Gå til innhold
Hundesonen.no

Ta med hunden på jobb?


Ia
 Share

Recommended Posts

Noe jeg er interessert i høre litt om, er hva sonisene mener om å ta med hunden på jobb. Grunnen til at det interesserer meg er at det er noe jeg godt kunne tenke meg selv en dag. Men før man i det hele tatt tenker på å gjøre noe, spør man jo på sonen!

Er det best for hunden å være alene hjemme i en 8-9 timer daglig, eller å ta den med til et lokale hvor den kanskje ikke er like trygg, men får være sammen med deg? Jeg ser for meg at jeg bare kommer til å ha en hund i fremtiden, når jeg bor for meg selv. Nå som hun har selskap av to andre er det ikke noe problem for meg å la henne være alene, men jeg vil ønske å ta henne med meg når hun er helt alene. Men så er spørsmålet hva som egentlig er det beste for hunden.

Det avhenger naturligvis også av hvilken type jobb man har.

Kom gjerne med egne erfaringer, eller bare generelle synspunkter på dette :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg kjørte lastebil så hadde jeg alltid med 1 eller 2 hunder på jobb :D Hvis ikke begge var med meg så var den ene med samboeren min som også kjører lastebil. Funka gull det :D Nå er den ene med samboeren når det er løpetid her hjemme. Det er litt værre for meg å ta med dem på jobb siden jeg jobber på hotel nå. Kun 5 min fra her jeg bor, og har ikke arbeidstid på mer enn ca 6.5 timer om dagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere med meg hund på jobb hver dag, men så ble det dessverre vedtatt forbud mot hund på jobb der jeg jobber..

Jeg savner det, og kommer sannsynligvis til å stille krav om mulighet til å ha med hund når jeg en gang bytter jobb.

Å ikke kunne ha med hund medfører jo også at det blir vanskeligere for arbeidsgiver å få meg til å jobbe overtid..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ha hunden med på jobb kan være en god løsning det, men det kommer jo helt an på hvor man jobber og hva slags jobb man har. Har hatt hund med på sommerjobben min mange ganger, men så var det en dyreklinikk da, og terskelen for å ha hund med på jobb blir naturligvis litt lavere der. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ikke kunne ha med hund medfører jo også at det blir vanskeligere for arbeidsgiver å få meg til å jobbe overtid..

Et veldig godt poeng. De av oss som ikke deler ansvaret med noen, må naturlig nok hjem til hundene etter jobb. Dersom jeg må jobbe lenge, som feks ved slutten eller starten av semesteret (jeg jobber på Blindern), pleier jeg å gå hjem og hente jentene, og ta dem med meg opp på jobb etterpå.

Jeg hadde med Aiko på jobb de dagene jeg jobba da hun var valp. Jeg var student da jeg fikk henne, og strakk den valpetida ganske langt, så hun kunne være med lenge. :P

Hvorvidt hunden kan være med eller ikke avhenger jo av hva slags type jobb du har. Nå har jeg feks eget kontor, men pga en kollegas illuktende, siklende og hårete hunder får jeg ikke ha med mine lenger (for hvis en rase nektes, kan jo ikke mine, reine, søte små få lov, rett skal være rett). Imouto var likevel med da jeg fikk henne, og fram til hun var ca 4 mnd gammel.

Jeg er ikke så opptatt av om hunden "er trygg" på stedet, faktisk tenker jeg ikke på det i det hele tatt, for jeg tar med meg mine overalt uansett. Der jeg går, er de med, og de er ekstremt miljøsterke og tilpasningsdyktige, og bryr seg ikke om hvor de er hen så lenge de har det fint. Og det har de jo alltid. :)

Aiko var altså aleine hjemme, dvs uten selskapshund, i ganske mange måneder før Imouto kom. Fordi jeg bor/bodde sammen med en eller flere personer, så har hjemme aleine-trening kommet helt av seg sjøl. Det kommer og går folk hos oss hele tida, og ingen av dem blir noe stressa av det. Imouto er veldig lite hjemme aleine, men jeg har jo øvd på det også, selvsagt. Jeg trur mine har det mye kulere hjemme sammen enn passive på kontoret hos meg, men dersom jeg kun hadde hatt en hund, ville jeg tatt den med meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tidligere med meg hund på jobb hver dag, men så ble det dessverre vedtatt forbud mot hund på jobb der jeg jobber..

Jeg savner det, og kommer sannsynligvis til å stille krav om mulighet til å ha med hund når jeg en gang bytter jobb.

Å ikke kunne ha med hund medfører jo også at det blir vanskeligere for arbeidsgiver å få meg til å jobbe overtid..

Akkurat den biten kjenner jeg også på.

Jeg hadde nok tatt med hundene på jobb ganske ofte tror jeg, om jeg hadde fått lov. (Virker som om det er muligheter her til å ta med framtidig valp den første perioden på jobb, og det setter jeg størst pris på egentlig.) Mine hadde syntes det var supert å ligge under pulten min og bare ha selskap. Men nå som de er to så har de også selskap i hverandre når de er alene hjemme, og da synes ihvertfall jeg det er mye greiere å være borte fra dem en hel arbeidsdag kontra om jeg bare hadde en hund.

Når alt kommer til alt, så tror jeg egentlig at hundene mine har det egentlig vel så bra hjemme når de er flere, som å være med meg passive på jobb. Som Sandra sa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje noko problem at hunden er heime 8 - 9 - 10 timar om dagen, medan ein er på jobb. Det er jo heilt normalt. Men det er klart, det er koseleg å ha med seg hunden på jobb :) . Eg hadde Laffen med meg på jobb ein del gongar då han var liten, men det går ikkje lenger. Det å lempe 35kg hund 2 meter opp i lufta og inn ein lastebildør let seg rett og slett ikkje gjere :lol: . Det var utruleg koseleg å ha han med då han var liten, eg laga til ein plattform for han ved å kile ei halvpalle fast mellom seteryggen og dashbordet på passasjersida, med madrass og teppe oppå. Her låg han og hadde det heilt greit. Og det var jo ikkje akkurat upopulært hos kundene heller... :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ha med meg Nansen på universitetet, fordi vi har tegnesaler for hvert klassetrinn, der alle har hver sin arbeidsstasjon, og hele instituttet (ca 80 studenter, og ca 30 ansatte hvorav tre har med sine hunder på kontorene sine) virkelig digger Nansen. Men jeg gjør det sjelden fordi han blir veldig sliten av å være så sosial hele dagen. Så lenge jeg ikke er på forelesning (og det er jeg sjelden, mest prosjekt og møter) ligger han under pulten min, ellers er han med andre på møter, blir gått turer med e.l. (han er virkelig i himmelen når han får være med). I tillegg sykler vi til og fra, og det er 5 km med bratte bakker hver vei. Så han er oppbrukt innen vi kommer hjem. Selvsagt veldig praktisk i blant, men lite lurt når jeg vil trene e.l. med ham på ettermiddagen, og det vil jeg oftere enn han egentlig orker fra før av. Så dimlingen bor hjemme, han :P

Ellers syns jeg det er utrolig koselig å ha ham med. Jeg blir mindre stressa mens jeg jobber (pelsterapi :wub:), og jeg blir bare generelt glad av å ha ham der. Dessuten har jeg ikke dårlig samvittighet om jeg drar for å trene eller gå på kino e.l. på kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer også an på hunden. Jonas liker ikke å være med på jobb han (nei, han er ikke utrygg), xn prøvde å ha han med på jobb når han jobbet med pleietrengende, men bikkja ga tydelige signaler på at den heller ville være hjemme og sove.

Loke var med på jobb hver dag i flere år, før jeg begynte å ha han hjemme. Tror faktisk han også foretrakk å være hjemme. Det virket sånn, uten at jeg kan forklare hvorfor jeg fikk det inntrykket.Annet enn at han ikke gadd gå til døra når jeg tok på meg arbeidsklær, han gikk bare å la seg på plassen sin og lukket øynene. Mine hunder har vært gode på å slappe av inne da... De sover bare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hunden har det vel så bra hjemme jeg da. Såfremt det ikke er snakk om et urimelig antall timer. Man risikerer jo at hunden kan reagere med angst når den først må være alene en sjelden gang. Dessuten synes jeg det er viktig å være ydmyk når det gjelder å ha med hunden. Synes ikke andre ansatte det er greit må man bare godta at slik er det. Allergi, redsel for hund osv. Er jo eksempler på hvorfor folk ikke vil ha hund rundt seg der de jobber.

Hvis jeg i fremtiden får en jobb der hunden kan være med kan jeg f.eks. Tenke meg å ha den med innimellom hvis jeg vet dagen blir lang :) men hver dag, nei. Ville bare blitt ukonsentrert av det jeg, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt med hundene noen ganger på jobb, selv om det ikke er lov. Personlig synes jeg det er mer mas for meg, fordi hundene ikke skal være i veien for noen og man blir så fokusert på at de ikke skal være til bry. Noe de heller ikke var, for de sov bare under pulten.

Så for min egen del er det lettest å ha de hjemme. Der vet jeg også at de kan sove hvor de vil (senga, sofa, rusle rundt) enn å ligge under pulten en hel dag. Og man slipper å bli forstyrret av folk som skal hilse, forlate hundene mens man er møter/lunsj etc

I den forje jobben min dro jeg hjem og hentet hundene før jeg evt jobbet overtid. Nå tar jeg bare med pc'n hjem og jobber hjemmenfra ved overtid. Funker veldig fint.

Så jeg liker best å ha de hjemme. Fordi det er enklest for meg og tror det er best for de også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer an på hunden og jobben, som de fleste sier. Gubben har med hundene på kontoret (lite firma, 8 personer hvor de fleste er ganske glad i hund) en dag i uken hver, gjerne dager vi har det travelt ellers (Odin er med på onsdager, for da spiser vi middag og drar rett på kurs med Kovu etter jobb, som varer ganske lenge). Da får de 20 minutter gåtur på vei til og fra, og litt sosialt samvær i løpet av dagen.

Når Odin er hos foreldrene mine har pappa hatt ham med på jobb et par ganger, men det fungerer dårlig. Odin blir for giret av folk som går inn og ut i butikken, og ikke minst av alle dyra som skal inn på dyreklinikken ved siden av... :rolleyes2: Mamma jobber på omsorgsbolig og kan ikke ha ansvar for hund hele jobbdagen.

Jeg håper å ha muligheten til å ta med hundene på jobb etterhvert, men må snakke litt med øvrigheten for å få lov, det er nemlig policy i firmaet å ikke ha med hund, av hensyn til kunder og allergiske kolleger. Nå er vårt kontor 3 mennesker, hvor sjelden mer enn to på jobb, og ingen kunder, så det er mulig jeg får unntak. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstemann hadde jeg med på jobben da jeg jobbet i et kunstgalleri. Veldig bra sosialtrening, egentlig.

2232579949_3f507bee89_o.jpg

Den yngste hadde jeg med på jobben (kontorjobb) i over ett år, men sluttet pga omstendigheter utenfor arbeidsplassen (må kjøre igjennom sikkerhetssone på Gardermoen for å levere dokumenter etter jobb), men det går vel så greit å ha dem hjemme også.

Skjermbilde2011-09-06kl114333.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den yngste hadde jeg med på jobben (kontorjobb) i over ett år, men sluttet pga omstendigheter utenfor arbeidsplassen (må kjøre igjennom sikkerhetssone på Gardermoen for å levere dokumenter etter jobb), men det går vel så greit å ha dem hjemme også.

Skjermbilde2011-09-06kl114333.png

:wub: :wub:

Jeg jobbet i dyrebutikk når Ivy var valp, så hun ble naturligvis med på jobb. Etterhvert som jeg byttet jobb til en gårdskole med vanskeligstilte barn var hun med og var verdens beste terapihund. Lyra var med der som valp til jeg ble sykemeldt pga av graviditet og siden da har jeg vært hjemme med dem :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er det et must å kunne ha med hund på jobb, og det er ganske relevant når jeg velger jobb faktisk (men nå har jeg alltid bare jobbet deltid ved siden av studier). Dette har vært på hundepensjonat, to dyrebutikker og førerhundskole.

Jeg har også gått på videregående (de to siste årene) som godtok hund og studiestedet mitt i dag har egen hundekennel (og man kan ha med valper inn i forelesningene).

25857_407704226302_530141302_5555748_4053731_n.jpg

Tia kjeder seg i kjemitimene, men jeg tror hun har det litt bedre der enn hjemme allikevel :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg kunne tatt Delta med inn på jobben, men jeg jobber med studenter og har gjerne folk inn og ut av kontoret hele dagen. Lille dingsen min hadde nok ikke klart å ligge i ro der i begynnelsen, haha, men det hadde gått seg til. Hovedproblemet er vel at folk fort er allergiske eller redde hunder, osv.

Lever i håpet om en jobb hvor hun kan være med så slipper hun å ligge alene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2232579949_3f507bee89_o.jpg

Skjermbilde2011-09-06kl114333.png

25857_407704226302_530141302_5555748_4053731_n.jpg

See, sånn vil jeg ha det! :wub:

Mange interessante meninger her. Som skrevet kommer det an på jobben, men nå velger jeg å satse på at det ville vært godtatt med hund på min arbeidsplass. Fra mitt ståsted er jo dette noen år frem i tid, og kun planer og drømmer.

Akkurat nå skulle jeg ønske at jeg gikk på en videregående hvor de tillot meg å ta med hund :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobbet på ett lager før og hadde med hunden når hun var valp/unghund. Hun fikk beskjed om å bli i tøyburet sitt mens jeg jobbet, og ble luftet i røykepauser bak bygget, Gikk til og fra jobb, så hun fikk turene sine da. Når hun ble unghund gikk hun mye for seg selv inne på kontoret og i butikken, noe som kundene ikke alltid satt pris på. Hun var ikke så lydig lengre og nektet å bli på plassen sin, sneik seg unna med en gang jeg snudde meg. Det ble for mye styr å holde øye med hund og jobbe samtidig, så det var deilig når hun var hjemme etterhvert. Kos å ha henne der, men fikk ikke jobbet effektivt nok føler jeg. Jeg hadde en aktiv jobb hvor jeg gikk mye mellom reoler, hentet, pakket ned ting etc. Ville nok vært noe helt annet med en kontorjobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skulle ønske jeg kunne tatt Delta med inn på jobben, men jeg jobber med studenter og har gjerne folk inn og ut av kontoret hele dagen. Lille dingsen min hadde nok ikke klart å ligge i ro der i begynnelsen, haha, men det hadde gått seg til. Hovedproblemet er vel at folk fort er allergiske eller redde hunder, osv.

Lever i håpet om en jobb hvor hun kan være med så slipper hun å ligge alene.

Jeg jobber også i studieadministrasjon, og har hatt med Aiko da jeg jobba i førstelinje på SV-info og på ekspedisjonen til instituttet jeg studerte, og nå som programkonsulent med eget kontor på instituttet. Jeg pleier å sette opp en lapp på døra med et bedårende bilde hvor det står: "Hei. Jeg heter Aiko/Imouto. Jeg er med på jobb i dag, og er bare snill. Velkommen inn!"

Aiko er litt håpløs, hun skal på liv og død kose og susse, og forsøker gjerne å klatre oppi fanget på folk (akkurat som om DET er noe dårlig av en shiba :wub: ), men Imouto gjerne går bort og stiller seg ved folk med hodet litt ned, for å invitere dem til å massere henne i nakken, hehe. Men det morsomme er at de etter kort tid skjønner at folk som kommer inn til mamsen kanskje, sjokkerende nok, ikke er der for å kose med dem. De blir bare liggende, men hvis studenten vil ha kontakt, får de selvsagt lov til å hilse. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikkje noko problem at hunden er heime 8 - 9 - 10 timar om dagen, medan ein er på jobb. Det er jo heilt normalt. Men det er klart, det er koseleg å ha med seg hunden på jobb :) . Eg hadde Laffen med meg på jobb ein del gongar då han var liten, men det går ikkje lenger. Det å lempe 35kg hund 2 meter opp i lufta og inn ein lastebildør let seg rett og slett ikkje gjere :lol: . Det var utruleg koseleg å ha han med då han var liten, eg laga til ein plattform for han ved å kile ei halvpalle fast mellom seteryggen og dashbordet på passasjersida, med madrass og teppe oppå. Her låg han og hadde det heilt greit. Og det var jo ikkje akkurat upopulært hos kundene heller... :ahappy:

Skriver under på den, jeg prøvde en gang med min voksne nuffe gutt, gikk dårlig det gitt :lol: Her er tuppa mi med på jobb, med pute og egen dyne :lol:IMG_1539.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor vanlig er det å få lov å ha med hundene sine på jobb da? Jeg hadde nemlig ikke turt å spurt jeg med mindre det var i en dyrerelatert jobb. Og så hadde jeg følt at de bare var i veien, eller passet på de mer enn jeg hadde gjort jobben min tror jeg.. Hadde med tuppa på klinikken da jeg jobbet der såklart.. Men ellers? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber også i studieadministrasjon, og har hatt med Aiko da jeg jobba i førstelinje på SV-info og på ekspedisjonen til instituttet jeg studerte, og nå som programkonsulent med eget kontor på instituttet. Jeg pleier å sette opp en lapp på døra med et bedårende bilde hvor det står: "Hei. Jeg heter Aiko/Imouto. Jeg er med på jobb i dag, og er bare snill. Velkommen inn!"

Aiko er litt håpløs, hun skal på liv og død kose og susse, og forsøker gjerne å klatre oppi fanget på folk (akkurat som om DET er noe dårlig av en shiba :wub: ), men Imouto gjerne går bort og stiller seg ved folk med hodet litt ned, for å invitere dem til å massere henne i nakken, hehe. Men det morsomme er at de etter kort tid skjønner at folk som kommer inn til mamsen kanskje, sjokkerende nok, ikke er der for å kose med dem. De blir bare liggende, men hvis studenten vil ha kontakt, får de selvsagt lov til å hilse. :)

Åh, så du får lov til å ha hund der? Vi har dessverre forbud mot alt unntatt førerhunder her så vidt meg bekjent :( (Ellers hadde Delta vært med fra dag en! :D )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber i dagligvare butikk, så det er ikke akkurat det enkleste stedet å ha med hund. Noen steder har jeg sett at de har bur bak på kontoret til hunden til sjefen f. eks. Et sted hadde en av de ansatte med seg hunden og den gikk løs rundt der de hadde pauserom og garderober. Men jeg har hatt henne med i bilen på korte dager og brukt pausen og lunsjen min til å lufte henne.

Om jeg får valp til våren, så er jeg avhengig av å ha en jobb den kan være med på føler jeg. Jeg kan ikke ta fri alt for lenge, fordi jeg ikke har en formue å leve på, og jeg ser ikke for meg at en valp på ti uker skal være hjemme alene i 10 timer. Men det kommer jeg til å se an litt. Jeg vet jo ikke hva kjæresten gjør på da. Han har søkt jobb på en fotobutikk hvor de er veldig åpen til at hunder får lov til å komme inn, så det er jo godt mulig han kunne hatt henne med der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber laange dager (14-17 timer) så hundene er selvsakt ikke alene hjemme med mindre noen gidder å dra innom å lufte dem et par ganger. Nå som jeg bor i gokk er det få som gidder det.

Jeg er enten avhengig av pass de helgene jeg jobber, eller så er de med meg i bilen og har selskap i hverandre der og er ute relatitvt ofte på tur med enten meg eller noen av de andre som har lyst :) Begge mine trives i bilen og heller å ligge der en hel dag enn å være alene hjemme i 14 timer tror jeg. De får mer tur når de er med på jobb enn ellers, haha :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine er med av og til på jobb, gjerne hvis de ikke er i form og jeg vil følge med på hvordan det går med dem. Valpene har fått vært med hver dag når de er små. Jeg har eget kontor, og hundene ligger i senga under pulten. Men jeg tror hundene trives best hjemme. Jeg har en stor gjeng med hunder, og hundene er sånn sett aldri alene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...