Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvorfor hundepoter ikke blir kalde


Snøfrost
 Share

Recommended Posts

Interessant artikkel! Det er jo samme grunn til at f.eks måken kan stå med beina i iskaldt vann uten å fryse. Det kan godt hende at det er litt kaldt, men jeg tror det hadde vært mye verre uten counter current-mekanismen.

Jeg lurer forresten på hvorfor Ikke og Cita er veeldig følsomme for kald bakke, mens Tia overhodet ikke er det. Tia har mer sånn "ingenting er vondt"-mentalitet, men kanskje det også er fysisk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis Casper er ute i hagen når det er -15 eller kaldere, så hender det at når han kommer til døren for å komme inn så er han stiv som en stokk, og klarer nesten ikke bevege seg fordi han er så kald på potene. Ser helt sært ut. Og han hinker da bortover på tre ben på tur og, hvis jeg har glemt potesokker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder fryser på labbene. Tilmed Loke trippet rundt og syntes det var fælt var det kaldt nok. Han frøs aldri på noen annen måte, det var bare på labbene det ble kaldt. Mozza må ha sokker, hvis ikke står hun å hopper når det er minusgrader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kamar fryser lett på potene. Pøbel har egentlig aldri trengt potesokker fordi han fryser, men fordi de snøen klumper seg mellom potene hans. I fjor var det jo nærmere -35 ute, og han ble ikke så kald at han skalv. Kamar synes det er ekkelt når det er -10, så han går som regel med både potesokker og dekken hjemme (kulda er så tørr der).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor kaldt må det være før hundene deres må gå med sokker?

Jeg må ha sokker på Ikke og Cita om det er minus 20, ellers er det sjeldent noe problem.

Jeg burde ta på når det blir -10 ca, om jeg vet det blir litt stilleståing, som på leketreff. Men ellers orker jeg som regel ikke ta på før det bli -15. Da blir han hinkete, og sender meg fortvilte blikk om han ikke har på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine har aldri hatt sokker på beina ute (bortsett fra grunnet et kutt i labben på sommertid). -25 gjør dem absolutt ingenting. Nå er det riktignok polarhunder, men selve tredeputene er jo "nakne" selv om de er godt isolert mellom tæra (uten at det blir nok til klumper o.l.).

Nå er jo studien utført på kun 4 hunder, så det kan nok ikke generaliserer mht temperaturer. Det er jo naturlig at polarhunder er mer robuste mot kulde også via labbene enn f.eks. "ørkenhunder" (Saluki, Azawakh osv), som kanskje kan ha hatt et større behov for nettopp varmetap via labbene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se de videosnuttene i den linken, om hvordan de klippet håret mellom tredeputene. En ting jeg synes er rart er at wheatenterriere skal klippes godt mellom tredeputene så det ikke fester seg is og småsteiner der, mens beardisene ikke skal klippes, pelsen mellom tredeputene skal nemlig isolere mot kulde. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulven har denne egenskapen. Spørs om ikke den, i likhet med mye annet, er avlet vekk på våre moderne "byulver".

Tydeligvis ikke på alle da, ettersom de 4 hundene i studien i alle fall har denne egenskapen. Og jeg tør vedde mye på at den er godt bevart hos alle polarhunder også. Og sikkert alle andre nordlige spisshunder.

Har ikke såå god peil på nordlige hunder som ikke er i gr.5 så de skal jeg ikke uttale meg om, annet enn at jeg mistenker de er "importvare" og ikke opprinnelig oppstått i nordlig klima (dvs hundetypen er importert, ikke de spesifikke rasene med hjemland som f.eks. FIN, NO og SE)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste gangen jeg har merket på Pax at han var kald på potene spesielt (i motsetning til generell frysepinn :P ) var det 22 minus. Da hoppet han på tre bein og peip og var ganske fortvila etter bare et par steg utenfor døra. Dekken var tydeligvis ikke nok, tok på potesokker og alt var bra igjen. Vanligvis går det bra å bare holde han i bevegelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde vært interessant om det hadde vært forsket ordentlig på det, på alle hunderasene for å se om det er noen forskjell. Min fryser på potene, har ubehag hvis det er svært kaldt ute eller mye snø. Men det er nok kanskje ikke på selve "poteputene", men kanskje på andre områder av poten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gøy å se de videosnuttene i den linken, om hvordan de klippet håret mellom tredeputene. En ting jeg synes er rart er at wheatenterriere skal klippes godt mellom tredeputene så det ikke fester seg is og småsteiner der, mens beardisene ikke skal klippes, pelsen mellom tredeputene skal nemlig isolere mot kulde. :P

Hehe. En del raser har jo utviklet en pels som suger til seg snøklumper, is og steiner. Tia har slik pels, så hun må klippes. Allikevel holder hun fint på varmen. Cita har lange "tøfler" under potene og det fester seg aldri noe der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er en egenskap som er utbredt hos dyrearter en finner i kallere områder. Hos polarreven, isbjørnen, ulven (fra kaldt klima, tviler på at det er vanlig hos ørkenrev og sørasiatiske ulver), mange fugler osv. har dette vært kjent en god stund.

Det jeg har lest er at dette er en egenskap som er godt bevart hos polarhundene, og flere av de nordiske spisshundene. Jeg merker stor forskjell på retreiver og malamute når det kommer til lave temperaturer. Det er sikkert flere raser som har dette, men hvorfor skal hunder i sørlige områder bli selektert for motstrømsprinsipp i beina? RR og basenji f.eks, eller golden som jeg selv har. Hun får sokker på seg da hun fort fryser om gradestokken går under 10 minusgrader.

Islandshunden til min farmor har heller ikke vist tegn på at han har fryst på beina, heller ikke buhunden som bor på nabogården, eller elghundene til onkelen min. Både buhunden og elghundene bor ute, og jeg vil tippe at denne egenskapen er viktig hos begge rasene fra gammelt av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tydeligvis ikke på alle da, ettersom de 4 hundene i studien i alle fall har denne egenskapen. Og jeg tør vedde mye på at den er godt bevart hos alle polarhunder også. Og sikkert alle andre nordlige spisshunder.

Har ikke såå god peil på nordlige hunder som ikke er i gr.5 så de skal jeg ikke uttale meg om, annet enn at jeg mistenker de er "importvare" og ikke opprinnelig oppstått i nordlig klima (dvs hundetypen er importert, ikke de spesifikke rasene med hjemland som f.eks. FIN, NO og SE)

Jeg tipper afrikanske og asiatiske hunder, for eksempel mynder fra ørkenområder, har en noen annen utvikling. Saluki har løpt og jaktet på tørr, steinete, og glodvarm ørken i hundrevis, om ikke tusenvis av år (og de har ikke endret seg så veldig mye de siste 100 årene, så jeg tror neppe det er avlet bort enda). Men det kan godt hende poten er lik likevel, at det har samme effekt (at de ikke brenner seg) andre veien? Det finnes jo ulver og villhunder som lever under andre forhold enn arktiske.

Hehe. En del raser har jo utviklet en pels som suger til seg snøklumper, is og steiner. Tia har slik pels, så hun må klippes. Allikevel holder hun fint på varmen. Cita har lange "tøfler" under potene og det fester seg aldri noe der.

Dette kan vel også ha en funksjon? Det sies at man ikke skal klippe pelsen rundt potene på saluki, fordi det skal beskytte (men saluki som løper på mye hardt terreng, slik de er avlet for, vil slite ned på denne pelsen) - i nordisk klima, med snø, kan det derimot bli klabb og babb :P

Endret av Hermes
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri trengt potesokker på min på 9 år, han kan fryse, men ikke vist tegn til å fryse på potene. Bare at han trekker på potene når det er vått ute, det liker han tydeligvis ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...