Gå til innhold
Hundesonen.no

Fanta omplasseres


soelvd
 Share

Recommended Posts

Hei dere snille hundemennesker som har hjulpet meg med tips og råd, ringt meg, sendt lange PM, etc. Jeg synes dere fortjener en oppdatering!

I dag ble jeg kontaktet av noen (lenge leve jungeltelegrafen) som har hørt om Fanta og kunne tenke seg å gi henne en siste sjanse (de visste vi nå hadde bestemt oss for avliving). De er et samboerpar og utdannede instruktører, har jobbet med sånne hunder før og det er det de vil jobbe med i fremtiden. Problemhunder. Hun virket veldig ærlig og oppriktig, har lang erfaring med hund, mye fritid og bruker den på å være ute i skauen med bikkjene og å være på hytta.

Jeg må bare si at jeg generelt er imot omplassering av problemhunder, men synes dette ble litt annerledes. Dessuten er vi klare på at går det ikke der så er det slutt. Nå sitter jeg her og forsvarer avgjørelsene mine igjen..

Tårene triller og triller, mest av lettelse over at vi ikke skal avlive, men også fordi vi ikke skal ha jenta vår så mange flere ukene. Så, trist som jeg er går jeg ut til Fanta for å se til henne på soverommet, da flekker hun tenner og knurrer på meg (jeg burde jo visst bedre, hun blir tydelig usikker når jeg er svak). Men det var egentlig bare godt, var ikke vanskelig å da kjenne på følelsen at "dette er rett". For jeg takler ikke det der, jeg er rett og slett redd bikkja.

Så, da får hun en siste sjanse, så ber jeg til høyere makter om at hun får en ny start og blir en trygg og god hund igjen.

Tusen takk igjen til alle som har engasjert seg.

Så et par praktiske ting: finner ingenting i kontrakten om at oppdretter har krav på å få hunden tilbake eller noe sånt. Er dette regler som gjelder uansett? Er det vanlig å ha en kontrakt til hun som tar henne over, sånn med tanke på prøvetid, at hun skal tilbake til oss om de ikke får det til, etc? Takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, oppdretter har ikke krav på hunden. Men jeg ville informert oppdretter allikevel.

Så godt at det gikk slik. Det er utrolig vanskelig å finne erfarne folk som vil ha sånne hunder, men det er godt at noen av de finnes.

Masse klemmer til både dere og Fanta, og jeg krysser fingrene for at dette går bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, oppdretter har ikke krav på hunden. Men jeg ville informert oppdretter allikevel.

Så godt at det gikk slik. Det er utrolig vanskelig å finne erfarne folk som vil ha sånne hunder, men det er godt at noen av de finnes.

Masse klemmer til både dere og Fanta, og jeg krysser fingrene for at dette går bra!

Oppdretteren som for noen uker siden blokka meg fra facebook og sa hun ikke vil ha noe med Fanta å gjøre? ;) Men du har nok rett, hun bør få beskjed. Selv om hun neppe bryr seg. Takk for lykkeønskninger og takk for alle innlegg den siste tiden. :-)

Lykke til Fanta!

Ang kontrakt så burde dere bruke NKK sin kjøperkontrakt, dte gjorde jeg når jeg tok over min omplasseringshund.

Ang det andre om kontrakter vet jeg ikke.Men ønsker Fanta lykke til og håper hun blir bra og at dere får det bra!

Får se om vi finner en sånn standardkontrakt. Takk for lykkeønskninger og takk for innleggene dine :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren som for noen uker siden blokka meg fra facebook og sa hun ikke vil ha noe med Fanta å gjøre? ;) Men du har nok rett, hun bør få beskjed. Selv om hun neppe bryr seg. Takk for lykkeønskninger og takk for alle innlegg den siste tiden. :-)

Herregud, for en useriøs oppdretter... Du får finne en seriøs en til neste hund.

Hold oss oppdater om hvordan det går med henne da, man føler jo at man kjenner henne ;)

Og du? Når dere får ny hund, glem alt (eller det meste) om hvordan det var å leve med Fanta. Senk skuldrene og start med blanke ark. Tenk at dette helt klart går bra, det var hunden og ikke dere det var noe galt med. Hundeoppdragelse er ikke avansert vitenskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, for en useriøs oppdretter... Du får finne en seriøs en til neste hund.

Hold oss oppdater om hvordan det går med henne da, man føler jo at man kjenner henne ;)

Og du? Når dere får ny hund, glem alt (eller det meste) om hvordan det var å leve med Fanta. Senk skuldrene og start med blanke ark. Tenk at dette helt klart går bra, det var hunden og ikke dere det var noe galt med. Hundeoppdragelse er ikke avansert vitenskap.

Og det er virkelig bare en pitteliten forsmak av alt sammen at hun har fjernet meg derfra og sånn.

Ang ny hund så kommer vi nok til å få hjem de faste hundetrenerne våre med jevne mellomrom for å være helt sikre på at alt går ok. Det er vanskelig å slippe alle de tankene vi har hatt og måten vi behandler Fanta på (og det var vel nettopp poenget ditt). Så jeg er fullt klar over at det blir vanskelig å gi slipp på det. Sukk. Og takk igjen, det er klart dere skal få oppdateringer. Så mye tid og krefter som dere har brukt på oss så er det en selvfølge :)

Så herlig at hun får en sjanse til! I beste fall får Fanta et langt og lykkelig liv hos disse menneskene, og i verste fall vet du at ingen kunne gjort noe mer. Husk at både hun og dere får det bedre nå. Lykke til!

Tusen, tusen takk. Vi har i alle fall fått en annens mening ja - og noen som faktisk kan det. Det hjelper uansett hvordan dette ender. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør ha med noe i kontrakten om at Fanta er en problematisk hund og at dere mener hunden er ustabil og kan være farlig for mennesker. (For det er vel sånn det er..?)

På denne måten er dere ærlige og åpne, og sørger for at den nye eieren har fått skriftlig beskjed.

Dere kan selvsagt prate med de som tar over og si at dere gjerne vil vite hvordan det går med hunden, det kan jo gi dere noe å bruke dersom dere skal ha ny hund etterhvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere bør ha med noe i kontrakten om at Fanta er en problematisk hund og at dere mener hunden er ustabil og kan være farlig for mennesker. (For det er vel sånn det er..?)

På denne måten er dere ærlige og åpne, og sørger for at den nye eieren har fått skriftlig beskjed.

Dere kan selvsagt prate med de som tar over og si at dere gjerne vil vite hvordan det går med hunden, det kan jo gi dere noe å bruke dersom dere skal ha ny hund etterhvert.

Stemmer det. Takk for godt tips, det skal vi passe på å få med. Virker som om det er null problem å holde kontakt med de, har de allerede på facebook og for de var det en selvfølge å gi tilbakemeldinger. De viste veldig stor forståelse for at dette er tøft for oss og at vi gjerne vil høre om hvordan det går. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til med nye eiere :) Det ser jo ut til at alt løste seg til det beste. Så får jeg håpe dere ikke har fått skrekken. Neste gang blir det kanskje en som vår minste. Hun er bare til glede :D

Håper ikke jeg heller. Akkurat nå har vi nok litt skrekken, men så går vi en vanskelig tid i møte med å sende henne vekk også. Takker og bukker for tips, råd og tlfsamtaler. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdretteren som for noen uker siden blokka meg fra facebook og sa hun ikke vil ha noe med Fanta å gjøre? ;) Men du har nok rett, hun bør få beskjed. Selv om hun neppe bryr seg. Takk for lykkeønskninger og takk for alle innlegg den siste tiden. :-)

Får se om vi finner en sånn standardkontrakt. Takk for lykkeønskninger og takk for innleggene dine :)

Du finner kontrakten på nkk.no

Så godt at dere har funnet en løsning på det. Så får vi krysse fingre for at ting går bedre og hun får det godt til de nye eierne. Jeg har ikke fulgt med på denne saken, men jeg vil bare si at jeg vet hvordan det er å måtte ta en avgjørelse for en sånn hund. Det er så j**** grusomt.. Jeg synes det er tøft og beundringsverdig når man setter hundens behov først og hjelper henne. Lykke til Fanta, håper du får det du trenger for å bli en tryggere hund :) Trøsteklemmer til dere som må sende henne vekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til for dere alle :) Får krysse fingrene for at alt ordner seg nå :)

Og når det gjelder beskjed til oppdretter og slikt, hvis oppdretteren oppfører seg så useriøst, ja da hadde ikke jeg gidda å gitt beskjed om verken det ene eller det andre.. Jo mindre slike vet, jo mindre kan de bruke det i mot deg.. Særlig hvis oppdretter også er uenig om hunden er mental ustabil eller ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...