Gå til innhold
Hundesonen.no

Avføringsmengden varierer utfra hva jeg fôrer med


SFX
 Share

Recommended Posts

Jeg fôrer jentene mest på V&H, og da er jeg veldig fornøyd med hvor lite avføring de har, konsistensen på det og alt.

Jeg kjøper 20 kilosblokk hver fjortende dag, og blokka varer i knappe ti dager - så de siste dagene i fjortendagerssyklusen får de et måltid V&H og et måltid tørrfôr per dag (den eldste får to måltider per dag og den yngste får tre måltider per dag på fast basis per nå).

Når de får tørrfôr, er det betydelig mer avføring - både i mengde og i antall ganger de gjør fra seg. Konsistens og lukt er også en helt annen - det er overtydelig at de ikke tar til seg næringen like godt som med V&H og at mer slipper gjennom.

Jeg kunne selvfølgelig fullfôret på V&H, men det er praktisk å ha tørrfôr tilgjengelig for når en går tom for V&H, når en skal på helgeturer, etc.

Vil et fôrskifte kunne gi merkbare endringer, eller ser også andre som fôrer kombinert stor forskjell på avføringen?

Jeg har lenge vært fornøyd med tørrfôret jeg bruker - pelsen er glinsende og fin, tennene er bra, de spiser med velbehag, jeg får rabattert fôr gjennom oppdretterklubben - men nå synes jeg det blir mye møkk av det. I dag har de bæsjet tre ganger hver, etter å ha fått tørrfôr til frokost. Det kan da ikke være vanlig?

Jeg slet med at den eldste var veldig sensitiv i magen da hun var yngre, men det har jeg ikke merket noe til i det siste - og begge to får like store endringer i avføringen.

Valpen får altså et tredje måltid, av og til får mora det også der hun står så sulten og betuttet. Hun har enda ikke reagert på maten de har fått til mellommåltid, selv om det har vært mye forskjellig og for henne nytt - derfor virker det som om det kun er tørrfôret som genererer så mye møkk.

Kan det ha noe for seg å teste et annet fôrmerke? Jeg ønsker altså i så fall å se endring med en gang, i og med at de ikke får tørrfôr jevnlig kan jeg ikke basere meg på to sekkers tilvenningsfase og slikt - ellers kan jeg bare fortsette med merket jeg bruker nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De ganger jeg ikke har tilgang til rått så blir det tørrfor, og da øker mengde avføring, antall ganger det gåes på do og det lukter mer dritt, rett og slett.

Nå har jeg en skål tørrfor stående, men hunden knasker ikke mer enn en og annen kule i ny og ne, så det merkes ikke på avføringen.

Det har ikke spilt noen rolle hvem tørrfor jeg har gitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gir litt både og, gir vogh når jeg husker å ta opp, og tørrfor når jeg føler for det. Tanken var vel egentlig 50/50, men har blitt mest tørrt i det siste. Ser definitivt forskjell på avføringen ja. Han bæsjer relativt mange ganger uansett om han får rått eller tørt, 2-4 ganger dagelig (med tørrt alltid 3-4) men mengden er forskjellig. Veldig lite på vogh, veldig mye på tørrt.

Jeg er kanskje litt sen nå, men jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du spør om. Mener du at det har skjedd en endring i mengden tørrfôrbæsj fra da du kun ga det, til du begynte å gi vogh og? Altså at det har blitt mer nå enn det var før? (uff nå roter jeg litt :P ).

Jeg har prøvd "mange" forskjellige merker, rc (forskjellige varianter innenfor), eukanuba (forskjellige varianter), hill's, proplan (forskjellige varianter), men synes mengden bæsj egentlig er den samme. Kanskje med unntak av at jeg synes at det er litt mindre bæsjing nå når han går på rc dalmatiner, og avføringen er litt fastere, og litt mer og løsere når han gikk på hill's.

Men tørrfôr = mye bæsj, uansett egentlig, jeg tror ikke du finner noe som gir like lite som vogh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker bare tørrfor.. Nurket mitt bæsjer to ganger om dagen, og da blir det en liten "neve" med bæsj hver gang.. Hun får ganske bra med for i løpet av en dag også da :)

Gamlemor får noget mindre mat i løpet av en dag, og bæsjer kun en gang om dagen. Litt større "neve" men ikke mengder alikevel vil jeg si..

Det lukter heller ikke noe annen enn vanlig bæsj, og den er jo relvativt hard også hvis man kan si slikt...

Så hvis man har en hund som driter store mengder, ja da har jeg en mistanke at man ikke bruker et for som passer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange opplever at hunden får mer avføring av tørrfôr enn de hadde FØR de begynte med rått. OPg det er logisk det, rått blir fordøyd veldig fort og mage/tarm har vendt seg til en annen syklus, om man kan kalle det det. Så når det da kommer tørrfôr, blir det ennå mindre fordøyd enn før fordi det trenger mer tid i systemet enn rått.

Så en hund som går på kun tørrt fordøyer tørrt bedre enn en hund som går på rått.

Det du ev kan prøve, er et tørrfôr som inneholder mest mulig animalske produkter, for å bli likest mulig det rå. Nå vet jeg at du har funnet en forhandler av Canimat nærmere deg, så jeg vil anbefale deg å prøve en sekk. Valpis har nå spist opp sekken jeg kjøpte i jula, og det er hittil det beste tørrfôret jeg har prøvd, tom bedre enn RC 4800 som jeg liker godt. Jeg slår fortsatt et kjempeslag for kornfrie tørrfôr, men de har akk så lite fett.. Canimat har 23%, og det hold både vekta og pelsen til Valpis på plass :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kanskje litt sen nå, men jeg vet ikke helt om jeg skjønner hva du spør om. Mener du at det har skjedd en endring i mengden tørrfôrbæsj fra da du kun ga det, til du begynte å gi vogh og? Altså at det har blitt mer nå enn det var før? (uff nå roter jeg litt :P ).

Jeg har alltid fôret med både V&H og tørrfôr, men prosentfordelingen har variert på grunn av tilgang, etc.

Dette er vel ikke en ny endring, mer at det er det jeg har tenkt på i det siste og nå lurer på å finne ut av.

Jeg er i og for seg ikke ute etter å diskutere fôrmerker eller få forslag til alternativ, for det er altfor mange tråder her inne som beviser at ett fôr kan fungere på 14 ulike måter for ti ulike hunder. Så om jeg skal teste et annet fôr, har jeg noen kandidater i bakhodet og trenger ikke innspill per i dag.

Det jeg lurer på, er altså om det er vanlig at det er så markant forskjell på avføringen etter V&H og tørrfôr. For om det er vanlig, kan jeg jo bare fortsette å bruke tørrfôret vi har nå. Men om andre opplever mindre forskjell, vil jeg teste en sekk med noe annet.

Edit: Tulip, ja, det er Canimat jeg lurer på om jeg skal prøve en sekk av. Forhandleren tar 30 kroner mer for sekken enn jeg betaler for PP i zoobutikken, så det er hipp som happ - det er bare noe med tryggheten å bruke et merke jeg er fornøyd med for pels og hud, og som jeg vet mange andre bruker og er fornøyd med. Du er den eneste jeg vet om som har prøvd Canimat ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fôrer ca 50/50. Og noen ganger hvis jeg glemmer å tine blir det bare tørrfôr. De dagene bæsjer hun mer, så ja, jeg merker forskjell i mengde når hun bare får tørt. Og som deg har jeg prøvd mange forskjellige tørrfôrmerker, men merker ikke store forskjellen i mengde av dem (bortsett ifra remafôr :P )

Mange opplever at hunden får mer avføring av tørrfôr enn de hadde FØR de begynte med rått. OPg det er logisk det, rått blir fordøyd veldig fort og mage/tarm har vendt seg til en annen syklus, om man kan kalle det det. Så når det da kommer tørrfôr, blir det ennå mindre fordøyd enn før fordi det trenger mer tid i systemet enn rått.

Så en hund som går på kun tørrt fordøyer tørrt bedre enn en hund som går på rått.

Jeg trodde da kroppen regulerte fordøyelsen etter hva som skal fordøyes? Magesekken sender ikke videre før det er "klart", magesekken kan sile. Så tørrfôr vil naturligvis ligge lengre i magesekken enn rått. Og derfor er skal det heller ikke være noe problem å gi begge deler samtidig som noen har nevt før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er den eneste jeg vet om som har prøvd Canimat ;)

Ja, det er jo ganske nytt :) Og en sekk skader ikke å prøve, er du ikke fornøyd etter 20 kg er det jo bare å gå tilbake til PP, eller prøve et annet.

Jeg trodde da kroppen regulerte fordøyelsen etter hva som skal fordøyes? Magesekken sender ikke videre før det er "klart", magesekken kan sile. Så tørrfôr vil naturligvis ligge lengre i magesekken enn rått. Og derfor er skal det heller ikke være noe problem å gi begge deler samtidig som noen har nevt før.

Nei, den klarer ikke det på kort sikt, iom at det er så vid forskjell. Og siden korn gjærer, vil maten kunne sendes for fort ut av magesekken pga press fra gass.

Over tid vil den tilvennes og regulere det som sendes ut, feks kjøtt vs ben, eller kjøtt vs korn. Men da må den ha gått på det en stund først.

Ellers hadde man ikke sett de store forskjellene det er på tørrt vs rått, om magen så lett/fort regulerte seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid fôret med både V&H og tørrfôr, men prosentfordelingen har variert på grunn av tilgang, etc.

Dette er vel ikke en ny endring, mer at det er det jeg har tenkt på i det siste og nå lurer på å finne ut av.

Jeg er i og for seg ikke ute etter å diskutere fôrmerker eller få forslag til alternativ, for det er altfor mange tråder her inne som beviser at ett fôr kan fungere på 14 ulike måter for ti ulike hunder. Så om jeg skal teste et annet fôr, har jeg noen kandidater i bakhodet og trenger ikke innspill per i dag.

Det jeg lurer på, er altså om det er vanlig at det er så markant forskjell på avføringen etter V&H og tørrfôr. For om det er vanlig, kan jeg jo bare fortsette å bruke tørrfôret vi har nå. Men om andre opplever mindre forskjell, vil jeg teste en sekk med noe annet.

Penget med å ramse opp merkene var bare for å understreke at etter min erfaring er det mye avføring uansett hvilket merke jeg bruker, ikke for å komme med tips, og at det er mye mindre med rått.. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke bare kjøpe inn noen høner og annet snacks fra frysedisken til de 4-5 dagene det ikke holder til V&H, i stedet for å gi tørrforet?

Fordi jeg synes det er greit å fôre med tørrfôr når vi er bortreist (lettest å ta med seg), og jeg synes det er greit å gi det innimellom for å gi de tyggemotstand og dermed litt tannrens.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi jeg synes det er greit å fôre med tørrfôr når vi er bortreist (lettest å ta med seg), og jeg synes det er greit å gi det innimellom for å gi de tyggemotstand og dermed litt tannrens.

Ok.

Jeg syns kjøttbein er god tannrens og tyggemotstand. Hermes tålte tørrfor veldig dårlig da han fikk det regelmessig - nå som han fores 100% rått har har han ikke noe problemer med å spise tørrfor en dag om vi er hos våre foreldre. Syns generelt han har blitt jevnere og bedre i magen (tåler uregelmessigheter i kosten bedre) etter vi begynte å fore kun rått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullfôret mine hunder i nesten et år på V&H. Da jeg etterhvert ikke gadd mer, begynte jeg å halvfôre med tørrfôr og V&H, og merket ikke noen forskjell i avføringsmengden. De hadde samme mengde avføring og samme konsistens. Nå fôrer jeg bare med tørrfôr - og merker muligens en liten økning i mengde avføring, men det er ikke spesielt påfallende egentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar, folkens - jeg kjenner jeg lander på å teste en sekk av et annet merke, for å se om det er noen forskjell.

Ok.

Jeg syns kjøttbein er god tannrens og tyggemotstand. Hermes tålte tørrfor veldig dårlig da han fikk det regelmessig - nå som han fores 100% rått har har han ikke noe problemer med å spise tørrfor en dag om vi er hos våre foreldre. Syns generelt han har blitt jevnere og bedre i magen (tåler uregelmessigheter i kosten bedre) etter vi begynte å fore kun rått.

Selvfølgelig er bein også tannrens og tyggemotstand. Men tørrfôr er og forblir det letteste å forholde seg til når en skal dra på utstillingstur og bo i campinghytte uten kjøleskap, for eksempel.

Jeg er ikke kunnskapsrik nok til å kunne "frifôre", så for meg er det en trygghet å bruke enten V&H ELLER et tørrfôr, så jeg vet at hundene får i seg det de skal.

Det er også et økonomisk aspekt her - ideelt sett skulle jeg gjerne handlet inn mye V&H og fôret mest mulig med det i hverdagen, men per i dag tillater ikke økonomien det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullfôrer Leja på V&H. Men i går var jeg hjemme en tur, og hadde ikke tatt med meg noe V&H hjem. Da gav jeg henne litt boksemat fra Hill's for å få i henne noe. Og bare på avføringen hun la fra seg på gulvet i natt (shit happens!) kan man tydelig se all maisen og det andre ekle som Hills-boksen inneholder komme rett ut igjen i en blaut bajs dobbelt så stor som den vanligvis er. Så det har enormt mye å si, selv på den lille minien min!

Og gjett hvem som tråkket i bajs i dag morges... Takk for det!

Fullforer jeg Chess på V&H blir hun gjerne hard i magen og sliter med å få det til, for å si det sånn. Men hun fungerer helt supert på 60/40 med V&H og RC. Da kommer det ikke avskrekkende mengder ut, men en mellomting, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fullfôret mine hunder i nesten et år på V&H. Da jeg etterhvert ikke gadd mer, begynte jeg å halvfôre med tørrfôr og V&H, og merket ikke noen forskjell i avføringsmengden. De hadde samme mengde avføring og samme konsistens. Nå fôrer jeg bare med tørrfôr - og merker muligens en liten økning i mengde avføring, men det er ikke spesielt påfallende egentlig.

Ganske lik erfaring med Siri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine fores også 50/50, noen ganger mer noen ganger mindre av rått/tørrfor. Jeg merker at avføringens "kvaliteter" er litt ulike, men mengde og konsistens er ca samme hos hundene.

Hos kattene merker jeg enorm forskjell!

men så tror jeg også at selv det beste tørrforet til katt (hva nå det måtte være) ikke er like godt tilpasset en katts fordøyelse som det man finner til hund, rett og slett pga dyrenes biologi. Obligat carnivor vs "bare" carnivor, dvs kan nyttegjøre seg noe annet enn kjøtt og fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har foret på litt forksjellig på min hund. Når hun går 100% på V&H kommer det veldig lite bæsj, 1 gang om dagen sånn ca. Til gjengeld blir hun vanvittig hard i magen, og sliter med å få bæsjen ut. Dette resulterte i at jeg måtte blande inn både gønnskaker og korn/kli. Og da ble jo poenget med råfor rask borte, og dyrere ble det også. Og jo mer jeg måtte tilsette V&H, jo mer bæsj.

Nå har vi i en peripode foret på kun NP, og her er mengden avføring den samme som da hun gikk på Hill, 1-3 ganger om dagen avhengi av hvor mye aktivitet hun er i. På NP er ikke bæsjen lik hver gang, noen ganger er det mye, noen ganger lite, noen ganger løst, noen ganger fast.. Men aldri så hard og knusktørr som på V&H.

Litt mer bæsj tror jeg det er når man forer på tørrfor, men forskjellen tørrt/rått ar jeg i grunn ikke synes det har vært så stor forskjell på. hunden min bæsjer 1-3 ganger om dagen uansett, kommer så ann på mengden mosjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...