Gå til innhold
Hundesonen.no

Nybegynnerspørsmål om båndtrening


Maria
 Share

Recommended Posts

Ja, så fant man ut at en valp er ikke en valp. Og jeg sliter. Jeg får ikke gått tur med Leja annet enn helt løs. Hun er så vrang og sta - hun nekter å gå med halsbånd, sele eller noen form for dekken! Altså. Greit at jeg skal bestemme osv, men det er ikke så lett. Hun piiiper og sutrer. Har prøvd å øve inne, ha på mens hun sover osv, men hun blir helt besatt av å få det av og å klø seg! Blir helt ufokusert og fullstendig opphengt i det hun har på seg og dermed vanskelig å få kontakt med. Ikke beveger hun seg fremover og hun lar seg ikke belønne. What to do? Hvordan lære valpen at halsbånd og sele må til for å få gått tur?

*flau* Denne valpen altså. Chessea var veldig lettvint i forhold. :P hun er veldig grei altså, men ekstremt sta! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, ikke godt å si. Men det jeg gjorde var at jeg hadde på halsbånd innendørs.

Uff, og æsj, det var ekkelt i begynnelsen, men det er sånn han har blitt vant til det.

Og siden man følger valper med falkeøyne, er det ikke så farlig, da får ikke hunden hengt seg opp i ting osv, som man hører om kan skje. (Nå vet ikke jeg om du har gjort dette da, men).

Vi har hatt på sele innendørs også. Han ble fort vant til det, nå bryr han seg ikke (eneste problemet er at når ting skal på/av, skal det bites på!).

Det er det man gjør med kaniner og katter i allefall, hehe, lar dyrene bli vant til å ha på sele før man har snor på dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solevd: Altså, det er snakk om halsbånd uten at kobbel her vært introdusert overhode. Hun dævver av halsbåndet rett og slett. Har hatt det på henne inne i perioder, men etter flere timer med non stop kløing og piping gir jeg litt opp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Solevd: Altså, det er snakk om halsbånd uten at kobbel her vært introdusert overhode. Hun dævver av halsbåndet rett og slett. Har hatt det på henne inne i perioder, men etter et time med non stop kløing og piping gir jeg litt opp..

Ah, da blir det litt annerledes, ja. :) Vel, enten hadde jeg bare holdt ut og tatt det av med EN gang hun sluttet å pipe/klø. Ellers så ville jeg jobbet med det. Du kan jo belønne henne når du finner frem båndet feks, lær henne at bånd = mat/lek. Skap en positiv relasjon til halsbåndet. Så kan du jo forsøke å ta det på henne og gjøre det kjempekjekt å ha det på ved at det blir gøy med lek eller godbit med en gang hun har hatt det på. Jeg tenker i alle fall at det er dumt om hun alltid skal synes det er kjipt å ha på halsbånd (og da kanskje dumt å på tur også). Prøv å gjøre halsbåndet til noe positivt. :) Det er i alle fall det vi har gjort her. Og det har fungert bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt det på henne inne i perioder, men etter flere timer med non stop kløing og piping gir jeg litt opp..

Dette her er bare dill. Ta henne med deg ut, gjerne under armen så hun ikke får monga seg, ha på halsbånd og hyssing, og sett deg ned i skogen sammen med henne. Vær på litt opplevelsestur, og vær spennende og gøyal, oppdag alle de magiske pølsetrærne sammen med henne og vent henne ut. :) Første gang Imouto fikk på seg sele fikk hun helt panikk og spant rundt mens hun hylte, men det går over. Hun ormer seg fortsatt langsmed bakken om hun får på seg sele, men så fort vi er ute er det glemt.
  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veit det er dill. Men hun er så liten og skjør at man tar seg selv i å dille litt for mye. Hun elsker å være ute, men fryser ræva av seg. For hun skal jo ikke ha dekken heller. Så kombinasjonen halsbånd og kulde er litt utfordrende. Jeg har aldri hørt om en hund som ikke kan ha på halsbånd, så regner med det går over. Skal prøve å overse det i hvertfall. Og ha med v&h ut, kanskje? Haha. Det er det eneste hun liker. Godbiter er teit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ingen annen løsning enn å la henne ha på halsbånd i noen dager og ikke ta det av før hun har sluttet å bry seg om det (altså ha det på flere dager i strekk - både dag og natt). Lat som ingen ting og ikke klø henne eller noe sånt. Antagelig "klør" det ikke, hun bare prøver å få det av ;)

  • Like 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, veit det er dill. Men hun er så liten og skjør at man tar seg selv i å dille litt for mye.

Haha, nå må du gi deg, Maria! Dette er oppskriften på å få gneldrete skjødehund! :lol: Har du lest den tråden om papillonen som sykler flere mil og som er med på skiturer? Hun er liten, men neppe så skjør. :) Om du bærer henne ut i jakka di fram til de kule områdene hvor dere kan leke sammen ute og bare bli kjent, så vil vel aktiviteten holde henne varm. Dekken kan du introdusere etterhvert.
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dillet så mye altså! :P hun har å oppføre seg som en hund. Nå som begge hundene er her går det strålende å være litt ute. Da dilter Leja etter Chessea og glemmer at det er kaldt :)

Lurer på om vi skal prøve å holde ut med Marens forslag altså. :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med Maren.

Vår første hund, en golden som het Rusken var akkurat sånn. Han måtte rett og slett gå med båndet hele tiden de første dagene. Deretter brukte vi det bare på tur og han skjønte at bånd=tur og moro.

Men det måtte en tilvenningsfase til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke dillet så mye altså! :P hun har å oppføre seg som en hund. Nå som begge hundene er her går det strålende å være litt ute. Da dilter Leja etter Chessea og glemmer at det er kaldt :)

Lurer på om vi skal prøve å holde ut med Marens forslag altså. :)

Jeg er enig med Maren.

Vår første hund, en golden som het Rusken var akkurat sånn. Han måtte rett og slett gå med båndet hele tiden de første dagene. Deretter brukte vi det bare på tur og han skjønte at bånd=tur og moro.

Men det måtte en tilvenningsfase til.

Vet det er SKIKKELIG OT, men jeg synes det der er en uting. Jeg vet riktignok hvem Maren er, men for alle andre må det være litt kjedelig at folk bruker navnene i stede for nicket. Det er jo uforståelig å vite hvem dere er enige med om man ikke er såpass godt kjent at man vet hva folk heter til fornavn.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet det er SKIKKELIG OT, men jeg synes det der er en uting. Jeg vet riktignok hvem Maren er, men for alle andre må det være litt kjedelig at folk bruker navnene i stede for nicket. Det er jo uforståelig å vite hvem dere er enige med om man ikke er såpass godt kjent at man vet hva folk heter til fornavn.

Oi, hei hei. Det var jo fælt. Enig i at det kan være greit at folk vet hvem man refererer til, men det er ikke så uvanlig å snakke om folk man kjenner ved å si navnet deres, spesielt ikke om vedkommende ikke har ytret et sterkt ønske om å være anonym. Men ok - skal prøve å huske på det.

Også går det an å skyte inn hvis man vil at folk skal forstå - "Maren er forresten Borderen, om noen lurte." Jeg synes det er en uting å ta på vei for en glipp i en tråd.

Forvrig skal jeg prøve metoden til Borderen ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hei hei. Det var jo fælt. Enig i at det kan være greit at folk vet hvem man refererer til, men det er ikke så uvanlig å snakke om folk man kjenner ved å si navnet deres, spesielt ikke om vedkommende ikke har ytret et sterkt ønske om å være anonyme. Men ok - skal prøve å huske på det.

Forvrig skal jeg prøve metoden til Borderen ;)

Haha, jeg skjønte INGENTING jeg heller. Kan ikke navnene til noen her inne jeg. Skjønte det var et navn, men trodde det var soelvd.

Bra du prøver den metoden! Det er akkurat den metoden jeg skrev om jeg også ;)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, hei hei. Det var jo fælt. Enig i at det kan være greit at folk vet hvem man refererer til, men det er ikke så uvanlig å snakke om folk man kjenner ved å si navnet deres, spesielt ikke om vedkommende ikke har ytret et sterkt ønske om å være anonym. Men ok - skal prøve å huske på det.

Også går det an å skyte inn hvis man vil at folk skal forstå - "Maren er forresten Borderen, om noen lurte." Jeg synes det er en uting å ta på vei for en glipp i en tråd.

Forvrig skal jeg prøve metoden til Borderen ;)

Det var ikke surt eller vondt ment, altså. Og ikke spesielt rettet mot dere heller, selv om det kunne virke sånn. Det er mange som har den tendensen her inne. Jeg har ikke vært her såå lenge og husker selv at jeg ofte ikke forstod hvem det var snakk om feks. Kjedelig på et offentlig forum. Menmen. Prøv det du! Lykke til! :)

Jeg får bare ta meg sammen og gi f i sytingen noen dager :P

Du får gjøre det, samme hvor hjerteskjærende det er. Been there, done that.. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som det var nevnt over her, ville jeg faktisk prøvd å ha på henne halsbåndet når dere er ute og det skjer noe, så kanskje hun glemmer det. Ta henne med ut og gjør hva dere nå gjør når dere har det gøy (godbitsøk, lek, tur, snusing?), og sett på henne halsbåndet når dere såvidt har kommet litt i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp. Det skal vi gjøre og vi har forøvrig gjort det med varierende hell, tatt på båndet inne og prøvd å få henne til å glemme det ute. Hun er veldig forstyrret av halsbåndet på selv om hun er opptatt av lek. Men det er så mange steder der jeg er redd for å ha henne løs, så håper jo vi kan ha henne i bånd snart og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...] sett på henne halsbåndet når dere såvidt har kommet litt i gang.

Dette ville jeg definitivt unngått. Hva om valpen blir panisk og setter avgårde? Hva om hun forbinder kontakt ute med Maria med at noe fryktelig blir festa rundt halsen hennes?

Nei, ta på halsbånd inne og distraher henne med gøyale ting når dere kommer ut, som nevnt over. Hun kommer nok til å tø opp, skal du se. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette ville jeg definitivt unngått. Hva om valpen blir panisk og setter avgårde? Hva om hun forbinder kontakt ute med Maria med at noe fryktelig blir festa rundt halsen hennes?

Nei, ta på halsbånd inne og distraher henne med gøyale ting når dere kommer ut, som nevnt over. Hun kommer nok til å tø opp, skal du se. :)

Er det noe bedre enn at hun forbinder kontakt inne med at noe fryktelig blir festa rundt halsen hennes? Utover det så tilla jeg Maria nok vett til å gjøre det på et trygt område, ikke mellom motorveien og et stup. :P Ellers virker det mest som valpen er hovedsaklig fokusert på å få det av seg, ikke rømme fra det. Men det er jo ikke noe stort problem å ha en line på det, heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...