Gå til innhold
Hundesonen.no

Soniser, hva skal jeg bli når jeg blir stor?


Synnikken
 Share

Recommended Posts

Ja, da er det sånn at jeg nesten må begynne å studere... Men jeg vet absolutt ikke hva, ingenting som intresserer meg som jeg kan komme på, ikke at jeg er særlig motivert. Men jeg trenger virkelig tips. Ting som utelukkes:

Språk - jeg sliter enormt med gramatikk, så det er ikke vits engang. Har nok med Norsk og Engelsk.

Tall - En jobb med mye tall, utregning osv fungerer heller ikke for meg, da jeg er utrolig surrete med tall, sliter mye, blander og ja. Jeg er tallblind rett og slett.

Ting med blod, det funker dårlig da jeg kaster opp av blod.

Jeg har også ett hofteproblem, rett og slett hva legen min kaller menneskelig HD. Jeg spurte hvilken gradering, men fikk ikke svar jo.. *skuffet* Hvertfall, om jeg går ekstremt mye verker jeg verre i hoften, hoftekulen er løs og etterhvert mer som jeg går lettere har den for å "hoppe ut" Jeg har konstante smerter, så ønsker en jobb hvor jeg ikke trenger gå utrolig mye mtp hoftene.

Jaa.. jeg kommer ikke på mer kriterier i farten, men jeg trenger seriøst hjelp. Svarer jeg er det ikke ment å virke negativ. Men jeg er ytterst LITE fristet til å studere, fordi jeg rett og slett ikke kan forda det. Men må man så må man.

Hjelp soniser? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd interessetestene til NAV? De er faktisk ganske saklige.

Vil du jobbe med mennesker? Sammen med? Eller kunde/klientforhold?

Mekanisk/teknisk arbeid?

Hva har du/kan du fra før? VGS?

Hobbyer/fritidsinteresser utover hund?

Høres litt ut som meg, inkludert hofter og blod, men jeg har en drøss med hobbyer og interesser å ta av. For min del var det historie-/biblioteksinteressen som slo inn, og etter en natt på byarkivet i Oslo tok jeg videreutdanning som arkivar, og er veldig fornøyd med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du studere? Hvis du ikke er motivert, vil det være tungt å studere og da nesten ingen vits, synes jeg. Man skal ha det gøy og like det man holder på med. Startet selv å studere fordi jeg "måtte" og det var ikke noe stas.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor du studere? Hvis du ikke er motivert, vil det være tungt å studere og da nesten ingen vits, synes jeg. Man skal ha det gøy og like det man holder på med. Startet selv å studere fordi jeg "måtte" og det var ikke noe stas.

Enig i dette. Prøvde meg halvveis motivert på skole som 19-åring, det gikk rett vest. Jeg er nå 25 og igang med bachelor øk/adm :) Tok noen år, men nå er jeg virkelig motivert og interessert i å jobbe meg til en god karakter!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd interessetestene til NAV? De er faktisk ganske saklige.

Vil du jobbe med mennesker? Sammen med? Eller kunde/klientforhold?

Mekanisk/teknisk arbeid?

Hva har du/kan du fra før? VGS?

Hobbyer/fritidsinteresser utover hund?

Høres litt ut som meg, inkludert hofter og blod, men jeg har en drøss med hobbyer og interesser å ta av. For min del var det historie-/biblioteksinteressen som slo inn, og etter en natt på byarkivet i Oslo tok jeg videreutdanning som arkivar, og er veldig fornøyd med det.

Jeg er glad i å jobbe med folk, men er ikke intressert i feks sykehjem/eldrehjem da jeg har prøvd dette og absolutt ikke trives med det.

Tja, interesser er jo hund, hund, hund det da. Fint lite annet jeg driver med engentlig. (Gud, for en kjedelig person jeg er)

Jeg mangler Politikk, Matte og Spansk fra vgs, men NAV er villig til å hjelpe meg til å få studere noe uten å måtte ta disse fagene for å komme meg videre. Jeg kommer aldri til å klare matten eller spansken uansett.

Hva med å komme med noen positive ting også? :) Hva er dine sterkere sider? Er du en utadvendt person? Glad i praktisk arbeid?

Jeg er en ekstremt pessimistisk person sånn i "bunn og grunn" selvom jeg er glad og fornøyd av meg av personlighet, har lett for å snakke med folk. Praktisk arbeid liker jeg, sålenge det er noe jeg intresserer meg for.

Hvorfor du studere? Hvis du ikke er motivert, vil det være tungt å studere og da nesten ingen vits, synes jeg. Man skal ha det gøy og like det man holder på med. Startet selv å studere fordi jeg "måtte" og det var ikke noe stas.

Enkelt og greit fordi jeg står på stedet hvil, har søkt jobb i nesten to år. Får ikke napp uansett hva, jeg må rett og slett komme meg en vei uansett hvor mye jeg ikke ønsker å studere.

IT? Sekretær?

IT er jeg redd blir for tallete (overbevist om at det er mye tall i IT greier) Sekretær har jeg ikke tenkt på engang, men spørs vel på hvilken type sekretær da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å sette opp en liste over hva du liker, hva du synes er gøy og hva du er flink til heller enn det motsatte, for du har MANGE gode og sterke sider du også :)

Enig :) Det er en treningssak, men det vil du ha god nytte av til jobbintervjuer.

Men hva med unger? Barnehage-assistent? På storbarns-avdelinger er det ikke noe løfting, men en fordel om du liker unger da ;) Det er en krevende jobb, så absolutt ikke noe for alle. Men det er god sjans å få prøvd seg litt i yrket som tilkallingsvikar, og så kan man vurdere det derfra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler deg definitivt å ta interessetestene på NAV som jeg nevnte! (at de ikke har gjort det enda?)

Å jobbe med mennsker trenger heller ikke å være barnehage eller gamlehjem. Det finnes masse varianter av rådgivere/veiledere innen alle fag, og masse yrker og jobber folk flest helt sikkert ikke tenker på til daglig.

Et annet tips er å se på jobbannonser og se om det er noe du kunne tenke deg. Alle jobber er ikke dedikert til spesifike yrker. Selv om jeg trives med, og savner å jobbe med tradisjonelt arkivarbeid, så stortrives jeg i min nåværende jobb, som er en av disse som ikke har noen spesiell utdanning (selv om mine it- og arkivkunnskaper kommer godt med) og som er helt unik i Norge, faktisk.

Hvis du synes IT er vagt interessant (har en del med tall, men ikke bare, og ikke i overflaten) så anbefaler jeg deg å ta grunnleggende it-utdanning, da dette er noe som man har bruk for i veldig mange yrker og sammenhenger. Jeg er heller ikke glad i, eller flink med tall, men har 3,5 år med it-utdannelse før jeg omskolerte meg.

Ta også å slå opp de skolene som kan være aktuelle og se hvilke utdannelser de har. Kanskje de har noe du ikke har tenkt på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Chessea måtte omskolere seg på grunn av kroppslige ting som gjorde det vanskelig for henne å sitte mye stille. Hun valgte å ta hundemassør-utdannelse, og har nå salong med både massasje og frisør. Hadde det kanskje vært noe? :)

Hundemassørutdannelsen kan man ta videre og bli fysioterapeut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren til Chessea måtte omskolere seg på grunn av kroppslige ting som gjorde det vanskelig for henne å sitte mye stille. Hun valgte å ta hundemassør-utdannelse, og har nå salong med både massasje og frisør. Hadde det kanskje vært noe? :)

Hundemassørutdannelsen kan man ta videre og bli fysioterapeut :)

Akkurat DET syns jeg virker veldig intressant, faktisk! 10 poeng til deg! :D

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lese jobbannonser er genialt - kjøp Aftenposten en søndag (da har de eget jobbilag, men også på torsdager har de mange jobbannonser), bla gjennom og sett ring rundt annonser som ser interessante ut og som du syns virker spennende. Finn fellestrekk med disse, se på hva slags krav de stiller til utdanning og yrkesbakgrunn. Ofte er det en del "store" stillinger som lyses ut i avisannonser (det er flere lederstillinger enn deltidsjobb som servitør-stillinger der, liksom), så det er ikke sikkert du finner noe som treffer deg helt - men kanskje du får noen ideer til hva du kan undersøke videre? Du kan selvfølgelig også lese annonser på finn.no, men det blir fort litt mer uoversiktlig og halvhjertet, vil jeg tro. Da er det greiere å gå inn der etterpå, når du har fått en idé om hva du kan tenke deg å jobbe med.

Å studere når man ikke er motivert er døden. :P Hvis man ikke syns fagene er interessante og spennende, og ikke ser formålet med å ta dem, er det særdeles vanskelig å jobbe godt med dem og få gode karakterer. Kanskje er det derfor greiest for deg å fokusere på et konsentrert og yrkesrettet studium framfor å ta en svært generell bachelorgrad? Her kan du søke etter fagskoleutdanninger og se hva som finnes av ulike tilbud: http://www.fag-skole.no/fagskole_____23.html

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst Synnøve, så synes jeg at du skal fokusere mer på det du kan og er flink til, enn hva du ikke kan. Alle har positive sider, og det gjelder å utnytte dem.

Ikke tenk "jeg liker ikke å studere, vil ikke studere, kan ikke studere, men må studere". Med slike tanker kommer du ikke særlig langt. Se heller på dette som en utfordring, og forsøk å tenke positivt! Ja, du kommer til å måtte jobbe målrettet, men du vil få mye igjen for det siden. Kanskje oppdager du at du kan ha det kjekt på veien også.

Ettersom du ikke har den helt store interessen for å studere, så vil jeg ikke tro at det er en god idé å begynne på et langt og tungt studium, men kanskje tenke mer på praktiske yrker med mindre teori i opplæringen.

Jeg synes ikke at du skal slå fra deg å få et vitnemål heller hvis det er det som stopper deg fra å nå dine mål og ønsker, men hvis du skal ta opp igjen fag fra vgs(evt. bytte de du mangler ut med andre alternativ der det er mulig?), så krever jo dette innsats. Men igjen, ikke si at du ikke kan, for ingenting er umulig hvis du bare vil. Hvis du får hjelp til utdannelse gjennom NAV uten disse fagene så er jo det bare bra.

Ellers så synes jeg at det er verdt å tenke på at de færreste har den ultimate drømmejobben, men det gjelder likevel å finne noe du kan trives med i hverdagen.

Kanskje disse linkene kan være til hjelp?

Hvilke jobber passer for deg?

vilbli.no

utdanning.no

Ellers:

assistent på dyreklinikk

taxisjåfør

bussjåfør

konduktør hos nsb.

jobbe i blomsterbutikk

jobbe på gartneri

jobbe på kino

kokk

jobbe som stuepike i hotellbransjen eller ombord på båt

resepsjonist(mange ulike steder man kan jobbe med dette, og med ulike arbeidsoppgaver. Hotell, dyreklinikker osv.)

jobbe i posten

jobb innen fiskerinæringen

trafikklærer

Lykke til! :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veterinærsekretær? en studieretning som begynner å bli etterspurt hos veterinærene etter at det ble mer og med skille på dyrepleier og assistet, og deres primære arbeidsoppgaver.

http://www.fag-sente...ersekretaer.asp

Edit: Du trenger ikke se noe blod, bare en sjelden gang og du sitter for det meste i ro i resepsjonen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er utadvendt og imøtekommende, hyggelig, inkluderende og reflektert. Skulle ønske alle var like sosialt oppegående som deg :)

Sprudlende og tøff, altså du bare braser inn med verdens største selvfølge! (og det mener jeg godt :) )

Siden jeg ikke kom på noen selv, gjorde Benedicte og SiriE det. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du, om du finner ut AT du vil ta opp igjen matte fra videregående for å få vitnemål så må du aldri nøle med å gi meg en lyd :) Jeg har en sær interesse for det og kan godt hjelpe deg om du vil det :) tar R1 og R2 nå pga jeg har ikke noe annet å gjøre på, men har også den enklere varianten fra VGS, var det 3MZ det het?

Ellers så er jeg enig med flere andre at å begynne på bachelor uten motivasjon er aldri lurt. Jeg holdt på med bachelor i IT helt umotivert, det gikk rett vest. For mye programmering for min smak...

Hva med ambulansesjåfør? Jeg synes ihvertfall det virker kjempespennende. Og det er et yrkesfag :)

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...