Gå til innhold
Hundesonen.no

Utradisjonell klipp på rasen.


Guest Yellow
 Share

Recommended Posts

Beardiser (ihvertfall de jeg kjenner) ser ihvertfall ut til å sette pris på å bli kvitt pelsen sin når de er ferdig med sin utstillingskariere og eierne sier at hunden ser ut til å trives bedre med det. Ikke at jeg kaller det dyremisshandling når jeg ser en langpelset hund, men jeg ser absolutt at det kan være hemmende for hunden. Mange av disse hundene har jo heller ikke noen spesielt funksjonell pels som da sikkert bare gjør det mer plagsomt. Når ting sitter fast og lugger eller når pelsen blir våt og tung.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 109
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

En variant av de tidligere klipte briardene mine.... jeg stilte for øvrig bikkja i denne klippen på spesialutstillingen vår et år - han fikk blå sløyfe og kommentaren: "I have never seen them like thi

Hey, jeg hadde lyst til å se hunder med funkye sveiser i denne tråden jeg :lol: 

Som 11årig sheepdogeier har Lunah hatt endel fasong-variasjoner igjennom tidene. Alt fra bamseklipper til schnauzerklipper til puddelklipper, korte barter og lange barter, korte bein og lange bein, sa

Posted Images

43 minutter siden, Yellow skrev:

Dette kommer jo veldig an på hund også. Min egen hater å bli børstet, spesielt på labber, mage og hale som han er veldig redd for, og å ha han i full Havanaisfrisyre samtidig som han skal leve som en hund på turer i skog og mark og få lov til å rulle seg i rusk og rask, er faktisk ikke helt forenelig med god dyrevelferd i mine øyne. Har hatt han en periode ganske langhåret der jeg var flink til å fordele arbeidet iløpet av dagen i korte økter, men uansett blir det altfor mye børsting hver dag til at det er greit for hunden. Kommer ikke bort fra børsting nå heller såklart, men det er jo veldig kjapt unnagjort. For en hund som synes det er helt greit eller faktisk liker børsting og annet pelsstell er der jo saken en helt annen. 

Det er ikke kun en treningssak når også oppdrettere har selvavla hunder som er veldig forskjellige om de liker pelsstell eller ei, men klart, er jo noe man absolutt burde trene mye positivt på fra man får hunden som liten (om man kjøper valp). 

Jeg klipte ned Ali i sommer fordi hun floka av alt og ingenting, og vil ikke spare ut til løve på Leah fordi hun ikke er spesielt glad i pelsstell (det er forøvrig vår feil, som ikke klarte å gjøre pelsstell til noe hyggelig for henne), så jeg forstår faktisk at man har kortklippet hund. Det jeg har problemer med å forstå, er hvorfor man tror en hund lider av å ha tradisjonell klipp, eller at eier ikke bryr seg om velferd bare fordi man ikke har snaubarbert bikkja. Det irriterer meg, det synet folk har på pelsstell og pelshunder. Det et umodent og fordomsfullt og ignorant. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, 2ne skrev:

Jeg klipte ned Ali i sommer fordi hun floka av alt og ingenting, og vil ikke spare ut til løve på Leah fordi hun ikke er spesielt glad i pelsstell (det er forøvrig vår feil, som ikke klarte å gjøre pelsstell til noe hyggelig for henne), så jeg forstår faktisk at man har kortklippet hund. Det jeg har problemer med å forstå, er hvorfor man tror en hund lider av å ha tradisjonell klipp, eller at eier ikke bryr seg om velferd bare fordi man ikke har snaubarbert bikkja. Det irriterer meg, det synet folk har på pelsstell og pelshunder. Det et umodent og fordomsfullt og ignorant. 

Enig! De aller fleste hunder har det veldig fint selv om de er velstelte og har utstillingspels. Det finnes dog et økende antall utstillere (i miljøer jeg er kjent i vel og merke - kan ikke uttale meg utover det) som jeg vet at ikke gir bikkjene sine skikkelig tur, men som lufter dem i hundegård for å bevare pelsen og slippe ekstra stell. DET er skremmende. Men at det er sånn hvermannsen behandler hundene sine... Nope - det tror jeg ikke.

Her på Oppsal bor den faktisk ganske mange småpudler i ulike varianter. Flere av dem møter vi stadig i skogen, i full utstillingsklipp :D 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, Maria skrev:

Enig! De aller fleste hunder har det veldig fint selv om de er velstelte og har utstillingspels. Det finnes dog et økende antall utstillere (i miljøer jeg er kjent i vel og merke - kan ikke uttale meg utover det) som jeg vet at ikke gir bikkjene sine skikkelig tur, men som lufter dem i hundegård for å bevare pelsen og slippe ekstra stell. DET er skremmende. Men at det er sånn hvermannsen behandler hundene sine... Nope - det tror jeg ikke.

Her på Oppsal bor den faktisk ganske mange småpudler i ulike varianter. Flere av dem møter vi stadig i skogen, i full utstillingsklipp :D 

Vi var på skogstur i går og dro hjem med pudler fulle av sand og kvister. Da tenkte jeg at de er ganske smarte, de som alltid holder seg på asfalt :P Men ja, jeg veit og om noeb som er sånn, og som ikke lar hundene leke fritt med hverandre fordi det sliter pels. Men de er faktisk i et mindretall, heldigvis. 

At ikke-hundefolk har sånne fordommer kan jeg leve med, men at folk på forumet her har et så unyansert syn på pelshunder er verre. De burde vite bedre. Særlig når de lever med raser folk har store fordommer mot sjøl. Mine pudler gjør akkurat det samme som terven gjør, de begrenses ikke av frisyren,  enten den er kort eller lang. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Jeg lurte litt på om jeg skulle poste bilder fra da jeg skamklipte Ali i sommer, men siden jeg har slutta å bry meg om dyrevelferd og sparer ut til tradisjonell klipp igjen, så kan jeg nok ikke det. 

Jepp, den slags fjortiskommentarer vekker sarkasmepurka i meg. Jeg er forholdsvis sikker på ar Ali gir blanke f... i hvor lang eller kort pelsen hennes er. Jeg er også litt usikker på hvorfor snaubarbering, som gjør de mer utsatt for vær og skader fra pinner o.l, er mer dyrevennlig enn en løveklipp. Opplys meg gjerne, for det vil jeg virkelig lære mer om.

Mvh 2ne, som mishandler yngstepuddelen med en løveklipp, men ikke eldstepuddelen i sin sportsklipp. 

 

1 time siden, 2ne skrev:

Jeg klipte ned Ali i sommer fordi hun floka av alt og ingenting, og vil ikke spare ut til løve på Leah fordi hun ikke er spesielt glad i pelsstell (det er forøvrig vår feil, som ikke klarte å gjøre pelsstell til noe hyggelig for henne), så jeg forstår faktisk at man har kortklippet hund. Det jeg har problemer med å forstå, er hvorfor man tror en hund lider av å ha tradisjonell klipp, eller at eier ikke bryr seg om velferd bare fordi man ikke har snaubarbert bikkja. Det irriterer meg, det synet folk har på pelsstell og pelshunder. Det et umodent og fordomsfullt og ignorant. 

 

21 minutter siden, 2ne skrev:

Vi var på skogstur i går og dro hjem med pudler fulle av sand og kvister. Da tenkte jeg at de er ganske smarte, de som alltid holder seg på asfalt :P Men ja, jeg veit og om noeb som er sånn, og som ikke lar hundene leke fritt med hverandre fordi det sliter pels. Men de er faktisk i et mindretall, heldigvis. 

At ikke-hundefolk har sånne fordommer kan jeg leve med, men at folk på forumet her har et så unyansert syn på pelshunder er verre. De burde vite bedre. Særlig når de lever med raser folk har store fordommer mot sjøl. Mine pudler gjør akkurat det samme som terven gjør, de begrenses ikke av frisyren,  enten den er kort eller lang. 

Det var da voldsomt som den skoen trykka da, Tone. Så var vi tilbake til dette med nyanser da, vettu. Dersom sveisen ikke er noe problem, så no skin off my nose, men folk som heller lugger ut halve skauen av bikkja hver dag, eller begrenser bikkjas liv på andre måter, enn å klippe den ned, det kaller jeg å sette sveis foran velvære. Som andre forteller her, så føler en del hunder seg friere med kort pels, og i de tilfellene varmer det mitt hjerte å høre at de er viktigere enn hva eieren selv synes er fint. Hvis det er umodent og fordomsfullt, så tar jeg de orda til meg som komplimenter. Men nyanser, Tone, nyanser ;)

EDIT: Merk forøvrig at jeg ikke skrev at alle med pelshunder MÅ klippe de snaue for at de skal trives. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, Kristiin skrev:

Men dere må innrømme at dere kanskje får lyst til å avskaffe litt pels når dere ser en pekingeser? Ihvertfall jeg :icon_redface::icon_redface:

OohAahCantona6.jpg

112qWc4Ma.jpg

 

 

Nå er jeg litt stygg, men jeg vil ikke si pelsen er det eneste problemet til den bikkja der... Tror nok kroppen den har fått er betraktelig mer begrensende enn pelsen som sådan. :( 

  • Like 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, Mirai skrev:

Men kan pekingeseren tråkke på sin egen pels når den går? Det ser jo veldig sånn ut. Bare spør for jeg kjenner ingen og har kun sett dem på utstilling for mange, mange år siden. 

Det tror jeg ikke, pelsen er så tykk at den står ut fra kroppen.  Men de kan jo nesten ikke bevege seg heller... Og det er ikke pelsen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Mirai skrev:

Men kan pekingeseren tråkke på sin egen pels når den går? Det ser jo veldig sånn ut. Bare spør for jeg kjenner ingen og har kun sett dem på utstilling for mange, mange år siden. 

Ja, hvordan kropp har de under der, det lurer jeg på. Er de like krokete som shih tzu kan være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Lugger ut halve skauen av bikkja.. Jada, det er jo nesten ikke noen fordommer i det, nei.. :rolleyes:

Hvor er fordommene hen der? Om Ayla hadde hatt lengre pels (grov pels har hun fra før), så hadde hun i hvert fall hatt barnåler, kvister, blader og annet skrot i pelsen hver eneste gang vi var ute på tur, for hun fiser rundt under busker, ruller seg i skaubunnen og baser i blåbærbusker. To av kattene som liker å ta med seg skauen hjem. Den ene har veldig fin pels som ikke knuter seg, så hos henne ramler det av helt av seg selv, mens den andre vil vi nok klippe neste høst. Hun er bare drøye året, og dette er hennes første høst. Nå er det for sent før vinteren. At mange hunder og katter har en pels som er uegnet i naturen er et faktum.

For mange bikkjer er det nettopp lugging. Tror ikke det finnes mange bikkjer som faktisk liker å gre skau og søle ut av pelsen, og selvfølgelig lugger det. Er vel en grunn til at man må lære bikkjene å tolerere sånn type pelsstell. 

Jeg skjønner ikke hvorfor du tar dette så fordømt personlig, og hyler ut om fordommer, når du selv har gjort akkurat det jeg applauderer andre for. Den applausen inkluderer jo deg også, du skriver selv at den ene floker seg for ingenting, og den andre hater pelsstell. Det er jo akkurat slike ting jeg sikter til, og du er ikke da altså ikke blant de jeg ikke liker, som setter sveisen foran velvære.

Sånn jeg ser det så er det tre kategorier her: En gruppe hunder hvor pelsen ikke er noen hindring, og bikkja lever fint med den sveisen den har, en gruppe som lider pga pelsen sin på en eller annen måte, og til slutt ekstremistene, som legger opp hverdagen etter bikkjenes pels.

La meg se om jeg kan få frem enda tydeligere hva jeg mener: Om bikkjas pels ikke tiltrekker seg alt den går forbi så bikkja må utsettes for det den mener er tortur hver dag, om pelsen ikke floker seg i lett bris, eller om bikkja ikke tråkker på pelsen sin og snubler seg bortover som en full sjømann på land, da driter jeg i hvilken sveis bikkja måtte ha (selv om jeg synes enkelte tradisjonelle klipper ser teite ut, men det går på smak). Om folk legger begrensninger på bikkjas liv pga pelsen, slik et fåtall faktisk gjør, eller insisterer på å beholde den fantastiske hårpryden til tross for at bikkja hyler under børsting, skjelver som et aspeløv av stress under bading, eller får så lett floker at den til enhver tid føler ubehag, da mener jeg at de prioriterer feil, og at sveisen er viktigere enn at bikkjas velvære.

Hvis du fortsatt mener jeg er fordomsfull, så deg om det. Min samvittighet er ren når det gjelder fordommer her. 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nedklipt Bouvier
IMG_4981_Emma_lite4.jpg

Men frem til de siste mnd av livet hennes ble hun holdt i full pels.
348_Emma_lite_2.jpg

Kiwi blir klippet i en skotteklipp, men rasen skal jo nappes, så hun blir ganske kort. (Hun syns napping er vondt)
Noen ganger har hun mye skjørt, andre ganger klipper jeg det ganske kort. Samme med skjegget.
IMG_4358_Kiwi_lite.jpg

IMG_60571.jpg

Merker jeg egentlig liker å holde rasen jeg har i en rasetypisk klipp. Eller naturlig hvis det ikke er en klipperase. :P

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lene_S skrev:

Hvor er fordommene hen der?

Skal vi se..

2 timer siden, Lene_S skrev:

Er vel en grunn til at man må lære bikkjene å tolerere sånn type pelsstell. 

"Sånn type pelsstell", hva eksakt er det? For så vidt jeg har erfart, er det ytterst få hunder, uavhengig av rase, som umiddelbart liker prosessen ved pelsstell. De protesterer aller mest på å bli holdt fast, stakkars mishandla dyra.

2 timer siden, Lene_S skrev:

Sånn jeg ser det så er det tre kategorier her: En gruppe hunder hvor pelsen ikke er noen hindring, og bikkja lever fint med den sveisen den har, en gruppe som lider pga pelsen sin på en eller annen måte, og til slutt ekstremistene, som legger opp hverdagen etter bikkjenes pels.

Så enten er de korthåra, eller så lider de, eller så får de ikke være hunder, kort oppsummert..

2 timer siden, Lene_S skrev:

La meg se om jeg kan få frem enda tydeligere hva jeg mener: Om bikkjas pels ikke tiltrekker seg alt den går forbi så bikkja må utsettes for det den mener er tortur hver dag, om pelsen ikke floker seg i lett bris, eller om bikkja ikke tråkker på pelsen sin og snubler seg bortover som en full sjømann på land, da driter jeg i hvilken sveis bikkja måtte ha (selv om jeg synes enkelte tradisjonelle klipper ser teite ut, men det går på smak). Om folk legger begrensninger på bikkjas liv pga pelsen, slik et fåtall faktisk gjør, eller insisterer på å beholde den fantastiske hårpryden til tross for at bikkja hyler under børsting, skjelver som et aspeløv av stress under bading, eller får så lett floker at den til enhver tid føler ubehag, da mener jeg at de prioriterer feil, og at sveisen er viktigere enn at bikkjas velvære.

Du er mer enn tydlig nok :) 

2 timer siden, Lene_S skrev:

Hvis du fortsatt mener jeg er fordomsfull, så deg om det. Min samvittighet er ren når det gjelder fordommer her. 

Bra for deg. Daver det ikke mer å diskutere, er det vel :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min er det mest funksjonelle definitivt å ha pelsen, men det finnes noen få lapphunder som må klippes pga dårlig pels, allergi eller eksem, og jeg syns de ser dritsøte ut jeg :wub: Altså, jeg liker jo rasen best med pels, men de kan være søte klipt også. Jeg er dritnysgjerrig på hvordan min ser ut under pelsen, men pelsen hans funker så godt at jeg ikke vil risikere det. Kanskje når han blir gammel og grå :teehe: Men håper å slippe det, siden jeg hater pelsstell ut av en annen verden er funksjonell lapphundpels det beste for meg :P

Men her har du en av mine favoritter :wub: 

img_6823.jpg

@Kristina hva heter lapphunden du har klipt? :D Søøøt :D 

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Aslan skrev:

For min er det mest funksjonelle definitivt å ha pelsen, men det finnes noen få lapphunder som må klippes pga dårlig pels, allergi eller eksem, og jeg syns de ser dritsøte ut jeg :wub: Altså, jeg liker jo rasen best med pels, men de kan være søte klipt også. Jeg er dritnysgjerrig på hvordan min ser ut under pelsen, men pelsen hans funker så godt at jeg ikke vil risikere det. Kanskje når han blir gammel og grå :teehe: Men håper å slippe det, siden jeg hater pelsstell ut av en annen verden er funksjonell lapphundpels det beste for meg :P

Men her har du en av mine favoritter :wub: 

 

@Kristina hva heter lapphunden du har klipt? :D Søøøt :D 

Han heter Nico og er ca 10-11 år nå tror jeg. Han er fast kunde og har vært det i mangemange år :) Kjempe søt ja! 

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre står fint når de blir klipt og hopper opp på klippebordet. De synes selvfølgelig ikke at det er superfestlig, men det er åpenbart at det er mest behagelig å være velstelt (i lengden). Linda blir småfebrilsk og fæl til å slikke seg rundt munnen når snutepelsen blir for lang og Zelda virker å sette pris på en klipp. Har drevet en del tvangsholding tidligere, men nå er det heldigvis ikke nødvendig med noe annet enn en finger som dytter snuten litt opp eller vipper snuten i den vinkelen som er nødvendig for klippingen. Dessuten synes begge det er deilig å bli gredd igjennom! Utstillingsklippede hunder blir det eieren gjør det til selv, noen er dessverre etter min erfaring for nøye på at nakkepelsen ikke skal slites ut eller at hunden ikke skal gjøre noe som gjør pelsen slitt eller at man må vaske en ekstra gang, men det er jo en hund og den skal jo få frese fra seg i skogen. Slitt blir den, og det bør egentlig dommere og eier regne med :)  Lykkelige hunder er de fineste hundene!

Jeg liker å stelle hundene, men det har blitt mange rare klipper opp igjennom årene.

 

Spoiler

IMG_0048.thumb.JPG.442dfe93cfc3655717bd5IMG_3148.thumb.JPG.bd1b214c1074af9a9c1c1IMG_3226.thumb.jpg.8c0f1939274898f38c44f

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, 2ne skrev:

Skal vi se..

"Sånn type pelsstell", hva eksakt er det? For så vidt jeg har erfart, er det ytterst få hunder, uavhengig av rase, som umiddelbart liker prosessen ved pelsstell. De protesterer aller mest på å bli holdt fast, stakkars mishandla dyra.

Så enten er de korthåra, eller så lider de, eller så får de ikke være hunder, kort oppsummert..

Du er mer enn tydlig nok :) 

Bra for deg. Daver det ikke mer å diskutere, er det vel :) 

"Sånt type pelsstell" = alt stell av pels med lengde som er mer enn bare å dra en børste over toppen når det passer. Ellers skriver du i det første avsnittet akkurat det jeg prøvde å påpeke, nemlig at ingen av de hundene liker det pelsstellet. Ayla, derimot, som er korthåra, hun elsker å bli børstet, for ikke lugger det, og ikke er hun full av søl. Det er ikke stell, det er bare kløing med rekvisitt ;) 

Eh, tror du missa en viktig gruppe i den oppsummeringen:

4 timer siden, Lene_S skrev:

En gruppe hunder hvor pelsen ikke er noen hindring, og bikkja lever fint med den sveisen den har

Men det teller kanskje ikke, nå som du har bestemt deg for at jeg er så fordomsfull og en hel haug med andre ting, for det ødelegger jo illusjonen du tydeligvis har om at jeg ser på alt av pels som djevelens verk? 

Pussig forresten av du ikke kommenterer den delen hvor jeg poengtere at vi har samme mening og samme holdning når det kommer til dette, i hvert fall ut fra hva du selv har fortalt. Så du er nok fordomsfull, umoden og hele regla du også :P

EDIT: Må også si at jeg synes det er ganske spesielt at man på et hundeforum blir kalt fordomsfull, ignorant, fjortis og umoden, basert på en enkelt uttalelse som var ment som et kompliment. Det er også smått utrolig å lese så fryktelig mange meninger ut av setningen om at jeg blir varm i hjertet når folk setter hundens velvære foran sveisen. Jeg trodde helt ærlig det var en god ting, jeg, men det er faktisk skremmende at man blir fordømt for å bli glad når folk prioriterer hunden fremfor egne interesser. På et hundeforum! Da er det ikke meg som har skrudde meninger. Er ikke sveis og velvære et enten-eller hos hunden, så gjelder heller ikke min uttalelse. Da kan sveis og velvære leve i skjønn forening. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, Lene_S skrev:

Men det teller kanskje ikke, nå som du har bestemt deg for at jeg er så fordomsfull og en hel haug med andre ting, for det ødelegger jo illusjonen du tydeligvis har om at jeg ser på alt av pels som djevelens verk? 

Tja, det handler kanskje ikke om fordommer men om total mangel på kunnskap om pelsstell... 

Jeg har langhåra hunder - typisk sånne som du åpenbart synes det er mishandling å holde i full pels. Merkelig nok har jeg aldri opplevd at mine hunder har reagert på at det er vondt å bli børstet. Det er selvsagt fordi det overhodet ikke er vondt å bli børstet når man blir børstet på riktig måte. Man røsker ikke og river ikke i pelsen dersom det er floker. Ikke trenger man å røske ut kvist og pinner heller - de kan vikles ut på en enkel måte DERSOM de sitter fast. De fleste faller faktisk av av seg selv når pelsen tørker. Det trenger ikke å være vondt å blir børstet selv om man har floker (jeg løser opp eventuelle floker med fingrene, så børster man litt, løser litt mer, og børster igjen). Mine hunder kommer logrende og legger seg ned når jeg tar fram børsten. De hadde neppe gjort det om de mislikte pelsstellet eller det var vondt å blir børstet. 

  • Like 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil vel heller si at mangel på pelsstell er mishandling enn at selve pelsstellet er det... Det er mange hunder som f.eks. ikke liker å klippe klør eller dra til veterinæren for å få vaksine e.l. heller, eller kjøre bil for den del. Det er som alt annet en treningssak, og det er ikke medfødt å like hverken å bli børstet, badet, klippet klør på, på linje med mye annet vi drar hundene med på. Pelsstell kan faktisk være ganske koselig det, både for hund og eier, så lenge man gjør det så jevnlig at det ikke blir floker som gjør vondt når hunden beveger seg. Folk som kan børste vet også hvordan de skal skåne hunden for at det lugger når det har blitt floker. Jeg har stelt en del ekstreme tilfeller, og foretrekker til mitt bruk å ha noenlunde vedlikeholdsfri pels, men å kalle pelsstell for mishandling er å ta ting langt ut av proporsjoner.

Har ikke noen morsomme bilder for hånden, men jeg har noen faste kunder som har utradisjonelle klipper, bl.a. to amerikanske cockere som reiser hjem med "pointerklipp" (helt kort). Jeg liker hunder best i den pelsen de er ment å ha, hvis pelsen er funksjonell, velstelt og passer til hundens bruk, men jeg har jo innsett etter en del klippekunder at ikke alle evner å se når en hund skulle vært stelt, og da er det jo klart det er bedre for hunden å se litt rar ut enn å ha floker som hemmer bevegelser mm.

  • Like 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Stella skrev:

Beardis både snuteklippet (men ellers langhåret) og helt nedklippet.

BarteløsSaga,1..jpg

 

Wow!!! Dette likte jeg dødsgodt hehe :D Har du flere bilder av den slik? Syns det var kjempefint jeg hehe... Veldig spesielt, og fint med de fine fargene... Kunne nesten tenkt meg en slik jeg og hodlt den sånn :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Siri skrev:

Tja, det handler kanskje ikke om fordommer men om total mangel på kunnskap om pelsstell... 

Jeg har langhåra hunder - typisk sånne som du åpenbart synes det er mishandling å holde i full pels. Merkelig nok har jeg aldri opplevd at mine hunder har reagert på at det er vondt å bli børstet. Det er selvsagt fordi det overhodet ikke er vondt å bli børstet når man blir børstet på riktig måte. Man røsker ikke og river ikke i pelsen dersom det er floker. Ikke trenger man å røske ut kvist og pinner heller - de kan vikles ut på en enkel måte DERSOM de sitter fast. De fleste faller faktisk av av seg selv når pelsen tørker. Det trenger ikke å være vondt å blir børstet selv om man har floker (jeg løser opp eventuelle floker med fingrene, så børster man litt, løser litt mer, og børster igjen). Mine hunder kommer logrende og legger seg ned når jeg tar fram børsten. De hadde neppe gjort det om de mislikte pelsstellet eller det var vondt å blir børstet. 

Men herrefred da, hvor mange måter kan jeg si dette på?
Dersom / hvis / om hundene dine ikke får vondt under pelsstell, eller opplever andre ubehag med pelsen sin, så driter jeg en lang og stinkende fjert i hvilken sveis den har. 

Det handler ikke om mangel på kunnskap, men evnen til å se at ikke alle hunder er like heldige med pelsen sin, og at, som flere andre enn meg har påpekt i denne tråden, de har det bedre uten. Når dine hunder koser seg med stellet og ikke har andre problemer knyttet opp mot pels, så er det ikke dine hunder jeg snakker om. Hvor fordømt vanskelig er det å fatte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...