Gå til innhold
Hundesonen.no

Rase nummer 2/3


Anette
 Share

Recommended Posts

Vi har smått diskutert litt hva slags rase vi vil ha etter Amiga :cry:

og tenkte å høre innspill fra andre.

Krav:

Den må like å trene LP og bruks, den behøver ikke være elite materiell men den må like å trene, like å være med på ting.

Førerorientert, ikke for hard/sta.

Må klare late dager med bare tur.

Den skal være under 50cm...

Den skal ikke være bitteliten og gneldrette :aww:

Ikke for mye pelsstell

Verste kravet er nok størrelsen, vi vil ikke ha noe større hund enn det vi har, rett og slett det tar for mye plass :blink:

Vi har forsåvidt vært innom ACD og Mudi igår, samt Cardigan igjen, men da utgår noen punkter :P 2xkelpie var vist ikke på tale på en liten stund :P

Tanken er iallefall å begynne å se litt hva vi ønsker oss og gjøre oss orientert og følge med. Hvor lenge vi har Amiga vet vi ikke, men det begynner å se ut som det ikke blir så mange flere juleaftener til. Skal uansett ingen valp i huset før jeg er operert.

Så hva tenker sonisene?

Endret av AnetteH
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krav:

Den må like å trene LP og bruks, den behøver ikke være elite materiell men den må like å trene, like å være med på ting.

Førerorientert, ikke for hard/sta.

Må klare late dager med bare tur.

Den skal være under 50cm...

Den skal ikke være bitteliten og gneldrette :aww:

Ikke for mye pelsstell

Verste kravet er nok størrelsen, vi vil ikke ha noe større hund enn det vi har, rett og slett det tar for mye plass :blink:

Vi har forsåvidt vært innom ACD og Mudi igår, samt Cardigan igjen, men da utgår noen punkter :P 2xkelpie var vist ikke på tale på en liten stund :P

Hva slags punkter utgår hvis du vurderer ACD?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes jo et hav av raser som passer under de kriteriene. Kan du ikke være litt mer spesifikk? :D

Jammen :innocent:

Ikke terriere, ikke små lave hunder, de må være mellom 30-50ish cm. Lettlærte, elske å jobbe, være med overalt, jeg er jo for det meste forelsket i gruppe 1 hunder. Kunne være med på skitur, like å være med i fjellet.

Vet ikke hva folk tenker om Mudi og ACD?

Schipperke!

Bjeffer forholdsvis mye.

også er de små og de er generelt gneldrette de jeg har møtt (de er ofte ved corgi ringen)

Hva slags punkter utgår hvis du vurderer ACD?

Ingen tror jeg? :P Er cardigan ting utgår på :P Om vi får oss en corgi til utgår det å trene masse mot lp og bruks, det blir mer for kos, og den er ikke veldig myk av seg,men hard og sta og lite førerorientert :P

Er veldig nyskjerrig på hvordan ACDen er for de virker ut som noe som kan passe inn her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva folk tenker om Mudi og ACD?

Ingen tror jeg? :P Er cardigan ting utgår på :P Om vi får oss en corgi til utgår det å trene masse mot lp og bruks, det blir mer for kos, og den er ikke veldig myk av seg,men hard og sta og lite førerorientert :P

Er veldig nysgjerrig på hvordan ACDen er for de virker ut som noe som kan passe inn her.

Å ja, trodde du mente ACD, og begynte å fundere på hva som utgikk da. For jeg fant det ikke. :P

Men så lenge man setter seg inn i rasen, så virket det jo som om en ACD passer til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltier trenger ikke ha mye pels, altså :lol:

Her er Misty, mammas hund. Hun er fire år, og fullpelset på bildet. Hun har selvrensende pels, hun har blitt badet og børstet to ganger siden vi fikk henne i mars. Tar meg under en time med full overhaling på henne, inkludert bading og tørking.

162716.jpg

(pushe sheltie) :innocent:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn med unntak av de to første punktene dine (pluss at de kanskje krever litt mer fysisk utfoldelse enn det du kan gi), burde du hatt shiba, veit du. :aww: I går fikk jeg komplimenter for pelsen på en nedrøyta Aiko og en babymjuk Imouto, fordi de var så velstelte og nyvaska. Jeg gadd ikke fortelle at de ikke har vært bada siden i begynnelsen av august... :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hva folk tenker om Mudi og ACD?

Tror både mudi og ACD kan passe etter beskrivelsen din, eneste "minuset" er at begge disse er relativt aktive hunder, så om en kelpie til er uaktuellt pga aktivitetsnivå(vet ikke om det var derfor dere ikke vil ha en AK til altså?) så ville jeg lagt begge disse på hylla og valgt noe mindre krevende.

En mudi klarer fint å være rolig i perioder, men er generelt aktive hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror både mudi og ACD kan passe etter beskrivelsen din, eneste "minuset" er at begge disse er relativt aktive hunder, så om en kelpie til er uaktuellt pga aktivitetsnivå(vet ikke om det var derfor dere ikke vil ha en AK til altså?) så ville jeg lagt begge disse på hylla og valgt noe mindre krevende.

En mudi klarer fint å være rolig i perioder, men er generelt aktive hunder.

Er ikke pga aktivitetsnivå, 2 corgier finner på mye rart, 2 kelpier ser jeg for meg finner på mye rart og er ganske hujjamegrundt :P Er forøvrig ikke jeg som sa nei til 2 kelpier på en gang :P det var han som blir slikket ned hver eneste dag :P

Hakke du en brukbar kelpie a? :P Hvorfor vil du ha en til som skal være treningsglad? Hvorfor ikke "bare" en enkel og grei attåthund? :)

brukbar og gal :lol:

Tror nok det blir en corgi til, tror vi kom frem til at vi skal ha 1 corgi, så blir treningshunden for nå kelpien, også når den er borte kanskje mudi,acd,kelpie,bc eller noe i den duren.

Tror ikke vi klarer oss uten en corgi :wub: selvom vi er redd for å få en hund som blir like mye syk som Amiga har vært.

Men er gøy å se på andre raser og se hva som kan være aktuelt i fremtidne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes sheltie høres ut som en god plan jeg. Og så mye pelsstell tror jeg ikke det er?

Ellers har jeg misfortått messingen til sheltieguruen min! :lol:

Nå har jeg ikke møtt mange mudier, men sitter med inntrykk av at de er ganske høylydte. :P

Nei, det er ikke så mye pelsstell som folk flest tror :) De trenger klipp av poter og ører en gang i mnd. (men jeg er jo pirkete, så det er strengt tatt ikke nødvendig så ofte, det ser bare bedre ut), og pelsen floker ikke om den ikke blir børsta. De røyter jo såklart, men det gjør jo alle hunder med dobbel pels enten den er halvlang eller lang.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Korthårscollie? Røyter like mye som labrador dog.
    • Min hund Pia fikk dette midlet mot innbilt svangerskap. Og etter å ha tatt dette etter anvisning fra vetrineren i 4 dager datt hun om 2 ganger i løpet av en dag i noe som så ut som epileptisk anfall.. Ser ikke at det kan være noe annet enn medesinen som var årsaken til dette. Og fikk beskjed om å kutte ut medesinen da det var visst uvisst om hvordan denne virker.
    • Labtispe (noe partisk her). Ønsker du ikke heftigheten til jaktlinjer har man jo dual, eller også linjer av standard som ikke er blant de tyngste. Finnes absolutt standard labs som er flotte med funksjonelle kropper (og hjelper jo når de holdes slanke og spreke).    Lagt til: Ellers gjelder de samme linjene golden også, med mindre pelsstell enn på springer.
    • Hei sonen!  År 5 uten hund. Nå er jeg lei. Har vært innom de fleste rasene (altså vurdert) og har over gjennomsnittet (nerde) kunnskap om raser, men allikevel sliter jeg litt med å lande. Kanskje dere kan hjelpe?  Springer eller Sheltie. Meeennnnn. Springer: redd pelsstell men skjønner at man kan klippe den I sportsklipp uten å barbere eller ødelegge pels.  Sheltie: hater bjeffing, ser på fb gruppene at 9/10 sliter med unødvendig bjeffing og at de ikke egner seg I ymse sport grunnet lyd...   Hva skal jeg med hund?  Familie hund som jeg kan trene med og dra på kurs/seminar med. Lære mer hands on, har masse bok kunnskap men mangler litt hundespråk forståelse og hvordan løse problemer. Går turer i fjell og skog. Er mye ute og diller med barna.  Jeg har stor familie, 2 små barn, 1 stort. Mye barn innom på besøk.  Kom gjerne med andre forslag, men har vært igjennom alle rasene og slått de fra meg av forskjellige årsaker. Hjertet mitt vil en ny bruksschæfer tispe men hjerna sier nei  
    • Jeg er tispemennenske, og trives mye bedre med tisper enn hannhunder.  Men jeg oppfatter ofte hannhunder som mer kosete, og lojale.  De er ofte "dummere" enn tispene synes jeg.. Skal ha tispe denne gangen også. 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...