Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og fellestreninger


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

I hundeklubben vår nå er det kommet opp skilt om at tisper med løpetid ikke har adgang på treningsbanen. Dette syns jeg er helt ok, siden det tross alt kan bli en del blodsøl på feks agilityhinder, og påfølgende markeringer osv.

I tilegg vet jeg at en god del hannhunder blir såpass satt ut av slik at det blir umulig for trener å trene med dem.

JA, det er også helt greit at en god del hunder (blandt annet som konkurrerer) må lære seg å omgås tisper med løpetid og ikke la seg bli satt ut av sånn og at det er god trening osv. Og disse hundeeierne sier heller ingenting på tisper med løpetid på trening hos oss.

Det er noe annet med nybegynnere og feks "barn og hund".

Men, igjen. Dette er en regel jeg ikke bryr meg mye om.

MEN, så kommer saken her.

Gry er tydeligvis ei tispe som liker å forberede omgivelsene sine GODT på at hun snart skal ha løpetid og hun forteller dette med glede.

En av hannhundene i treningsgjengen/omgangskretsen vår reagerer på Gry i 2 måneder før hun skal ha løpetid! Og et par til av hannhundene (nybegynnerne) begynte å bli VELDIG intr i Gry allerede 3 uker før hun begynte å blø. Såpass reaksjon at førerne dems sleit med oppmerksomheten. (Og dette er folk som har kommet langt i sin trening av hund, selv om de trener på barn og hund delen).

Hvor mye hensyn skal man ta?

Som sagt, jeg ser ikke noe problem i å holde Gry unna treningsplassen i de 3-4 ukene hun har løpetid, men skal jeg ta hensyn til alle, så bør jeg jo holde meg vekk en måned før løpetid også :S

Nå er vel kanskje de fleste inne her såpass innstilt på å trene med hundene sine, at de tar den utfordringen det er med en løpetispe-to-be på treninger, men ja... Hva tenker dere generelt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er så teit at jeg tenker at "hva er forskjell på trening og konkurranse" - hvor mange konkurranser tror du det arrangeres hvor det IKKE finnes en tispe med løpetid?

En del. Det er også en god del mennesker som trives med å gå på treninger og ikke konkurrerer mye. Og en del ekvipasjer som slett ikke er klare for å starte hverken på konkurranse eller treninger med den forstyrrelsen løpetid er.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del. Det er også en god del mennesker som trives med å gå på treninger og ikke konkurrerer mye. Og en del ekvipasjer som slett ikke er klare for å starte hverken på konkurranse eller treninger med den forstyrrelsen løpetid er.

Hvor arrangeres det konkurranser løpetisper ikke kan delta på da? Jeg har enda tilgode å være borti det.

Hvis hundene ikke takler løpetisper i trenings-sammenheng, hva skjer den dagen det er en løpetispe på en av konkurranse plassene da? Er det ikke bedre å faktisk treffe disse løpetispene på treninger da, slik at hannene kan lære å omgåes løpetisper på en normal måte? Jeg skjønner ikke dette hysteriet rundt løpetisper og hanner - ingen av våre hanner har noengang reagert på løpetisper på utstilling feks, å før den vanlige "deres hanner er jo vandt til løpetisper" talen kommer - så må jeg bare få påpeke at vi har flere hanner ute på fôr som ikke bor sammen med tisper i det hele tatt, som takler løpetisper fordi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor arrangeres det konkurranser løpetisper ikke kan delta på da? Jeg har enda tilgode å være borti det.

Hvis hundene ikke takler løpetisper i trenings-sammenheng, hva skjer den dagen det er en løpetispe på en av konkurranse plassene da? Er det ikke bedre å faktisk treffe disse løpetispene på treninger da, slik at hannene kan lære å omgåes løpetisper på en normal måte? Jeg skjønner ikke dette hysteriet rundt løpetisper og hanner - ingen av våre hanner har noengang reagert på løpetisper på utstilling feks, å før den vanlige "deres hanner er jo vandt til løpetisper" talen kommer - så må jeg bare få påpeke at vi har flere hanner ute på fôr som ikke bor sammen med tisper i det hele tatt, som takler løpetisper fordi.

Det at løpetisper er tillatt å delta betyr ikke nødvendigvis at det er løpetisper der. Jeg har faktisk startet konkurranse kun en gang med løpetispe til stede.

Og så vil jeg si at ihvertfall lp, agility og rallykonkurranser krever et litt annet samarbeid fra hunden enn det utstilling gjør.

Og som sagt - det er ikke alle som trener som nødvendigvis konkurrerer. Eller er klar for å konkurrere. Jeg tåler helt fint at det er er løpetisper på trening en gang i blant. Men det krever mer av både hund og eier, og vi har mye behov for å trene uten løpetisper som forstyrrelse også. I tillegg er det store forskjeller både på individ og rase, tror jeg. Mens Odin ikke merker det nevneverdig, så kan Kovu gå i to uker uten mat og med masse piping når nabotispa har løpetid.

Folk og hunder har forskjellige nivåer - og det kan man ta hensyn til, selv om man ikke selv har akkurat det problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at løpetisper er tillatt å delta betyr ikke nødvendigvis at det er løpetisper der. Jeg har faktisk startet konkurranse kun en gang med løpetispe til stede.

Og så vil jeg si at ihvertfall lp, agility og rallykonkurranser krever et litt annet samarbeid fra hunden enn det utstilling gjør.

Og som sagt - det er ikke alle som trener som nødvendigvis konkurrerer. Eller er klar for å konkurrere. Jeg tåler helt fint at det er er løpetisper på trening en gang i blant. Men det krever mer av både hund og eier, og vi har mye behov for å trene uten løpetisper som forstyrrelse også. I tillegg er det store forskjeller både på individ og rase, tror jeg. Mens Odin ikke merker det nevneverdig, så kan Kovu gå i to uker uten mat og med masse piping når nabotispa har løpetid.

Folk og hunder har forskjellige nivåer - og det kan man ta hensyn til, selv om man ikke selv har akkurat det problemet!

Du har kun startet med løpetispe til stedet en gang som du vet om!- Jeg tørr vedde på du treffer på mer løpetisper enn du er klar over til vanlig. Det er bare det at om vi tispe-eiere holder kjeft om løpetiden, så er det ingen som blir hysteriske! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har kun startet med løpetispe til stedet en gang som du vet om!- Jeg tørr vedde på du treffer på mer løpetisper enn du er klar over til vanlig. Det er bare det at om vi tispe-eiere holder kjeft om løpetiden, så er det ingen som blir hysteriske! ;)

Isåfall er det ganske dårlig gjort og egoistisk av tispeeiere. Hysteri og dårlig trening eller ikke så er det mange hannhunder (og tisper, faktisk) som reagerer på løpetid, og dersom hunden blir ukonsentrert og får konkurransen ødelagt av at tisper med løpetid har gått rett før dem fordi tispeeier ikke har sagt fra og dermed går sist, så er det både brudd på regelverket og lite hensynsfullt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Isåfall er det ganske dårlig gjort og egoistisk av tispeeiere. Hysteri og dårlig trening eller ikke så er det mange hannhunder (og tisper, faktisk) som reagerer på løpetid, og dersom hunden blir ukonsentrert og får konkurransen ødelagt av at tisper med løpetid har gått rett før dem fordi tispeeier ikke har sagt fra og dermed går sist, så er det både brudd på regelverket og lite hensynsfullt.

Ja, det er egoistisk, selvfølgelig. Det står i reglemanget for LP at løpetisper ikke er velkommne, å det er for seg greit nok for min del, poenget mitt her, er at du aldri er garantert at noen alikvel ikke står utenfor ringen med en løpetispe, derav min aksept for løpetisper på treninger. Jo tidligere en hannhund lærer å omgås løpetisper, jo bedre er det, å jeg snakker av erfaring her :) Jeg syns mange hannhundeiere har en tendens til å bli hysteriske når det gjelder løpetisper - å overopphøser situasjonen til de grader. Løpetid er noe man er borti i hundeverden hele tiden, sånn er det bare :) - å da er det best å lære hannhunden til å omgås løpetisper først som sist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Løpetisper får starte i Elite, men starter sist. Det står ikke skrevet i noe regelverk jeg har lest at ikke løpetisper er velkomne på stevneplassen selv om de ikke skal starte, så man bryter ikke noe regelverk ved å stå rundt en ring selv om hannhunder er tilstede og ikke klarer å beherske seg. Det er en treningssak, sånn er det bare. De som sliter med at det er løpetisper rundt seg på konkurranser bør da hvertfall trene mye på dette hjemme for å etterhvert takle slike problemer? Man lærer dem da ingenting ved å unngå løpetidslukt gjennom hele hundens liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de går sist er veldig greit synes jeg, men hva med fellesdekken, får de ligge høyløpske i den?(skjønner at det ikke blir fellesdekk om den ene tispen må ha fellesdekk med seg selv da, but still) Isåfall får sånne som meg, (med mindre jeg etterhvert klarer å lære han å ignorere en høyløpsk tipse ved siden av han på fellesdekken) finne på noe annet å gjøre enn å konkurrere. Det er liksom ikke bare å eksponere hunden for løpske tisper en tid og så forsvinner problemet. Det er ikke såååå enkelt. Men ja det går an å trene det bort, men noen hunder er det lettere med enn andre.

Greit med løpetisper på treninger, for da får jeg gjort det jeg kan for å trene på det. Men at det hundre prosent kurrerer problemet for enhver hannhund, er det jo ikke. Og hvis man ikke skal starte selv, så må man feks ikke ta med tispen inn når man skal se på andre gå. (sånn med tanke på at det nevnt løpske tisper utenfor ringen også) Og de som har løpsk tispe kan ta hensyn ved å fjerne den fra ringen når andre går? Det ville ihvertfall jeg ha gjort med min tispe.

Jeg føler enkelte ganger at noen tispeeiere har en litt arrogant holding til akkurat det der, og som hannhundeier er det faktisk litt irriterende. Men når det er sagt har ikke dette vært noen problemm for oss til nå. Det er på bakgrunn av spm og svar her jeg ville svare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss er det ingen restriksjoner på løpetisper på trening, men de fleste med høyløpske tisper er hensynfulle og holder seg på et avgrenset område av treningsbanen. Da kan man jo selv bestemme om man ønsker å trene på samme sted, eller på avstand. Det fungerer utmerket, det. Ikke'no stress liksom :D.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager, men jeg forventer at mine hannhunder hører på meg selv om det er løpetid i nærheten så jeg kan ikke svare deg fornuftig.

Jeg sto alltid og trippet med hånden høyt opp når man spurte om hvem som ville legge bikkja si ved siden av løpetispa på fellesdekk.

Det er løpetisper overalt.. både på trening, hverdags og konkurranser. Sånn er det å ha hannhund.

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo slik at kastering ikke er normen i Norge (heldigvis), så da må hannhunder tilvennes at det er lekre damer rundtom, Jeg har en, muligens to damer, som lukter godt året rundt, og tenk, vi har nesten bare hannhundsvenner vi! Jeg tar hensyn i stådagene, ellers omgåes vi som vanlig, fordi hannene skal lære seg at godlukt finnes det. Lydige (oppføre seg) skal man alikavel ;)

Jeg husker minst en tråd der det var snakk om man hadde rett til å gå tur hvor man ville når tispa løp, og de fleste mente selvsagt skulle man få det, hannhundseiere skulle ha kontroll på sine. Hva er forskjellen på tur/trening/konk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som Caroline sa, tisper med løpetid får starte i Elite, og da starter de sist.

Jeg synes at man skal ta hensyn til andre når man har løpetispe, men å kutte ut trening fordi tispen lukter godt i lang tid før løpetiden kommer? Nei, det blir da vel mye. Enkelte tisper synes jo å alltid lukte veldig godt. Skal ikke de få være med på fellestreninger?

Jeg trener vanligvis ikke med min hund når hun har løpetid (nå har hun bare hatt 2 løpetider, så det e rikke noe stort problem :P), men det er fordi hun ikke er helt seg selv. Da ser jeg ikke helt vitsen med å trene. I klubben jeg trener, har jeg fått beskjed om at jeg er hjertelig velkommen på trening med løpetispe, selv om de fleste andre har hannhunder og mange av dem er nybegynnere. Dette fordi de ønsker å trene med denne forstyrrelsen, på et kjent sted, sammen med kjente hunder, slik at det da vil være lettere å takle når man kommer ut på konkurransesteder hvor det også finnes mange andre forstyrrelser :)

Det som er morsomt er at jeg har vært på utstilling med høyløpsk tispe, uten at en eneste hannhund så ut til å reagere på det.

I tillegg var jeg på kurs med løpetispe, oppdaget ikke at hun hadde startet løpetiden før jeg kom hjem. En av de andre kursdeltakerne fortalte hvordan hennes hund var helt umulig i nærheten av løpetisper. Men merkelig nok oppførte han seg strålende på dette kurset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del. Det er også en god del mennesker som trives med å gå på treninger og ikke konkurrerer mye. Og en del ekvipasjer som slett ikke er klare for å starte hverken på konkurranse eller treninger med den forstyrrelsen løpetid er.

Det har du rett i, men det må en begynne med. Jeg har aldri skånet mine hunder for løpetid, selv ikke i den verste fasen. Asti var vel helt klart i kjønnsfrosk runden når Uta kom i løpetid. Vel forhold deg til det, du har ikke noe valg.

Når jeg trener tar jeg så klart hensyn! Jeg sier i fra til de som er i høyere klasser og de jeg vet vil trene med løpetisper at hun har løpetid og at de bare får si i fra, så skal vi grise til plassen :P

Det at løpetisper er tillatt å delta betyr ikke nødvendigvis at det er løpetisper der. Jeg har faktisk startet konkurranse kun en gang med løpetispe til stede.

Som du vet ja :P

Det er derfor jeg aldri sier i fra til de jeg ikke at vil ha løpetisper på plassen. Stort sett er det i hodene våre vi lager krøll. "Åh bare se nå, han er ufokusert" i forhold til "Oisann, i dag må jeg vist jobbe ekstra hardt med frosken min, skjønner ikke hva det er, men vi får det til!"

Som jeg sa lenger opp, jeg tar helt klart hensyn og vet jeg at noen får hetta av at jeg er der, så dropper jeg trening. Det lukter nok av meg til å sette ut en hormonslask. Altså, type hunder som overhormonelle og heldigvis er det svært få av dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt ikke noe problem med å trene med løpetisper. Men jeg vil gjerne vite hva jeg har med å gjøre, også fordi at hvis hundene oppfører seg slik og det IKKE er løpetid der, så har vi et annet problem å jobbe med. De gangene vi har slitt mye med kontakt og konsentrasjon spør jeg, og det viser seg jo som oftest at noen er i nærheten av løpetida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...