Gå til innhold
Hundesonen.no

Skitt jakt


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Jakta er i gang og jeg reiser i morgen

Ønsker alle som er på jakt/skal på jakt skitt jakt :D

Gleder meg som en unge, dette blir gøy. Årets høydepunkt.

Deilig norsk frisk natur og flott landskap

jakt09-sollia1.gif

2010-85.jpg

Fuglearbeid, ingenting er som å se sin egen hund i stand

Da kjenner man pulsen stiger

trening-001.jpg?w=640&h=480

Og en enorme gleden når rypekullet letter og man treffer

jakta06-lillehammer-apport.JPG

Ikke rart man gleder seg :)

Det er også mye lemmen i fjellet. Noe som betyr gode vilkår for rypene men kjedelig når hundene blir mer opptatt av å jage (og spise lemmen) enn å finne fugl

2010-79.jpg

:punk:

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skittjakt ja!

Gleder meg til å høre hvordan det går :D

Yaris er nå oppe på fjellet med mine foreldre, og har visstnok fått se en stand, skudd og skadeskutt fugl, som han da prøvde å apportere, endte med å vegre seg etter flere forsøk, for en levende flaksende fugl var visst litt skummel.. men instinktet er der, og et kjempeaktiv søk, bare løper og løper :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og da var vi tilbake.

Vi har hatt en fantastisk jakt. Vært i Lierne i Nord-Trøndelag.

Amigo har hatt en enorm utviklingskurve.

Han har ikke vært trent så mye på fjellet før, og det har blitt mye støkk i høst (dvs at han løper opp fuglen) og litt ustrukurert søk (jeg sliter med å lese han). Han hadde en støkk og kommer tilbake på setet og tar stand. Og heldigvis ligger det igjen en fugl der (gjenligger) og han fikk dermed et fuglearbeid og da skjønte han cluet. Etter dette jaktet han riktig på vinden, lett å lese og fant masse fugl. Han hadde vel rundt 2 fuglearbeider hver dag. Han er stødig i stand og står til jeg kommer. Reiser frisk og løper etter. Akkurat det med å løpe etter er ikke ønskelig, men jeg stod mellom valget å prøve å felle fugl for han eller å dressere sitt. Jeg valgte å skyte men bare bommet. Siste dagen gikk vi flere sammen og de andre prøvde å felle fugl, men bare bom der også. Konklusjonen er at vi må mer på skytebanen.

Amigo gikk fra å være en løpshund til å bli en jakthund i løpet av jakta. Utrolig morsomt å se utviklingen dag for dag og se at han nå er blitt en god høyfjellshund også. Lavland (fasan og rapphøns) er han dreven på og nå har han fått masse erfaring på ryper og høstfjellet også. Fantastisk bra.

Han kløvet 5kg med hundemat inn til hytta (2,5km i blaut myr) og kløvet varmedekken og sånt hjem igjen.

Flinke hunden min. Jeg er så utrolig stolt og fornøyd.

Toya begynner å merke alderen og fikk derfor litt mindre slipptid.

Hun har spist sin del av lemmen. Ikke så mye å si om henne egentlig, hun er dreven og gjør som hun skal.

Bloggen er oppdater og bilder vil komme i løpet av kvelden.

Nå venter 3 helger med jaktprøver, så det blir spennende.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå hørtes ut som en fin jakt! :D

Gleder meg til neste år med Yaris! Som dog har fått en smakebit, denne fuglen tok Iver (engelsk setteren til mamma) stand på, og reiste, pappa skadeskjøt den, og Yaris forsøkte å apportere, men turte ikke helt, der den flakset avgårde, men tøff var han.

Ellers viser det seg at Yaris har et godt og stort søk, løper og løper!

317233_10150810334940262_848205261_20713833_447301977_n.jpg

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 month later...
  • 3 weeks later...

Vi har gått 7-8 ettersøk i høst med maks uttelling :)

Så også i kveld - vi finner hjorten død etter 4-500 m - Amigo er flinkeste!

Flinke Amigo :)

Vi har jaktet litt etter hovedjakta også

Vært bla på to dagers fasan jakt hvor Amigo var kjempe flink. Siden jeg er så dårlig til å skyte hadde jeg med en skytter og det ble skutt masse fugl for Amigo :) Herlig

Apport av rapphøne

fsanjakt-dag1-194.jpg?w=1024&h=682

Stilful stand

fasanjakt-dag2-113.jpg?w=1024&h=682

Action

fasanjakt-dag2-120.jpg?w=1024&h=682

fasanjakt-dag2-019.jpg?w=1024&h=684

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her rakk vi bare to duejakter i høst før jeg fikk barn og plutselig bleieskiftarbeider :-P Men det var gøy så lenge det varte! Det var første jakta til denne unghunden så var bra å få tilvendt henne hagla og varmt vilt.

2508g.jpg

2508e.jpg

Og jeg som egentlig ikke liker labrador Hu der likte jeg utrolig godt.

Strihåren min ser nesten ut til å være skrudd sammen feil. En hun er lettere å rope av katte jakt enn bordern og hu har enda ikke vist noe interresse for jakt kipt men men.

forresten her om dagen så traff vi på et eller anett interresant som ikke var dagligdaks for bordern Maja kom til meg og etter en stund blåste jeg i fløyta men hu komm ikke noe som er usedvanlig. Hun ko9mm etter hvert og så tydelig på henne at hu hadde vært borti noe som var skikkelig spennende og morsomt men hva det vet ejg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 months later...

Da var det ny høst og ny jakt

Nettopp kommet hjem etter 4 dagers jakt i Lierne

Veldig dårlig rype år i år, så mange steder er jakta avlyst. Men vår var åpen. Vi var 6 jenter og 9 hunder.

Amigo var eneste hund med fulglearbeid hver dag. Han har vært helt rå :) Kjempe stolt av hunden min.

Han har levert 100%.

Toya var hjemme pga skade, men hun hadde nok blitt hjemme uansett. Er litt lang tur for henne.

Andre som har vært på jakt i år?

  • Like 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaktsesongen har startet her også, men en litt annen jakt enn hva fuglefolket holder på med da :D

Gubben har vært innover vidda på reinsjakt, uten bikkje, og fangsten har så langt vært 2 simler og 2 kalver. Han dro innover igjen idag, og håper å få skutt bukken før brunsten setter skikkelig inn.

Hjemme her har hjortejakta startet. Birk og Kiri på ivrig drev i helga. Gode søk :D Jaktet nær huset, og når gps'en viste at de var på tur hjemover, begynte jeg å lure på om de var lei hele jakta. Men da tempoet økte, og bikkjene forsvant nordover forbi huset (og motsatt retning av der drevet var), var det tydelig at de hadde funnet dyr. Ingen post der, så dyret var heldig. Men egentlig veldig fornøyd med bikkjene mine for det om, de jobbet bra i helga!

Arja har også hatt sitt første slipp. Har ikke stått for henne ennå, men om ei uke begynner elgjakta, og da satser vi på litt liv!

Hera har også vært i skogen etter hjorten, ikke funnet noe ennå, men gode søk i følge gubben, så dette tegner også bra for elgjakta.

Dette er den spennende tida på året altså :jump:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har kun vært på jaktprøve i år, men der så vi godt med fugl. Ellers har mine foreldre vært på jakt, og rapporten jeg har fått er en orrhane på Iver men siden det har jeg ikke hørt noe.

Det meldes jo om veldig lite fugl rundt omkring, men på vårt privatterreng som vi har forvaltet godt i mange år var det faktisk bra med fugl. Ca. det samme som i fjor. Og vi fikk bra med fugl med hjem også. Men det handler mye om å ha gode hunder. Hvis det mystiske lederskapet er på plass, fungerer det meste. Hundene må være godt dressert slik at de tar vare på sine sjanser, og ikke tjuvreiser, går etter i oppflukt osv.

Forøvrig fører jakta til en ekstra sterk binding eier - hund. Det er noe eget ved å ligge inne i fjellet i dagevis, og på den måten samarbeide med hunden i hundens rette element.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det meldes jo om veldig lite fugl rundt omkring, men på vårt privatterreng som vi har forvaltet godt i mange år var det faktisk bra med fugl. Ca. det samme som i fjor. Og vi fikk bra med fugl med hjem også. Men det handler mye om å ha gode hunder. Hvis det mystiske lederskapet er på plass, fungerer det meste. Hundene må være godt dressert slik at de tar vare på sine sjanser, og ikke tjuvreiser, går etter i oppflukt osv.

Forøvrig fører jakta til en ekstra sterk binding eier - hund. Det er noe eget ved å ligge inne i fjellet i dagevis, og på den måten samarbeide med hunden i hundens rette element.

Helt enig med deg! Utrolig trist at jeg måtte si fra meg min kommende stjerne, men noen ganger må man innse at man også skal ha hunden hjemme resten av året. Men til neste år så blir sannsynligvis samboer og jeg med familien på ordentlig jakt. Jeg har nemlig bare vært på jaktprøver hittil, samt et treningssamling, og det er noe annet når man går rundt med oppimot 20stk pluss hunder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...