Gå til innhold
Hundesonen.no

Løpetid og fellestreninger


PsychoLynx
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er like greit å IKKE vite, jeg!

Ene treningen vi hadde, la jeg plutselig merke til at Dennis skummet i munnen under fellesdekken (de lå med ca 1,5 meter imellom seg), og da sier tispeeier; "ja, det er ikke så rart...**** er høyløpsk og står i dag!"

3 dager senere var tispen på nedadgående, men Dennis var mye mer ukonsentrert - jeg er overbevist om at problemet lå hos MEG; første gangen visste jeg ikke, og forventet ingen problemer, andre ganger har jeg nok ubevisst stresset litt med det...

Jeg så forresten to tisper med løpetid på BSBK i helgen, og der starter jo folk lydighet i samme hallen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er FOR løpske tisper på trening (bedre å oppleve løpske tisper på trening enn å få det plutselig midt i fleisen på konkurranse, for de ER der, eller HAR vært der, de har til og med ikke sjelden ligget akkurat der hannen skal ligge, selv om de ikke nødvendigvis deltar) og jeg er FOR at tispeeierne ikke forteller meg at tispa har løpetid (de må gjerne fortelle alle andre det;) Jeg ser at det er like mye min reaksjon på at jeg vet at det er løpetispe i nærheten, som gjør at Linux blir teit i hue, og når jeg ikke vet, så er han mye flinkere og jeg stiller de samme kravene til han som vanlig. Når det er sagt er jeg også FOR at tispeeiere tar hensyn, og jeg har gjort det selv når jeg har hatt tispe; man mååå ikke kline seg oppi nybegynnerhundene, man mååå ikke plassere tispa rett ved utstillingsringen der juniorhannene skal gå et par timer før man trenger det, og man mååå ikke spankulere rundt klasse 1 LP- ringen/agilityringen, hvor både hunder og eiere er litt mer uerfarne.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Treg med å svare jeg, som vanlig :P

Men ja, jeg tenker på disse "stakkarne" som trener for moro skyld, de som IKKE vil konkurrere osv. Feks har vi et par som trener på barn og hund-treningene hos oss som har hannhunder som er intr i tispene. Og jeg vil ikke ødelegge for dem.

Nå er forøvrig forbudet med løpetisper UTENDØRS opphevet, selv om jeg stemte mot på styremøtet.

Men jeg drar da ikke dit med Gry uansett de tre ukene hun er "utsatt" eller hva man skal si :P

Forøvrig vet jeg at på noen AG konkurranser er det opplyst om at løpetisper ikke har adgang inne i hallen annet enn når de skal konkurrere, og de konkurrerer til slutt i sin klasse. Men dette er vel pga faren for blodsøl i innendørs haller sikkert :)

Uansett, om en liten tispe med løøpetid går sist i sin klasse, så er det jo alltid en hannhund i feks klasse mellom som går etterpå. Så det hjelper jo lite.

Men jah... Var disse som har hund som hobby og ikke livsstil jeg tenker mest på ved å holde meg unna trening. Men ja, hva når bikkja forbereder sine potensielle friere 3 mnd i forveien? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...