av og til. Men det er ofte på type fotballbanen eller jordet like utenfor huset (før de sår noe der).

Noen kjører for fort, noen stjeler, noen bryter båndtvangen, slik er det...

Men jeg bruker mye langline i skogen under båndtvangsperioden da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt veldig skeptisk til å slippe hundene, selv når det ikke er båndtvang. De stikker nemlig om de får snus på noe. Slipper dem bare på steder der jeg har full oversikt over dem, f.eks på (noen) strender. Når jeg skal på stranda for å bade selv, har jeg langline på dem. Så kan de være på land mens jeg bader, og jeg har fortsatt full kontroll :P Jeg har enorm respekt for båndtvangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er forresten helt enig i dette med at folk ofte er mye mer korrekte på nettet når det gjelder båndtvang, enn det de er i virkeligheten. Jeg skal heller ikke si at jeg aldri slapp Tinka, og muligens Yaris som valp (men da på fornuftige steder som Ingvild sier).

Yaris derimot slipper jeg ikke, jeg slipper han heller ikke hvorsomhelst utenom båndtvangen, da gjelder regelen min om at jeg skal kunne kalle ham inn.

Senest idag på morgenturen fløy det en pip-pip forbi, Yaris satte seg pent på kommando, men mulig jeg hadde vært luft om han hadde vært løs. Og rådyr tør jeg ikke tenke på, munsterlanderen er en svært allsidig jakthund, og jakter nok på det meste!

Jeg synes det er synd at folk må ha unnskyldningen at hunden faktisk har jaktinsinkt, for å følge båndtvangen. Nå sikter jeg ikke direkte til deg (bare tok med sitatet siden du tok opp dette med jakthund). Det er faktisk båndtvang for alle hunder, uansett mengde eller type jaktinstinkt, uansett radius, og uansett eiers forutsetninger for å kunne gi bikkja si det den trenger av fysisk aktivitet. Og av alle de som tror de er unntatt båndtvangsloven på grunn av (tilsynelatende) fraværende jaktinstinkt, hyperlydig eller daltende hund, eller egen latskap, så er det mange gode eksempler på at hundene ikke er så lydige eller fri for jakt som eieren tror, når det først gjelder.

Som med så mye annet, så er det synd at et antall egoistiske hundeeiere skal ødelegge for de som faktisk følger lovverket for hundehold i dette landet, og tar hensyn til både andre hundeeiere og folk som ikke har eller liker hunder. :(

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter også båndtvangen. Men aldri i skogen eller i utmark. Brøyt den sist i dag tidlig, Mozza fikk løpe løs i 1 1/2 time i fjordparken ved Brakerøya. Det er et svært befolket område, bare ikke i mellom 08:00 og 09:30 om morgnene på helligdager. Der vi var er det uoffisielt lov å slippe hundene selv om det egentlig er båndtvang, politiet lufter selv hundene sine der og ser i mellom fingrene på andre løse hunder.. Jeg tror alle byer har et sånt område. Selv i Krøderen hadde vi slike områder.

Det foregår ingen hekking der, fuglene hekker på andre siden av elva. De som eventuelt er redd hunder holder seg til den *penere' siden av fjordparken. Jeg tar uansett M i bånd når det kommer folk, siden hun er i overkant sosial :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er synd at folk må ha unnskyldningen at hunden faktisk har jaktinsinkt, for å følge båndtvangen. Nå sikter jeg ikke direkte til deg (bare tok med sitatet siden du tok opp dette med jakthund). Det er faktisk båndtvang for alle hunder, uansett mengde eller type jaktinstinkt, uansett radius, og uansett eiers forutsetninger for å kunne gi bikkja si det den trenger av fysisk aktivitet. Og av alle de som tror de er unntatt båndtvangsloven på grunn av (tilsynelatende) fraværende jaktinstinkt, hyperlydig eller daltende hund, eller egen latskap, så er det mange gode eksempler på at hundene ikke er så lydige eller fri for jakt som eieren tror, når det først gjelder.

Som med så mye annet, så er det synd at et antall egoistiske hundeeiere skal ødelegge for de som faktisk følger lovverket for hundehold i dette landet, og tar hensyn til både andre hundeeiere og folk som ikke har eller liker hunder. :(

Ødelegger ikke for noen, jeg. Hvordan kan du påstå det? Tinka snur på femøringen når hun blir ropt på, uansett. Tre ganger har hun vært foran oss på stien når vi har møtt på rådyr. Hun har enda ikke gjort forsøk på å løpe etter dem.

Min første hund vek aldri fra min side og brukte aldri bånd. Jeg var oppom politistasjonen i Sandvika med henne, fordi kjærringene i Bærum slang uhemmet med leppa etter oss. Politiet ga meg beskjed om at hun kunne gå løs fordi vårt mentale bånd var like sterkt som et fysisk bånd (søte politiet, det). Det var godt for meg å kunne slenge tilbake til meggene at jeg hadde politiets tillatelse til å ha henne løs.

Nå er tidene anderledes, men alle hunder er faktisk ikke like. Scilos her har jeg alltid i bånd, for han er fullstendig overbevist om at det er hans oppgave å skaffe oss kjøtt til viltsoflaki. Han er ikke noe bjeffende, krakilsk viltfanatiker, men to sniff på overvær, så svosj er han borte i ti minutter. Jeg har faktisk aldri sett ham jage noe dyr, men går ut fra at det er det han gjør, eller ønsker å gjøre.

I "vår" skog møter vi jo aldri noen, så mine brudd på båndtvangen berører ingen. Ikke at jeg helt ser hvilken rolle det spiller. Jeg går ikke med hunden i bånd pga andre mennesker, men pga viltet. Jeg er vel uansett den eneste her som går med hund i bånd i det hele tatt, uten at det er noen unnskyldning.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...