Gå til innhold
Hundesonen.no

Er det dumt? Ønsker tredje hund, kun for utstilling.


Papillon
 Share

Recommended Posts

Jeg bare lufter tankene mine her og håper på noen tilbakemeldinger. Er det dumt å ønske seg en utstillingshund, når man har 2 (ikke utstillingshunder) fra før av? Jeg har jo som sagt Frøken, som ikke stilles ut, litt fordi pelsen hennes ikke er veldig rasetypisk, men mest fordi hun trives mye bedre her hjemme, og Grumpy som ikke stilles ut, fordi han er en bc :D

Jeg må jo innrømme at jeg stadig har blitt mere og mere forelska i whippeten, og at jeg har ei venninde som er whippet-nerd og forteller om rasen gjør jo ikke saken noe bedre.. Er på utkikk etter en hund som vil få lange turer, sånn som de to jeg har, men som jeg helt sikkert ikke vil trene noe strukturert lydighet med, bare for morro, og trene aktivt agility hvis hunden liker det. Og, det er ikke til å stikke under en stol at jeg savner å stille ut..

Hundene jeg har nå er 5 og 2. Kanskje delfor eller helfor hadde vært et godt altternativ til kjøp? Hva mener dere?

Endret av IW
Forbedret emnetittel
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes absolutt ikke det er dumt :) Jeg har to hunder; en springerdame på snart 10 år og en kooikergutt på snart tre år. Ingen av dem er noe typiske utstillingshunder, selv om kooikeren er veldig flott og har fått to cert (han er litt mer atletisk enn man ofte ønsker at de skal være på utstilling, men desto bedre agilityhund som er det han skal bli ;))

Neste hund for min del kommer også til å bli en aktiv hund som brukes og er med på alt, MEN fra linjer hvor jeg også er litt mer ute etter potensiale for å gjøre det bra på utstilling. Ikke fordi utstilling er hovedpriorieteten i mitt hundehold, men morsomt er det jo når det går bra :)

Selvfølgelig prioriteres helse og gemytt før utseende, men hvis man kan få utseendet i tillegg er det absolutt et pluss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er jo ikke dumt det så lenge du har tid og ork og alt du ellers måtte trenge for en hund til :) Og det er jo samme hva du vil bruke den til egentlig så lenge den får utløp for det den trenger :)

Ja, det er sant! Det må vel evt. bli etter at jeg har flyttet ut, tror ikke pappa blir så glad for enda en hund ;) Men da har jeg jo også dilemmaet; det koster å flytte for seg selv! Planen nå er å begynne og gå ferdig 3 vgs til høsten, også gå fotografi ved idefagskolen etter det. Men det kan jo skje endringer..

Jeg synes absolutt ikke det er dumt :) Jeg har to hunder; en springerdame på snart 10 år og en kooikergutt på snart tre år. Ingen av dem er noe typiske utstillingshunder, selv om kooikeren er veldig flott og har fått to cert (han er litt mer atletisk enn man ofte ønsker at de skal være på utstilling, men desto bedre agilityhund som er det han skal bli ;))

Neste hund for min del kommer også til å bli en aktiv hund som brukes og er med på alt, MEN fra linjer hvor jeg også er litt mer ute etter potensiale for å gjøre det bra på utstilling. Ikke fordi utstilling er hovedpriorieteten i mitt hundehold, men morsomt er det jo når det går bra :)

Selvfølgelig prioriteres helse og gemytt før utseende, men hvis man kan få utseendet i tillegg er det absolutt et pluss.

Ja, det er det jeg også tenker :) Om valpen ikke blir noen showstjerne er det ikke verdens undergang, men vil på en måte ha et godt utgangspunkt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du har tid og lyst så hvorfor ikke. Whippeten er en kjempegrei sjel å ha i hus og så lenge de får løpe fra seg, ligge på et mykt og varmt sted (gjerne sammen med deg) og får mat så er de stort sett fornøyde :)

Samtidig må man jo også huske på at man aldri er garantert å få noen showhund, og vil du likevel ha like mye glede over hunden dersom den ikke når til topps og/eller ikke trives i ringen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I så fall, er jeg kjempe dum. For jeg ønsker til og med at brukshunden min skal være pen, og attpå til skal jeg ha enda en til som skal være enda penere! :lol: Nei, det er ikke dumt så lenge du har kapasitet, lyst, penger og muligheten til det :) Og så lenge hundene dine ikke vil ha et problem med det. Jeg sier GO FOR IT! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eneste som kanskje kan bli dumt er hvis den nye hunden din (som du anskaffer deg primært for å drive utstilling med) ikke blir en okey utstillingshund på tross av forberedelser ;) Har du lyst å ha enda en hund selv om den ikke egner seg til utstilling da?

Malamuten sa vel resten i innlegget sitt ovenfor her ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må hvertfall bare si at Whippeten er en herlig rase(så langt jeg har opplevd den hvertfall!) og skal desidert ha en til en gang :P

Jaa, de fleste som har whippet har minst to har jeg inntrykk av!

Om du har tid og lyst så hvorfor ikke. Whippeten er en kjempegrei sjel å ha i hus og så lenge de får løpe fra seg, ligge på et mykt og varmt sted (gjerne sammen med deg) og får mat så er de stort sett fornøyde :)

Samtidig må man jo også huske på at man aldri er garantert å få noen showhund, og vil du likevel ha like mye glede over hunden dersom den ikke når til topps og/eller ikke trives i ringen?

Ja, det er egentlig en av grunnene til at det er whippet jeg vurderer, de virker så rolige og så avslappede, men full fart når de får muligheten ute :D

Nei, man er jo aldri det :) Utstilling er ikke dødens viktig, og om den ikke blir en fantastisk utstillingshund så gjør jo ikke det noe, er heldigvis flest hverdager :D Men jeg vil heller ikke velge en hund med helt åpenbare feil (hadde jeg skullet hatt bc hadde jeg driti i fargefeil, et øre opp og et ned osv). Frøken er jo pensjonert fra utstilling fordi hun ikke liker seg og jeg har jo minst like mye glede av henne, hehe :)

I så fall, er jeg kjempe dum. For jeg ønsker til og med at brukshunden min skal være pen, og attpå til skal jeg ha enda en til som skal være enda penere! :lol: Nei, det er ikke dumt så lenge du har kapasitet, lyst, penger og muligheten til det :) Og så lenge hundene dine ikke vil ha et problem med det. Jeg sier GO FOR IT! :D

Jaa, det er det jeg må tenke på serru, iallefall, tenker å flytte ut når jeg begynner på skolen igjen, også kan jeg begynne å tenke på en til hund :) Med mindre pappa plutselig ombestemmer seg da. Kanskje han hadde blitt mere medgjørlig hvis jeg deleide hunden, eller hadde på for :lol:

Jeg tror at det å få en lovende unghund på for vil være lurt med tanke på en som egner seg til utstilling :) Lykke til med rasevalg!

Ja, det kanskje :) Iallefall får jeg nok whippet-nerd-vennina mi til å hjelpe meg med å finne hund, hun lar meg nok ikke kjøpe en dårlig en :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt rasevalg;-) Bra du har whippet-nerd-venninne, for rasen har økt i popularitet og dette gjenspeiles dessverre i mer sprikende kvalitet enn bare for få år siden. Både eksteriørt og gemyttmessig.. Misforstå meg rett, masse bra whippets i Norge, men også flere dårlige enn det var før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjør på! Jeg er helt enig med de over. Om du har to eller tre hunder spiller liksom ingen rolle, for du klarer å gi dem det de skal uansett. Så lenge du har i bakhodet at det kan være nykommern ikke står til utstillingsforventingene allikevel, men at det ikke gjør noe i det store og hele (for man har jo ingen garantier), så synes jeg du skal gå for det.

Og lov meg at jeg får lov til å mose-kose denne herlige du da i såfall får deg :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurt rasevalg;-) Bra du har whippet-nerd-venninne, for rasen har økt i popularitet og dette gjenspeiles dessverre i mer sprikende kvalitet enn bare for få år siden. Både eksteriørt og gemyttmessig.. Misforstå meg rett, masse bra whippets i Norge, men også flere dårlige enn det var før.

Ja, sender deg en PM jeg :)

Sier som alle sier til meg bestandig, jeg: Ikke tenk så mye!

Hvis du tror du klarer en til, så tar du en til. Hvis du ikke tror du klarer det, så tar du uansett feil. Tre er ikke mye mer enn to! :D

Haha, litt motsatt av det andre sier, det med tenkingen, de fleste oppfordrer jo til å tenke seg halvt ihjel (kan sikkert være bra å gjøre det også) :P Jeg tenker så mye på akkurat det, selv om hva jeg skal gjøre med de andre hundene når jeg viser whippeten på utstilling, skal jeg la de være hos pappa, la de være hjemme, ta de med? Hmm.. :P

Jeg trur enhver hund som bor hos deg får det kjempebra uansett om den får vist seg på utstilling eller ikke, og så mye tid du bruker på hund, vil det neppe være noe stress å ha med seg en whips på tur også, de er jo ganske ukompliserte og greie. :)

Takk for det :) Nei, jeg tror ikke det vil være noen stor byrde med en whippet.

Kjør på! Jeg er helt enig med de over. Om du har to eller tre hunder spiller liksom ingen rolle, for du klarer å gi dem det de skal uansett. Så lenge du har i bakhodet at det kan være nykommern ikke står til utstillingsforventingene allikevel, men at det ikke gjør noe i det store og hele (for man har jo ingen garantier), så synes jeg du skal gå for det.

Og lov meg at jeg får lov til å mose-kose denne herlige du da i såfall får deg :wub:

:) Sant det.

Når jeg får valp (når det enn blir :P ) skal du få lov til det ja :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil gjerne ha en grei bimbo/utstillings/turkomis/sofapynt whippet! Men det får bli seinere. :P

Har kun hatt 2 hunder, men har passet andres hunder og har hatt 3 stk i hus i kortere og lengre perioder. Synes ikke det var så stor forskjell fra 2 til 3. Kjør på! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg og vil gjerne ha en grei bimbo/utstillings/turkomis/sofapynt whippet! Men det får bli seinere. :P

Har kun hatt 2 hunder, men har passet andres hunder og har hatt 3 stk i hus i kortere og lengre perioder. Synes ikke det var så stor forskjell fra 2 til 3. Kjør på! :D

Hihi :)

Nå kom du til å minne meg på at jeg HAR jo hatt 3 hunder (riktignok ikke på papiret), for når jeg bodde i Sverige hadde jeg jo aleneansvaret for Grumpy og en 4 mnd gammel valp og en unghund, begge bc. + alle de andre 12-13 hundene som jeg hadde endel ansvar for, men ikke aleneansvar. Og når vi da bytter ut den unghunden med "gamle" Frøken og en bc valp (nå var jo de bare goe da :wub:) med en whippetvalp så kan det jo umulig være så mye vanskeligere.

Nå var det faktisk denne bc unghunden som har litt skyld i at jeg vurderte whippet, selvom det høres helt absurd ut. Hun oppførte seg nemlig som en whippet. Litt fjern, lite intens i væremåten, søt og snill og medgjørlig, elsket å ligge i soffaen og kose - det kunne hun gjøre i evigheter, hele væremåten hennes lyste faktisk mynde! At hun elsket å jakte kaniner på jordet, men brydde seg dugget om sau og synes leker var sådær gjorde jo ikke likheten mellom whippet mindre :D

030.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste her er kanskje ikke hva du får til ift 2 eller 3 hunder, men hva du har råd til? :)

Økonomien er nok det jeg heldigvis behøver å bekymre meg minst over :) Dessuten trenger jeg jo ikke kjøpe 37 dekken (som en viss annen her inne :P ) og jeg får tak i hundemat billig :) Også kommer jo utgifter som vaksiner osv også da, det er sant. Og selvsagt kjøpssummen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Økonomien er nok det jeg heldigvis behøver å bekymre meg minst over :)Dessuten trenger jeg jo ikke kjøpe 37 dekken (som en viss annen her inne :P ) og jeg får tak i hundemat billig :) Også kommer jo utgifter som vaksiner osv også da, det er sant. Og selvsagt kjøpssummen.

var den hinta til meg du? :o:P men hvis og når du får deg whippet så måå jeg hilse på :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...