Gå til innhold
Hundesonen.no

Farlig med mat på tur?


Daniel Anthonsen
 Share

Recommended Posts

Kommer helt an på. Du kan jo bare ta hunden i bånd en liten stund før dere skal ha pause så tåler den nok helt fint og spise når dere stopper. Poenget er vell helst at man ikke skal gi mat når de er veldig oppspilt etter de har løpt osv, men la kroppen deres få roe seg først. Det gjelder jo for øvrig alle hunder ikke bare settere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes meg bekjent intet vitenskapelig belegg for at hunder får magedreining dersom de spiser mens de er på tur, eller spiser og deretter fortsetter å forflytte seg. Sjøl har jeg to ekstremt aktive hunder, og jeg gir dem mat undervies når vi er på langtur uten å ofre en tanke på magen. Det eneste jeg tenker over, er at de ikke får voldsomme mengder, så de ikke skal bli signe og treige. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er helt vanlig at hundekjørere "snacker" hundene underveis i langdistanseløp. Dvs et lite men energirikt måltid.

Jeg har alltid gitt hundene mat når jeg selv har matpause. Da blir jeg jo gjerne sittende en liten stund for jeg koser meg på tur :)

Om jeg er på overnatingstur får de hovedmåltidet når vi skal sove.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes meg bekjent intet vitenskapelig belegg for at hunder får magedreining dersom de spiser mens de er på tur, eller spiser og deretter fortsetter å forflytte seg.

Det er ikke vitenskapelige belegg for noe som helst ang magedreining, dessverre, for det er så innmari mange forskjellige scenarier. Men det man VET har medvirkende årsak er stress, overfylt magesekk (enten vann eller mat), gassdannelse, fødsel, alder ( unghundsperioden og etter fylte 5), anstrengelse før/etter måltid, hevet matskål, senket matskål (rett og slett luftsluking, hunden spiser for fort) og man antar en viss arvelig disposisjon.

Felles for alle raser er at det er en overvekt av hanner som får magedreining.

Å snacke underveie er bare sunt og godt, men jeg hadde aldri gitt et fullt måltid midt inne i en langtur, det hadde de fått på kvelden istedet.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville roet hunden ned litt dersom den har vært såpass aktiv at den har høyere pustefrekvens/høyere puls enn vanlig, også gitt den mat, så ventet litt før man satt igang igjen, kanskje begrenset aktiviteten den første halvtimen så det ikke er bånn gass med en gang med nyinntatt mat i magen.

Ville ikke gitt større posjoner enn "snacking" (her kan du få tak i mat som inneholder masse næring nettopp til dette formålet), også heller gitt et godt måltid morgen og kveld når hunden er rolig.

Vi som har drevet med hest vet at man gir ikke mat til en hest som har såpass puls at den blåser i nesen, man enten rir eller leier hesten ned til den ikke blåser mer.

På denne måten kvitter musklene seg med avfallstoffer så man slipper stiv kropp og hesten er klar for mat når pulsen er såpass nede at den ikke lenger blåser i nesen.

Disse prinsippene overfører jeg også til hund når det gjelder fôring, ikke mat til en hund som kommer rett fra hard aktivitet, da er det først rolig nedtrapping, så mat og vann ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke setter, men Breton som er fuglehund slik som settern

På jakt så gir vi i pauser/lunsjen en lunsjboks (kjøpes hos dyrlegen). Så får hunden middag senere på kvelden når den har roet seg.

Like viktig som mat er vann. Ikke bra om hunden spiser for mye snø. Kjøp frysetørket vom og bland ut med vann. Det gir både veske og litt næring uttover dagen.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Du spør om hvordan du kan gi mat overhode på tur? Hunden løper vel ikke rundt hele døgnet på telttur? Når dere kommer fram til der dere skal sette opp teltet roer enten hunden seg ned selv, eller hvis den streifer full peising rundt fortsatt, så setter dere den i bånd en times tid før den skal få mat. Det er uansett en god ting å lære hunden å slappe av i når dere er i ro ved teltet. Skal dere på lengre turer eller jakt over mange dager vil dere vel ikke at hunden sliter seg ut av å løpe tulling rundt og jakter alene. Så før hovedmåltidene, så bør dere roe ned. La den også få ro og hvile etter maten (derfor syns jeg det er lurt å gi største måltidet på kvelden). Å gi hunden litt snack/suppe som energitilskudd i løpet av dagen kan du gjøre i en lunsjpause e.l.

Men om det er snakk om rolig gåing, så gidder ikke jeg å bry meg om hvile før og etter. Jeg pleier gi hunden min mat rett etter kveldsturen. Men om han har løpt og herja mye venter vi litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...