Gå til innhold
Hundesonen.no

Tor Fløysvik bærer hunden i bare pelsen


Poter
 Share

Recommended Posts

Jeg synes det er kjempefint å se at folk bryr seg! At noen viser en slik side av seg selv på tv synes jeg ikke er bra. Da er det enda godt å se mange mennesker reagere. Det blir for meg en motvekt mot det jeg har sett. Takhøyde eller ei ;)

Det er forskjell på å bry seg, og på å gjette hvordan Tor Fløysvik generelt dresserer hund utfra et lite klipp man har sett på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 172
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Når man kan gjøre slikt med tv team til stede, så lurer jeg alltid hva man gjør når man er alene. Og at det aldri skal skje igjen, er garantert at det aldri skal skje igjen så lenge det er publikum ti

Var det fjernet fra reprisen? Nei, der var det..djeezes! Det kan ikke være første gang den hunden bæres slik, om man skal tolke det man ser! TOR FLØYSVIK: DU MÅ IKKE ETT SEKUND TRO AT VI H

Det der gjorde ikke meg særlig klokere du? Hvordan bar han henne i utgangspunktet hvis han mistet grepet fordi bikkja var våt og dette var den naturlige måten å løfte henne videre på? Og hva har det a

Først og fremst, jeg er ikke enig i hvordan han behandler hunden, bare så det er sagt.

Hvor ofte hører vi ikke om folk på tur som møter noen som behandler hunden sin forferdelig her på forumet? Hvor er alle sammen da som vil finne ut av hvem dette mennesket er og så anmelde personen? Hvorfor anmelder ikke/sender ikke folk her på forumet bekymringsmeldinger etter å ha sett stygge episoder på utstilling eller lydighetskonkurranse?

Signeres.

Jeg syns dette blir veldig hysterisk. Det er overhode ikke bra det han gjør, men hvordan kan man dømme hele hans hundehold utfra et lite klipp på TV. Han ber jo også om at denne episoden klippes vekk fra reportasen, så han er vel klar over at dette ikke var bra?

Det høres jo ut som hele fuglehundmiljøet har et problem. Da er det mer konstruktivt å disketere det (som noen gjør også), enn å hyle om hvor forferdelig denne dansedommer'n er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TonjeM kommer faktisk med ett veldig viktig poeng: andre har også raser med sterke instinkter, vi fuglehund folk er bare de eneste (?) så skal prøve å dressere vekk bikkja fra å følge dem (løpe etter fugl som flyr, reise fugl når "flokken" er samlet/ fange viltet).

Tull på deg. Hva tror du gjeterhunder skal? De skal ut lengre enn langt og hente sau bak busker og kratt. Så nope, dere er ikke alene om å få bikkjene ut på den måten der. Ja gjeterhundmiljøet er nøyaktig like gubbete som fuglehundmiljøet. Det er en forskjell, gjeterhundmiljøet begynner nå å fylles av damer. Jeg har trent med garva folk i miljøet og jeg har aldri sett de har tatt tak i bikkjene sine på den måten overhodet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tull på deg. Hva tror du gjeterhunder skal? De skal ut lengre enn langt og hente sau bak busker og kratt. Så nope, dere er ikke alene om å få bikkjene ut på den måten der. Ja gjeterhundmiljøet er nøyaktig like gubbete som fuglehundmiljøet. Det er en forskjell, gjeterhundmiljøet begynner nå å fylles av damer. Jeg har trent med garva folk i miljøet og jeg har aldri sett de har tatt tak i bikkjene sine på den måten overhodet!

Jeg kan dessverre ingen ting om gjeting, så jeg trenger å få ting inn med teskje. Skal man stoppe hunden også? Altså avbryte gjeterinstinktet mens den holder på? Det problematiske med RIOS er jo at man skal avbryte jakten mens den er på det mest intense så og si. Jeg lurer på om det er et tilsvarende element i gjeting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretter til min irsk setter, skulle låne hunden min til jakten et år...av erfaring pleide han å "måtte" sette moren til min hund litt på plass om morgenen, sånn at den skulle holde seg i skinnet...så uten å tenke seg om gjør han det samme med min hund... Han var IKKE vant til den type oppførsel, så han gikk resten av jakten bak beina på oppdretter og nektet å løpe! Han var ikke redd, han bare nektet å jobbe...sånn oppførsel skulle han ikke ha noe av! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ingen ting om gjeting, så jeg trenger å få ting inn med teskje. Skal man stoppe hunden også? Altså avbryte gjeterinstinktet mens den holder på? Det problematiske med RIOS er jo at man skal avbryte jakten mens den er på det mest intense så og si. Jeg lurer på om det er et tilsvarende element i gjeting.

Fant en video til deg jeg, se det første minuttet og spol frem til ca 5 minutter. Da ser du hent med dekk, og 5 minutter så ser du deling og hent. Dekken er vanskelig for en gjeterhund, for den vil helst ha sauen til fører fortest mulig, men det vil ikke vi, for vi vil ha det rolig og den skal hit og dit og gjennom grinder først. Delingen er også vanskelig, for hunden vil så gjerne ha dem alle i en klump, og ikke slik rotete. Med disse brattnakkene er det ikke så lett, de har det gjerne med å med å gå fort de, og det er ikke greit, for begynner de først å gå fort, så er det lett å spre dem over alle vidder. Så her ser du litt om hva en bc jobber med og det er masse bryt av gjeterinstinktene her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan dessverre ingen ting om gjeting, så jeg trenger å få ting inn med teskje. Skal man stoppe hunden også? Altså avbryte gjeterinstinktet mens den holder på? Det problematiske med RIOS er jo at man skal avbryte jakten mens den er på det mest intense så og si. Jeg lurer på om det er et tilsvarende element i gjeting.

Det lurer jeg på også

Mitt inntrykk (men jeg kan ingenting om gjeting, så dette er synsing fra min side) er at man jobber med instiktene hele tiden under gjeting. At man bygger videre på det. Ikke avbryter slik man gjør med RIOS.

Håper noen tar seg tid til å svare, da dette er lærerikt.

*Ser at Margrete svarte nå

Endret av MonicaT
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lurer jeg på også

Mitt inntrykk (men jeg kan ingenting om gjeting, så dette er synsing fra min side) er at man jobber med instiktene hele tiden under gjeting. At man bygger videre på det. Ikke avbryter slik man gjør med RIOS.

Håper noen tar seg tid til å svare, da dette er lærerikt.

*Ser at Margrete svarte nå

Så du at vi til stadighet avbryter? I tillegg "kødder" vi det til med å dele opp... Instinktene til en bc er å holde sauen samlet og hos fører. Så vi ber om en hel del.

Ble sittende å bla og se på videoer her er en med kommentarer, om man ønsker å høre på det: http://www.youtube.com/watch?v=KF8tGyW-73U&feature=related

Endret av Margrete
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt Ot, eller kanskje ikke?..

Vi jobber da konstant mot hundens instinkter til det daglige, gjør vi ikke?

- de skal være alene hjemme (flokkdyr)

- de får ikke leke inne (du ser ikke villhunder leke på jakt, det er hjemme nær hulen der de er trygge de leker)

- de får ikke selv bestemme hvem de parres med

- de skal tolerere hunder "alt" av hunder og deres oppførsel

- de får ikke varsle, gjete, vokte, trekke osv

- de får ikke gjøre fra seg der de vil, heller ei markere som de vil

og mye mye mer..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fant en video til deg jeg, se det første minuttet og spol frem til ca 5 minutter. Da ser du hent med dekk, og 5 minutter så ser du deling og hent. Dekken er vanskelig for en gjeterhund, for den vil helst ha sauen til fører fortest mulig, men det vil ikke vi, for vi vil ha det rolig og den skal hit og dit og gjennom grinder først. Delingen er også vanskelig, for hunden vil så gjerne ha dem alle i en klump, og ikke slik rotete. Med disse brattnakkene er det ikke så lett, de har det gjerne med å med å gå fort de, og det er ikke greit, for begynner de først å gå fort, så er det lett å spre dem over alle vidder. Så her ser du litt om hva en bc jobber med og det er masse bryt av gjeterinstinktene her.

(Wow, det så gøy ut!)

Tusen takk for videoer og grundige forklaringer. Det var morsomt å se på gjeting og faktisk ha en viss mistanke om hva jeg så. Det er jo etter min mening ingen tvil om at hunden avbrytes midt i utførelsen, og også gjentatte ganger innenfor et kort tidsrom.

[drøftedrudling] Det som da evt. gjenstår er spørsmålet om disse instiktene kan sammenlignes med jakthundens instinkter. Såvidt jeg har forstått er gjeting en form for jakt, bare uten det eller de siste elementene (jeg husker ikke om det var et eller flere, det spiller ingen rolle i denne sammenhengen heller). Jeg tror det er lett å la seg lure av at disse hundene ser så samlet og konsentrerte ut. Når man sammenligner med det enormt tomme blikket og den i utgangspunktet ukontrollerte atferden til min fuglehund etter å ha hatt fuglekontakt, er det enkelt å tenke at det må være et sterkere instinkt inne i bildet hos ham/dem. Samtidig vet jeg jo at instinkter har forskjellig uttrykk og det er flere historier om bcer som gjeter sykler enn det er om jakthunder som jakter manisk på baller for å si det enkelt. [/drøftedrudling]

Jeg tror jeg konkluderer med at det er samme slags instinkter, antakelig av samme intensitet og dermed et veldig bra argument. :phone:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns dette blir veldig hysterisk. Det er overhode ikke bra det han gjør, men hvordan kan man dømme hele hans hundehold utfra et lite klipp på TV. Han ber jo også om at denne episoden klippes vekk fra reportasen, så han er vel klar over at dette ikke var bra?

Det høres jo ut som hele fuglehundmiljøet har et problem. Da er det mer konstruktivt å disketere det (som noen gjør også), enn å hyle om hvor forferdelig denne dansedommer'n er.

Så vi skal drite i enkelttilfeller og heller jobbe mot det generelle? Hvis vi ser noe som kan tendensere mot vold mot barn på tv, skal vi heller diskutere det med den kulturen som tillater slikt - enn å anmelde den faktiske hendelsen?

Jeg synes man kan gjøre begge deler jeg, uten at det blir hysterisk :) Etter man har tatt hånd om den direkte enkeltsituasjonen kan man så gå til verks og arbeide mot den generelle dårlige trenden.

Angående mishandling under agility / LP osv - du kan ikke tenke deg at det er vanskeligere som ENKELTINDIVID å vurdere om en sak kun du ser (og som du ikke har på video eller bilde) er en voldssak? Det er mye enklere å "ta" noen når man har de på film, og når man kan vurdere en sak sammens med flere mennesker i hele Norges land. Det er rettferdig og uhysterisk. Urettferdig og hysterisk er når du som enkeltperson vurderer en sak ensidig alene, uten bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

BCer som er avlet fram i mange generasjoner for å få den intensiteten dagens BCer har (som vinner gjeterhundkonkurranser) har ekstremt stor jakt (gjeter)lyst og kan absolutt sammenlignes med instinktet til fuglehunder. Hadde selv en BC den gangen jeg var ung og dum; ville strømme henne mot sau fordi hun var for selvstendig og jeg ville kunne ha henne løs i skog og mark. For å si det sånn så hjalp ikke strømmingen mye; hun forble like interessert i sau hele livet. Hun kunne dessuten bli borte i timesvis i skogen om hun fikk ferten av vilt. Til alt overmål tok hun både stand på skogsfugl og støkket dem. Kunne fint brukt henne som fuglehund LOL.

PS: Det er enkelte som mener at det er blandet inn noe setterblod i de tidlige BCene for å få inn mer eye. En setters stand og en BCs eye/frys er i hovedtrekk en og samme ting...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nydelig å se den BC'en jobbe!

Hvordan er oppdragelsen/innlæringen i dette miljøet? Er det kjent for å være like hardt som i fuglehundmiljøet?

Ja, det er mye hard trening der. Det er ikke klikker for å si det slik. Innlæringen er pen ;) Jeg har likevel aldri sett noen bære hunden på den måten tilbake til utgangspunktet. BC har fire ben og de kan gå på dem. Klarer de ikke å oppføre seg, så får de jaggu gå tilbake til utgangspunktet og gjøre ett nytt forsøk. Altså, de blir hentet, tatt i halsbåndet og ledet tilbake. Jeg trente med en veldig erfaren fyr i starten. Z hadde såpass mye naturlig gjeting i seg, så vi hadde ikke sauen i innhegning (dette blir brukt på valper/unghunder som har en tendens til å jage og bite litt, sauen skal beskyttes og ikke utsettes for dårlig behandling av hunden. De skal ha tillit) og vi brukte veldig tam sau, slike som klumper seg rundt folk. Her fikk Z lov å løpe rundt og rundt. Jeg hadde en gjeterstav og den brukte jeg til å snu han. Han fikk aldri lov å gå forbi meg hverken bak eller foran, han skulle snu når han kom til meg. Dekken lærte jeg inn utenfor jordet. Altså langt unna sau i starten, så nærmere og nærmere sauen. Under innlæring har jeg sett lite til hard oppdragelse. Ingen pigg, ingen strøm og ikke noe deng og sleng. Mulig de gjør det anderledes i andre miljøer enn der jeg lærte dette, men det får stå for deres regning. Jeg har trent og gått på kurs for folk som er svært dyktige fra Storbritannia, og de er veldig klare på at hard behandling av hund er fy!

Breton: Gjetingen er en forfinet jakt. De skal jakte, men ikke nedlegge byttet om du skjønner. En setter skal jo løfte fugl (?) vente til det skytes i RIOS, og hente fuglen, altså den gjennomfører jakten. Har jeg rett eller bare surrer jeg nå? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Breton: Gjetingen er en forfinet jakt. De skal jakte, men ikke nedlegge byttet om du skjønner. En setter skal jo løfte fugl (?) vente til det skytes i RIOS, og hente fuglen, altså den gjennomfører jakten. Har jeg rett eller bare surrer jeg nå? :P

Det høres rett ut :). Resten av quoten ble borte, men går det an å si noe om hva den harde behandlingen går på, og i hvilke sammenhenger siden det ikke er under innlæring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0m jeg ser riktig så er det ett løft i leppe og mage/lår hud. Jeg har vært inne på Facebook profilen hans og lest statusen, ALLE som har kommentert forsvarer han. Selv om han er verdenskjent så fortjener han straffen som den vanlige borger fortjener. Hundeholdet til hans facebook venner skulle også hatt en sjekk. Han kunne slått ihjel hunden sin, og de trangsynte facebook vennene hans hadde sett mellom fingrene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det høres rett ut :). Resten av quoten ble borte, men går det an å si noe om hva den harde behandlingen går på, og i hvilke sammenhenger siden det ikke er under innlæring?

Jeg har vel like lite lyst til å snakke om straffemetoder hos bc enn du har til å snakke om straffemetoder hos fuglehunder ;) Når det er sagt så har det ingenting med strøm eller annen type halsbånd å gjøre! Ikke løft etter skinnet heller for den saks skyld! For det er vel noe slikt folk ser for seg når det er snakk om å straffe en hund som er på 3-400 m ikke sant?

Nå er gjeterhundfolket i en helt annen treningsituasjon enn det dere er. Det er alltid sau tilgjengelig og de har bedre muligheter for å trene unghunden sin jevnt og trutt, så de har mulighet til å gjete på 3-400 meter uten at hunden ikke skjønner eller kan. Ergo blir det mye mindre bruk av straff, sier seg selv det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

0m jeg ser riktig så er det ett løft i leppe og mage/lår hud. Jeg har vært inne på Facebook profilen hans og lest statusen, ALLE som har kommentert forsvarer han. Selv om han er verdenskjent så fortjener han straffen som den vanlige borger fortjener. Hundeholdet til hans facebook venner skulle også hatt en sjekk. Han kunne slått ihjel hunden sin, og de trangsynte facebook vennene hans hadde sett mellom fingrene.

Bare for å ha spurt, siden det er flere som nevner straff her - hva eksakt tror man at straffen for å bære bikkja si i skinnet er?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vel like lite lyst til å snakke om straffemetoder hos bc enn du har til å snakke om straffemetoder hos fuglehunder ;) Når det er sagt så har det ingenting med strøm eller annen type halsbånd å gjøre! Ikke løft etter skinnet heller for den saks skyld! For det er vel noe slikt folk ser for seg når det er snakk om å straffe en hund som er på 3-400 m ikke sant?

Nå er gjeterhundfolket i en helt annen treningsituasjon enn det dere er. Det er alltid sau tilgjengelig og de har bedre muligheter for å trene unghunden sin jevnt og trutt, så de har mulighet til å gjete på 3-400 meter uten at hunden ikke skjønner eller kan. Ergo blir det mye mindre bruk av straff, sier seg selv det.

Nå er jeg vel den i tråden som både har nevnt konkrete straffemetoder som er i bruk og samtidig tatt avstad fra omtrent hele fuglehund-Norge, så jeg kan gjerne diskutere konkrete straffemetoder jeg altså. Men jeg skjønner hva du mener og jeg ser at jeg formulerte meg klønete. Det jeg mente var egentlig om det også i gjeterhundmiljøet er en slags konsensus om at i enkelte situasjoner "må" man til med straff, som vår RIOS. Og så lurte jeg på (og det svarte du jo på) hvor på alvorlighetsskalaen de befinner seg. Jeg er på ingen måte ute etter å "ta" gjeterhundmiløet her altså, jeg er bare glad for eventuelt å kunne si "se på gjeterhundmiljøet, de jobber med like sterke instinkter som oss, og de får det til med bare (hva de nå enn gjør)".

Jeg ser den med mulighet for trening. Det blir som forskjellen mellom oss og de som holder på der hunden vår er fra. De har like mange fuglesituasjoner på en dag som vi har på en hel sesong. Det blir store forskjeller av sånt, selvsagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er jeg vel den i tråden som både har nevnt konkrete straffemetoder som er i bruk og samtidig tatt avstad fra omtrent hele fuglehund-Norge, så jeg kan gjerne diskutere konkrete straffemetoder jeg altså. Men jeg skjønner hva du mener og jeg ser at jeg formulerte meg klønete. Det jeg mente var egentlig om det også i gjeterhundmiljøet er en slags konsensus om at i enkelte situasjoner "må" man til med straff, som vår RIOS. Og så lurte jeg på (og det svarte du jo på) hvor på alvorlighetsskalaen de befinner seg. Jeg er på ingen måte ute etter å "ta" gjeterhundmiløet her altså, jeg er bare glad for eventuelt å kunne si "se på gjeterhundmiljøet, de jobber med like sterke instinkter som oss, og de får det til med bare (hva de nå enn gjør)".

Du kan jo være "ufin" å si at de jobber kun med stemme/fløyte OG de har trent skikkelig først. Så kan du snakke om at rios kan trenes på overalt også uten for sesong :P Er en fyr i parken som har trent RIOS på vårparten og sommer. Han har brukt fuglene i parken for det de er verdt, og han har jobbet slik jeg ville ha jobbet med en bc. Bare omvendt. Jeg har aldri sett han ta tak i hunden sin om den har brutt sitten. Da har han gått bort, ført hunden tilbake rolig men bestemt og gjort det på nytt igjen. Så tipper den hunden kan sitten sin på fjellet nå, gjenstår bare å vite om den har det andre og far kan komme hjem med masse masse ryper, så han kan ha fest og drikke seg stup full på akevitt og der tok jeg litt av...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo være "ufin" å si at de jobber kun med stemme/fløyte OG de har trent skikkelig først. Så kan du snakke om at rios kan trenes på overalt også uten for sesong :P Er en fyr i parken som har trent RIOS på vårparten og sommer. Han har brukt fuglene i parken for det de er verdt, og han har jobbet slik jeg ville ha jobbet med en bc. Bare omvendt. Jeg har aldri sett han ta tak i hunden sin om den har brutt sitten. Da har han gått bort, ført hunden tilbake rolig men bestemt og gjort det på nytt igjen. Så tipper den hunden kan sitten sin på fjellet nå, gjenstår bare å vite om den har det andre og far kan komme hjem med masse masse ryper, så han kan ha fest og drikke seg stup full på akevitt og der tok jeg litt av...

Hehe, jeg har trent RIOS i Pilestredet fordi det plutselig var en due på rett plass, jeg :thumbsup:

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bot, ubetinget fengsel og/eller miste retten til dyrehold? :)

Det er så vidt den så ofte nevnte Aud Stokman mista retten til å holde hund, hun har fortsatt lov til å ha andre dyr, og hun har behandlet sine hunder langt verre enn å løfte de i skinnet. Belgeroppdretteren som dro fra hundene sine en helg uten pass og derfor uten mat og vann, mistet retten til å ha flere enn 10 hunder. Sorry, jeg syns det er litt naivt å tro at det å løfte bikkja etter skinnet gir noen straff som helst. Men for all del, det er jo bare prøve å anmelde :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...