Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bruke kommandoen "hopp" i LP.


Ia
 Share

Recommended Posts

I klasse 1 foregår øvelsen "hopp over hinder" så enkelt som at man setter hunden i sitt og bli på den ene siden av hinderet, går til andre siden og kommanderer hunden til å hoppe over hinderet og komme inni utgangsstilling. Men så vidt jeg har forstått får man bare gi en kommando. Hittil har jeg bare brukt "hopp". Og hun hopper hun, og kommer inn i utgangsstilling helt automatisk. Det er en av de øvelsene vi er tryggest på, og som hun liker best.

Men ordet "hopp" er noe hun kan fra før. Jeg har brukt det til alt. Både diverse triks og agility. Når jeg vil få henne til å hoppe over eller gjennom noe, sier jeg bare "hopp", og hun hopper over det jeg peker eller ser på.

Jeg vet ikke helt hvordan hun har oppfattet at akkurat i lydighet skal hun også komme inn i utgangsstilling uten ny kommando. Jeg er redd det er noe hun kan begynne å surre med. Jeg kommanderer henne jo faktisk bare til hoppet, ingen ber henne om å komme på plass. Jeg tenker også at om vi trener mye på dette, og det blir en selvfølge for henne at et hopp alltid blir etterfulgt av å komme på plass, at hun vil begynne med dette når vi jobber freestyle og AG. Kan liksom ikke helt se for meg at hun er smart nok til å skille mellom forskjellige hundesporter?

Hadde det bare vært i Agilityen, kunne jeg jo byttet om kommandoen der. "Over" funker fint på banen det. Men å skulle omvende henne når det jeg bruker i alle triks og sånt, det er ikke aktuelt. Dessuten er det så fint trøkk i "hopp". Jeg liker "hopp":

Foreløpig stoler jeg jo på henne. Hun har aldri feilet på det, kommer alltid inn på plass etter hoppet. Men jeg vil ikke ta noen sjanser.

I begynnelsen hoppet hun også når jeg bare sa "på plass", men nå har jeg trent henne til å løpe rundt når jeg sier det. Vil at "på plass" bare skal bety "kom hit og sett deg her". Jeg vil at hun skal klare å skille det. Hun skal ikke ha forventninger til at når vi står ved et hinder er det akkurat det hoppet som er greia. Jeg bestemmer hva hun skal gjøre, ikke hun, og hun skal vente på kommando. Hun har nemlig en tendens til å tjuvstarte. Det gir mening i mitt hode å gjøre det på den måten! :lol:

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sier bli

også går jeg over itl andre siden og på signal sier jeg KOM HOPP. andre har bare hopp ol. Så lenge hunden vet den skal over og på plassen sin er det jo greit. Issi har jo innkalling som KOM og dermed funker KOM HOPP på hun. Sier jeg bare hopp løper hun rundt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ikke tenk så mye :lol: Nå kan hun det jo, hvorfor endre det? Jeg tror heller ikke hunden din er så dum at hun ikke forstår forskjell på lydighetstrening, tur og triks i skogen og agility. Hinderet er annerledes, du står annerledes, hunden er i en helt annen modus. Jeg har samme hoppkommando på alt det der. Aldri noe problem. Det er en hel drøss andre signaler som forteller hunden hva dere driver med. Men hvis du vil bytte er selvfølgelig det like greit det og :) Spiller ingen rolle.

Såvidt jeg husker kan du bruke kommando for hoppet. Jeg har brukt "på plass" når vi begynner å gå, også "hopp" på hinderet, så satt hunden seg automatisk på plass ved siden av meg i utgangsstilling da øvelsen var ferdig.

Det er vel gamle regler du tenker på nå? Nå kan du bare gi en kommando (+ bli sittende selvfølgelig), men du kan godt si hopp-på-plass i en kommando.

Edit:

What? Er det sånn det foregår?

Setter man ikke igjen hunden, går fra, og kommanderer fra avstand? :lol:

Jo, det bananen snakker om var gamle regler. Nå setter du igjen hunden, steller deg på andre siden av hinderet og kaller den inn på plass over hinderet.

Endret av Snusmumrikk
Lenke til kommentar
Del på andre sider

What? Er det sånn det foregår?

Setter man ikke igjen hunden, går fra, og kommanderer fra avstand? :lol:

jo,men ifjor var det at man gikk i FVF også hoppet hunden og gikk innat deg mens du gikk forbi hinderet.

Øvelsen er at du starter hunden i sitt og kommanderer å bli, så går du til et merke på andre siden og på kommando sier du whatever så kommer hunden over hinderet og setter seg.

Vært obs å trene på flere avstander btw, på tønsbreg fikk vi oss et sjokk hvor den var 5 meter fra på hver side, mens andre stevner får du velge lengden selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jada, Anette, det funker jo. Men jeg er redd det vil gå ut over andre "hopp"-øvelser etter hvert..

Jatzy: Som nevnt har jeg lært henne at hun skal løpe rundt når jeg sier "på plass". Så jeg ser for meg at om jeg bruker den kommandoen vil hun legge vekt på det siste jeg sier og løpe rundt?

EDIT: Kom noen svar i mellomtiden her nå!

-Therese-

:lol: Ja, jeg tenker for mye! Men jeg liker ikke å ta noen sjanser, vil ikke være den som eventuelt ødelegger for oss en dag.

AnetteH:

Var det jeg trodde. Og jada, vi er flinke til å overtrene øvelser. Liker å gi henne en utfordring. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel gamle regler du tenker på nå? Nå kan du bare gi en kommando (+ bli sittende selvfølgelig), men du kan godt si hopp-på-plass i en kommando.

Ja, det er noen år siden jeg har vært i ringen nå. Så det er nok de gamle reglene, de nye har jeg ikke satt meg så mye inni enda. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Springthing

Jeg har begynt å bruke hopp på plass i ett ord (som er lov) på klasse 1-hinderet fordi jeg har begynt å trene inn klasse 2-hinderet. Og da fikk jeg behov for å bruke kommandoen hopp når vi står sammen på ene siden av hinderet og hun skal hoppe over til andre siden bort fra meg.

Jeg tenker det ikke er noe stress at du sier hoppåplass, det er gode sjanser for at hunden skiller det fra påplass og tar det som to forskjellige kommandoer. Ellers har ikke jeg turt å lære henne noe som helst som ligner på å løpe rundt i stedenfor å hoppe hinderet, i frykt for at hun skal få dette som uvane (hun gjorde det mye i begynnelsen). Men nå trener ikke jeg agility eller andre ting heller, så jeg kommer nok ikke til å få bruk for at hun skal lære å unngå et hinder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har begynt å bruke hopp på plass i ett ord (som er lov) på klasse 1-hinderet fordi jeg har begynt å trene inn klasse 2-hinderet. Og da fikk jeg behov for å bruke kommandoen hopp når vi står sammen på ene siden av hinderet og hun skal hoppe over til andre siden bort fra meg.

Jeg tenker det ikke er noe stress at du sier hoppåplass, det er gode sjanser for at hunden skiller det fra påplass og tar det som to forskjellige kommandoer. Ellers har ikke jeg turt å lære henne noe som helst som ligner på å løpe rundt i stedenfor å hoppe hinderet, i frykt for at hun skal få dette som uvane (hun gjorde det mye i begynnelsen). Men nå trener ikke jeg agility eller andre ting heller, så jeg kommer nok ikke til å få bruk for at hun skal lære å unngå et hinder.

Jeg tror kanskje det vil forvirre henne, i og med at "hopp" og "på plass" er to forskjellige kommandoer med samme utgangspunkt.

Jeg ville nok også unngått å lære de fleste hunder jeg kjenner å løpe rundt, men for akkurat Tinka er det en del av å opprettholde det at hun lytter til meg. Jeg har sett forskjell. Da det å sitte å bli foran et hinder alltid betydde å hoppe, løp hun gjerne i det jeg trakk pusten, fordi hun blir veldig ivrig. Og hun visste jo hva som skulle skje, så hvorfor vente? :lol: Nå sitter hun og lytter, og spurter når hun får kommando. Så jeg bekymrer meg ikke for at det vil bli en vane :)

Men "hopp på plass" har jeg en anelse av at ville forvirret. Tenkte heller på å kanskje bruke et helt annet ord. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det ikke sånn når jeg gikk klasse 1, men både da og nå i klasse 2 har jeg brukt HOPP-PÅ-PLASS i et ord helt til nå nydlig da jeg synes det ble for dumt. Det er jo egentlig ikke lov heller men ingen dommere sier noe på det så lenge det blir sakt i et, så nå har jeg gått over til å si hopp. Jeg bruker dette i mange sammenhenger utenfor banen også. Trener agility og bruker det da også, men jeg har aldri hatt problemer med det og kommer til å holde på HOPP kommandoen og synes du også burde det :D

legge til noe: Du har en ny type vri på hinderet i klasse 2 og da skal du kommandere hunden til å hoppe over hinderet, sette seg på andre siden og tilbake til deg igjen så det er greit å ha en kommando som du kan bruke videre. I agility så kan du jo bevege deg og jeg kan aldri tro at hunden kommer springenes inn i utgangstilling på agilitybanen, ei heller i freestyle for da også beveger du deg. I lp står du jo helt stilt og venter på at hunden skal utføre = heeelt forskjellige settinger.

Endret av Arielle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: Ja, jeg tenker for mye! Men jeg liker ikke å ta noen sjanser, vil ikke være den som eventuelt ødelegger for oss en dag.

Kjære deg, en eller annen gang kommer du til å rote til en øvelse under konkurranse uansett ;) Sånn er det når man skal holde styr på nerver, hund, dommer og andre forstyrrelser! Men det er tross alt bedre at det er du som roter det til enn at hunden gjør det, for du kan bare ta deg selv i nakkeskinnet og unngå samme feil neste gang :) Men det skal litt til å faktisk ødelegge det for dere altså. Senk skuldrene, dere er jo så flinke!

Jeg ville ikke trent på at hun skal løpe rundt hinderet jeg. Hvis hun har problemer med å sitte foran et hinder fordi hun blir overivrig ville jeg heller trent på sitt og bli foran hinderet og avslutte øvelsen uten at hun får hoppe over.

Ellers tror jeg ikke du skal stresse så mye med kommandoen. Jeg bruker også ordet "hopp" på Java i forskjellige settinger, men hun forstår forskjellen :)

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi. Jaada, jeg kommer sikkert til å rote det til, mange ganger. Men jeg vil ikke at noe jeg har lært inn ødelegger :) Vil ikke angre på noe jeg har gjort tidligere, hvis du skjønner?

Og det med å løpe rundt bruker jeg bare som avveksling av og til. For å teste at hun virkelig lytter, og det gjør hun. Hun har blitt mye bedre etter at jeg førte inn det, nå sitter hun der og venter i spenning, istedenfor den: "Herregud, jeg kan jo det her!". Jeg pleier også å stå litt på skrå for hinderet. Da betyr "på plass" å løpe en rett strekning til meg. "Hopp", er å løpe for å hoppe over hinderet, og så komme inn i utgangsstilling. Og det surrer hun ikke med, så jeg tror akkurat det å skille mellom de to har vært fint for henne å lære :)

Men det er godt å høre at dere tror jeg kan beholde ordet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg beklager om noen har skrevet det tidligere, orker ikke lese alt. Men dette står det i reglementet:

Utførelse: øvelsen starter med hunden i utgangstilling ca. 3 - 5 meter fra hinderet og vendt mot hinderet. På ordre kommanderer føreren hunden til å bli og går ved siden av hinderet og gjør helt om og holdt ca. 3 - 5 meter bak hinderet. På ny ordre kalles hunden inn over hinderet til utgangstilling. Hinderet skal være tett, og høy- den skal være hundens skulderhøyde og maksimum 70 cm. Føreren kan, innenfor maksimumshøyden, forlange hinderet høyere enn hundens skulderhøyde.

Mulig jeg tar feil, men jeg tolker det som at man kun kan bruke en kommando.

Edit, ved nøyere lesing ser jeg at det er Bananen sitt innlegg jeg svarte på.. :P Beklager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan si hva man vil (hopp, fy, dust, eple, på plass, fot, hopp-på-plass.. etc) og kommadoen må gis FØR hunden hopper. For meg er den en prinsippsak at hunden alltid skal sette seg inn på plass (uten kommando). Derfor lærer jeg hundene at ordet "hopp" betyr og hoppe, deretter sette seg inn på plass (noe som er en selvfølge uten noen ekstra kommando).

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Snusmumrikk

Ja, soelvd, det er derfor jeg spør. Jeg spør om hva denne kommandoen bør være. Hvilket ord.

Men det spiller jo ingen rolle hva dette ordet er :) Si sommerfugl eller eplekake hvis du vil! Hunden gjør det du lærer den på den kommandoen du lærer den :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det spiller jo ingen rolle hva dette ordet er :) Si sommerfugl eller eplekake hvis du vil! Hunden gjør det du lærer den på den kommandoen du lærer den :rofl:

Jaa, såpass vet jeg! :lol:

Spørsmålet var jo, som du svarte på i stad, om ordet "hopp" kan forvirre, fordi jeg mener noe annet med det andre sammenhenger. Men det virker jo som om den samlede meningen her er at det ikke er tilfellet, så da går jeg ut ifra det :)

EDIT: Takk for svar, alle sammen :flowers:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville om jeg var deg, bare fortsatt med kommandoen "hopp!". Hun skiller nok veldig godt imellom om dere bare trener for triks eller om det er lydighet, for settingen er så forskjellig.

Men jeg ville ikke trent på at hun skal løpe forbi hinderet... Det kan skape problemer for dere senere i konkurranser. Som Marianne&Java sier, så tren heller på at hun skal sitte igjen på andre siden av hinderet, varier med tid, og heller belønn for at hun sitter igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da gjør jeg det. Takk for svar!

Når det gjelde å løpe rundt, er ikke det noe jeg kan, eller vil, "ta tilbake" :lol:

Vi har brukt det, og det fungerte helt etter sin hensikt for oss. Jeg er ikke i tvil om det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...