Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvordan fant du på ditt kennelnavn?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg må bare si at jeg synes det er ganske imponerende gjort å finne seg en passende kennelnavn, (selv om det finnes kanskje mange kennelnavn uten noen form for kreativitet ute og går også :P ).

Så, hva ligger bak det/hva betyr kennelnavnet ditt? Og hvor hentet du/dere inspirasjonen som du trengte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har fundert mye på kennelnavn, i flere år faktisk, selv om jeg ikke har noen konkrete planer om og avle. har funnet 4 stk jeg er fornøyd med nå som skal sendes inn ved første anledning :D *gøy* Det ene poppet opp i hodet mitt mens jeg leste en bok, så det har jeg delvis stjelt derfra, de to andre har kommet av seg selv. Alle passer egentlig til et ganske vidt spekter av raser, det er jo litt greit også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, jeg har fundert mye på kennelnavn, i flere år faktisk, selv om jeg ikke har noen konkrete planer om og avle. har funnet 4 stk jeg er fornøyd med nå som skal sendes inn ved første anledning :D *gøy* Det ene poppet opp i hodet mitt mens jeg leste en bok, så det har jeg delvis stjelt derfra, de to andre har kommet av seg selv. Alle passer egentlig til et ganske vidt spekter av raser, det er jo litt greit også :)

Så artig :D Veldig kjekt når det bare popper opp sånn av seg selv da :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er ikke vårt godkjent enda (mangler publisering i hundesport, resten er greit), men jeg hadde klart ikke bare tre, men fire alternativ (og TJ sa seg ikke uenig hehe). To av dem er inspirert av sangtitler, og to av dem av stamtavlenavnet til Vix. Det ene var klart før vi mistet henne, og det andre i etterkant. Det er det ene av disse som har vært førstevalget og ble godkjent av FCI mot slutten av forrige måned. Venter utålmodig på at det skal publiseres og klagetiden går ut, tar jo en og en halv evighet jo! *ler*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde akkurat samme tråden da jeg skulle registrere kennelnavn! :lol:

For meg var det viktig at navnet er fonetisk tiltrekkende, at det passer sammen med egennavn sånn at det faktisk blir en setning, og at det sier noe om hva hundene betyr for meg. Jeg synes ikke hundenavn hvor ulike språk blandes er noe fint, som feks Haukebikkjas Lovely Diamond eller Watchout's Gubbelille (tilfeldige eksempler), så derfor måtte jeg finne på noe japansk.

Jeg tenkte lenge og prøvde meg fram med mange ulike kombinasjoner, og synes jeg hadde flaks da jeg fant ut hva det japanske ordet for gave var. Hundene er den største gaven jeg noengang har fått i livet, og jeg håper at de som kommer fra mitt oppdrett vil bety like mye for sine eiere. Okurimono er langt, men det er svært melodisk, og det gjør at alle valpene fra meg (om det blir noen) blir hetende "Gaven xxx", og det liker jeg veldig godt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde akkurat samme tråden da jeg skulle registrere kennelnavn! :lol:

For meg var det viktig at navnet er fonetisk tiltrekkende, at det passer sammen med egennavn sånn at det faktisk blir en setning, og at det sier noe om hva hundene betyr for meg. Jeg synes ikke hundenavn hvor ulike språk blandes er noe fint, som feks Haukebikkjas Lovely Diamond eller Watchout's Gubbelille (tilfeldige eksempler), så derfor måtte jeg finne på noe japansk.

Jeg tenkte lenge og prøvde meg fram med mange ulike kombinasjoner, og synes jeg hadde flaks da jeg fant ut hva det japanske ordet for gave var. Hundene er den største gaven jeg noengang har fått i livet, og jeg håper at de som kommer fra mitt oppdrett vil bety like mye for sine eiere. Okurimono er langt, men det er svært melodisk, og det gjør at alle valpene fra meg (om det blir noen) blir hetende "Gaven xxx", og det liker jeg veldig godt. :)

Oj, det var ikke dumt :) Likte den kreativiteten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt ble grublet en god del over. Først, for mange år siden, ville jeg gjerne ha ett navn. Men fant ut at det hørtes litt for "grønlandsk" ut (altså passer bedre grønlandshunder). Har ikke sjekka om det er ledig heller, men det jeg tenkte på var Nunataq (en fjelltopp som stikker opp over en isbre). Så synes jeg Vinterfrost egentlig er veldig fint, men i og med at det er en Siberian oppdrett fra Spania som har solgt en hanne som er veeeeldig kjent og heter Winterfrosts så slo jeg fra meg det. Og endte da opp på en "variant" Snøfrost ;) Var aldri i tvil om at navnet skulle være norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg kan ikke fordra (!!!) navnet til min egen (Passa På Working Girl), grøss.... norsk og engelsk i en setning er bare flaut.

Jeg kommer nok ikke til å drive med noen avl på maaaange maaaange år, om jeg i det hele tatt kommer til å drive noe, så heldigvis har jeg god tid til å finne ut noe. Men jeg kunne tenkt meg noe globalt og med mening. Feks noe latinsk..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi tullet med navnet "Rovekrullen" i mange år, og når dagen kom når vi skulle velge navn, greide vi rett og slett ikke å finne på et annet navn som passet bedre, så da ble det det.

Mye latter og tull rundt det navnet, men passer jo ypperlig til elgbikkjer :D

Håpet er at de første "rovekrullene" kommer neste år!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bruke mange tusen på å få et kennelnavn om du ikke har planer om å avle? Ikke frekt ment altså, jeg lurer bare på hvorfor? :)

Fordi jeg vet at jeg vil drive med avl en gang, når alt ligger til rette for det. Tid, plass og riktig hund :) det er noe jeg har begynt og tenke på for lenge siden, fordi det interesserer meg. Og nå som jeg har funnet flere navn jeg liker synes jeg det er like greit og registrere de, som og vente til de kanskje blir opptatt og må finne på noe nytt. Viss det var meg du sikta til.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er skikkelig vanskelig, det må være noe jeg aldri slutter å være fornøyd med, det må lyde bra, også synes jeg at det skal bety noe spesielt for meg... så jeg har et dokument på dataen med tankespinn, ting som har falt meg inn og som jeg kanskje kan jobbe videre med. Tar nok mange år før jeg finner på noe jeg vil ha. Men så er det også mange år til jeg eventuelt skal avle hunder og, om jeg i det hele tatt kommer til å gjøre det noen gang. Men jeg tror sjansen for at jeg kommer til å ha et kull i fjern framtid er relativt stor, så da tenker jeg at jeg like godt kan tenke på kennelnavn først som sist. Ikke minst tenker jeg litt som et "varemerke" jeg kan stemple på bilder og sånn jeg legger ut, en nettadresse jeg alltid kommer til å ha. Er ikke helt fornøyd med den jeg har nå, så faren er jo der for at om ti år så kommer man ikke noe sted om man følger linken på bildene f.eks... om noen gjør det da :P Men jeg liker tanken på å ha noe "evigvarende", jeg liker ikke å sette navnet mitt på bilder jeg legger ut, men et kennelnavn blir på en måte en erstatning... hvis noen skjønte tankegangen min nå. Det er veldig klart i mitt hode og :PE

En ting er iallefall sikkert, navnet mitt skal ikke begynne med Dalm, det er noe "alle" her til lands starter med, og jeg vil ikke binde meg til en rase heller, selv om det nok kommer til å være prikker som gjelder hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknaden var sendt inn for en uke siden :D

Ja, og så er det meninga at du skal fortelle om det! :)

En ting er iallefall sikkert, navnet mitt skal ikke begynne med Dalm, det er noe "alle" her til lands starter med, og jeg vil ikke binde meg til en rase heller, selv om det nok kommer til å være prikker som gjelder hele livet.

Bernerhaugen, Bernerbamsen, Bernerkroken, Bernerlia...

Bessweiler, Weilerkroken, Rottishaugen...

Staffkroken, Goldstaff, Staffweiler (!), Staffenlia...

Muligheten er uendelige! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, og så er det meninga at du skal fortelle om det! :)

Bernerhaugen, Bernerbamsen, Bernerkroken, Bernerlia...

Bessweiler, Weilerkroken, Rottishaugen...

Staffkroken, Goldstaff, Staffweiler (!), Staffenlia...

Muligheten er uendelige! :lol:

off, jeg får helt vondt inni meg jeg :P eller alle disse som legger til working .... for de driver me brukshunder :P

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pied Piper er navnet til rottefangeren i Hameln, og synes det passer fint til meg og mine rottejegere. Rottejegere er alle de rasene jeg har hatt en greie for og sånn set passer det selv om jeg skulle bytte rase :)

Passer ikke helt den dagen du skal ha deg rottis da :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk litt hjelp, men endte jo då opp med at vi satte sammen dei to første bokstavane i fornamnet mitt og dei tre første bokstavane i det eine etternamnet mitt og slang på ein X så vi slapp " 's " på slutten. Så slik endte eg opp med Sikvax :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mangler at mitt kommer gjennom klagefristen (blir publisert i neste nr) Det ble 4 valget :P Og veldig tilfeldig, jeg har dårlig fantasi, så var fornøyd med de 2 første, men 3 og 4 var litt sånn tatt på sparket :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt er forhåpentligvis "Imagine That" venter på de 8 ukene i hundesport, ellers er alt av papirer i boks.. :P

Vel.. Det var CamillaSoppen som fant på mitt, enkelt og greit :D

Edit: -betyr endel for meg at en god venninne fant det til meg da :)

Endret av Synnøve
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...