Gå til innhold
Hundesonen.no

Namn till blå hanhund


Anders
 Share

Recommended Posts

Hej!

Jag tänkte skaffa mig en valp till våren och funderar nu på namn.

Det är tänkt att bli en blå grand danois-hane.

Jag gillar när namnen har nån sorts koppling till hunden, behöver inte vara en stark koppling, bara att man har valt namnet mer än pga att det är fint. T.ex. hette min första GD Caesar (han föddes via kejsarsnitt) och den andra GDn hette Aslan (han var gul och jag tycker gula GD ser ut som ett ungt lejon).

Jag har själv funderat lite på Safir (blå ädelsten), men vissa tycker det låter mer som en tik. Jag kan tycka namnet passar på både hane och tik. Vad tycker ni?

Har ni nåt förslag på annat namn? Gärna med koppling till den blåa färgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Azul har jag varit inne lite på då jag bott en del i Spanien...känns bara som att det inte ligger bekvämt i munnen.

Blåmögelostar var ju en kul idé. :-)

Vad tycker ni om Safir då? Håller ni med dom som säger att det är ett namn för en tik?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir alt for direkte og obvious med "Blå", litt morsommere med noe man kan forbinde med blått. Ta navnet Aslan til eksempel. De kunne jo kaldt hunden for løve, men det er jo litt kjedelig kanskje? Gøy med en historie bak det. Jeg kunne kalt hunden min Bjørn, men det ble Kuma fordi det er japansk og rasen er japansk, så litt morsomt liksom.

Ciel (=himmel på fransk - den er jo blå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Safir går fint for en hann, synes jeg. Safira derimot, er definitivt et jentenavn.

Kan jeg få spørre hvor det har blitt av Aslan?

Aslan fick tyvärr tumörer i lungorna som spred sig explosionsartat. Gick på en vecka. :-(

Det blir alt for direkte og obvious med "Blå", litt morsommere med noe man kan forbinde med blått. Ta navnet Aslan til eksempel. De kunne jo kaldt hunden for løve, men det er jo litt kjedelig kanskje? Gøy med en historie bak det. Jeg kunne kalt hunden min Bjørn, men det ble Kuma fordi det er japansk og rasen er japansk, så litt morsomt liksom.

Ciel (=himmel på fransk - den er jo blå)

Ja, jag håller med om det...blå är lite för enkelt...

Navn på blå edelstener:

Lapis Lazuli

Quantum Quattro

London Blue Topaz

Opal

Spinel

Azurite (eventuelt bare Azur?)

http://www.bernardin...stones/blue.htm

Ahh...jag visste inte att det fanns fler ädelstenar som var blåa. Inte så insatt i smyckesvärlden. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sky (engelsk) eller King (blått blod) Bluesbrother .. Kanskje litt vanlig?

Guden Vishnu i hinduisme er jo blå :)

Andre ting som assosieres med blå:

ice, water,sadness, winter, police, royalty, boys, cold, calm, magic, trueness, conservatism (universally), liberalism (US), and capitalism

Lenke til kommentar
Del på andre sider

COLTRANE!

Kanskje man må digge jazz, da? John Coltrane, også kjent som Trane, spilte jo inn tidende beste jazzalbum, Blue Train fra 1958. Miles Davis fulgte riktig nok opp med Kind of Blue året etterpå, men jeg forbinner blåfargen med Coltrane først og fremst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sky (engelsk) eller King (blått blod) Bluesbrother .. Kanskje litt vanlig?

Guden Vishnu i hinduisme er jo blå :)

Andre ting som assosieres med blå:

ice, water,sadness, winter, police, royalty, boys, cold, calm, magic, trueness, conservatism (universally), liberalism (US), and capitalism

Här var det lite annorlunda förslag, skoj!

Ice tyckte jag var ett rätt fint namn. Min flickvän föreslog Bluray, också lite kul men lite jobbigt att säga. Men det tyckte jag när vi föreslog Aslan också och efter några dagar tänkte man inte på det längre...

Hvor skal du hente valp? :)

Ellers så er jeg ganske skrapa på navn, min blå endte opp på Tesh, som ikke betyr noen verdens ting!

Jag har faktiskt så sent som igår lagt in en intresseanmälan hos två st kennlar. En hos kennel Boarhunters i Sjöbo (ligger i skåne, det brukar många norrmän veta var det är :-) ) och en hos kennel mix grande's vid Skara, mellan de två större sjöarna i Sverige, Vänern och Vättern. Båda två ska ha en kull som är leveransklar framåt april-juni beroende på hur deras tikar löper.

Eftersom jag nu har rätt specifika krav, hane och blå (man kan inte para två st blåa GD och veta att alla valpar blir blåa, många kommer troligen bli svarta) och jag nu håller på att planera hela mitt liv efter denna valp så vill jag inte riskera att bli utan så jag känner det säkrast att visa intresse hos mer än en kennel. Så fort de har fått sin kullar så kan jag ju meddela dom hur det blir.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(man kan inte para två st blåa GD och veta att alla valpar blir blåa, många kommer troligen bli svarta)

Her må du ha misforstått noe, for to blå gir KUN blå valper, blått er en ressesiv farge og kan ikke bære på sort, det samme gjelder gul.

Er det sort+blått blir det kun sorte om den sorte ikke også bærer blått, først da blir det begge fargene i kullet, og om to sorte bærer blått kan de få både sorte og blå valper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du ha misforstått noe, for to blå gir KUN blå valper, blått er en ressesiv farge og kan ikke bære på sort, det samme gjelder gul.

Er det sort+blått blir det kun sorte om den sorte ikke også bærer blått, først da blir det begge fargene i kullet, og om to sorte bærer blått kan de få både sorte og blå valper.

Är du helt säker på det? För jag frågade en uppfödare en gång om det och jag är rätt säker på att han sa så att man inte kan avla på blå och vara säker på att få blå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Är du helt säker på det? För jag frågade en uppfödare en gång om det och jag är rätt säker på att han sa så att man inte kan avla på blå och vara säker på att få blå...

Jupp, 100%.

Sort har kode SS eller Ss (blå bærer), blå har kode ss.

ss+ss gir bare ss,dvs kun blått.

Sort som bærer blått har Ss, og derfor gir Ss+ss disse vaplene Ss,ss ( sort som bærer blå og blå)

SS (sort som ikke bærer blå) + ss gir bare Ss, dvs sort som bærer blå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...