Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Da skulle du hilst på en kongepuddel jeg kjenner. Han kan ikke gå løs og må alltid stå bunnet. Hvorfor? Fordi hvis han får ferten av villt, stikker han. Og da spiller det ingen rolle hva du gjør - han kommer ikke tilbake før han er ferdig.

Jaktlysta varierer veldig, noen har lite, andre har MYE.

Helt riktig. Mange har sterk jaktlyst og det er også storpudler som er brukt på elgjakt, faktisk. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Da skulle du hilst på en kongepuddel jeg kjenner. Han kan ikke gå løs og må alltid stå bunnet. Hvorfor? Fordi hvis han får ferten av villt, stikker han. Og da spiller det ingen rolle hva du gjør - han kommer ikke tilbake før han er ferdig.

Jaktlysta varierer veldig, noen har lite, andre har MYE.

Noe du ikke forsto med hva jeg svarte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel rimelig fedigdebattert vil jeg tro. Og om jeg ikke har misoppfattet noe under veis, ble vel den samstemte konklusjonen at:

1. Adferden er et resultat av sterkt jaktlyst.

2. Det riktigste, mest effektive og mest skånsomme for hunden er strøm.

3. Strøm er ulovlig, og kan derfor likevel ikke anbefales.

4. Alle som har brukt strøm på hund, har sendt en pm med alle relevante opplysninger, slik at de blir politianmeldt med riktige opplysninger.

5. Fordi trådstarter er glad i hunden sin, vurder hun lovbrudd i all hemmelighet.

Tror det må være greit og riktig oppsummert ja... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel rimelig fedigdebattert vil jeg tro. Og om jeg ikke har misoppfattet noe under veis, ble vel den samstemte konklusjonen at:

1. Adferden er et resultat av sterkt jaktlyst.

2. Det riktigste, mest effektive og mest skånsomme for hunden er strøm.

3. Strøm er ulovlig, og kan derfor likevel ikke anbefales.

4. Alle som har brukt strøm på hund, har sendt en pm med alle relevante opplysninger, slik at de blir politianmeldt med riktige opplysninger.

5. Fordi trådstarter er glad i hunden sin, vurder hun lovbrudd i all hemmelighet.

Tror det må være greit og riktig oppsummert ja... ;)

No sånt. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel rimelig fedigdebattert vil jeg tro. Og om jeg ikke har misoppfattet noe under veis, ble vel den samstemte konklusjonen at:

1. Adferden er et resultat av sterkt jaktlyst.

2. Det riktigste, mest effektive og mest skånsomme for hunden er strøm.

3. Strøm er ulovlig, og kan derfor likevel ikke anbefales.

4. Alle som har brukt strøm på hund, har sendt en pm med alle relevante opplysninger, slik at de blir politianmeldt med riktige opplysninger.

5. Fordi trådstarter er glad i hunden sin, vurder hun lovbrudd i all hemmelighet.

Tror det må være greit og riktig oppsummert ja... ;)

Har fulgt tråden med undring. Du har visst konkludert rett. Men om konklusjonen er samstemt er jeg usikker på.

Jeg vil tilføye: Å ride på sin kjepphest kan føre til at man får skylapper. Da mister man gjerne evnen til å se ting fra andres perspektiv.

Det er lettere å ha empati med en hund som får et kort støt en gang i livet enn med en mor som strever alene med barn, hund, hest og studier. En som virkelig vil noe med livet sitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt riktig. Mange har sterk jaktlyst og det er også storpudler som er brukt på elgjakt, faktisk. :)

Tror du noen vil bruke en gresk gategutt som plutselig fant ut at det er hans jobb å skaffe mat på bordet?

Det er lettere å ha empati med en hund som får et kort støt en gang i livet enn med en mor som strever alene med barn, hund, hest og studier. En som virkelig vil noe med livet sitt.

Det hørtes ut som meg, jo :huh: Vil ikke strømme den selvutnevnte jaktbikkja, likevel, jeg. Ingen stor krise å gå i bånd, spør du meg. Han kan springe på tomta, i parker, på vannet når isen legger seg og i det hele tatt der jeg vet at han ikke vil sette på: Pinne, pinne, åh rådyrspor - radaren. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel rimelig fedigdebattert vil jeg tro. Og om jeg ikke har misoppfattet noe under veis, ble vel den samstemte konklusjonen at:

2. Det riktigste, mest effektive og mest skånsomme for hunden er strøm.

Tror det må være greit og riktig oppsummert ja... ;)

Du bør lære deg å lese.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden er vel rimelig fedigdebattert vil jeg tro. Og om jeg ikke har misoppfattet noe under veis, ble vel den samstemte konklusjonen at:

1. Adferden er et resultat av sterkt jaktlyst.

2. Det riktigste, mest effektive og mest skånsomme for hunden er strøm.

3. Strøm er ulovlig, og kan derfor likevel ikke anbefales.

4. Alle som har brukt strøm på hund, har sendt en pm med alle relevante opplysninger, slik at de blir politianmeldt med riktige opplysninger.

5. Fordi trådstarter er glad i hunden sin, vurder hun lovbrudd i all hemmelighet.

Tror det må være greit og riktig oppsummert ja... ;)

Helt korrekt :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du bør lære deg å lese.

Siden synet mitt ikke lenger er som det var i mine yngre dager, tok jeg å leste hele tråden en gang til. Sånn bare for å se om jeg hadde oversett noe. men bortsett fra noen elementer av støy i tråden, kan jeg ikke se annet enn at oppsummeringen min traff med serdeles god presisjon :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satt her nettopp og så på CM - utrolig nok brukte han ikke strøm for en retriever som jaktet og drepte hønene til eierne. Sannelig klarte de å bruke alternativ metode - :thumbsup:

Det man kan konkludere med etter denne tråden er at man ser at det å selge strømbånd VIL bli missbrukt.

Selv sonens medlemmer som bør kunne litt om hund unnskylder slik bruk med f.eks "enslig mor med liten tid", som at det er hundens feil at eiers situasjon er slik. 'Jaja, bare bruk strøm hvis din situasjon endrer seg slik at du ikke har tid i hverdagen' holdning.

Man kan konkludere med at flere av sonens medlemmer heller bryter loven OG vil bruke strøm istedet for å sjekke hva/hvordan en eier forholder seg til sin hund. Det KAN være enkelt å bli bukt med utfordringen, dette vet man ikke før man får observert hund og eier - men enkelte av sonenes medlemmer kan det virke som er synske.

Jeg blir rett og slett skuffet på hundenes vegne når jeg hører slike holdninger. Hundeeiere bør og skal søke profesjonell hjelp og gjøre det som er nødvendig før ev strøm brukes og testes som en siste mulighet.

Jeg har tilbragt hele kvelden hos akuttvakten med en hund som jagde bussen jeg satt på. Om jeg er for strøm mot biljakt? JA, uten tvil etter i kveld.

Ja, jeg så en som sparket og slo hunden sin jeg også - da løp ikke hunden etter ballen på andre siden av veien (motorvei) - Tjohei, da er vi FOR å slå og sparke hunden, bare for at det virker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg så en som sparket og slo hunden sin jeg også - da løp ikke hunden etter ballen på andre siden av veien (motorvei) - Tjohei, da er vi FOR å slå og sparke hunden, bare for at det virker.

Jeg tror det fortsatt er et par detaljer du ikke har helt klart for deg ang strøm...

For det første: det er upersonlig straff... Altså kobler ikke hunden strømmen opp mot eieren, ergo blir den mer human.

For det andre: strøm er ikke sååå vondt... Det er et ubehag som kommer som lyn fra klar himmel, men det er ikke så ille at bikkja hyler av smerte liksom. (jeg har i hvertfall aldri sett det, men jeg har bare sett et par strømminger)

For det tredje: strøm er ikke skadelig.

Jeg så også den episoden med C.Milan forøvrig, og jeg vedder på at bikkja kommer til å knerte flere høner hvis den er ute på egen hånd og uten bånd...Trådstarer klarer sikkert å få hunden til å legge seg ned i kort bånd ved siden av en parkert bil uten å bruke strøm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror det fortsatt er et par detaljer du ikke har helt klart for deg ang strøm...

For det første: det er upersonlig straff... Altså kobler ikke hunden strømmen opp mot eieren, ergo blir den mer human.

Mer humant enn slå og spark ja, men ikke alternativet. (poenget var at det virker)

For det andre: strøm er ikke sååå vondt... Det er et ubehag som kommer som lyn fra klar himmel, men det er ikke så ille at bikkja hyler av smerte liksom. (jeg har i hvertfall aldri sett det, men jeg har bare sett et par strømminger) For det tredje: strøm er ikke skadelig.

Hyle av smerte trenger den ikke å gjøre av et slag eller spark heller. Si det til han her at det ikke er såååå vondt, det er bare ubehagelig. Viste du forøvrig at det er folk som har dødd av strømmen fra et 9 volts batteri, bare ved å teste om det har vært igjen strøm i det ved å slikke på polene?

Jeg så også den episoden med C.Milan forøvrig, og jeg vedder på at bikkja kommer til å knerte flere høner hvis den er ute på egen hånd og uten bånd...Trådstarer klarer sikkert å få hunden til å legge seg ned i kort bånd ved siden av en parkert bil uten å bruke strøm.
Jeg er sikker på at TS skal klare å ha hunden i bånd som alle hundeeiere skal klare også. Jeg er også ganske så sikker på at det er mulig å få det til uten bruk av strøm, i motsetning til flere her som tror strøm er guds gave til hundeeiere og at andre ting ikke virker.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg lett igjennom Youtube for å se på videoer av hunder som strømmes, helt ærlig så er den kraftigste reaksjonen jeg fant en labrador som ristet seg...

Til slutt gikk jeg lei..

Mange idiotiske mennesker som har satt halsbåndet rett mot huden og på maks styrke dog...

Du kan prøve å se noen av videoene du. Det ligger et uttal der ute.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, samme kan man si om slag og spark. Se hvor pinglete mennesket er på det kontra hund. Så dermed mener du slag og spark er ok, for hunden ser ut til å tåle det bedre altså?

Hvorfor tror du egentlig slikt virker .... for at det er behagelig?

Edit: forøvrig er det bare å se CM episoden de han bruker strøm for å 'kurerer' kattejakten for å se ubehaget dette utgjør på hund - at en hund prøver å gjemme seg under en stol og reagerer med å bite i eier er sikkert fordi det er behagelig. Ligner helt likt på han i videoen det ... han ville bort fra båndet. Ganske så lik reaksjon fra hund og menneske - rare greier

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp, samme kan man si om slag og spark. Se hvor pinglete mennesket er på det kontra hund. Så dermed mener du slag og spark er ok, for hunden ser ut til å tåle det bedre altså?

Hvorfor tror du egentlig slikt virker .... for at det er behagelig?

Edit: forøvrig er det bare å se CM episoden de han bruker strøm for å 'kurerer' kattejakten for å se ubehaget dette utgjør på hund - at en hund prøver å gjemme seg under en stol og reagerer med å bite i eier er sikkert fordi det er behagelig. Ligner helt likt på han i videoen det ... han ville bort fra båndet. Ganske så lik reaksjon fra hund og menneske - rare greier

Nei, jeg tror det er et kortvarig sterkt ubehag som kommer overraskende på. Men ikke veldig mye sterkere enn et kraftig rykk i halsbåndet, noe som kan kobles opp mot eier, skade hunden, og helt ærlig: er omtrent det eneste alternativet bortsett fra å satse på at hunden aldri kommer seg løs...

Hadde Loke jagd biler hadde jeg strømmet han. Hadde Jonas jagd biler hadde jeg ikke strømmet.

Loke var en houdini hund som plutselig hoppet ut av seler, rygget ut av halsbånd (han var plutselig løs i vikingskipet under NKK Hamar et år) åpnet dører etc, Jonas er lettere å holde under kontroll.

Det er veldig lett å si at en hund aldri skal få komme seg løs, det er litt verre i praksis hvis du har en aktiv og kreativ hund.

Edit: forøvrig har jeg aldri sett noen antydning til at hunder tåler smerte fra slag og spark bedre enn mennesker...

Men det er forskjellige nivåer på strømhalsbåndet, og hunder har pels...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg tror det er et kortvarig sterkt ubehag som kommer overraskende på. Men ikke veldig mye sterkere enn et kraftig rykk i halsbåndet, noe som kan kobles opp mot eier, skade hunden, og helt ærlig: er omtrent det eneste alternativet bortsett fra å satse på at hunden aldri kommer seg løs...
Når en hund får panikk og gjemmer seg under en stol osv for å komme unna et ubehag, så er det langt sterkere enn ett rykk i bånd.

Hadde Loke jagd biler hadde jeg strømmet han. Hadde Jonas jagd biler hadde jeg ikke strømmet.

Loke var en houdini hund som plutselig hoppet ut av seler, rygget ut av halsbånd (han var plutselig løs i vikingskipet under NKK Hamar et år) åpnet dører etc, Jonas er lettere å holde under kontroll.

Det er veldig lett å si at en hund aldri skal få komme seg løs, det er litt verre i praksis hvis du har en aktiv og kreativ hund.

Joda, det er å foretrekke at en hund også skal oppføre seg selv når den er løs - der er det enighet.

Det det er uenighet på er når ev strøm skal/bør brukes. Det er MANGE som ikke kan hund og det å trene riktig, så det å anbefale strøm til TS uten å vite om h*n gjør tingene rett først er for meg helt feil. Det man sier er egentlig at salg og bruk av strømbånd er helt ok, for man må jo tro at hundeeiere fra før har gjort alt riktig og at strøm er eneste utveien.

Edit: forøvrig har jeg aldri sett noen antydning til at hunder tåler smerte fra slag og spark bedre enn mennesker...

Men det er forskjellige nivåer på strømhalsbåndet, og hunder har pels...

Spark en mann i ballene når han slåss, gjør det samme med en hann-hund, så skal jeg love deg at du ser en soleklar forskjell.

Hele poenget med strømbånd er ubehaget det gir. Noen reagerer med ønsket effekt på lavt nivå, mens andre kreves det større styrke. (samt noen virker det ikke på uansett ubehag)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når en hund får panikk og gjemmer seg under en stol osv for å komme unna et ubehag, så er det langt sterkere enn ett rykk i bånd.

Jeg har ikke sett den episoden, så det kan jeg ikke uttale meg om. Men hvis du ser litt rundt på Youtube så ser du hvordan en hund normalt reagerer på strømhalsbånd. Tipper Mr Milan har slått for hardt i stortromma, han gjør mye dumt...

Joda, det er å foretrekke at en hund også skal oppføre seg selv når den er løs - der er det enighet.

Det det er uenighet på er når ev strøm skal/bør brukes. Det er MANGE som ikke kan hund og det å trene riktig, så det å anbefale strøm til TS uten å vite om h*n gjør tingene rett først er for meg helt feil. Det man sier er egentlig at salg og bruk av strømbånd er helt ok, for man må jo tro at hundeeiere fra før har gjort alt riktig og at strøm er eneste utveien.

Nei, jeg er ikke for salg av strømhalsbånd til privatpersoner, jeg mener man skal være autorisert for å strømme mot både sau og bil.

Jeg aner ikke om TS har gjort alt riktig, helt ærlig så bryr jeg meg ikke heller. Jeg antar at hvis TS hadde tatt tak i det alt fra dyret var valp, så hadde atferden ikke vært så sterk som den er i dag, men det er irrelevant. Situasjonen er der og situasjonen må løses. Det er en potensielt livsfarlig situasjon, for hunden. Jeg synes du har for mye fokus på at det er trådstarters feil og litt vel lite fokus på at hunden risikerer livet sitt... Det er hunden som er viktig her, ikke TS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg aner ikke om TS har gjort alt riktig, helt ærlig så bryr jeg meg ikke heller. Jeg antar at hvis TS hadde tatt tak i det alt fra dyret var valp, så hadde atferden ikke vært så sterk som den er i dag, men det er irrelevant. Situasjonen er der og situasjonen må løses. Det er en potensielt livsfarlig situasjon, for hunden. Jeg synes du har for mye fokus på at det er trådstarters feil og litt vel lite fokus på at hunden risikerer livet sitt... Det er hunden som er viktig her, ikke TS.

Hvis det er hunden som er i fokus, så bør denne trenes riktig FØR man bruker strøm, så da ER det viktig hva TS har gjort og kommer til å gjøre. Som oftes er hunden et resultat av eier, da er det naturlig at denne gjør tingene riktig. Det er eieren som læres opp av hundetrenere og kursing, nettopp for at disse skal gjøre tingene riktig. Så fokuset mitt har hele tiden vært på at man må først finne ut om eier har gjort ting riktig og da via profesjonelle som kan observere og hjelpe til hvis det her er noe å hente. Først etter dette bør man vurdere om strøm er et alternativ man vil bruke. Jeg er fokusert på å løse utfordringen til det beste for både hund og eier.

Det må være en kjempefordel hvis det viser seg at det går uten strøm og at eier lærer metodene riktig. Da er jo nettopp hunden i fokus. Den kan redde livet og få en eier med bedre kunnskap om hund, som er til fordel for begge.

Nå sier jeg IKKE at ts har gjort feil, men at dette må vurderes av en kyndig person(er) som evaluerer de i den daglige situasjonen og ikke noe synsere på et forum bør avgjøre. Dermed syns jeg forslag om strøm blir feilrettet.

Edit: Jeg har sagt at jeg kan oppfatte det som feil fra TS tidligere, men alle gjør feil. Dette er noe kun 'eksperter' kan si ved å observere og TS har gjort alt riktig slik jeg ser det med å poste her og søke hjelp eksternt før strøm kanskje blir brukt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har inntrykk av at jaktinnstinkt kan slå ut i andre ting en andre dyr. Om det så er sykkelister, biler, lekefly, baller osv. :icon_confused: ....

Hvordan mener du man kan klare å skille rent instinkt kontra stress? Siden jeg er nysgjerrig på temaet. :)

Godt spørsmål dette her selvfølgelig. Men hvis en hund jakter biler og oppfører seg helt bajass så er min erfaring at dette er overslagshandlinger, stress som ofte kan være pga. mangel på stimuli som ligger bak og IKKE instinktivt/genetisk jakt... Men det finnes nok helt klart tilfeller av begge deler... Jeg klarer ikke helt å se for meg at en bil er ett bytte om du skjønner?

Finns det noe forskning som bekrefter dette, tab? I selve jakten er det vel "innebakt" et betydeliig stress. Hvordan skiller man dette stresset fra som du skriver "overslagshandling relatert til stress"?

Jeg har lite forskningsdok. å vise til ut over det jeg selv har hørt, lært og erfart. Men ordet stress benyttes ofte omhverandre og vi snakker vel negativt/positivt stress. Stress som fører til overslagshandlinger er helt klart negativt stress (koker i hodet) til arbeidsstresset som er av den positive arten.

Jeg trodde hele poenget med feks Lure Coursing var at jaktlysten lett overføres fra bytte til gjenstander jeg?

Jeg nekter å tro at hundene innbiller seg at det er en ekte hare de løper etter..

Vi er nok enige, men haren de løper etter ønsker de å få tak på og "drepe" om mulig. Det er vel neppe noe de ønsker eller har mulighet til med en bil! Ser liksom ikke for meg "filleristing" av bil på samme måte som en "fille-hare" ... Ett bytte må nødvendigvis ikke være levende for en hund hvis det kan lekes med! (trene på å nedlegge og drepe ett bytte)

Nå har det seg sånn at de fleste av hundene som blir strømmet mot sau aldri har sett en sau før. Mange bryr seg heller ikke om sauen og får derfor heller ikke strøm. Mens om sauen løper og hunden tar noen skritt i den retningen eller snuser på sauen får den et støt. For å lære at sau er skumle dyr. Poenget her er som alt annet, å ta det før det skjer noe. Om hunden allerede har erfaring med sau kan det fort bli vanskeligere.

Poenget er at man strømmer heller ikke en hund første gang den ser en bil for å forebygge at den skal jakte bilen! Det må foreligge en problemadferd der til å begynne med. Vi vet da at hvis adferden har blitt befestet så skal det mye til for at en hund slutter med den uønskede adferden og det er her jeg mener at strøm mot bil har liten eller ingen effekt. Det er ikke lysten på å jakte bilen som er årsaken, det er som regel noe mer underliggende (mentalbrister, stress, understimuli osv osv)

Hele poenget med strømming mot sau er å ta dette første gang hunden ser en sau... Da vil som regel hunden ALDRI få etablert feil adferd og får heller aldri lyst til å prøve dette... hvis man er heldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg riktignok skumlest tråden bare siden det er utrolig mange innlegg, men disse strømbåndene har jo ikke bare en knapp for strøm da. Noen har vibrasjon og lyd også. Kan man ikke forsøke å bruke pipefunksjonen da...for å se om den tynne lyden slår igjennom blokkeringen?

Jeg hadde en hund som jaget på biler, syklister og alt med hjul. Jeg fikk nå jobbet det vekk med hjelp av en pipeleke, men det er ikke i det hele tatt sammenlignbart med en hund som går i blokkering!! Jeg syns det er utrolig provoserende at folk som ikke har opplevd en blokkert hund tror at det bare er å vifte med en godbit/kong foran snuten på hunden. Det VIRKER IKKE!!

Hannen min melder seg ut til tider og selv om han ikke jakter på biler eller slike ting så er det irriterende nok. Jeg har forsøkt det meste med han, men han er vanskelig...og han er ikke helt blokkert heller. Han hører jo at jeg snakker til han og sitter når han får beskjed om det selv om han ikke ser på meg i enkelte settinger.

Jeg har en venninde som hadde en hund som jaktet på biler og han endte opp som en kjøttkake for å si det sånn. Hun vurderte å strømme han, men valgte å la være. det har hun hatt store kvaler for siden. Hun har strømbånd og jeg har satt det på armen og kjent hvordan det føles. Jeg personlig syns ikke det er så ille som "alle" skal ha det til!! Prøv selv da vel! Det er ikke snakk om å grille hunden da!

JEG hadde personlig strømmet hunden min om det gjaldt liv eller død i trafikken. Ting skjer uansett om man tar alle forholdsregler. Vi er bare mennesker med de feil og mangler det medfører. Man kan ikke sikre seg mot alt. Men selvsagt ..jeg hadde forsøkt med pipelyd først. Det er på en måte ikke værre enn en fløyte. Funker det ikke...nei da hadde jeg strømmet. Ulovlig eller ei.Sorry! Enig med Belgerpia og Mari...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...