Gå til innhold
Hundesonen.no

Photoshop - hvilken versjon?


Zitka
 Share

Recommended Posts

Jeg har blitt litt inspirert av alle disse tegningene og slikt, så tenkte jeg skulle prøve meg jeg også.. Men hvilken photoshop versjon trenger jeg? Lønner det seg å kjøpe eller kan man tusle inn på en side og "låne" litt?

Og hvilket tegnebrett bør jeg satse på? Helst så billig som mulig, men heller ikke rævva kvalitet og håpløse funksjoner.. Hvis det er noe forskjell der..

Har forresten mac :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har blitt litt inspirert av alle disse tegningene og slikt, så tenkte jeg skulle prøve meg jeg også.. Men hvilken photoshop versjon trenger jeg? Lønner det seg å kjøpe eller kan man tusle inn på en side og "låne" litt?

Og hvilket tegnebrett bør jeg satse på? Helst så billig som mulig, men heller ikke rævva kvalitet og håpløse funksjoner.. Hvis det er noe forskjell der..

Har forresten mac :)

Photoshop CS5 er overlegen mtp på tegning med tegnebrett enn tidligere versjoner. Hele tegne-systemet har blitt "reworked" i CS5, til det bedre.

Men det koster sikkert 10.000, så såklart lønner det seg å laste ned om man kan slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes også diverse gratisprogrammer du kan prøve, som feks. SAI paint tool.

30 dagers gratis prøveperiode er også greit å få testa ut før du evt. investerer i photoshop som er veldig, VELDIG dyrt.

Corel Painter er ett litt billigere alternativ, men pass på at du ikke får tak i Essential-versionen (som er omtrent like bra som lunken kaffe på morgenkvisten.) - både Painter og Photoshop får jobben gjort og det er til syvende og sist ikke veldig viktige forskjeller. Det er mange som vil påstå den ene er bedre enn den andre, litt type pepsi-cola-debatten, men...eh. Det er bare tull og tøys, du kan få like bra resultater med begge, uten veldig mye mer jobbing med den ene eller den andre.

Jeg har begge to, men foretrekker Painter da jeg ikke må styre like mye med å lage egne brushes for å oppnå resultatet jeg vil ha, slik jeg må i Photoshop. Painter har alltid gått inn for å ha mange ulike muligheter som gjør at det du tegner faktisk ser ut som ett oljemaleri, akvarellmaling, osv osv, mens det tidligere har vært litt mer jobb å få akkurat det til i Photoshop.

(Mind you: jeg har ikke CS5 og vet ikke nøyaktig hvor mye forandring de har gjort på basis-brushene. Mmm, englisifisering.)

Fordelen med Photoshop er at det er ganske så mange fler som velger dette, som igjen gjør at det er lettere å finne info om de forskjellige funksjonene osv på nett. En liten tur på Deviantart og du vil finne utallige tutorials på alt fra farging til spesialfunksjoner, mens det kan ta adskillig mye lengere tid å oppdrive sånt for Painter. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er photoshop det beste tegneprogrammet da? Har ikke adobe ett program som er spesielt laget for dette? Adobe illustrator f.eks? (Har adobe master collection, orker ikke å gå inn på alle for å se hva alle gjør, men navnet illustrator høres jo ut som et tegneprogram.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt er å ha hele design-pakken til adobe.. sånn egentlig. Jeg bruker stadig illustrator, photoshop og indesign. Flotte programmer alle tre og anbefales virkelig.

Studenter får avslag på adobepakken forresten. Koster myyye mindre da. Men da må man liksom være student og da.. :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Optimalt er å ha hele design-pakken til adobe.. sånn egentlig. Jeg bruker stadig illustrator, photoshop og indesign. Flotte programmer alle tre og anbefales virkelig.

Studenter får avslag på adobepakken forresten. Koster myyye mindre da. Men da må man liksom være student og da.. :whistle:

Jeg er student :D Men hvor mange tusen blir dette da? :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk ut her:

http://success.adobe...|S|b|7136271365

Der kan du sjekke om du er "kvalifisert". Anbefaler kreative suite - da har du alt. Indesign er jo et must for innleveringer av skoleoppgaver. Myyyye finere enn power point!

Studenter kan få opptil 80% avslag! :D

Ser ikke ut som at jeg trenger noe anna enn photoshop da.. Men vet ikke :P Jeg driver jo ikke med så veldig mye rart liksom :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det er sagt er ikke illustrator et særlig bra tegneprogram om man tenker på "vanlig" tegning.

For å forklare det veldig enkelt kan man gjøre illustrasjoner så store man bare vil uten at de mister kvaliteten.

Derfor er det veldig vanskelig å ha mye detaljer i tegningen.

Om du tenker tegningene som er i tegnetråden vil jeg ikke anbefale illustrator. Tror ikke du finner noen bra måte å tegne "skikkelig" i illustrator.

Det er et veldig bra program om du skal lage logoer, plakater osv. men personlig holder jeg meg unna det. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser ikke ut som at jeg trenger noe anna enn photoshop da.. Men vet ikke :P Jeg driver jo ikke med så veldig mye rart liksom :whistle:

Holder sikkert i massevis! Jeg studerer jo et fag der bruk av digitale verktøy inngår i hverdagen. Det er ikke dermed sagt at alle har bruk for alle programmene, nei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare sånn at det er sagt er ikke illustrator et særlig bra tegneprogram om man tenker på "vanlig" tegning.

For å forklare det veldig enkelt kan man gjøre illustrasjoner så store man bare vil uten at de mister kvaliteten.

Derfor er det veldig vanskelig å ha mye detaljer i tegningen.

Om du tenker tegningene som er i tegnetråden vil jeg ikke anbefale illustrator. Tror ikke du finner noen bra måte å tegne "skikkelig" i illustrator.

Det er et veldig bra program om du skal lage logoer, plakater osv. men personlig holder jeg meg unna det. :)

Helt enig mtp Illustrator.

Jeg har også Painter og Photoshop (ikke NÅ da, som jeg ikke har noen PC som takler de programmene) og liker begge deler. Men Painter er overlegent til den siste pels-finishen for min del, da brushene er VELDIG naturtro og man kan bestemme "alt" over dem - samt enkelt lage pels-brushes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig mtp Illustrator.

Jeg har også Painter og Photoshop (ikke NÅ da, som jeg ikke har noen PC som takler de programmene) og liker begge deler. Men Painter er overlegent til den siste pels-finishen for min del, da brushene er VELDIG naturtro og man kan bestemme "alt" over dem - samt enkelt lage pels-brushes.

Du har ikke tilfeldigvis samla sammen de pels-brushene du har laget selv noen steder? brush-packs til painter er sjelden vare :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter hva jeg har lest og erfart selv så kan Painter være hakket vanskeligere å lære, men gir deg mer spillerom om du faktisk tar deg tiden til å lære det?

Er selv gammel Photoshopbruker, så jeg bruker fremdeles Photoshop fordi jeg "alltid" har gjort det.

I CS5 så har de lagt til flere brushes som ser mer naturlige ut enn det var i f. eks CS4, men ellers er det ikke kjempestore forandringer. Eneste som er litt synd (for meg) er at favorittbørsten føles helt annerledes ut nå enn den gjorde før jeg oppgraderte til CS5 :P

Uansett hvilket program du velger så vær forberedt på at det tar litt tid å finne ut av hvordan du gjør ting når du tegner, uansett om du er vant til å drive med f. eks bilderedigering :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ting tar tid, antar jeg :) Men vil gjerne ha et program der jeg får et så godt utgangspunkt som mulig :) Derfor tenkte jeg at photoshop er greit, da kan jeg tegne og redigere bilder.. Har ikke et ordentlig bilderedigeringsprogram for tiden heller..

Men er painter bedre da? Hva burde jeg velge?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk et tegnebrett til jul i fjor. Testet det i paint en gang...

Anyway, jeg skulle jo gjerne tatt det i bruk da, men det eneste tegneprogrammet jeg har er Paint.net, så jeg trenger vel noe bedre. Holder det med Adobe Photoshop Elements 9 eller 10? Er det brukbart? Får nemlig helt vondt av prisen på CS5. :|

Men kan man virkelig få så mye rabatt på noen av de pakkene bare ved å studere hva som helst Maria?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At ting tar tid, antar jeg :) Men vil gjerne ha et program der jeg får et så godt utgangspunkt som mulig :) Derfor tenkte jeg at photoshop er greit, da kan jeg tegne og redigere bilder.. Har ikke et ordentlig bilderedigeringsprogram for tiden heller..

Men er painter bedre da? Hva burde jeg velge?

Som jeg nevnte tidligere: jeg synes ærlig talt ikke det er noen av dem som er "bedre" enn den andre. :)

De har litt forskjellig hovedfokus, helt klart, men det er fullt mulig å få akkurat samme resultat med begge programmene. Enkelte ting tar lengere tid i Painter, enkelte lengere i Photoshop.

Photoshop har en del fordeler i at du knapt kan snu deg inne på deviantart.com uten å finne en tutorial, mens det kan være vanskeligere å finne slikt for Painter. Painter har iallefall tidligere hatt flere "naturtro" brushes enn det man fikk hos Photoshop, og det kan dermed være enklere å oppnå ett resultat som ikke nødvendigvis ser digitalt ut. Merk deg: kan. :P Jeg har mange artister jeg følger som maler ting som jeg kunne sverga var oljemaling, men bruker Photoshop, for å si det sånn.

Begge programmene har alle standard-måtene å jobbe på, med layers, brushes, osv. Litt mer viderekommene teknikker som "masking" utføres veldig annerledes men du ender opp med samme effekt om det er det du vil. Photoshop har også flere plug-ins og addons enn Painter i min erfaring, men det er slett ikke sikkert du trenger dette. :)

Jeg har brukt begge lenge, men heller mest mot Painter fordi det er programmet jeg er mest komfortabelt med, pluss at det krever mindre av PC'n min.

Om du vil se forskjellige ting som er mulig anbefaler jeg deg å ta en tur til deviantart.com og søk på både photoshop og painter. Du vil få en ganske grei oversikt over alt som er mulig da! :)

(Dette sagt: om jeg plutselig måtte velge mellom painter og photoshop nå ville jeg ikke kjøpt photoshop uansett - men det er KUN pga prisen og fordi jeg er fattig ;) )

Åh, og om du begynner å kjøpe inn bøker for hjelp så finnes det adskillig mer literatur på photoshop. Eneste painter-boka jeg syntes har vært verdt pengene har vært "advanced painter techniques."

Edit: la til noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men kan man virkelig få så mye rabatt på noen av de pakkene bare ved å studere hva som helst Maria?

Du må nesten gå inn på den linken jeg la ut og sjekke. Man må være kvalifisert, men jeg vet ikke om alle studenter er det, dessverre. Vi får massevis av rabatter på tunge dataprogrammer fordi vi er nødt for å ha det i utdanningssammenheng, men det kan godt hende det er flere som får rabatt på adobe-programmene. Som sagt - sjekk på linken jeg la ut. Var en link til kvalifikasjoner der. Eventuelt sende en mail og høre med adobe? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...