Gå til innhold
Hundesonen.no

Å bruke kommandoen "hopp" i LP.


Ia
 Share

Recommended Posts

Guest Snusmumrikk

Da gjør jeg det. Takk for svar!

Når det gjelde å løpe rundt, er ikke det noe jeg kan, eller vil, "ta tilbake" :lol:

Vi har brukt det, og det fungerte helt etter sin hensikt for oss. Jeg er ikke i tvil om det. :)

Jeg ser ikke noe problem med å gjøre sånn som du har gjort, og lære henne en egen kommando for å løpe rundt. Det er ikke noe jeg ville gjort, jeg ville løst problemet på andre måter, men jeg ser ikke helt hvorfor det skal være noe værre enn å lære hunden å sitte bamse eller spille død når man trener lydighet. I klasse 1 står man jo forran hunden i avstandskommanderinga på samme måte som om den skal gjøre et triks? Det er jo aldri noe problem fordi hunden har lært de forskjellige kommandoene. Du må selvfølgelig sørge for at hunden er 100% sikker på de to kommandoene (og er like lysten på å utføre begge), men er du det bør det ikke være noe værre for hunden å skille på løp rundt og hopp enn det er å skille på sitt og dekk :hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat. Jeg så jo naturligvis "farene" da jeg begynte å jobbe med det, men fordi jeg kjenner hunden min såpass godt, var jeg ganske sikker på at det ville gå etter sin hensikt. Ellers hadde jeg ikke gjort det. Jeg hadde for eksempel aldri løst det på den måten med andre tispa her, som har mer enn nok med å forholde seg til en ting av gangen. Men jeg tror det var helt riktig for Tinka. Nå er det tydelig at hun synes det er spennende å vente på kommando, fordi hun ikke vet helt hva hun kommer til å bli bedt om. Det gjør det litt kulere for henne å av og til repetere en ganske enkel øvelse :)

Alt fungerer ikke for alle, det gjelder vel mest å se an hunden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan bruke hva du vil og når det er innlært så har hunden ett bilde av hva den skal gjøre.

For å hoppe fra meg har jeg kommando "Hopp" til Talli, Blaze har "går forann" (gå forann er en "universal" kommando for å forlate meg i den rettning jeg står).

På tilbake turen har jeg noe så simpelt som "*navn*Kom" Som er min innkallings kommando og hinderet taes med rett og slett pga minnesbilde. Hinder=hopp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker som Jeanette - hundene har et minnesbilde av øvelsene og settingen de gjøres i, og jeg er sikker på at jeg kunne brukt samme kommando på svært mange øvelser uten at hunden hadde misforstått hva han skal gjøre nettopp fordi vi har drillet på hva som skal gjøres i ulike settinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker "på plass", og har lært Blondie at hun ikke skal løpe rundt, men hoppe over det som står der før hun kommer på plass :) Hopp ble til at hun bare hoppet over og så på meg og forventet godbit, på plass ble først til at hun løp rundt, før hun skjønte at hun måtte hoppe over :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...