Gå til innhold
Hundesonen.no

Tor Fløysvik bærer hunden i bare pelsen


Poter
 Share

Recommended Posts

Tviler du på at dette kan føre til økt fokus på metoder i fuglehundmiljøet? Det har det jo nesten blitt alt spør du meg.

Det er ikke opp til fuglehundmiljøet å bestemme om de blir kritisert eller ei. :)

Nei, diskusjoner om fuglehundmiljøet blir det jo. Jeg mente at det ikke ville føre til store diskusjoner om metode i fuglehundmiljøet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når man kan gjøre slikt med tv team til stede, så lurer jeg alltid hva man gjør når man er alene. Og at det aldri skal skje igjen, er garantert at det aldri skal skje igjen så lenge det er publikum ti

Var det fjernet fra reprisen? Nei, der var det..djeezes! Det kan ikke være første gang den hunden bæres slik, om man skal tolke det man ser! TOR FLØYSVIK: DU MÅ IKKE ETT SEKUND TRO AT VI H

Det der gjorde ikke meg særlig klokere du? Hvordan bar han henne i utgangspunktet hvis han mistet grepet fordi bikkja var våt og dette var den naturlige måten å løfte henne videre på? Og hva har det a

Det blir vel slik de for positive metoder mener om 'sin' metode det - ikke komme her og komme her. HVORFOR bruke aversiver og andre metoder når det virker og hunden velger det selv.

Fuglehundmiljø - hvorfor bruke lokke og pølseteknikk som tar evigheter når vår måte virker minst så godt og hunden elsker å jobbe og blir ikke så mange problemer med som det kan virke som de 'dikedakke' folket får med sine hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehehe! :thumbs: Jeg kan bare tenke meg hvor ille det er å bo med noen sånne! Jeg blir helt GAL av de vennene mine noen ganger. De er jo helt hjernevaska!

Jeg bor ikke med han! Bor med mamma :P

Edit: Måtte jo innom fuglehundforumet å glane litt, og der har de også tatt det opp.. Men når jeg leser slike kommentarer: "Det innslaget var ikke bra. Det er allikevel verd å nevne at Fløysvik ble nr 9 i årets Derby..."

Hva har DEt med saken å gjøre? Han kommer "langt" ved å denge bikkjer? Er ikke respektfullt om man kommer så langt når man er mishandler...

Link til tråden?

Skulle ha kræsja det fuglehundforumet, og diskutert litt...hva er adressen?

Enig! Kan ikke vi starte "sonenklan" på www.fuglehunder.no ? :D :D

http://www.fuglehund...8383bae8791fa0b

Her er værtfal et fuglehundforum.

Det er det største fuglehundforumet! Har selv diskutert litt der før.. haha :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir vel slik de for positive metoder mener om 'sin' metode det - ikke komme her og komme her. HVORFOR bruke aversiver og andre metoder når det virker og hunden velger det selv.

Fuglehundmiljø - hvorfor bruke lokke og pølseteknikk som tar evigheter når vår måte virker minst så godt og hunden elsker å jobbe og blir ikke så mange problemer med som det kan virke som de 'dikedakke' folket får med sine hunder.

Jeg tror du er inne på noe her.

Det er vanskelig å få til en god fuglehund. Og det er herfra diskusjoner om at fuglehunder er spesielle dukker opp. Jeg kjenner meg veldig godt igjen.

Det er vanskelig å forstå hva som kreves når man ikke har vært borti det. Selv kjenner jeg ikke til andre hundesporter i like stor grad og de er sikkert like vanskelig de også, men på et annet plan vil jeg tro.

Jeg tror det er ytterst få som liker å filleriste/bære bikkja/korrigere hunden fysisk - selv tøffe mannfolk på jakt. Men man kommer i en situasjon hvor man ikke klarer løse det på annet vis. Og når det er sagt så betyr ikke det at man nødvendigvis klarer å løse det heller.

Problemet med de fleste fuglehunder er generelt å være rolig i oppflukt - dvs når fuglene flyr.

I teorien er det bare å trene og terpe sitt i alle situasjoner - ikke sant ?

Og det gjør man. Vi trener sitt overalt, nærme og på avstand. Både med og uten provokasjoner.

Likevel opplever man ofte at når man kommer på jakt/trening/konkurranser så går det skeis ...

Og det er her vi ofte "møter veggen" og tyr da til sterke korreks metoder for at hunden ikke skal tørre gjøre annet enn sitt når vi brøler dette.

Jeg har vært aktiv i miljøet i over ti år og selv om det går sakte så ser jeg en svak forbedring.

Slik som Tor gjør her, å bære hunden tilbake til der han kommanderte sitt er litt "ut". Dette ble gjort mye før, men man har nå skjønt at dette ikke hjelper og har hundne løpt etter så har den løpt etter. Å korrigere noen sekunder etter en adferd er ikke vits (jmf at man tidligere tyttet ansiktet til valpen ned i tisset - hunden husker jo ikke hva den gjorde for noen sekunder siden).

Så nå er det økt fokus på å korigere hunden akkurat når den prøver å løpe etter.

Dette er lett å gjøre på tamfugl trening hvor man ofte har mer kontroll, enn når man er på fjellet og man ikke vet sikkert om det er fugl der og hvor den sitter.

Jeg forsvarer overhode ikke bruk av slike metoder

Men jeg kjenner det veldig på kroppen hvor j.... forbanna vanskelig det er. Har selv en hund med super talent og mulighet for å komme utrolig langt, men det var dette siste punktet med å være rolig da. Man blir ganske frustert men da må man finne andre måter å trene ting på.

Jeg pleier ofte å sammenligne fuglehunder for andre på denne måten:

De fleste hunder løper etter katter. Hunden din ser en katt, du kobler den løs og sier ja ...hunden vil da storme etter katten. Når den har løpt noen meter etter katten sier du sitt.

Enkelt og greit ikke sant ?

Tipper de fleste hadde hevet stemmevolumet opp litt. Og ikke alle hunder hadde satt seg heller tror jeg. Det er en utrolig provokasjon å stoppe hunden i å løpe etter katt (eller fugl).

Å løpe etter fugl er også en veldig selvforsterkende adferd. Jo mer den "får lov" til å gjøre dette jo verre blir den å stoppe. Bortsett fra akkurat på veldig spesifikk tamfugl trening har man ikke kontroll på hvor fuglen er og hvordan den oppfører seg. Noen ganger støkker hunden fuglen (gjerne på langt hold unna deg) og da e det vanskelig å være rolig (den belønner seg selv med å løpe etter og blir enda vanskeligere å stoppe i fugl senere), det er fugler som løper på bakken, fugler som letter på langt holdt, fugler som ikke vil lette osv

Det er masse faktorer man ikke har kontroll på og som gjør treningen veldig vanskelig.

Puh, det ble langt og rotete.

Buttom line: Jeg støtter ikke bruk av slike metoder

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Fløysvik fortjener antakelig kjeften han får. Jeg har bare sett det ene bildet som er klippet ut av saken fra God morgen Norge og kan jo derfor ikke si noe om selve saken egentlig. Men på generelt grunnlag synes jeg nok en gang Monica er en fornuftig representant for oss fuglehundfolk. Og dessverre er ok miljø enda litt som noen sier "forgubbed". Heldigvis blir vi stadig flere jenter og nye veier til Rom taes i bruk.

Det at fuglehundene har andre innstinkter enn andre hunder mener jeg fortsatt bestemt og i treningssammenheng er dette en utfordring som kan sammenlignes med lite annet. Man må ta i bruk hardere "skyts" enn ved oppdragelse og lydighetsdressur når man skal ut å trene jakt i praksis, men så heftig som dette kan se ut har ingenting for seg. Som ung og lærevillig med ny hund ble jeg av enkelte innen miljø anbefalt tilsvarende tøffe metoder. Nå har jeg en myk hund som i grunn aldri har trengt det, men jeg har sett hvordan det ikke har effekt på andre rundt meg også. Å skrike høyere og være strengere har noe for seg. Å bære bikkja metersvis eller lempe den på rygg har liksom ikke så mye for seg. Jeg har iallefall enda til gode å se en hund som lærer av det. Da må du antakelig være virkelig dyktig med timingen og soleklar på grunnen...

noen refererte til fuglehunder.no tidligere her, og jeg syntes vedkommende skapte ett feilaktig bilde. For de mest aktive på forumet har iallefall tat avstand fra Fløysvik hundebehandling. Link til selve debatten om han her: http://www.fuglehund...php?f=7&t=4803

Og bare ett lite appropo til forslaget om en "sonenklan" på det forumet. Husk at det forumet er for fuglehundfolk som trener fuglehunder og ikke lydighets -eller agility- (eller bruks)hunder. Det skaper bare dårlig stemning om folk kommer og skal "frelse" fuglehundfolket eller fortelle dem at de er dyremishandlere. VI har hatt noen slike der før og det skaper bare krangel og dårlig stemning da man er for ulike i utgangspunktet. Men gode, velformulerte og gjennomtenkte argumenter om metoder er velkommen. VI har hatt noen klikkerentusiaster der inne som faktisk har klart å få inn flere gode poenger hos selv de seigeste gubbene... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har sleivet en del i denne tråden, jeg skal skrive et seriøst innlegg også. Jeg synes det er fint at dere har opplevd en endring i fuglehundmiljøet, Monica og Shilamon. Selv søkte jeg andre veier etter å ha hørt og sett mange utrivelige ting. Valper (!) som blir slått ved støkkmaskinen fordi den ikke var RIOS, hunder som blir banket så mye på trening hos ekstern trener at de klynker i bilen på vei dit neste gang, hunder som blir straffet med langline festet i halsbåndet osv. For ikke å snakke om den særdeles utrivelige kadaverdisiplinen på fuglehundene jeg møter i bånd her omkring. Strupehalsbånd som brukes hardt og bånd som slås mot kroppen hvis hunden er så frekk å tisse uautorisert, prøve å hilse på mine hunder osv. Alt dette er kanskje ikke representativt, men i sum ble det så vanskelig å finne unntakene at jeg som sagt søkte andre veier. Jeg har ikke angret på det utover at jeg ikke har hatt et fuglehundmiljø å støtte meg til når ting har vært vanskelig i ting som gjelder spesifikke fugletemaer og ikke generell læring.

På fuglehundforumet står jeg for at jeg mener at takhøyden er svært lav. Jeg innser at takhøyden er tilsvarende lav på feks canis, men for meg bekreftet det inntrykket jeg hadde fra før av et lukket miljø med lite rom for alternative løsninger. Det er mulig instruktørene ute i felten er mer overbærende, men jeg vet at det er flere instruktører som frekventerer forumet og disse virker ikke spesielt tolerante. Jeg har derimot ikke opplevd at klikkerinstruktører rakker ned på andre metoder på sine kurs eller at man blir møtt med nedlatenhet hvis man bruker andre metoder. Sånn sett opplever jeg altså takhøyden som ganske annerledes.

Når det gjelder hvorvidt man MÅ bruke tøffere metoder på fuglehundene, er jeg altså uenig. Og jeg mener at det etter hvert er en del hunder som har vist at det er fullt mulig (moren til Yaris til SiriE er jo et godt eksempel). Alle disse stiller ikke på prøver, men de viser i praktisk jakt at de fungerer bra. Det betyr ikke at jeg mener at alle må følge den samme veien som meg. Andre må gjerne bruke mye stemme og være strenge for min del.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at fuglehundene har andre innstinkter enn andre hunder mener jeg fortsatt bestemt og i treningssammenheng er dette en utfordring som kan sammenlignes med lite annet. Man må ta i bruk hardere "skyts" enn ved oppdragelse og lydighetsdressur når man skal ut å trene jakt i praksis, men så heftig som dette kan se ut har ingenting for seg. Som ung og lærevillig med ny hund ble jeg av enkelte innen miljø anbefalt tilsvarende tøffe metoder. Nå har jeg en myk hund som i grunn aldri har trengt det, men jeg har sett hvordan det ikke har effekt på andre rundt meg også. Å skrike høyere og være strengere har noe for seg. Å bære bikkja metersvis eller lempe den på rygg har liksom ikke så mye for seg. Jeg har iallefall enda til gode å se en hund som lærer av det. Da må du antakelig være virkelig dyktig med timingen og soleklar på grunnen...

Tja dette er jeg grunnleggende uenig i. Det å trene opp en god gjeterhund eller en forsvarshund er absolutt sammenlignbart med de driftene man jobber med i jakthunder. Min erfaring er at der kunnskapen stopper, der starter volden, så får folk trekke konklusjonene sine selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Off! Jeg har ikke så mye å si annet en det som allerede eg sakt tidliger her av mange andre, men eg ting er sikkert å det er at jeg tydeligvis har blitt oppvokst i et meget bra jakthund miljø i hvert fall. For noen harmoniske, snill og meget tillitsfulle irske settere jeg har hatt gleden av å ta en del i. Her var det ingen løfting i skinn. Feila hunden så javell vi starter på nytt. Men de trener strengt ja! Men jeg har enda aldri sett noen av de være stygge med hunden sin, de fikk kanskje en klar beskjed i form at et hardt NEI! Det kjekkeste de visst var å levere fuglen til oss for så fort den kom på plass med den så var det alltid masse ros, godbiter og kos. Hadde jeg vokst opp i et miljø som det jeg får inntrykk av at er vanlig så hadde nåkk ikke irsk setter vær min drømmerase sånn som det er i dag. Jeg har tydeligvis vært heldig men jeg håper virkelig at det miljøet kan utvikle seg og lære mer fornuftige måter på trene hund på for hvis dette er normalt så gjør det meg rett og slett bare trist.

legge til noe: De jeg har vokst opp med, trent, hatt noen hjemme selv i perioder, gått mangfoldige mil på tur med, ja de trenes stregt, de rører seg aldri fra plassen de har blitt satt på før de får et JA fra den som er sjef, de drar ikke i bånd på tur og de får ikke gå å snuse over alt men de går gå på do når du sier de får lov, men det ser vi lett på hunden om den trekker mot grøften for at den skal snuse eller på do og må den på do så får den lov. Her er det benyttet mange timer med trening for at hunden skal sitte der, masse godbitet og mye tålmodighet. Men når hunden kan det så blir det "tatt" hvis det ikke gjør som den får beskjed om, men det gjør jeg med min også. De blir ikke banket, ikke løftet men de blir tatt med til der de skulle sitte for eksempel og satt ned med en streng beskjed og heller belønnet masse når den ble sittende. Disse hundene elsker folk, trening og turer. Jeg er lært opp til at det kjekkeste hunden skal vite er å jobbe MED deg og komme å levere bytte TIL deg. For å få til det så må man feile, mestre og lære med hverandre, man må lære av hverandre(jeg av hunden og hunden av meg for ingen hunder er like), vi må virkelig sette pris på at hunden synes det er topp å komme til oss etter en fullført jobb, men den må også føle seg tygg på å komme til oss hvis det ikke gikk bra og da er vår jobb å prøve en gang til og vise hunden at det er greit men nå prøver vi igjen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder hvorvidt man MÅ bruke tøffere metoder på fuglehundene, er jeg altså uenig. Og jeg mener at det etter hvert er en del hunder som har vist at det er fullt mulig (moren til Yaris til SiriE er jo et godt eksempel). Alle disse stiller ikke på prøver, men de viser i praktisk jakt at de fungerer bra. Det betyr ikke at jeg mener at alle må følge den samme veien som meg. Andre må gjerne bruke mye stemme og være strenge for min del.

Her er vi ved litt av kjernen. Alle kan si at de har en super hund og at den er flink og funker bra, men når vi skal avle må vi ha dette dokumentert. Alle synes jo selv at de har verdens beste hund og er blind for hundens feil.

Derfor må hundene dokumenteres og for vår del er dette på jaktprøver. Og kravet på jaktprøver er at hunden skal være rolig i oppflukt. Og dette igjen er svært vanskelig å få til på en del hunder.

Moren til Yaris stiller på jakprøver og skal bla til VM. Hun fikk også 2.VK i helga.

Det er ikke tvil om at det finnes vannvittig mange gode jakthunder der ute som burde vært avlet på, men som ikke blir det pga eier ikke stiller på prøver eller klarer å få frem potensialet i hunden. For ro i oppflukt er først og fremst et dressur spørsmål.

Det er ikke uten grunn at det svært ofte er de samme hundeførerne som får til hundene sine.

Forum har generelt sett liten takhøyde og Fuglehunder.no er ikke noe unntak (samme med Canis). Jeg er ikke glad i forumet selv, da man skjeldent kan ha saklige diskusjoner der. Synes ikke dette gjenspeiler den virkelig verden.

Jeg har sett min del av teit behandling, men synes ikke dette skjer så ofte.

Nå er jeg mest aktiv i Breton klubben, så det kan selvsagt hende at det skjer oftere andre steder.

I sommer var jeg på en trenings samling hvor det var ei som trener positivt - og dette var ikke noe problem for noen av instruktørene. De hjalp henne med å finne metoder som fungerte for henne og hunden. Når det er sagt, så er det ikke sånn at vi andre ikke trener positivt heller, men vi tør å ta i hunden og brøle nei. ( men ikke sånn Fløysvik opplegg)

Så igjen, mitt inntrykk er at ting går i riktig retning, men det tar selvsagt tid. Instruktørene jeg er i kontakt med er veldig nøye med å påpeke at hunden aldri korrigeres i fugl men at det er viktig å være konsekvent i dressuren utenom. Altså "hjemme dressuren".

Det blir noe ala de som klikkertrener men som ikke tør starte på konkurranser. Man må vise frem hunden sin.

Legger man ned mye trening er dte jo gøy å vise frem hvor god hunden er også. Om folk (jenter spesielt) aldri tør vise frem hunden sin, så er det ikke rart mannfolk ler av oss heller.

Selvsagt møter jeg en del fordommer siden jeg er jente, litt beskjeden og "snillist" med hundene mine. Synes jeg møtte større fordommer før.

For 5-6 år siden trente ingen med godbiter med vanlig dressur (lineføring etc), bortsett fra meg. Var på kurs i mai og da ble alle oppfordret av instruktøren til å bruke godbiter ved siden av ros.

Men det er klart et godt stykke igjen.

Endret av MonicaT
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det også sånn at mange med jakthunder er veldig utålmodige med hundene og vil ha den kjempegod på kort tid eller i veldig ung alder.. Og at dette er en av grunnene til at de kanskje bruker harde metoder, fordi den "snille" metoden tar lengre tid? Og med veldig streng dressur så tørr ikke hundene å feile masse, fordi de da får straff o.l..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler det også sånn at mange med jakthunder er veldig utålmodige med hundene og vil ha den kjempegod på kort tid eller i veldig ung alder.. Og at dette er en av grunnene til at de kanskje bruker harde metoder, fordi den "snille" metoden tar lengre tid? Og med veldig streng dressur så tørr ikke hundene å feile masse, fordi de da får straff o.l..?

Man får ikke starte på jaktprøver før hunden er 9 mnd.

Men du har nok rett i at veldig mange er utålmodig. Er noe som heter å skynde seg varsomt, men ikke alle er så flinke til det.

Og så er det noe med at jo mer hunden får feilet (løpt etter) jo vanskeligere er det å hanke det inn igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MonikaT: Det er mulig vi snakker litt forbi hverandre her. Jeg mener ikke at det ikke er noen som stiller på jaktprøver klikkertrent, jeg vet godt at feks B stiller på prøver. Jeg mente at det er flere enn de vi ser på prøver som både er klikkertrent og fungerer bra. Jeg skal ikke skryte på meg å ha noen god prøvehund, og jeg vet at det er vanskelig å få frem en god prøvehund. Når jeg ikke har klart det, mener jeg likevel at det er meg det har vært noe galt med og ikke metodene, nettopp fordi jeg ser at andre får det til. Det er dessuten ikke nødvendigvis bare RIOS som er forskjellen på en god eller dårlig prøvehund heller. I tillegg er det langt flere som driver praktisk jakt enn de som stiller på prøver, slik at jeg synes det også er relevant om en metode kan gi en god praktisk jakthund, ikke bare en god prøvehund (men jeg mener altså at man kan få til begge deler, bare så det ikke kan misforstås).

Jeg er enig i at det må dokumenteres at man har gode resultater for å kunne avle, samtidig er jeg usikker på om jaktprøvene slik de er i Norge er helt egnet. Det er en prioritering av raser og hunder som jakter stort, og det har skjedd noe med enkelte rasers evne til å fungere godt på skog nettopp pga dette etter min mening. Men nå er jeg vel strengt tatt litt OT.

Jeg er glad for at det går riktig vei ute i verden, og det er bra å høre at ting har blitt mer positive. Samtidig vet jeg at feks episoden ved støkkmaskinen har skjedd relativt nylig, så jeg tror nok det er som du sier at det er store forskjeller fra miljø til miljø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mer her hos TV2 (tror ikke noen har lagt ut linken tidligere):

http://www.tv2.no/underholdning/gkn/-det-skal-aldri-skje-igjen-3594703.html

Det er en rekke ubehagelige ting ute og går her synes jeg. Iflg linken, så synes ikke NJFF at dette var noe spesielt å reagere på. Under kommentarene er det en "høytstående" (men lavpannet.. sorry kunne ikke dy meg), formann eller nestformann fra Norsk engelsk setterklubb som heller ikke synes løftingen er noen big deal. Det synes jeg er svært betenkelig når de formelle interessegruppene som representerer jakt med setter, ikke synes dette er tvilsomt.

Og så må jeg si jeg synes det enten er a) arrogant eller b)viser stor mangel på hundekunnskap eller begge deler, når man hevder at disse stående fuglehundene er så harde og innstinktsterke at det kreves svært harde metoder og at det er helt spesielt og unikt. Jaktinstinktet til mynder, polarhunder, vokterinstinktet hos en del vokterraser er minst like intenst. Men det er ingen med de rasene som forsøker aktivt å forhindre instinktet hos sine hunderaser på samme måten som spesielt noen setterfolk gjør?

Ironisk nok er de jo forsiktige med harde metoder under selve jakttreningen men i hverdagsdressuren det er da det slås på de harde metodene. Enhver som har gått på et valpekurs eller grunnkurs sammen med settere f.eks. veit jo at dette er ikke harde hunder - de er kørka kanskje (!) men myke og veike.

Instinktstyrke er noe helt annet og har ingenting med mykhet/hardhet å gjøre. Og da setter jeg et stort spørsmål ved hvordan man lærer inn RIOS. Det heter seg at jo sikrere hverdagslydighet jo lettere å lære inn RIOS - og RIOS er noe som går imot alle hundens instinkter og egenskaper. Og det heter seg (ikke hos alle men er ganske utbredt) at da må man være streng.

Når hunden er så instinktsterk at RIOS er vanskelig/umulig å oppnå, bør ikke oppdretterne gå litt i seg selv og vurdere om det bærer galt avsted? Går det virkelig så mye utover jaktegenskapene (og da snakker jeg om de praktiske jaktegenskapene, ikke nødvendigvis evnen til å gjøre det bra på prøver) å dempe instinktet for å gå etter ved oppflukt, slik at det er noenlunde greit å få inn RIOS? Og blir det bedre RIOS av å ha vært steinhard mot bikkja i oppveksten? Se på Anders Landin feks, som snakker om at du må ta valpen mens den er for liten til å stikke av fra deg slik at den alltid tror du kan få tak i den - også når den er voksen. Hører den slags hjemme i et moderne hundehold nå som vi har så mye kunnskap om både hunder og læringsmetoder og læringsmekanismer?

Når verden er i mot deg/noen få - er det da du/de få eller verden som er gal? Vanligvis er det ikke verden som er gal.

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare tull at fuglehunder er verre å trene enn andre hunder - min erfaring er at alle setterne er svært myke hunder, og MÅ trenes positivt!

Vi trente våre hunder til å dekke på skuddet, og dermed var det ikke noe problem med å reise fuglen; de løp frem, fuglen fløy opp, jeg skjøt og hunden dekket!

Jeg har hatt ES og IS, dalmatinere, boxere og dobermann, og av alle disse rasene var fuglehundene DEFINITIVT det enkleste å trene!

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er veldig trist om dette er normen i fuglehund-miljøet... At han bortforklarer seg med at hunden var våt og at han glapp taket er en fryktelig dårlig unnskyldning. Er det noen som har video av det? For fra det lille jeg så, så det ikke akkurat ut som at han mistet grepet..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening av RIOS med klikker

Noe å servere disse dansegutta som mener det ikke er mulig? Jeg er faktisk helt sikker på at det omtrent ikke finnes hunder som er så "instinktsterke" at slikt ikke er mulig å lære dem. Vanskelig, absolutt. Krevene, åjada. Men umulig? Ikke med det riktige grunnlaget og viljen til stede.

Tor Fløysvik bør forøvrig anmeldes. Det samme bør hvert eneste menneske som gjør slike løft i forbindelse med "trening" eller bruk av hund.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trening av RIOS med klikker

Noe å servere disse dansegutta som mener det ikke er mulig? Jeg er faktisk helt sikker på at det omtrent ikke finnes hunder som er så "instinktsterke" at slikt ikke er mulig å lære dem. Vanskelig, absolutt. Krevene, åjada. Men umulig? Ikke med det riktige grunnlaget og viljen til stede

Det er ingen som sier at det er umulig å trene fuglehunder. Selv med klikker. de som ofte uttaler seg om dette aner ikke hva klikker er og sammenligner det med "pølse dressur".

Nå er det ikke alle personer som egner eller klarer å klikker trene, men det igjen betyr ikke at man trenger å banke/bære hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, jeg er ikke enig i hvordan han behandler hunden, bare så det er sagt.

Hvor ofte hører vi ikke om folk på tur som møter noen som behandler hunden sin forferdelig her på forumet? Hvor er alle sammen da som vil finne ut av hvem dette mennesket er og så anmelde personen? Hvorfor anmelder ikke/sender ikke folk her på forumet bekymringsmeldinger etter å ha sett stygge episoder på utstilling eller lydighetskonkurranse?

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har nå sett hele klippet og fatter egentlig ikke hva i alle dager den jaktturen hans hadde med saken å gjøre... Men med det lagt til side kan vi jo diskutere sakens kjerne som er hvor grenser går for behandling av hund. Den kaukingen han gjør tror jeg egentlig ikke bikkja bryr seg så mye om (noe vi jo i grunn ser da den overhode ikke hører etter), men løftingen er jeg ikke for. Som saggt har jeg enda til gode å se at slik dressur har ønsket effekt. Om en effekt overhode, har i grunn ikke sett spesielt nervøse reaksjoner på slik behandling heller. Og det har hendt i enkelte situasjoner der sikkerheten til bikkja krevde det at jeg har lempet han vekk fra en situasjon etter nakkeskinnet uten at han hverken skrek eller ble redd for meg eller hånda mi etterpå. Hvilket jeg egentlig synes er rart, trodde jo det egentlig skulle gjort litt vondt?

Jeg synes det er bra at man i fuglehundmiljøet har fokus på å fokusere på det positive, men jeg er enda ikke overbevist om at å bare være positiv fungerer. Det blir en annen diskusjon.

TonjeM kommer faktisk med ett veldig viktig poeng: andre har også raser med sterke instinkter, vi fuglehund folk er bare de eneste (?) så skal prøve å dressere vekk bikkja fra å følge dem (løpe etter fugl som flyr, reise fugl når "flokken" er samlet/ fange viltet). Trulte70 derimot skremmer meg og jeg er glad på dine vegne for at du ikke skjøt noen av dine fuglehunder på veien. Grunnen til at de fleste jegere terper så inni granskauen på den ubrukelige roen i oppflukt som er så vanskelig å få til er jo nettopp det at hunden skal være i ro når vi fyrer av skudd så vi ikke risikerer at den kommer inn i skuddbildet til haglet. Skyter man først for så å stoppe bikkja risikerer man å ha en hund som hopper etter fuglen, i en oppjaget situasjon kan man raskt være uheldig å utilsiktet gi hunden sin noe hagl i kroppen. Roen i skudd går på det samme. Fuglehund trenerens hardeste utfordring er å overvinne instinktene.... Det er en grunn til at akkurat dette er utfordringen ingen så langt har funnet nøkkelen til, mens de aller fleste av oss bare trenger å løfte en matskål for å få en sulten valp eller hund til å sette seg...

Jeg synes det er viktig at man diskuterer treningsmetodene, men det er ikke lett å diskutere med disse gubbene. Jeg har vært medlem på fuglehunder.no i mange år og synes desverre at det har blitt værre. Gamlegutta som var der før hadde fornuft, mange nå bare krangler. Kjedelig utvikling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og bare ett lite appropo til forslaget om en "sonenklan" på det forumet. Husk at det forumet er for fuglehundfolk som trener fuglehunder og ikke lydighets -eller agility- (eller bruks)hunder. Det skaper bare dårlig stemning om folk kommer og skal "frelse" fuglehundfolket eller fortelle dem at de er dyremishandlere. VI har hatt noen slike der før og det skaper bare krangel og dårlig stemning da man er for ulike i utgangspunktet. Men gode, velformulerte og gjennomtenkte argumenter om metoder er velkommen. VI har hatt noen klikkerentusiaster der inne som faktisk har klart å få inn flere gode poenger hos selv de seigeste gubbene... :)

Det var jeg som snakket om sonenklan. Og jeg vet godt at man ikke kommer noen vei med slik oppførsel ;) Jeg vet godt at det er forum for fuglehundfolk, og har selv vært medlem der i noen år. Kjenner godt til fulgehundmiljøet, da min far var leder i vorstehhundklubben Hordaland. Jeg oppfordret heller ikke til å være "bedrevitere", ol. Men det hadde vært kjekt å bare diskutert litt rundt det.

Vi trente våre hunder til å dekke på skuddet, og dermed var det ikke noe problem med å reise fuglen; de løp frem, fuglen fløy opp, jeg skjøt og hunden dekket!

Poenget er vel egentlig at hunden skal dekke FØR man skyter.. Etter skuddet skal den jo løpe ut og apportere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tor Fløysvik sier dette på sin vegg på Facebook:

Kjære hundevenner.

I går på God Kveld Norge ser dere meg løfte Flora dit jeg har bedt henne sitte.

Hunden er klissvåt og jeg glipper grepet og løfter henne på en måte som ikke ser bra ut. Naturligvis skulle jeg satt henne ned og tatt et nytt grep, men slik blir det ikke i alt stresset. Tv2 lovet å klippe seansen. Jeg er ikke stolt og beklager. I over 40 år har jeg jaktet og trent med utallige venner, ingen har noen gang sett meg behandle mine hunder slik og det skal heller aldri skje igjen.

Takk

Han idioten får nesten bare støtte. Det er hele to stykk som viste normalt gangsyn av de 36 kommentarene. Holdningene som skinner gjennom i den kommentartråden gjorde meg nesten enda mer irritert enn idiotiet med å bære en voksen hund etter skinnet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han idioten får nesten bare støtte. Det er TO stykk som viste normalt gangsyn av de 36 kommentarene. Holdningene som skinner gjennom i den kommentartråden gjorde meg nesten enda mer irritert enn idiotiet med å bære en voksen hund etter skinnet.

Jeg har ikke fulgt så godt med i denne tråden, men jeg syns man skal ha litt takhøyde for at det han sier her stemmer?

Jeg har selv slått min hund (min forrige hund) med flathånda en gang i ansiktet. Var ikke knallhardt, men heller ikke bare en klaps kan man si. Det er ingen unnskyldning at jeg var stresset og 'klikka' slik, men det skjedde altså. Det verste var å se hunden i etterkant - det lyste usikkerhet i flere dager av han. Uff jeg blir lei meg bare jeg tenker på det.(ikke synd på meg, det er fortjent)

Hvis du da igjen leser endel diskusjoner jeg har hatt her på sonen, så skjønner du egentlig hva jeg står for - det er ikke harde aversiver eller annet ubehag for hunden akkurat.

Jeg har altså ikke satt meg inn og lest alt om denne saken, men jeg syns det høres litt 'lynsje' stemning ut av endel. Er det flere 'bevis' på at han behandler hunden slik, eller er det anmeldelse osv folk foreslår for én episode? Jeg er opptatt av hunders ve og vell, men er også klar over at vi alle er mennesker - vi alle kan gjøre feil, det er jeg den første til å innrømme.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har altså ikke satt meg inn og lest alt om denne saken, men jeg syns det høres litt 'lynsje' stemning ut av endel. Er det flere 'bevis' på at han behandler hunden slik, eller er det anmeldelse osv folk foreslår for én episode? Jeg er opptatt av hunders ve og vell, men er også klar over at vi alle er mennesker - vi alle kan gjøre feil, det er jeg den første til å innrømme.

Jeg synes det er kjempefint å se at folk bryr seg! At noen viser en slik side av seg selv på tv synes jeg ikke er bra. Da er det enda godt å se mange mennesker reagere. Det blir for meg en motvekt mot det jeg har sett. Takhøyde eller ei ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...