Gå til innhold
Hundesonen.no

Utradisjonell klipp på rasen.


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Jeg har også bilder av utradisjonell sveis, men dog ikke klipp, på aussie. Tisper som har hatt valper er ikke langt unna skinna, for å si det sånn. Merker dog ikke noe forskjell i aktivitetsnivå om de har full pels eller ingen pels, det har bare med motivasjon og fysisk form å gjøre på mine hunder. :) 
395901_10152158244460641_1549677646_n.jp

524957_10152158247010641_1797723242_n.jp
Nærmere korthår kommer man ikke uten barbering. :P
 

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En variant av de tidligere klipte briardene mine.... jeg stilte for øvrig bikkja i denne klippen på spesialutstillingen vår et år - han fikk blå sløyfe og kommentaren: "I have never seen them like thi

Hey, jeg hadde lyst til å se hunder med funkye sveiser i denne tråden jeg :lol: 

Som 11årig sheepdogeier har Lunah hatt endel fasong-variasjoner igjennom tidene. Alt fra bamseklipper til schnauzerklipper til puddelklipper, korte barter og lange barter, korte bein og lange bein, sa

Posted Images

12182988_10153628189171327_8447516398689

Ali-baluba var testhund for BIR-fotografen på NKK Hamar, så da fikk vi dette bildet. Hun er ikke helt utradisjonelt klippet, men hun mangler litt pels på ørene, hodet og i nakken for å ha en tradisjonell løveklipp. Hun er i sparefase og skal være utstillingshund til neste år :ahappy:

11947591_10153486520106327_2562370644309

Litt tidligere i sommer, da var hun bare kortklippet :)

11745603_10153414207516327_2118596954046

Dette er fra da hun gikk fra løve til kortere klipp :P 

11924759_10153480211311327_6776367095903

Leah i en såkalt sportsklipp, den skal etterhvert bli en T60 :) 

10858516_10152878976601327_3838215929792

Leah i en litt annen type sportsklipp :) 

1622082_10152342788706327_49605431185006

Og enda en sportsklipp-variant :P 

1622613_10152189444006327_1948927860_n.j

Første gang vi barberte henne helt ned. Denne klippen heter "skamklipt" :P 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Mirai skrev:

Men hvis hundene endrer adferd og "blir" f. eks mer leken eller valpete, hvordan har de det egentlig med den originale pelsen da? Hemmer den dem på en måte? Gjelder det bare de som barberes pga. sykdom/allergi? Det er jo ganske interessant.

Når jeg har klippet mine hunder, så har de hatt sånn løperaptus og vært litt yre (også klipperasehunden jeg hadde) - men det varer jo liksom ikke mer enn en dag eller to... det er litt som når man har klippet seg selv - man føler seg litt annerledes og freshere - også går det en dag eller to og fresh-heten har blitt normalen liksom.... om det var forståelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 minutter siden, Siri skrev:

Når jeg har klippet mine hunder, så har de hatt sånn løperaptus og vært litt yre (også klipperasehunden jeg hadde) - men det varer jo liksom ikke mer enn en dag eller to... det er litt som når man har klippet seg selv - man føler seg litt annerledes og freshere - også går det en dag eller to og fresh-heten har blitt normalen liksom.... om det var forståelig.

Ja, skjønner :) . Det er jo en forskjell fra å bli det varig frem til pelsen blir lang igjen!

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, 2ne skrev:

12182988_10153628189171327_8447516398689

Jeg synes du skulle klippe henne i sånn...ehm...rar puddelklipp!

Sånn!
London.jpg

Jeg vil tro det er masse arbeid altså, men det er kanskje ikke vanlig å klippe pudler slik i Norge? Jeg ser hvert fall aldri sånne *flire*

En annen ting jeg har lurt på...hvordan ser dommeren at hundene har riktig kropp og alt det der når de har mye pels noen steder og lite andre steder? Pudler er vel en av de få rasene som faktisk klippes i spesielle "stiler" før ustilling? Eller det gjør man kanskje med de fleste puddelpelsraser? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Siri skrev:

Når jeg har klippet mine hunder, så har de hatt sånn løperaptus og vært litt yre (også klipperasehunden jeg hadde) - men det varer jo liksom ikke mer enn en dag eller to... det er litt som når man har klippet seg selv - man føler seg litt annerledes og freshere - også går det en dag eller to og fresh-heten har blitt normalen liksom.... om det var forståelig.

 

2 timer siden, Mirai skrev:

Men hvis hundene endrer adferd og "blir" f. eks mer leken eller valpete, hvordan har de det egentlig med den originale pelsen da? Hemmer den dem på en måte? Gjelder det bare de som barberes pga. sykdom/allergi? Det er jo ganske interessant.

Både pudlene, portisene og blandingshunden vår ble helt raptuspaptus-valp de første to-tre dagene, så stabiliserte det seg igjen. Keo blir akkurat lik etter en ordentlig dusj. Puddelene ble holdt i utstillingsklipp frem til den ene fikk noen heavy runder våteksem og senere allergi, men de hadde ikke langvarige 'freshhets-raptus'. Det har i grunnen ingen av de fem klippehundene våre hatt endringer over lengre tid annet enn Bonnie som ble frossenpinne deluxe :) 

Man kjenner jo folk som klipper pelsraser, deriblant en hel del aktive utøvere innen hundesport som skinner både shelties og border collies fordi det visstnok gjør hunden livligere og at de takler varme bedre. Disse border colliene kan jeg ikke tenke meg har noen hemming av pelsen. Det er mulig de får en raskere nedkjølig som gir litt ekstra piff? Noen klipper langhårede pelshunder fordi de ikke orker pelsstellet, da har man i grunnen gjort feil rasevalg, men jeg tenker at en hund har det bedre skinna og flokefri enn som en tovball. Ikke anelse, men jeg vet en skinna Keo hadde ikke vært et syn for øye akkurat, spesielt om man hadde bevart hans skinnskjegg :lol:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, 2ne skrev: 12182988_10153628189171327_8447516398689757576_o.jpg

Jeg synes du skulle klippe henne i sånn...ehm...rar puddelklipp!

Sånn!

London.jpg

Jeg vil tro det er masse arbeid altså, men det er kanskje ikke vanlig å klippe pudler slik i Norge? Jeg ser hvert fall aldri sånne *flire*

En annen ting jeg har lurt på...hvordan ser dommeren at hundene har riktig kropp og alt det der når de har mye pels noen steder og lite andre steder? Pudler er vel en av de få rasene som faktisk klippes i spesielle "stiler" før ustilling? Eller det gjør man kanskje med de fleste puddelpelsraser? 

Var et par sånne på agilitytreninga på klubben forrige uke. [emoji16]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Sprettballen skrev:

Jeg synes du skulle klippe henne i sånn...ehm...rar puddelklipp!

Sånn!
London.jpg

Jeg vil tro det er masse arbeid altså, men det er kanskje ikke vanlig å klippe pudler slik i Norge? Jeg ser hvert fall aldri sånne *flire*

En annen ting jeg har lurt på...hvordan ser dommeren at hundene har riktig kropp og alt det der når de har mye pels noen steder og lite andre steder? Pudler er vel en av de få rasene som faktisk klippes i spesielle "stiler" før ustilling? Eller det gjør man kanskje med de fleste puddelpelsraser? 

Åh, jeg ønsker meg en puddel i kontinentalklipp, jeg syns de er stilige :ahappy: Det er få mellompudler som kler den klippen da, du ser de oftest på storpuddel og dver/toy :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må innrømme at jeg truer med barbering når sambo er mye ut i skogen med pulien og overlater pelsstellet til meg :P 

Men det pleier å få fart i han. 

Det er ikke sååååååå stor jobb nå som hun er ferdig snoret, det meste forbinder av seg selv. 

Hun er ganske kortklipt i ansiktet fordi jeg ikke fikser matrester og lukt. Hun ble våt i snorene hver gang hun drakk og begynte å lukte deretter.  Men det er ikke uvanlig at de som ikke stiller klipper de i fjeset og det synes ikke når man ikke har i strikk.  

Hun må snart klippes der igjen kom jeg på. Begynner å få barter.  

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, 2ne skrev:

Åh, jeg ønsker meg en puddel i kontinentalklipp, jeg syns de er stilige :ahappy: Det er få mellompudler som kler den klippen da, du ser de oftest på storpuddel og dver/toy :) 

Kontinentalklipp, er det sånn som jeg la med bilde av? *hilsen grønn på puddelklipp* 

Litt artig at det ikke blir pent på mellom, men passer toy/dverg og storpuddel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes kort hår er penere på hunder, og denne tråden gjorden faktisk at jeg fikk opp øynene for en del pelshunder. Ikke at jeg har tenkt å få det, men det var artig å se at de har en kropp. :P 

Jeg skjønner at de får litt raptus noen dager etter klipp! De gangene jeg har gått fra å ha hår nedenfor skuldrene til kjempekort, så føles hodet så utrolig lett ut etterpå. Det betyr likevel ikke at jeg vanligvis er tung i hodet på grunn av min store hårmanke.

Når det gjelder pels så tenker jeg som så at ingen raser har en perfekt pels til alle årstider og all aktivitet. Jeg elsker korthårede raser! Det er perfekt når hunden synes et gjørmebad er tingen, og det setter seg ikke snøklumper eller kvist i pelsen. Samtidig beskytter den også mindre mot riftskader, vind, kulde og sol. Jeg tenker at det går opp i opp, og det ene alternativet er ikke bedre enn det andre hvis man tenker helhetlig. Bortsett fra med tanke på eiers pelsstell-latskap. Da er kort pels en vinner. :icon_redface:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at en pelshund som aldri vet om noe annet enn å ha full pels har det like bra som en hvemsomhelst annen hund. Jeg har jo også hørt historier av det motsatte dere beskriver, at hunden "skammer seg" når den blir nedklipt og mistrives med sin nye nakne frisyre, så det kan vel slå begge veier.

For vår del er jeg overbevist om at Lunah har det best helt kort for hun er en gjørme- og badehund uten like. Å ha henne i full pels og samtidig la henne få utfolde seg fritt (dvs bade hver dag i sommerhalvåret) i skogen er umulig for meg som heller vil bruke tid ute på tur enn inne med pelsstell. Hun får våteksem av å bruke to dager på å lufttørke etter et bad, så for oss går ikke det. 

Har ikke noe problem med å tro at går fint å ha sheepdoger i full pels og gi de et godt liv hvis man har en annen livsstil og ikke er så mye i skogen som oss. Det gikk jo for meg å holde henne i full pels de første årene også når vi hadde en annen livsstil og gikk mest turer på grusvei og ikke hadde det så travelt i hverdagen at jeg måtte prioritere mellom børsting og tur.

Spør du meg så er en sheepdog aller finest i full pels da, så det er med tungt hjerte at jeg klipper henne ned hver gang. 

Etter at jeg begynte å klippe henne ned blir hun veldig varm hvis pelsen blir for lang, da ligger hun å peser inne. Kan ikke huske det var et problem før vi begynte å klippe henne ned så kanskje hun har aklimatisert seg til en luftigere tilværelse. :rofl:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde en elghund som slet med våteksem om sommeren. Når han begynte å bli gammel var det et år hvor han plutselig slutta å røyte, så da måtte han bli barbert ned. Skulle ønske jeg hadde bilder av det, men desverre ikke.. Men han trivdes virkelig ikke med sin nye frisyre - til tross for at det var det beste for han det året der. Man kunne tydelig se hvor "flau" han var, han gjemte seg bort de første to ukene etter han ble barbert, stakkar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klipte ned Turbo en sommer fordi det var så sykt varmt på kontoret - snakk om skamklippt hund :P Jeg kan ikke klippe og hadde elendig klippemaskin. Ble med den ene gangen kan jeg si - han fikk av en eller annen grunn en bastardløveklipp også...
Sukk... savner min fine Stubiduu <3 

309376_10151906031505304_537939990_n.jpg

396854_10151906025410304_1242082498_n.jpg

578762_10151906019840304_2087527891_n.jpg

  • Like 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 5.11.2015, 18.51.21, Caroline skrev:

Jeg har også bilder av utradisjonell sveis, men dog ikke klipp, på aussie. Tisper som har hatt valper er ikke langt unna skinna, for å si det sånn. Merker dog ikke noe forskjell i aktivitetsnivå om de har full pels eller ingen pels, det har bare med motivasjon og fysisk form å gjøre på mine hunder. :) 
395901_10152158244460641_1549677646_n.jp

524957_10152158247010641_1797723242_n.jp
Nærmere korthår kommer man ikke uten barbering. :P
 

Haha, hu ser nesten skabbete ut :P

Her er Jatzy nedrøytet i 09 (overse sløyfa haha). Ser jo nesten skamklippa ut bak på låra og foran på halsen :P
10391809_204201050090_4379425_n.jpg?oh=2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det nevnes ofte at rifter og sår er et argument mot å barbere ned. Er det et stort problem dere andre med korthårede hunder har? Mulig jeg har hatt flaks,  men på sine 7,5 år har Casper iallefall aldri fått ett eneste sår eller rift... bortsett fra potekutt da, men der er vel alle like utsatt. Det er jo ikke slik at korthårede hunder skraper seg opp bare de løper i skogen? (og min har rast mye villmann! ) skjønner jo at lang pels gir mer beskyttelse,  men ja...

 

Uansett, artig tråd. Både bildene og diskusjonen :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, Lola Pagola skrev:

Det nevnes ofte at rifter og sår er et argument mot å barbere ned. Er det et stort problem dere andre med korthårede hunder har? Mulig jeg har hatt flaks,  men på sine 7,5 år har Casper iallefall aldri fått ett eneste sår eller rift... bortsett fra potekutt da, men der er vel alle like utsatt. Det er jo ikke slik at korthårede hunder skraper seg opp bare de løper i skogen? (og min har rast mye villmann! ) skjønner jo at lang pels gir mer beskyttelse,  men ja...

 

Uansett, artig tråd. Både bildene og diskusjonen :P

Tja.. Mine kunne vel skrape seg litt opp på kvister og sånt, men et problem var det vel strengt tatt ikke. Min ene hadde dog problemer med at han kunne få gnagsår av seler og kløver. Fant aldri noen kløv som kunne brukes på han. Men det kan jo komme av at han hadde litt skjør hud pga sykdom og ikke pga kort pels, for den andre hadde ingen slike problemer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tuva og Vigdis får mye rifter og småkutt (men så er jo de stuttbeinte og har mer eller mindre nada pels på magen) De er alltid fulle av skurver spesielt på bryset og i armhulene, men det ser ikke ut som om det plager dem så fryktelig mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lola Pagola skrev:

Det nevnes ofte at rifter og sår er et argument mot å barbere ned. Er det et stort problem dere andre med korthårede hunder har? Mulig jeg har hatt flaks,  men på sine 7,5 år har Casper iallefall aldri fått ett eneste sår eller rift... bortsett fra potekutt da, men der er vel alle like utsatt. Det er jo ikke slik at korthårede hunder skraper seg opp bare de løper i skogen? (og min har rast mye villmann! ) skjønner jo at lang pels gir mer beskyttelse,  men ja...

 

Uansett, artig tråd. Både bildene og diskusjonen :P

Noe problem vil jeg ikke si det er, nei, men spesielt bulldogene jeg passer kan få noen rifter når vi går i mye krattskog og den slags. Boxeren flyter på størrelsen der, er litt verre med en mankehøyde på 30 cm. De gangene hundene har havnet i slagsmål eller småkrangler med mye lyd og litt bryting, eller for den saks skyld i lek med bitende små valper, da kan det fort bli små rifter jeg tipper de ville unngått med en kraftigere pels.

Det er ikke så lett å finne rifter som er gjemt under pelsen da. Jeg finner det stort sett først etter det har dannet seg en skorpe, for da kan jeg føle den hvis jeg treffer på akkurat rett sted med fingrene. Spesielt den ene bulldogen jeg passer finner jeg ofte en skorpe eller to på, men hennes kallenavn er bulldoseren, så det er kanskje ikke så rart.

Men så tenker jeg ikke at lang pels er et problem i seg selv heller, så "problemet" med rifter synes jeg fint kan sammenlignes med ubehaget ved å få kvist og annen dritt i pelsen når det gjelder ubehag for hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...