Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilket yrke har du ? og hvordan kombinere det med hundehold?


Pekejeger
 Share

Recommended Posts

Hei som overskriften sier så er jeg nygjerig på hvilke yrker du/dere har ... og hvordan dere kombiner det med hund .

Jeg er nå snart 20 år og har ingen jobb for øyeblikke så har all verden med tid til hunden . Men når jeg blir 21 skal jeg ta Lastebil serfitikat og forhåpentligvis begynne og jobbe med dette . Fra folk som allerede jobber med dette så er det ganske vanlig og jobbe veeeldig mye som dager ifra 06:00-17 og fra 06:00-20:00

Dette er noe alle gjør og jeg vil jo helst tjene litt penger også . Problematikken er jo den . At hvordan kombinere dette da man bor alene og du er eneste ansvarlig for hunden ? Synes det er veldig mange timer hunden er da alene . Det er som sagt ett mål og begynne og jobbe som sjåfør .

Jeg har enn ganske aktiv Jakthund (Engelsk Pointer) og nå har jeg allverdens med tid til den . På vinteren tar vi små turer våren er vi mye ute og går sykler og lignende . Sommeren mye på stranda og bader . Høsten er vi VELDIG mye på jakt og generelt stort sett ute i skogen store deler av døgnet og noen ganger flere døgn .

Når jeg eventuelt kommer inn i jobb . Så vil jo hunden få enn del turer på Stranda på sommeren og jakt vil det også bli . Kanskje redusert med jakt i og med jobben da .

Men det jeg altså lurer på er Hva er ditt yrke og hvordan sørger du for at hunden får sitt av Fysiske og Psyikiske behov ? Noen som faktisk jobber som Sjåfør og jobber enn del som har hund her ? .

Eller er det sånn at Hunder helst er for arbeids ledige ? :D eller folk som driver småbruk eller hjemmeværende arbeid . Sånn arbeids lviet er bygd opp i dag virker det jo som om det kanskje ikke er mulighet for og ha hund for hardt arbeidene folk ..

At jeg skal ta lastebil lappen er 100% sikkert men at jeg skal jobbe som det er bare ett mål og ikke ett must . Men uansett synes jeg lappen er fin og ha i bakhånd . Hadde jeg enda hatt egen kapital til og kjøpe småbruk og beynne med jobbe med dyr og lignende noe jeg har Gjort før og forsåvidt er veldig kjent med .

Det er jo drømmen og kunne drive småbruk noen ser på dette som fatige folk som driver med småbruk og bønder generelt . Men sant nokk det er ikke altid så mye og rutte med . Men det og starte med småbruk om man ikke arver noe eller ignende trenger enn viss kapital osv

Eller så har jeg jo jobbet litt som vekter . Og kunne jobbe sm for eksempel mobil vekter der man kan ha hunden sin med seg er jo også enn drøm .

Så det er jo liksom vekter med hund .

Lastebil sjåfør.

Eller jobbe med småbruk/ eie småbruk drive småbruk som er "The big thing for me" :D Kall meg gal og si at jeg harr dårlige drømmer men jeg har ingen behov for og bli enn del av Kontor klanen og stor kapitalistene jeg er jordnær og har moderate og mer relistiske drømmer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant denne da http://www.aktuellsikkerhet.no/id/18182.0

Noe som kan være av interesse og jeg har ingeting mot schäfere tvert imot jeg liker dem . Men dem egner seg jo ikke så fint til jakt da :D

Og om jeg skulle hatt enn sånn type rase ville det nokk blitt rottweiler.

Og det småbruke jeg jobbet på hadde dem blandings hund som fulgte rundt meg på gården da jeg drev med forkjelige arbeids oppgaver den løp løs hele tiden og det var helt klart veldig morro og jobbe med andre dyr mens hunden var med . Jeg har jobbet på 2 forkjelige småbruk den ene hadde Golden retriever og andre blandings hund .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det mest ideelle er vel at hundene slipper å være alene en lang arbeidsdag, men de færreste har mulighet til det. Flesteparten av hundene er alene hjemme mellom 8-4. Jeg personlig syns det er mye for en hund å være alene, så hvis mulighet er det beste å unngå dette. Jeg jobber nå 50 %, så hunden er ikke alene mer enn 5 timer daglig. Det syns jeg er passende. Dog jeg valgte ikke jobben pga hunden, jobben var bare 50 %. Hadde jeg måtte ha jobbet fulltid, ville jeg prøvd å få pass til hunden minst en av dagene.

Det viktigste er uansett at man har forutsigbarhet i jobben og ikke risikerer plutselig overtid, uten å ha hundepass klar som man kan ringe.

Lastebilsjåfører har gjerne lange arbeidsdager, så da må man tenke seg om, hva ønsker man. Vil man jobbe mye og tjene mye penger, eller vil man jobbe normal arb. tid og ha tid til hund. Det kan være lurt å klarere arbeidstidene før man begynner å jobbe. Jeg syns det er mye bedre at folk omplasserer hunden når de ser at jobber krever sitt, istedet for at hunden må ligge alene timesvis og ikke får den aktiviteten den trenger utenom. Man må tenke igjennom tanken, hva er viktigst for meg? Å jobbe med noe jeg trives med (som feks krever mye tid), eller vil jeg ha hund. Noen ganger er det desverre vanskelig å kombinere begge deler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gubben kjører lastebil, han starter 07.00 og jobber egentlig til 15.00. Men det er jo alltid overtid, så han er som regel ferdig mellom 16.00 og 18.00. Som regel nermere 18.00.

Hvor lenge man jobber kommer ann på firmaet. Han har også kjørt langkjøring med semi hvor han var borte fra søndag kveld til fredag ettermiddag.

Han har hatt med seg hunden i lastebilen en del ganger, og det elsker bikkja.

Han har også flere kollegaer som har med seg hunden. Han ene har med seg Salukien sin, som har fast plass i "senga". De bruker gjerne pausen til å gå med hunden, fremfor å hvile. Men det er ofte det ikke blir noen pause (gubben har ikke tatt en eneste matpause siden han begynte i jobben han har nå. Men det er for å bli tidligere ferdig. Dropper han 30minutter pause, så er han 30minutter tidligere hjemme), men det velger man jo egentlig selv. Bortsett fra på langkjøringer, hvor man må ha 2x45minutters pause pr dag + 9timers pause.

Ellers så jobber jeg (som har hovedansvaret for Ozzy) i dyrebutikk. Jeg kunne hatt han med på jobb hvis jeg ønsket det, men jeg velger å la vær. Han er med innimellom, men foretrekker å ha han hjemme. Jeg gjør sjeldent noe etter jobb, i såfall så skaffer jeg pass til hunden. Første jeg gjør når jeg kommer hjem er å gå med hunden, også trener vi litt etter middag ogsånt hvis jeg gidder det. Nå krever ikke min allverden i forhold til f.eks en schæfer, men han er alltid først i køen for min oppmerksomhet.

Jeg velger litt bort den sosiale biten i hverdagen. Skal jeg finne på noe, så foretrekker jeg å ha han med meg.

Jeg begynner ikke før 10, og er enten ferdig 16 eller 18.00. Så dyret er maks hjemme 8 timer. Noe mer enn det er jeg ikke så begeistret over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg sitter på kontor 08-16, hundene står ute i hundegård minus en som foretrekker inneliv. Med reisevei blir det fort 10,5 timer jeg er borte (men vi er to, så det hender mannen drar før meg og er hjemme før). Det er (uansett) for lenge for de fleste (alle?) hunder å være alene inne.... Minus denne sære gamle hunden som bor inne :) Den vil ikke være ute helst.

har vel et hundehold som ikke er likt det de fleste her inne har, da mine brukes til trekktrening og hovedsaklig bor ute. Nå som snøen er vekk og konkurransesesongen er over, blir det trening foran vogn 3 dager i uka så lenge temperaturen tilsier det (= under 15 grader). Utstillingstrening (med to-tre), enkle lydighetsøvelser og fotturer (dog ikke med alle sammen hver gang.. ) de andre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber full tid som lærer. Hundene får morgentur i tjue minutter ca klokka seks. Halv sju går jeg. Jeg kommer hjem mellom tre og seks, litt ettersom når jeg slutter. Da får de langtur og mat. Så er det en kveldstur på tjue minutter før vi legger oss. Ia begynner ofte senere/ slutter tidligere, så det er ikke så ofte de er alene fra halv sju til seks. Men det har hendt. Tror jeg har rimelig harmoniske og tilfredse hunder. Men de aller beste dagene, er selvsagt fridagene. Da sover vi lenge (halv åtte er lenge, altså), surrer og somler og går langtur som morgentur og gjerne en langtur til midt på dagen. Gærne, er vi :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på kontor/lager og jobber skift, fra 06-14 og fra 14-22(annenhver uke). Da blir det 8-9 timer alene på hundene, jeg synes det er nok, og kanskje litt for mye. En ting er jo at de må få luftet seg/gå på do en annen ting er at det blir et stusselig liv og være alene 20 timer i døgnet.. Kunne du hadt med deg hund i lastebilen feks så blir det jo straks litt bedre. Da har den iallefall selskap og du kan lufte den underveis, og kanskje får den treffe nye folk og oppleve litt, også får du ta turen etter jobb om du ikke har mulighet til det underveis :)

Jeg bruker mellom 1 og to timer på tur en vanlig dag, alt ettersom hva vi gjør. Noen ganger kommer mentaltrening utenom og noen ganger i tilegg. Ellers så er det jo fint og bruke de tingene man må gjøre uansett som en mulighet til trening og stimulering. Feks sitt/bli i forbindelse med foring(om man har matglade hunder), samme når man skal ut på tur. Gjør et triks før man får gå ut. Godbitsøk i stua, tren litt mens man venter på at middagen blir ferdig osv ;) Handler om og være kreativ, så sparer man mye tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er hjemmeværende, etter ulykke i oktober, og tar etter det kun opp fag som privatist (driver på helsesekretærutdanning). Ergo, ideelt tid å ha valp på!

Målet/drømmen min er å bli beredskapshjem, hvilket jo tillater meg å være mye hjemme med dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på ridesenter som instruktør. Dvs at det er mest ettermiddager. 4 dager i uka jobber jeg 12-20 (har 1 km til jobb så bruker nesten ikke tid frem og tilbake) Pleier å løpe ut med to hunder fra 6 - 7 og to fra 7 - 8 . Gubben drar på jobb 8 og er hjemme 6,så de er alene fra 12 - 18. Men da har de løpt en time og vært nesten 4 timer i hagen på 2 mål før jeg går. Tirsdager jobber jeg tidlig,så da tar jeg med meg to hunder bort for å fore,de springer og leker i ridehallene,løper med meg hjem,og jeg rekker å løpe en tur med de to andre mens hestene spiser. Tilbake på jobb. Tirsdag er de alene 8 - 15 men da står de opp så tidlig så de er helt groggy når jeg kommer hjem igjen :)) Så lenge vi er to,jobber forskjellige tider,og har stor hage så går det fint å ha en liten flokk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber pr i dag som sekretær ved siden av skolen, og hundene er hjemme alene vanlig arbeidsdag. Et alternativ er å ha de med i bil og lufte i pausene, det kommer jeg til å gjøre når jeg får valp, men ellers trives hunden best hjemme hun. Der har hun god plass og kan velge hvor hun vil ligge, kan bevege seg mer rundt enn i et bilbur og så videre. Det er jo ikke ideelt, men dessverre er det sånn at de aller fleste hunder ER alene hele arbeidsdager. Jeg synes det er hakket greiere når jeg har to og ikke en - da har de iallefall selskap i hverandre. Hadde jeg hatt mulighet til å ha de ute hadde jeg glatt valgt hundegård fremfor inne, men det har jeg ikke der jeg bor nå. Håper på flytting om et års tid - da skal de få være ute på dagtid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkkurat nå er jeg hjemme på permisjon, men jeg jobber som Anleggsgartner og har arbeidstid fra 7-15. Hunden er da alene hjemme fra ca 06.30-15.30. Jeg synes det er lenge, men er ikke noe jeg kan gjøre med, siden jeg ikke har mulighet til hundepass på dagtid. Hun får tur før og etter jobb, noen dager er vi også på trening og hundetreff etter jobb tid. Hun er også rolig og sover bare når jeg er borte. Har heller ikke mulighet til og ha henne med på jobb, siden vi ofte kjører firmabil til anlegget vi jobber på, men hvis jeg er en fast plass over lengre tid, så kan hun være med i bilen og bli luftet i pausene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

working 9 to 5... *tralle*

Vi jobber man-fre på dagtid her i huset. Jeg har kontorjobb, og pendler 1 time hver vei i tillegg. Men sambo jobber i nærheten av der vi bor, så hundene er stort sett alene fra kl 8 og til kl 16. Litt i lengste laget synes jeg, og vil se på mulighetene for å få dagpass/hundelufting etter hvert når økonomien bedrer seg (les: når jeg får levert masteroppgaven). Når jeg får valp ønsker jeg å jobbe slik at valpen kan være med på kontoret i starten, dessuten vil fleksibel arbeidstid og mulighet for hjemmekontor slik jeg har det nå være høyt på prioriteringslista ved jobbskiftet. Om sambo i tillegg bytter beite til skiftrettet arbeid vil våre hunder raskt kunne få en bedre hverdag :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest lijenta

Jeg skal svare litt san forskjellig her.

Pointer er gjerne en stor hund så det blir alt for tungt å beregne å ha han med seg. Hopping ned på asfalt flere ganger om dagen gir større slitasje på albuer rygg og kroppen til hunden. Da må du altså bære hunden ut. Det er mange firmaer som ikke vil at du kan ha med deg hund i bilen fordi bilen har flere sjafører og da kan dem ikke ansette en allergikker. Ut fra de sjaførene jeg ahr snakket med og har en selv i sønnene så er det gjerne korte dager med tolv timer for dagen. Skal du være sjafør og ha hund tror jeg at jeg ville snakket med foreldre om å kunne ha hunden der og bygge en god hundegård.

Sønnen min er sjafør og nå ser det ut til at det blir fast jobb på han hvor han kan ha med hunden på jobb. Hunden er liten ca 16 kg og klatrer inn si lastebilen selv. Det har vært en lang jobb å få til så hun har vært hjemme hos meg og sønnen har jobbet lange dager.

Jeg selv ser også at er ejg borte mer enn ti timer fra hundene så syntes dem det blir for mye. Jeg har jobbet i butikk og på bensinstasjon og i hjemmetjenesten Så jeg kan si ingen av hundene har syntes det har vært noe dritt at jeg har jobbet skift. Dem kikker heller nysgjerrig på meg når jeg sanker klær for å gå i dursjen ofør ejg skal på jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber på ridesenter som instruktør.

Ooh, hvor da?

Jeg jobber på kontor, og der jeg jobber nå kan jeg ha med en hund om jeg vil. Gubben kan også ha med hund. Siden jeg jobber 40% så er det bare tre korte dager i uka, så de er hjemme 6-7 timer maks. Når jeg en gang skal jobbe fulltid blir det nok et krav at jeg kan ha med hund på jobb, men siden gubben og jeg har litt forskjellige tider og sånt så fungerer det veldig bra nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan vel uansett ikke bruke egen hund i vekterarbeid? Selv om man hadde hatt riktig rase, liksom. Man får vel utdelt en før skift eller noe? :P

Jeg leste stillingsannonse her om dagen om vekterfirma som ønsket hundefører, men da med egnet rase (schæfer,malle,rotweiler osv). Tror ikke man kan komme dit med corgien og si du vil være vekter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg leste stillingsannonse her om dagen om vekterfirma som ønsket hundefører, men da med egnet rase (schæfer,malle,rotweiler osv). Tror ikke man kan komme dit med corgien og si du vil være vekter :P

Ikke? Så rart! :o:P

Ok, så da kan man bruke egen bikkje da? Hah, kanskje det hadde vært noe for meg og grim. Men så skulle de kanskje bestå en prøve da. Haha. Epic failure.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ene mallevalpen jeg hadde ble solgt til en vekter som skulle bruke henne i jobben, så jeg regner da med at man kan bruke egen hund akkurat slik politiet kan?

Jeg er for tiden student, og har deltidsarbeid i dyrebutikk. Ikke noe problem å ta med hundene der. Når jeg er ferdigutdannet er jeg veterinær og håper da å finne et arbeidssted hvor det er greit å ta med dyrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jah, jeg googla det også. :)

Edit:

Ene mallevalpen jeg hadde ble solgt til en vekter som skulle bruke henne i jobben, så jeg regner da med at man kan bruke egen hund akkurat slik politiet kan?

Yepp, man kunne visst det! Jeg tenkte at man ikke bare kunne drasse med seg en hvemsomhelst bikkje(selv egna raser)liksom... Jeg var bare litt korttenkt og så for meg en haug cowboyer med familiens schäfer :icon_redface:

Men klart, er bikkja god og består kurs/prøver ol og blir kjøpt til formålet og trenes riktig, så sier jo det seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke man kan komme dit med corgien og si du vil være vekter :P

Sikker på at det ikke finnes IPO-corgier.. :icon_confused:

Jeg jobber forresten på restaurant, så jobber kun ettermiddag/kveld. Det er veldig greit i vinterhalvåret, da jeg ikke trenger å stresse med å komme meg ut før det blir mørkt. Skiftene mine varierer fra ca 6 - ca 9 timer (og en sjelden gang 10t) avhengig av hvor travelt det er og hvor tid jeg begynner på jobb. De dagene jeg vet blir lange ber jeg eksen min ta en tur med hunden ila kvelden (jeg og eksen fikk hunden sammen, nå bor hunden hos meg, men eksen hjelper til med turing). Da tar jeg hunden ut før jeg drar, så tar eksen en lengre tur senere. Så her er vovvsen alene alt fra ca 7 til maks 11 timer, men om han er alene mer enn 8 timer, ber jeg som sagt eksen om å gå en tur, han pleier da å gå med han 45 min - 1 1/2 time, avhengig av hvor mye jeg har gått med han tidligere på dagen og hvor lenge han skal vaere alene.

Det dumme med å jobbe på ettermiddag/kveld, er at det blir vanskelig å få vaert med på kurs og fellestrening, og iom at jeg ofte jobber fre- og lørdag kveld, blir det vanskelig med helgekurs (dvs, jobben er veldig grei med å gi fri om jeg ber om det, men da mister jeg de timene).

Til høsten skal jeg muligens gå på skole noen dager på dagtid, da får jeg se hvordan jeg skal gjøre det med pelsen. Kommer til å be om fri fra jobben så mye jeg kan de dagene jeg har skole, og ellers får jeg vel ty til eksen, venner og muligens mine foreldre som hjelpere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det ikke finnes IPO-corgier.. :icon_confused:

Altså, min corgi elsker å henge i biteskinn osv og kunne nok fint drevet med IPO (tilogmed vært og tenkt på det) osv MEN poenget her er at du skal ha med hunden ut på oppdrag og i evnt situasjoner hvor det kan være greit at hunden kan beskytte deg og ikke bare dra en person i buksebeinet...

Er en corgi i sverige som har gått BH elns til ipo nå.

Nok OT fra meg :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...