Gå til innhold
Hundesonen.no

Bæresele


Guest tuski
 Share

Recommended Posts

-Så nettopp et opptak av serien Valpekullet, og der var det noen som brukte en slags bæresele til valpen sin. Eierne sa at med en slik sele, kan man ta med hunden inn i butikker og der en ellers ikke kan ta med hunder. Stemme det? Jeg har ikke tenkt å gå til innkjøp av hundebæresele altså, har aldri sett noe slikt før, men har jo noen ganger tenkt å kunne putte hunden inni jakka mi for å kunne gå innom en butikk eller to... :-) Men vanligvis er det jo hund med strek over på butikkdørene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, man har ikke noe mer lov til å ha hunden med på steder om man har den i armen/sele/bæresele/bånd eller løs.

Hunder skal ikke inn i butikker med mindre det er en servicehund eller blindehund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner jeg blir sint når jeg ser folk går inn i matbutikken med hunden sin fordi "den er jo så liten og henger jo bare der". Greit nok, jeg synes fremdeles det er ekkelt når de går rundt i en butikk fylt med mat jeg kunne tenke meg å spise.

Husker en gang så kom det en golden tuslende. Når døra åpna seg så travet den glad og fornøyd inn i butikken. Jeg fulgte etter den for å se om eieren var der, men neida.. den var på handletur alene den. Heldigvis stod det nr. på halsbånd så fikk ringt etter eier som kom å henta den.. den hadde visst stukket av :P

Søstra mi jobber på H&M og hun sier at de tillater hunder i butikkene så lenge de ikke gnir seg opp mot klærne og eierne er hensynsfulle og spør om de kan ta den med. Var en gang ei som hadde bundet hunden sin i et klesstativ mens hun skulle shoppe, hunden lå livredd å gjemte seg, den var så flink at den ikke ble oppdaget før noen tråkket den på halen. De var ganske så sure på eieren av den hunden.

Om det står et hund forbudt skilt så gjelder det vel uansett om hunden har alle bena plantet i bakken eller ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere aldri hunden deres på kjøkkenet, da?

Er ikke for at hunder skal ha fri tilgang til matbutikker. Men jeg er 100% sikker på at mange mennesker som er innom matbutikkene drar med seg verre ting enn en ren hund.

Synes bæreselen så praktisk ut til å bære valpen i når den blir trett.

For all del, jeg håper aldri det blir slik at vi må gå spissrotgang i butikkene på grunn av mange hunder, men jeg synes det blir litt for hysterisk. Selv om jeg ikke kan ta min langbeinte vilhund med på handlesenteret, så skriker jeg ikke opp om jeg ser en miniatyrhund i varekurven under en barnevogn f. eks. Heller ikke innafor ei jakke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere aldri hunden deres på kjøkkenet, da?

Er ikke for at hunder skal ha fri tilgang til matbutikker. Men jeg er 100% sikker på at mange mennesker som er innom matbutikkene drar med seg verre ting enn en ren hund.

Synes bæreselen så praktisk ut til å bære valpen i når den blir trett.

For all del, jeg håper aldri det blir slik at vi må gå spissrotgang i butikkene på grunn av mange hunder, men jeg synes det blir litt for hysterisk. Selv om jeg ikke kan ta min langbeinte vilhund med på handlesenteret, så skriker jeg ikke opp om jeg ser en miniatyrhund i varekurven under en barnevogn f. eks. Heller ikke innafor ei jakke.

Viste ikke at kjøkkenet mitt var offentlig? En ting er hva man gjør i sitt eget hus, en annen er hva man gjør på områder man må dele med andre. Det handler om å ta hensyn.

For øyeblikket så sliter hundefolk med at man ikke får feks ha hunder med seg på buss, at man ikke får ha de med opp på båter o.l. Tror du det blir noe lettelse på de områdene der, hvor man er mer avhengig av å ha med seg hund, og folk viser så lite hensyn i noe så "simpelt" som i en butikk?

Hvor er behovet for å ha hunden med seg i noe annet sted enn i en dyrebutikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig irriterende med folk som tar med seg hunden inn i matbutikken. Jeg jobber i en matbutikk og har sett mye rart. En diger unghund i handlevognen for eksempel. Jeg sier alltid at det ikke er lov å ta den med og de må binde den ute eller la den bli hjemme neste gang. Har opplevd å bli skjelt ut (!) flere ganger når jeg har sagt pent ifra. Det er greit å ta miniatyren under armen hvis det er lite kø og du skal ha ei pakke røyk eller se&hør, men du tar den ikke med rundt for å handle! Det er drøyt. La den bli hjemme!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ang hund på eget kjøkken/matbutikk.

Hunder drar med seg bla ecoli, salmonella og div på poter og snute, for ikke å snakke om baksiden. På matbutikker ferdes både unge og gamle med redusert immunforsvar. Hjemme hos deg selv kan du skrubbe vegger, gulv og benker med klor daglig om du vil, det er umulig å utføre på en matbutikk. Allergikere skal få handle maten sin uten å måtte tenke på å møte på "marerittet" sitt. Ja, hundeeiere bærer med seg allergenene til butikken, men man trenger ikke spre de direkte fra kilden heller.

Hunder har ingenting på matbutikk å gjøre av mange grunner, stor/liten, valp/senior har absolutt ingenting å si!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er greit å ta miniatyrhunden under armen om du skal ha røyk eller se og hør, men ikke ta den digre unghunden i handlevogna om du skal det samme?

Litt forskjell å gå rett bort til kassen og å ta med hunden rundt i hele butikken. Inngangen er rett ved kassene. Har forresten aldri hatt med hunden min inn på butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forskjell å gå rett bort til kassen og å ta med hunden rundt i hele butikken. Inngangen er rett ved kassene. Har forresten aldri hatt med hunden min inn på butikken.

Inngangene er ikke bestandig rett ved kassa.. I den butikken jeg handler mest er det egen inngang og utgang, slik at hvis jeg skal rett til kassa, må jeg gjennom hele fruktavdelingen og godteavdelingen før jeg kommer meg til kassene.. Like hygenisk å dra me seg pelsdotten forbi all frukta..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men sånn mtp bæresele, så kommer jeg til å ha det til min neste valp. Ikke fordi jeg skal dra han med meg på matbutikker, men fordi det er lettere å ha han foran enn i en sekk på ryggen. Da kan de røde farer og jeg fortsatt gå på klatreturene våre, uten å måtte ta hensyn til den lille knerten som ikke kan gjøre alle de samme tingene enda.

Imouto satt i sekk da hun var liten, og var ikke heeelt fornøyd med det bestandig:

DSC_0610.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å presisere: Jeg er for et forbud mot hund i matbutikk. Jeg tar ikke min hund med til bykjernen, heller ikke i et handlesenter. Men en liten hund innafor ei jakke kan ikke spre særlig mye bakterier. I tilfelle er samme jakka befengt med samme bakterier også når hunden ikke er inni, om jakka da ikke er nyvasket. Nå er det nokså upraktisk å stappe en hund av størrelse med min innafor ei jakke. Derfor mener jeg at, ja, det er litt forskjell på å ta hunden innafor jakka, stikke rett inn for å kjøpe røyk eller et annet snarærend og rett ut igjen, og det å ha en stor hund i handlekorga. Men uansett skal man respektere butikkpersonalet når de påpeker forbudet. (Det sitter forresten ofte unger med sko på i handlekorgene. Hva må ikke de skoene ta med seg av skitt og lort)?

Jeg er rimelig sikker på at etpar menneskehender som ikke er vasket siden de tok i bilrattet, dørhåndtak, penger og så videre også har ganske mye grums på seg. Men vi forsyner oss i salatbarer, brødvarer, smågodthyller likevel. Selv om vi vet at en del av folkene som var der før oss kan ha hatt diverse på sine hender.

Derfor reagerer jeg faktisk ikke om jeg ser noen har med seg en liten hund om de skal et snarærend. (Om de da ikke setter den ned midt oppi brødkurvene eller delikatessedisken). Joda, jeg tenker jo med meg selv at der brøt du hundeforbudet, men lar det bli med tanken. Jeg vil heller ha en hund bak meg i kassakøen enn et menneske med norovirus, forkjølelse eller influensa. Sjansen for å bli smittet med omgangssyke fra virusbærere er mye større enn å få en e-coliinfeksjon på grunn av en hund som kommer fra et vanlig, renslig hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mattilsynet sier vel at dyr tillates ikke på steder hvor mat tilberedes eller serveres, og kafeer går vel under dette? Men skulle tru at om du vil ha dyret med inn på f.eks chlas ohlson eller noe sted for å prøve noe/småhandle så kan du jo alltids spørre de som jobber der om det er greit at du bare løper inn og ut? Det værste du kan få er et nei ;) Hjelper jo på om det er en søt valp du kommer med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No jobbar eg i ein ferskvaredisk bak i ein matvarebutikk, og eg har sett hund i butikken to gangar. Hund i matvarebutikk er ikkje greit med mindre det er ein førarhund som gjer ein jobb. Ein veit aldri kven som er allergisk og ikkje, og kva om hunden drar med seg baseluskar inn i butikken og spreiar dei til diverse matvarer?

Ser heller ikkje poenget med å dra med seg ein hund inn i ein matvarebutikk. Plutseleg kjem det ein person som er hyperallergisk og skal prøve eit plagg som er fullt av hundehår...

Einaste gangane eg drar med meg frøkna inn på eit shoppingsenter er når vi skal på dyrebutikken eller om eg skal ein svipptur innom postkontoret for å hente/poste ein pakke. Det ligger opent, rett ved inngangsdøra til shoppingsenteret.

Ein ting eg har merka meg er at mange senter kun har "hund forbudt" skilt ved ein eller to ingangsdører, men dei resterande dørene ikkje har slike skilt.

Har dere aldri hunden deres på kjøkkenet, da?

Sist eg sjekka var det ein vesentleg STOR forskjell på eit privat kjøkken heime, og ein offentleg matbutikk der alle moglege mennesker handlar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere aldri hunden deres på kjøkkenet, da?

Det er vel ikke bare folk med hund som handler i matbutikkene?

Jeg må si jeg blir litt provosert når folk tar med hunden på butikken. Om den er liten eller stor spiller ingen rolle. Sosialisering av hund kan foregå andre steder enn i en butikk/shoppingsenter. En hund har vel aldri tatt skade av å sitte hjemme/ i bilen den stunden det tar å handle.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dyrebutikkene jeg bruker, ligger i kjøpesenter, så hunden kan ikke følge med inn.

Vet ikke hvilke dyrebutikk du handler i, men som regel så har dyrebutikker avtaler med senter om at hunder kan tas med inn i dyrebutikken så lenge man går rett i dyrebutikken, og rett ut, og ikke vandrer rundt på senteret. I hvertfall var det sånn på dyrebutikken jeg jobbet i, som lå i andre etasje på ett senter.

Og så er jeg sjeleglad over at hunder kan tas med på buss og t-bane. I Canada hvor vi bodde frem til August kunne ikke hunden være med på noen form for offentlig transport, som var ganske slitsomt for oss som ikke hadde bil. Der var de til gjengjeld mye mer åpen for å ha med hunder i forskjellige butikker (da ikke matbutikker), men bokbutikker, klesbutikker, osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...