Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvilken maskothund ville du hatt?


pippin
 Share

Recommended Posts

Saluki er på en måte litt ut, synes fortsatt de er vakre, men med mindre jeg får Qui, så blir det nok ikke saluki.

Greyhound og staffe er fortsatt aktuelle, og i tillegg har etnahund og faraohund kommet inn på listen takket være Lundii.

Uansett blir det nok lenge til en evt attåthund, siden ting ikke har gått helt som forventet og håpet med brukshundene mine.

Og jeg hadde helt glemt faraohhunden, eller i mitt tilfelle Podenco Ibicenco, den tror jeg også hadde hatt et godt liv sammen med Yaris, da begge har behov for å løpe mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 156
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

For meg er ikke en maskothund en hund som nødvendigvis ikke krever noenting, men en hund som skiller seg litt ut fra resten av flokken (om man har en) og liksom "representerer" dere. En hund som kansk

Glemte forresten helt: tulip har bestemt at samboeren min skal ha GD som maskothund, og da blir den jo litt min også? En feiltegnet hanne, og den skal hete Error

Kremt, jeg veit om en... Svært mange hundekjørere har shiba som maskothund, altså... Imouto har trukket trehjuling sammen med bestefaren sin, og her ser du onkelen hennes Manni, som har tatt kløvtes

Posted Images

Jeg er jo i ferd med å få meg en maskothund! Jeg kommer alltid til å ha portis i hus, men en liten maskot må med :)

Papillon fordi den er stor, men liten, enkelt og greit.

Av andre småraser kunne jeg tenke meg dvergpuddel eller havanais.

Ellers så SKAL jeg ha en affe en eller annen gang i livet. Det er vel lov med stor maskothund og? :P

EDIT: Jeg ser i tråden fra snart to år tilbake at papillon ikke var med på lista mi. Men det må ha vært fordi jeg ikke hadde møtt den søteste, lille hannen på tur ennå. Haha. Vi møtte en papillon som hadde stukket av hjemmefra jeg og sambo på tur, og ble helt solgt begge to.

Hva er en affe? Affenpincher er ikke stor? Afghaner? *føler seg litt blond* :icon_redface:

Jeg ville ha corgi i den forrige tråden, nå vil jeg ha italiensk mynde!

:icon_confused: Ikke etnahund? :icon_confused:

Min liste må bli toypuddel (svart), lundehund, manchester terrier (vakre vakre!), etnahund og japansk spisshund. Av større hunder må det bli hvit gjeterhund (langhår), faraohund og selvfølgelig verdens nest vakreste rase (belgeren er da fortsatt på topp :whistle: ), saluki :wub: .

Hvis du har fryktelig lyst på maskothund snart, så blir det minst ett etnakull neste år... *hinte, hinte*

Saluki er på en måte litt ut, synes fortsatt de er vakre, men med mindre jeg får Qui, så blir det nok ikke saluki.

Greyhound og staffe er fortsatt aktuelle, og i tillegg har etnahund og faraohund kommet inn på listen takket være Lundii.

Uansett blir det nok lenge til en evt attåthund, siden ting ikke har gått helt som forventet og håpet med brukshundene mine.

Go for the etnahund! :rofl:

Har vel forandret litt meninger siden forrige tråd, ser jeg. Jeg har fortsatt en greie for fraller og boston terrier, men jeg orker ikke snøfting og grynting (utover det Dina lager av sånne lyder :P ), så da utgår det. Jeg har vel også tenkt at jeg vil ha mindre hunder (som i størrelse) enn belgeren, og da ryker både dalmisen, lukisen og greyhounden, og datterbarnet ønsker seg fortsatt hund til ag/utstilling, så da blir det neppe noen cocker, basenji eller shiba. Siden jeg neppe skal ha belger igjen før Nora er borte, så får ikke hun heller, og da sitter vi igjen med toy- eller dvergpuddel, evt mellompuddel.

Etnahunder snøfter og grynter ikke. De er ikke så store. De er fine å bruke til både ag og utstilling(veldig fine til ag, de er lettlærte, raske og spenstige), også er de kjempevakre!

Skal jeg ha en attåt/maskothund, så tror jeg det blir en saluki. Eller, etterhvert når jeg har masse tid og lyst til pelsstell, en puddel, enten dverg, mellom eller storpuddel. Liker best stor og dverg faktisk, er ikke så glad i mellompudlene av en eller annen grunn. Men det blir nok lukis før puddel. Da blir det en utstillings- og lc-hund. Men enn så lenge er etnahunden(e) både maskot- og hovedhunder, den som kan ligge i sofaen noen dager i strekk uten å kreve noe, men samtidig den jeg trener lydighet med og har planer om å få startet med i klasse 1, ihvertfall. :ahappy: Og skal prøve oss på ag, tror det kan bli bra, er aktive med LC, og utstillinger. Når Martin kommer i hus får vi se hva vi prøver oss på etterhvert, om han kanskje er en ag-hund in the making, eller om han bare er en sofapotet, eller kommende LC-stjerne, eller hva det blir av ham. :ahappy:

Og hvem kan ikke forelske seg i de parabolantennene her? :wub:

i45137609._szw1280h1280_.jpg

i45141041._szw1280h1280_.jpg

i45141209._szw1280h1280_.jpg

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du har fryktelig lyst på maskothund snart, så blir det minst ett etnakull neste år... *hinte, hinte*

Herregud menneske, ikke frist meg! :frantics::lol:

Nei, fornuften må seire å si at den aktive unge damen som innvaderte både heimen og hjertet mitt i 2011 holder for en stund, sammen med de to andre belgertrollene *fnis* (men en dag..! :wub: )

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min maskott-vovv er en Dogo Canario. Og hun er perfekt til formålet :heart: Så perfekt at vi neppe kan ta sjansen på samme rase en gang til...(det er dømt til å bli en h **.. nedtur) Så neste attåt-dyr blir nok en Irsk ulvehund eller Skotsk hjortehund..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud menneske, ikke frist meg! :frantics::lol:

Nei, fornuften må seire å si at den aktive unge damen som innvaderte både heimen og hjertet mitt i 2011 holder for en stund, sammen med de to andre belgertrollene *fnis* (men en dag..! :wub: )

Tja, det blir nå kanskje ett i 2013 eller 2014 også. :whistle::innocent:(Edit: selv om det i år etter Iosono Galileo Galilei "Martin" som kommer til Norge nå snart, og Lundii's mamma Red Hawk's Beatrice "Iza", er det jeg har aller aller mest lyst på valp fra. *drømme*)

Affe for meg = afghansk mynde :)

Skjønte det etterhvert. Jeg er bare litt treg. :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, siden hundene jeg har og hundene som vurderes å komme i hus er brukshunder eller ihvertfall hunder jeg kommer til å jobbe med litt forskjellig, så blir det nok ikke no maskotthund her med det føste har jeg funnet ut. Men øverst på maskottlista er definitivt saluki :wub: En vakker dag når jeg er klar for hunder som ikke må være superlydige, da blir det nok en saluki i hus :wub: Og grand danois står også høyt på maskott lista.

Til nød kan vi kalle Günther en maskotthund, bare fordi han er så innmari dum og deilig :heart:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, det blir nå kanskje ett i 2013 eller 2014 også. :whistle::innocent:(Edit: selv om det i år etter Iosono Galileo Galilei "Martin" som kommer til Norge nå snart, og Lundii's mamma Red Hawk's Beatrice "Iza", er det jeg har aller aller mest lyst på valp fra. *drømme*)

*Holder hendene for ørene*! Da får jeg komme med en alternativ løsning, jeg er fornuftig og holder meg til kun belgere en tid fremover, og så får du valp fra en av kombinasjonene, jeg kan være avstandsforelsket på sonen og kanskje plukke litt på den om jeg ser dere på utstillinger østpå :innocent::lol:

Min storpuddel skal også være svart. Og, jeg glemte å få med at jeg skal ha hvit gjeterhund. Men det blir ikke en maskothund, den skal brukes til lydighet. Det skal egentlig storpuddelen og dvergschnauzeren også.

Også vil jeg ha riesenschnauzer, og... :frantics: Jeg må vinne i lotto, kjøpe meg gård langt fra folk, og leve for hundene.

Åh så ikke denne! Jeg er sikker på at min lille sorte og din noe større sorte vil stortrives sammen, men da må du nok vente til jeg er pensjonist *fnis*. Og da blir gjeteren maskothund som brukes til lydighet, du skal jo ha et par belgere til så da er oddingen maskot! :aww: Og riesen er fiiine, og du må ellers gjerne ta lottopremien så lenge du ligger unna vikinglotto, for den er min :whistle:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg definerer en maskothund som en hund av lite format som bare er med, krever lite og ikke MÅ trenes med. Ergo er det ingen hunder over 40 cm som defineres som maskothund, egentlig :P.

Jeg har vel konkludert med at det IKKE blir noen maskothund i huset vårt med det første - kanskje når jeg blir gammal - da blir den i så fall den eneste hunden i huset tror jeg - for det er noe med det at de må ha fysikk til å holde følge med resten av flokken også, og det passer litt dårlig med en litenhund når man har lyst til å gå 20 km på ski med Willy foran liksom (og nei, det er ikke et alternativ å la den andre hunden være hjemme - det gir meg bare dårlig samvittighet).

Akkurat det mener jeg også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, siden hundene jeg har og hundene som vurderes å komme i hus er brukshunder eller ihvertfall hunder jeg kommer til å jobbe med litt forskjellig, så blir det nok ikke no maskotthund her med det føste har jeg funnet ut. Men øverst på maskottlista er definitivt saluki :wub: En vakker dag når jeg er klar for hunder som ikke må være superlydige, da blir det nok en saluki i hus :wub: Og grand danois står også høyt på maskott lista.

Til nød kan vi kalle Günther en maskotthund, bare fordi han er så innmari dum og deilig :heart:

Granden kan da bli lydig! *se strengt på Marianne* :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Granden kan da bli lydig! *se strengt på Marianne* :lol:

:innocent: Jammen jammen! De blir liksom veldig søte hverdagslydige, men ikke den der høyere-LPklasser-lydig typen :whistle: Hos meg skulle granden fått vært en skikkelig sofahund og ikke stort mer enn det! Bortsett fra turer da selvfølgelig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:innocent: Jammen jammen! De blir liksom veldig søte hverdagslydige, men ikke den der høyere-LPklasser-lydig typen :whistle: Hos meg skulle granden fått vært en skikkelig sofahund og ikke stort mer enn det! Bortsett fra turer da selvfølgelig ;)

Tsssss! Jeg kjenner en grande som blir trent LP med hver uke oog som tilogmed har startet :o * ha.. ha.. ha* :P

Neida, Grander er kjekke maskothunder de :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste maskott jeg <3 Det er en tibbetansk spaniel hannhund på snart 3 år. Eget oppdrett og er helt spesiell for meg. Etter å ha hatt en del tibber som jeg har vært glad i så har alle manglet et eller annet som jeg ser på som viktig. Når jeg fikk muligheten til å parre min tidliger tispe med en hannhund som utfylte henne utmerket så gjorde jeg det. Planen var og beholde en valp og da ville jeg ha 2 maskotthunder, men desverre så gikk ikke alt etter planen og mamma'en måtte forlate oss. Så i dag har jeg en liten hvit og svart gutt som er aldeles nydelig både på utsiden og innsiden.

Han er med på laaaange turer, samtidlig som han godt kan ha rolige periodere. En perfekt maskotthund for meg siden "bare" er med og synes det er topp. Trent blir kan ikke, og de dagene jeg trener Ivo så er han med og ser på og får lufteturer som Ivo får i tillegg til trening. Han er lydig, stikker ikke av, kommer på innkalling, det beste av alt her i verden er å kose i sofanen, turer sier han aldri nei til, ja han er rett og slett perfekt :wub:

Men den dagen han takker for seg så er jeg ikke sikker på at det blir en ny tibbe, rett og slett for at det krever MYE å få så fine, snille og lydige tibber. Det krever mye fra oppdretter og mye fra eier. Så jeg klapper meg selv på skulderen for at jeg har klart å få frem 2 eksemplariske tibber og håper jeg en dag kan få en som er lik :wub:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har verdens beste maskott jeg <3 Det er en tibbetansk spaniel hannhund på snart 3 år. Eget oppdrett og er helt spesiell for meg. Etter å ha hatt en del tibber som jeg har vært glad i så har alle manglet et eller annet som jeg ser på som viktig. Når jeg fikk muligheten til å parre min tidliger tispe med en hannhund som utfylte henne utmerket så gjorde jeg det. Planen var og beholde en valp og da ville jeg ha 2 maskotthunder, men desverre så gikk ikke alt etter planen og mamma'en måtte forlate oss. Så i dag har jeg en liten hvit og svart gutt som er aldeles nydelig både på utsiden og innsiden.

Han er med på laaaange turer, samtidlig som han godt kan ha rolige periodere. En perfekt maskotthund for meg siden "bare" er med og synes det er topp. Trent blir kan ikke, og de dagene jeg trener Ivo så er han med og ser på og får lufteturer som Ivo får i tillegg til trening. Han er lydig, stikker ikke av, kommer på innkalling, det beste av alt her i verden er å kose i sofanen, turer sier han aldri nei til, ja han er rett og slett perfekt :wub:

Men den dagen han takker for seg så er jeg ikke sikker på at det blir en ny tibbe, rett og slett for at det krever MYE å få så fine, snille og lydige tibber. Det krever mye fra oppdretter og mye fra eier. Så jeg klapper meg selv på skulderen for at jeg har klart å få frem 2 eksemplariske tibber og håper jeg en dag kan få en som er lik :wub:

Åh! Der sa du jo noe. Tibetansk spaniel må jo også kunne vært den perfekte mascothunden her. Jeg hadde en tidligere (eller, hun var plutselig på laaangtidspass), og hun var virkelig den perfekte mascoten, altså. Hun var med oss på alt vi gjorde, og kunne fint bare sitte på sidelinjen og følge med. Lange turer kunne hun også gå uten problemer, og likte alt og alle. Hun lever enda, altså, men bor nå hos noen andre og er finfin mascot der. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Holder hendene for ørene*! Da får jeg komme med en alternativ løsning, jeg er fornuftig og holder meg til kun belgere en tid fremover, og så får du valp fra en av kombinasjonene, jeg kan være avstandsforelsket på sonen og kanskje plukke litt på den om jeg ser dere på utstillinger østpå :innocent::lol:

Jammen jeg skal jo ha Martin i hus.. Så jeg skal ikke ha noen liten tispe med det første, jeg. *sukke* Enda drømmen er en Martin+Iza-valp. Men jeg får nå se hvordan det blir. Kanskje en Martin+Iza-datter sin valp igjen en dag, eller noe sånt. Eller Martin+annen tispe-sønn parret med Lundii i fremtiden? *drømme*

Anyways, jeg syns du burde ha en liten maskot som bare kan være med og være søt og erte belgerne dine. Du trenger en liten sicilianer i hus.. :innocent:

Hm, faraohund eller papillon kanskje? Men førstenevnte, er kanskje ikke noe maskothund? Eller begge for den del?

Faraohund er vel ikke noen typisk maskothund, men det er flere raser i denne tråden som ikke er typiske maskothunder. :ahappy: Om en farao får gode turer og løpe fra seg, og kanskje bruke hodet sitt litt innimellom, så er den stort sett en lykkelig maskothund, vil jeg tro. Etnahunden krever ikke like mye, selv om den også er glad i å få løpe fra seg og bruke hodet sitt innimellom, så er den med på alt, men krever lite. Papillon er vel en grei maskothund, en sånn som er med på alt, men krever ingenting? :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kunne som mange andre her tenkt meg en Norsk Lundehund som "ekstrahund". Jeg har fått litt sansen for disse særegne norske hundene, en rase jeg aldri engang vurderte tidligere. Tror nesten jeg må ha en slik en på et tidspunkt. Men det blir en god stund til, først skal jeg ha mine 4 SH så får jeg se om det i det hele tatt er plass (tidsmessig) til noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...