Gå til innhold
Hundesonen.no

Hunden min angriper katter, bruke strøm?


Nnora
 Share

Recommended Posts

Min whippet har blitt mer og mer jaktlysten på katter for hver gang han har fått en mulighet og jage.. han får selvsagt ikke lov, og ingen fremmede katter tør og vise seg her om de værer at hundene er ute. Han har fått ganske så kraftig klor på snute og en klo i øyet en gang, men det bryr han seg lite om, jaktlysten ble på en eller annen måte bare verre etter det.. Selv har vi jo 2 katter og høns og kyllinger som går løs i hagen, de bryr han seg ikke om. En liten 8 uker gammel kattunge bodde her en natt før eier hentet, han var vennlig med den.. han har gått fint i lag med kaniner vi hatt tidligere.. selv når de spant rundt i hagen og han var løs. ( nå skal det sies om jeg hadde sluppet kaninene eller kattene eller hva nå av dyr han kjenner på en totalt fremmed plass,og de hadde begynnt og løpe så tror jeg neppe det hadde funket like bra)

Men om vi treffer på katt ute, utenfor vår tomt,eller fremmede katter kommer seg inn her da blir han fullstendig blokkert og nytter ikke og få han på andre tanker, og strømme han for dette tror jeg nesten ville forsterket hans oppfattelse av disse kattene og ville økt hans spenning i møte med dem i ettertid.. Det er jo tross alt en hund som er "laget" for og jakte små dyr, og tror ikke noen støt ville forandret hele hans interesse for og skulle jage dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm, har motsatt problem her, en skikkelig lumsk og djevelsk katt som angriper lille kållien som er blitt ganske så redd for den drittkatta... Frøken derimot, jager katten og katten er grei med henne. Men drittkatta har tydligvis lagt hat på Grumpy :sint_01:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var den dyrebutikken som ligger på CC-Vest i Oslo/Bærum, syns ikke det trengs å hemmeligholdes. De har vel ikke gjort noe galt siden det tydeligvis er lovlig å selge, men ikke bruke?

De har oppfordret til lovbrudd, det er et lovbrudd i seg selv.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva du måtte legge i ordet "troll" vet jeg ikke, men jeg kan forsikre deg om at det ikke er noe mer merkelig med dette innlegget enn noe annet. At jeg er ny her har vel ingenting med saken å gjøre, og hva andre har spurt om før jeg meldte meg inn vet jeg ingenting om. Dette er et reelt problem jeg har, og er takknemlig for alle innspill. Jeg har vært litt på forumet til KG, men fikk tips om at man kunne få mye hjelp her på sonen, at mange brukere her inne sitter på mye mer kunnskap om hund.

Det kan nok være lurt å titte litt rundt på andre tråder. Da ville du nok sett at det allerede er en tråd om strømbruk. Der kommer det klart fram at dette er forbudt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan nok være lurt å titte litt rundt på andre tråder. Da ville du nok sett at det allerede er en tråd om strømbruk. Der kommer det klart fram at dette er forbudt.

Beklager at jeg ikke lette gjennom alle mulige tråder før jeg opprettet dette emnet. Jeg visste ikke at det var så problematisk for deg at temaet om strøm var lovlig eller ikke dukket opp i to forskjellige innlegg. Det har sikkert aldri forekommet tidligere at noen har spurt om det samme i to forskjellige tråder...

Hvis du leser det jeg skriver dreier ikke dette se kun om strøm, men jeg spør også om råd generelt. Jeg ville nok aldri brukt strøm på mine hunder, uansett om det er lovlig eller ei, syns det høres helt forferdelig ut! Grunnen til at dette kom frem var at jeg fikk råd om det fra en dyrebutikk, derfor ville jeg høre om noen andre hadde noen erfaringer rundt dette. Altså var det ikke meningen fra min side at tråden kun skulle dreie seg om strøm, men også eventuelle andre forslag og råd til mitt problem. Mulig jeg formulerte startinnlegget feil, jeg vet ikke..

  • Like 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vil anbefale metoden, men naboen her kurerte dobermannen sin mot kattejakt ved å kaste en bærepose full i tomme hermetikkbokser i rævva på hunden (var tilfeldigvis på vei ut med søppel) idet den stakk...etter den gangen hadde han en liten metallboks med grus oppi i lommen, og hvis han så at hunden var på vei til å blokkere, ristet han på boksen...

Kan sikkert diskuteres om det er bedre enn strøm, men det er ihvertfall smertefritt (selv om de blir bra redd) og det er vel bedre enn at hunden fyker uhemmet rundt og jager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 months later...

Ikke helt samme scenario, men du kan jo lese her selv og gjøre det opp en mening om temaet strøm

http://hundesonen.no...__fromsearch__1

Jeg vil bare nevne at situasjonen er en helt annen i dette tilfellet. Her er det snakk om en hund som har ekstreme jaktinstinkter og skal ha dette ift sitt bruksområde. Å bruke strøm i et slikt tilfelle er ikke greit på noen måte.

Det kan nok være veldig vanskelig å bli kvitt jagingen, men det er selvfølgelig verdt et forsøk. Man kan jo starte helt basic med å brøle "nei" når hunden ser på katten og belønne når hunden har kontakt med deg isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke om jeg vil anbefale metoden, men naboen her kurerte dobermannen sin mot kattejakt ved å kaste en bærepose full i tomme hermetikkbokser i rævva på hunden (var tilfeldigvis på vei ut med søppel) idet den stakk...etter den gangen hadde han en liten metallboks med grus oppi i lommen, og hvis han så at hunden var på vei til å blokkere, ristet han på boksen...

Kan sikkert diskuteres om det er bedre enn strøm, men det er ihvertfall smertefritt (selv om de blir bra redd) og det er vel bedre enn at hunden fyker uhemmet rundt og jager...

Helt OT, men den metoden brukes ofte i trening av Dober om det er når de løper ut eller bryter en kommando ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva for en dyrebutikk var dette?

Dersom du ikke vil si det her på forumet kan du godt sende meg en PM.. Det vil være interessant å vite..

Jepp, helt enig... :whistle:

Det var den dyrebutikken som ligger på CC-Vest i Oslo/Bærum, syns ikke det trengs å hemmeligholdes. De har vel ikke gjort noe galt siden det tydeligvis er lovlig å selge, men ikke bruke?

Jeg trudde ikke det var lovlig å selge engang, jeg, all den tid det ikke er lov å bruke, og KUN autorisert personell skal drive aversjonstrening ifm jakt o.l.

Hmm, har motsatt problem her, en skikkelig lumsk og djevelsk katt som angriper lille kållien som er blitt ganske så redd for den drittkatta... Frøken derimot, jager katten og katten er grei med henne. Men drittkatta har tydligvis lagt hat på Grumpy :sint_01:

Unnskyld at jeg ler, men jeg elsker beskrivelsen din! :lol: Jeg synes ikke katter er annet enn lumske og djevelusiske mot hunder, jeg... :aww:

Det kan nok være veldig vanskelig å bli kvitt jagingen, men det er selvfølgelig verdt et forsøk. Man kan jo starte helt basic med å brøle "nei" når hunden ser på katten og belønne når hunden har kontakt med deg isteden.

Jeg også litt tilhenger av at det enkle ofte er det beste. Jeg har også hunder som hetsjakter og synes det er viktig å drepe ting som rømmer fra dem, men det visste jeg jo da jeg kjøpte shiba, og sjøl om jeg skjønner at dette er frustrerende for deg som eier, så var du vel klar over hva slags drifter du fikk mellom hendene da du valgte whippet? Når mine fikserer på katter, drar jeg dem bare med meg videre. Jeg er også sjokkert over at de i dyrebutikken anbefaler deg å bruke strømhalsbånd, for sjøl om ikke alle hundeeiere har gjort en grundig nok jobb før de velger rase, bør i alle fall ansatte i dyrebutikker som selger sånne ekstremiteter vite bedre. Men jeg har nok for naiv tru på menneskeheten...

Helt OT, men den metoden brukes ofte i trening av Dober om det er når de løper ut eller bryter en kommando ;)

Fortsatt OT, men det hørtes jo himla trivelig ut. Så det er utvikla en rasespesifikk, brutal treningsmetode? Duverden, alt man skal høre...
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ha hunden i bånd der det går katt.

Når mine fikserer på katter, drar jeg dem bare med meg videre. Jeg er også sjokkert over at de i dyrebutikken anbefaler deg å bruke strømhalsbånd, for sjøl om ikke alle hundeeiere har gjort en grundig nok jobb før de velger rase, bør i alle fall ansatte i dyrebutikker som selger sånne ekstremiteter vite bedre. Men jeg har nok for naiv tru på menneskeheten...

Jeg har i det siste satt meg ned med Hermes og forsøkt å roe ham, og har hatt gode resultater med det. Han kan stå stille kun få meter unna en katt, mens han før ble helt krakilsk bare han så en på 50 meters avstand (var en periode jeg bare plukket opp hele hunden og gikk forbi katter).

Endret av Hermes
  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men altså,ha hunden i bånd. Så enkelt er det. Og vær forsiktig med hvor du slipper. Et bånd eller sele den ikke kommer utav også holde i kobbelet. Ikke ha den løs ute. Både av hensynet til smådyr i området og med tanke på at bikkja kan bli påkjørt underveis.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har i det siste satt meg ned med Hermes og forsøkt å roe ham, og har hatt gode resultater med det. Han kan stå stille kun få meter unna en katt, mens han før ble helt krakilsk bare han så en på 50 meters avstand (var en periode jeg bare plukket opp hele hunden og gikk forbi katter).

Jeg pleier å plukke opp jentene og ha de hengende over knærne mine med frambeina mens jeg sitter på huk, dersom de blir litt for engasjerte i ting, sånn at jeg kan snakke dem ned og få dem til å slappe av, men det forhindrer dem jo ikke i å fiksere på det de vil ta, er det en sånn situasjon. Så når det gjelder katter tar jeg dem bare vekk.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare påpeke at denne tråden er fra september. Forhåpentligvis har eier funnet en måte å jobbe på nå.

Kan jo si at jeg absolutt vil råde deg til å prøve annen trening før du tyr til strøm. La strøm være absolutt siste alternativ. Og det kun om dette er et enormt problem for deg. Det å måtte holde hunden i bånd på enkelte områder er ikke et enormt problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsatt OT, men det hørtes jo himla trivelig ut. Så det er utvikla en rasespesifikk, brutal treningsmetode? Duverden, alt man skal høre...

Rasespesifikk? noen som har sagt noe om det :icon_confused: men vet at mange får det tipset fra oppdretterne sine. Brutal eller ikke er ikke for meg å dømme, det jeg har sett av skremselstrening har ikke vært smertefullt ei heller skremt livet av noen, har sett mange andre metoder som er 10x verre og det tror jeg du også vet finnes der ute...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for alle innspill, det at det ikke er lov å strømme syns jeg var direkte godt å høre. Det var overhodet ikke noe jeg hadde lyst til å gjøre.. Jeg mener å huske jeg hadde lest at strøm ikke er lov et sted. Syns det er så rart de i dyrebutikken da prøver å selge meg ett. De burde jo visst om dette. Hvorfor er det lov å selge om det ikke er lov syns nå jeg er litt rart. De selger også bjeffehalsbånd av ulike typer, men det er kanskje en annen sak?..

Det er lov å selge alt det der, men ikke lov å bruke! Bjeffehalsbånd går vell under det samme, samme gjelder vell pigghalsbånd... Og GODT er det!

Men at dyrebutikker oppfordrer til lovbrudd og "lurer" (de gjør jo det) kjøperne ved å selge dem halsbånd når det IKKE er lov å bruke? De bør opplyse folk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er lov å selge alt det der, men ikke lov å bruke! Bjeffehalsbånd går vell under det samme, samme gjelder vell pigghalsbånd... Og GODT er det!

Men at dyrebutikker oppfordrer til lovbrudd og "lurer" (de gjør jo det) kjøperne ved å selge dem halsbånd når det IKKE er lov å bruke? De bør opplyse folk! :)

Hvis man leser lovteksten og forarbeidene vil man finne at din tolkning av regelverket er feil.

Det er forbudt å selge pigghalsbånd, strømhalsbånd osv i Norge, men myndighetene har ikke guts til å gjøre noe med problemet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man leser lovteksten og forarbeidene vil man finne at din tolkning av regelverket er feil.

Det er forbudt å selge pigghalsbånd, strømhalsbånd osv i Norge, men myndighetene har ikke guts til å gjøre noe med problemet.

Hæ? Sorry Pan, men jeg har ikke lyst å lese lovtekst, gidder du utdype det litt mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hæ? Sorry Pan, men jeg har ikke lyst å lese lovtekst, gidder du utdype det litt mer?

Fra Dyrevelferdslovens §8:

Den som markedsfører eller omsetter nye driftsformer, metoder, utstyr og tekniske løsninger til bruk på dyr eller i dyrehold, skal påse at disse er utprøvd og funnet egnet ut fra hensynet til dyrevelferd.

Dette er dersom myndighetene ikke hadde vært så veike et middel å bruke for å stanse salg av en del dressurmidler.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra Dyrevelferdslovens §8:

Sitat

Den som markedsfører eller omsetter nye driftsformer, metoder, utstyr og tekniske løsninger til bruk på dyr eller i dyrehold, skal påse at disse er utprøvd og funnet egnet ut fra hensynet til dyrevelferd.

Dette er dersom myndighetene ikke hadde vært så veike et middel å bruke for å stanse salg av en del dressurmidler.

Men kan det ikke tolkes dit hen "vi solgte akkurat disse produktene før loven kom", i å med at det sitatet inneholder ordet nye mener jeg? Myndighetene bryr seg vel egentlig ikke om dyra, så lenge de ikke må prakkes med de og bruke så mye ressurser på alle som klager, de lager heller regler som de håper brorparten vil følge... Det hadde jo ikke kostet de mange kalorier å omskrive den paragrafen til at det er forbudt, også godkjenne en åndfull som får lov å selge slikt til de som er autorisert til bruk av slikt.

Grunnen til at jeg spør om dette er at der jeg jobber solgte de slikt for noen år tilbake, og jeg har nå kjempet i 2 år for at de ikke skal begynne med det igjen, men det virker som noen høyere opp tenker litt annerledes :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, det innebærer at metoden skal være ansett som dyrevelferdsmessig forsvarlig uansett, ordet ny er irrelevant da forarbeidene er klare på hva hensikten er.

Dersom de begynner å selge igjen kan du godt si fra, så leverer jeg gladelig en anmeldelse til økokrimavsnittet i det gjeldende politidistrikt.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...