Gå til innhold
Hundesonen.no

Ukestur på fjell med GD og DP?


Kaja
 Share

Recommended Posts

Jeg ELSKER å gå i fjellet på sensommeren, og har veldig lyst å gå på ukestur med hundene og ligge i telt. Bare oss tre! Det blir i nærheten av hvor vi har selv har hytte så om det blir drittvær eller hundene er kjempeslitene så er det enkelt å dra på hytta/bli hentet.

Tesh er jo da 1.5 år (grand danois) og Kua er like gammel (dverg Pinscher).

Jeg er ingen supergåer, så det blir nok ikke så veldig lagt hver dag, og ganske enkelt terreng. Er dette noe jeg kanskje burde vente med til ihvertfall Tesh er litt eldre? De skal ikke bære kløv og slikt, begge har gode poter som tåler en del og begge er i god form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

blir vel å gå hele dagen, med masse pauser og kos i lyngen :wub: Jeg liker ikke å gå fort, jeg liker å tusle på tur og bare nyte det. Haha. Latskap kan det vel kanskje også kalles.

Det er ikke latskap, det er å nyte den flotte naturen man befinner seg i

hilsen en annen med søndagstempo ;)

Ellers kjenner jeg ikke godt nok til GD til å si noe om hvorvidt hun er gammel nok til en ukestur. Men er hun vandt med å gå i skog og fjell så burde det vel gå bra.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at det vil gå veldig fint Kaja :) Du kjenner jo dine hunder best, men med litt tursletempo og pauser tror jeg dere kommer til å få en flott uke. Når jeg leste dette kjente jeg at jeg gleder meg veldig til fjellturer med bikkjene til sommeren! Blir noen lengre turer på oss også regner jeg med.

Men i forhold til dette med belastning er det genialt med telt. Det syns ihvertfall jeg. Da kan en gå til en finner DEN plassen, og bare kose seg på tur. Om du ikke legger opp til en hard tur med mye belastning på Tesh, tror jeg virkelig ikke det er noe problem. Nå har ikke jeg særlig kjennskap til GD, men det blir litt som hva du gjør det til :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men til sommeren er jo GD'en 2 år... og det hadde vel vært kjekt om en så stor hund ivertfall kunne bære sin egen mat?

Hvor gammle må GD'ene være før det er forsvarlig at de bærer et par kg med kløv?

Til sommern er hun ca 1.5 år ;) Hun er ett år nå.

Å bære tungt for min del er ikke noe problem :) og som nevnt over så går vi i området rundt hytta så mamma kan kjøre ut mat annenhver dag har hun sakt, så blir det mindre å bære på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hør med oppdretteren av GDen. Dvergpinscheren hadde jeg ikke bekymret meg for :) Men gran danois vokser tregt og man skal vell være forsiktig med belastning de første årene :) Jeg ville ikke hatt kløv på GDen hvertfall, i såfall en tom en!

Jeg har lyst til det samme selv jeg :) Være flere dager på fjellet og ligge i telt med bikkja!

lykke til ;) Ta med kamera!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en GD tåler den turen du skisserer her! Hun er kanskje en ung hund som fremdeles er i vekst, men det er jo ikke slik at dere skal løpe en maraton i heidundranes tempo hver dag? Er jo ikke snakk om en voldsom belastning det her vel?

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klart en GD tåler den turen du skisserer her! Hun er kanskje en ung hund som fremdeles er i vekst, men det er jo ikke slik at dere skal løpe en maraton i heidundranes tempo hver dag? Er jo ikke snakk om en voldsom belastning det her vel?

Tesh tåler det fint hun, hun er i god kondisjon og full av muskler :) Valpis var med på første helgetur når hun var 3 1/2 mnd hun. Sove i telt var veldig stas!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror ikke dette blir noe problem med hundene i heletatt. Terho var jo med på skogtur med en del gåing når han var lit over 6 måneder. Men som noen andre nevnte, ville brukt tiden før på å venne deg på å gå med tung sekk, for turen jeg gikk (i konnerudskogene) var ikke det minste lille problem for Terho, meg derimot var det verre med! Ufattelig hva sekk, telt, klær og mat veier!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde heller ikke bekymret meg noe for hundene. Men jeg må stemme i med de andre angående sekk og vekt. Du tenker kanskje at du ikke skal ha med deg mye, men det blir fort tungt! Særlig dagene utover når du kanskje blir litt støl og sliten. Ellers så hørtes det ut som en skikkelig fin tur som begge hundene dine sikkert kommer til å elske. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...