Gå til innhold
Hundesonen.no

Amputere eller ikke?


Debbie
 Share

Recommended Posts

Sitter og venter på telefon fra dyrelegen nå.

Jeg er 99% sikker på at hunden min Zebra har knekt halen sin. Det er nå 9 mnd siden sist ho gjorde det. Da tok det 8-9 uker før hun ble bra igjen.

Hun er dalmatiner, og er derfor ekstremt glad og logrete noe som har ført til blodige haletupper mer en engang. Betennelse i såret er heller ikke uvanlig.

Jeg vurder faktisk nå å foreslå for dyrelegen at vi amputerer halen.

Første gangen hun knakk den var det midt på- denne gangen er det nærmere tuppen.

Hva foreslår dere?

Trenger input og hjelp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet ærlig talt ikke om jeg orker flere uker med stress som vi hadde sist. Og i tillegg har ho spondylosen som plager ho godt nå for tida. Og siden det er nærmere tuppen= mer logring og bevegelse har jeg lite tror på at dette gror raskt og pent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har ikke veterinæren lov å kappe i "kuperingslengde"? Om hunden slår opp såret vil dere slite om halen kappes av rett ved problemet. Logringen vil gjøre at den får problemer med at det skal gro. Mye bedre å kupere den i en tommel eller to-lengde.

Har selv måtte gjøre det på den forrige tispa mi. De forandrer seg ikke og har det samme kroppsspråket som før selv uten hale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Næh, det har vel noe med kuperingsloven å gjøre? Jeg vet av etpar hunder som slo opp haletuppen konstant, og de fikk bare kupert av de nederste ledda. Ved kupering kan man jo sy hudflappen godt rundt benet slik at det ikke slås opp så lett, i motsetning til et sår som "bare" skal luftes for å gro.

Selv valpen med alvorlig dobbel haleknekk fikk ikke kupert halen helt opp, den ble kappet i leddet over det øverste bruddet, så han har 12 cm hale :teehe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett, men finner ikke det med lengde ved kupering? Hvor fant du det?

Jeg har det fra de som har måttet amputere halene på sine hunder, de har fått beskjed om at det ikke er lov å fullkupere, man skal kun fjerne det skadede området.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men man skal jo være klar over at en hund som er kupert, har aktivitetsforbud fra NKK.. Så driver du me noe slags sport i det hele tatt, så bør du ikke gjøre det..

Det gjelder vel bare for kuperingsrasende det? En GD med kuperte ører kan ikke delta, men er halen kupert kan den delta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gjelder vel bare for kuperingsrasende det? En GD med kuperte ører kan ikke delta, men er halen kupert kan den delta.

Litt usikker der, da det står litt forskjellig i de forskjellige regelverkene..

Dette står i RIK-regelverket (og dette er åpent for alle raser):

Iflg. Landbruksdepartementets forskrift for ”Øre- og/eller halekupert hund - §4. – Forbud mot å stille ut kupert hund.” ”Det er forbudt å stille ut hund som har fått øre og /eller hale kupert. Forbudet gjelder alle arrangementer som er en del av avlsarbeid, og alle arrangementer hvor hunder konkurrerer og/eller rangeres for eksteriør og/eller prestasjon”.

Dette står i utstillingsregelverket:

I henhold til Mattilsynets forskrift nr 614 kan ikke øre‐/halekuperte hunder av kuperingsra‐ ser delta på utstillinger eller prøver, uansett i hvilket land kuperingen har blitt foretatt. Importerte, norskeide hunder som før 1.1.2001 har skriftlig utstillingstillatelse fra Mattilsynet (tidligere Statens Dyrehelsetilsyn) kan delta på utstilling og prøver.

I LP-regelverket står det feks ingenting..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med veterinærattest kan det vel ikke gjelde?

Nei, er jo det jeg også tror. Men jeg heller for amputering.

Skinne høres bare ut som masse stress, og fare for komplikasjoner. Og å bare la den være, det tar utrolig lang tid. Tid som jeg ikke har( selfølgelig må jeg så må jeg) men jeg hadde håpet på valpepass, og konkurranser nå på våren- så det passer dårlig.

Regner også med at økonomisk vil det lønne seg i lengden. ER andre gangen vi røntger for 1500 i egenandel på 8 mnd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

En hund som er kupert - UANSETT årsak kan ikke delta på noen form for aktivitet i regi av NKK eller samarbeidende klubber.

Dette gjelder uansett rase såvidt jeg vet, det gjøres ikke unntak.

Regelen gjelder også kuperingsraser - det er ikke lenger noen unntak fra regelen.

Så ja, det vil være ett problem i forbindelse med blodsporprøve også vi jeg anta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle ikke tro en kuperingslov gjald amutering? Det er i mine øyne to helt forskjellige ting. :icon_confused:

Okay, hva er forskjellen? Når man kuperer hale, så blir halen kortere. Når man amputerer, så blir halen kortere.

Forbudet gjelder nok uansett hva man kaller det, for å forhindre at hunder som før ble kupert, nå blir "amputert".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En hund som er kupert - UANSETT årsak kan ikke delta på noen form for aktivitet i regi av NKK eller samarbeidende klubber.

Dette gjelder uansett rase såvidt jeg vet, det gjøres ikke unntak.

Regelen gjelder også kuperingsraser - det er ikke lenger noen unntak fra regelen.

Så ja, det vil være ett problem i forbindelse med blodsporprøve også vi jeg anta.

Mjah, iflg norsk lov er det lov med halekupert hund om det er av ikkekuperingsrase: :http://www.lovdata.n...425-0614-0.html

Den er sist oppdatert august -10, så vil tro det er den som gjelder.

Det samme står i NKKs regler, punkt 3.6, kuperte hunder av kuperingsrase får ikke stille.

Kupering er kosmetisk, amputasjon er medisinsk? Det er ihvertfall slik jeg ser på dem som veldig ulike.

Resultatet er jo det samme, og det ble jukset voldsomt med dette når forbudet kom

Endret av tulip
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner deg godt om du velger amputasjon nå jeg,nå har hun brekt den to ganger, og det er sikkert sjanse for at det skjer igjen... :/ Har en skikkelig logretass i hus her og, men har faktisk aldri opplevd blodig eller forslått hale (vannhale to ganger da.).

Men husker det var en mann som sa til meg engang, eller han spurte vel, om man hadde sluttet å kupere dalmatinere nå, han mente det var vanlig før pga. de skadet halen sin så mye med logring... jeg har aldri hørt om det, men tydelig at rasen har rykte på seg som en heftig logrer :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Belgerpia

Mattilsynet sin forskrift sier rett nok at unntak gjelder for:

Hunder som ikke er av kuperingsrase og som av medisinske årsaker har fått halen amputert

Hunder som FØR 1. januar 2000 har fått særskilt unntak

Da kan kanskje en kupert dalmis delta på utstilling og prøver, men hunder av kuperingsraser ikke kan delta med mindre de har disp fra før 1. januar 2000

http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles?doc=/sf/sf/sf-20030425-0614.html#4

Endret av Belgerpia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...