Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Guest Gråtass

Hvilken adferd strømmet du mot (jeg spør ikke i frekkhet, jeg er nysgjerrig). Send gjerne på pm om du ikke orker noen videre diskusjon om det her inne

Jeg har hester, min schäfer jaktet på føllet sine bakbein og nappet. Jeg vil ikke ha sånn adferd, fordi mine hunder og hester må kunne fungere sammen uten fare for å ta livet av i værste fall eller skade hverandre. Ett støt i det hun tenkte på å nappe, så var den adferden borte. Dette er snart 8 år siden og adferden har ikke blitt gjentatt. jeg mener at det var langt mer humant enn om alle de forslagene som er fremmet her skulle blitt utprøvd over lang tid.

Jeg har ingen betenkligheter med å ta denne diskusjonen åpent, da jeg tror at folk har store motforestillinger mot bruk av strøm fordi de vet ikke hvordan det fungerer eller effekten av det. Jeg har sett mye riktig og mye uvettig bruk av strøm og jeg mener fortsatt at det er et hjelpemiddel som kan brukes i enkelte situasjoner for averesjonstrening, uansett om det er lovstridig eller ei, med større effekt og langt lavere smertepåføring enn andre treningsmetoder.

Når det gjelder hest, sau, gris eller storfe, så driver man stadig med strøm og aversjonstrening.. Hvorfor skriker dere ikke opp om dyremishandlig, tortur og voldsutøvelse da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Når det gjelder hest, sau, gris eller storfe, så driver man stadig med strøm og aversjonstrening.. Hvorfor skriker dere ikke opp om dyremishandlig, tortur og voldsutøvelse da?!

Kuer har tilmed strøm på båsen. (hadde i hvertfall når jeg var yngre)

Dette for at de skal stå i ro og ikke rygge bakover og slite seg. Rygger de bakover får de strøm i ryggen.

Jeg skalla i den saken en gang (ser ut som en opp ned T) og gikk rett i bakken og kastet opp...

Strømgjerde til hest vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har vært borti, og spesielt når de er våte er de sterke som fy...Det gjør VONDT!

Forøvrig vet jeg faktisk om en hund som ble redd hester etter å ha snust på strømgjerde, men den var ikke vant med hester ellers. Og det gikk over..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuer har tilmed strøm på båsen. (hadde i hvertfall når jeg var yngre)

Dette for at de skal stå i ro og ikke rygge bakover og slite seg. Rygger de bakover får de strøm i ryggen.

Jeg skalla i den saken en gang (ser ut som en opp ned T) og gikk rett i bakken og kastet opp...

Strømgjerde til hest vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har vært borti, og spesielt når de er våte er de sterke som fy...Det gjør VONDT!

Forøvrig vet jeg faktisk om en hund som ble redd hester etter å ha snust på strømgjerde, men den var ikke vant med hester ellers. Og det gikk over..

Ja, de kyrne som står på boks, har enda slikt.

Strøm på gjerder kan være skikkelig vondt, alt etter hvor sterke apparat man bruker.

Min mann skulle fikse et strømgjerde, til kyr, og puttet strømtråden i munnen i mangel på flere hender. Strømmen var av, men likevel fikk han seg et støt. Alt ble svart sa han,og han fant ut han antakelig var svimt av på et vis, for han "våknet" til seg selv igjen der han satt på huk...

Samme strømgjerdet var jeg borti da jeg skulle gå under det. Fikk meg et støt øverst i ryggen, og ble nummen i ryggen. Tok 30 minutter før nummenheten forsvant.

Strømmen som brukes til hunder er ikke så sterk

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at vi som er vant til å forholde oss til strøm i det daglige, f.eks pga hestehold, har en annen/mildere holdning til dette med strømming?

Ikke vet jeg, bare en tanke...

Jeg tror kanskje det?

Man ser jo ofte at hestene får støt når de blir klappet etc uten at de blir redd mennesker av den grunn feks..Strøm er et kort ubehag, og neppe større ubehag enn å bli rykket kraftig i halsbåndet. For ikke snakke om mindre skadelig. Fordelen med det er jo også at det er ingenting som kan overføres til eier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuer har tilmed strøm på båsen. (hadde i hvertfall når jeg var yngre)

Dette for at de skal stå i ro og ikke rygge bakover og slite seg. Rygger de bakover får de strøm i ryggen.

Jeg skalla i den saken en gang (ser ut som en opp ned T) og gikk rett i bakken og kastet opp...

Strømgjerde til hest vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har vært borti, og spesielt når de er våte er de sterke som fy...Det gjør VONDT!

Forøvrig vet jeg faktisk om en hund som ble redd hester etter å ha snust på strømgjerde, men den var ikke vant med hester ellers. Og det gikk over..

Den oppned T-en du beskriver brukes ikke for at kua ikke skal rygge bakover og slite seg.

Den brukes for at kua skal rygge bakover når hun skal drite, sånn at man slipper å få båsen full av kumøkk.

Kua krummer (skyter opp) ryggen når hun skal gjøre fra seg. Hun kan ikke gå fremover, der er det stengsel. For ikke å få støt må hun rygge når hun krummer ryggen. Noen bønder bruker denne T-en på grisete kyr, som ikke lærer av seg selv at det lønner seg å rygge når en skal gjøre fra seg. Kua trenger ikke å ligge i sin egen avføring og bonden slipper å bruke timesvis på å få kua ren.

Mange bønder fjerner T-en når de ser at kua har lært, men noen bønder lar den bare henge der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

... men du slipper nok greit unna med noe høyere hastighet enn fartsgrensen dersom forholdene er gode og du tydelig markerer at det er noe på gang.. (Eksempelvis varselblink på)....

Mulig jeg misforstår deg her nå, men sitter du og sier at fartspolitiet ville sagt "Ok, der er blinklysene på så det er sikkert noe viktig, vi lar han kjøre videre uforstyrret vi..." ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Strøm er et kort ubehag, og neppe større ubehag enn å bli rykket kraftig i halsbåndet.
Det er vel både rase- og indivdavhengig? Dessuten - for at et aversiv skal ha varig eller langtidsefekt må vel ubehaget være større enn impulsen som "trigger" f eks jakt?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan være at vi som er vant til å forholde oss til strøm i det daglige, f.eks pga hestehold, har en annen/mildere holdning til dette med strømming?

Ikke vet jeg, bare en tanke...

Det tror jeg så absolutt. Man blir jo habituert når man utsettes for eksponering over tid. Jeg vil også tro at de som tilhører hestemiljøene som ikke bruker strøm (jeg antar at de finnes) vil skrike opp like mye som det man ser i denne tråden. Våre terskler defineres mye ut i fra hva vi eksponeres for, etikk er ikke en statisk sak. Interessant. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk aldri vært borti hestehold som ikke innebærer inngjerding med strøm overhodet. Mange har ikke strøm i vinterinnhegninger om de bruker gjerde bestående av planker, men sommerbeiter består sjelden av plankegjerder.

Men ja, eksponering er en faktor, og når man er vant til noe så endres nok holdninger.

Jeg synes ikke strøm er noe farlig. Jeg har ikke strømmen hund da, men har strømmet hest flere ganger.

Det er ikke noe avansert eller big deal, og det er aldri snakk om at vi må bruke eksperter på dette når vi skal få en hest til å forstå at strømgjerde er en barriere de ikke skal bryte.

Hadde jeg selv turt å strømme en hund om jeg syntes det var det rette å gjøre? Ja, jeg tror nok det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kuer har tilmed strøm på båsen. (hadde i hvertfall når jeg var yngre)

Dette for at de skal stå i ro og ikke rygge bakover og slite seg. Rygger de bakover får de strøm i ryggen.

Jeg skalla i den saken en gang (ser ut som en opp ned T) og gikk rett i bakken og kastet opp...

Strømgjerde til hest vet jeg ikke hvor mange ganger jeg har vært borti, og spesielt når de er våte er de sterke som fy...Det gjør VONDT!

Forøvrig vet jeg faktisk om en hund som ble redd hester etter å ha snust på strømgjerde, men den var ikke vant med hester ellers. Og det gikk over..

Det er faktisk verre enn som så; når kyrne bæsjer, krummer de ryggen, og får da støt...strømmen lærer dem å rygge bak i møkkarennen, sånn at de skal holde seg (og juret) renere...kan skrive MYE om disse "treningsmetodene" og ingenting av det er positivt! :(

Edit for å si at jeg så at Mika hadde sagt det samme ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Det er vel både rase- og indivdavhengig? Dessuten - for at et aversiv skal ha varig eller langtidsefekt må vel ubehaget være større enn impulsen som "trigger" f eks jakt?

Ja altså det er jo poenget med en aversiv trening er jo at hunden ikke skal ha lyst til å gjenta adferden (noengang) igjen. Så hensikten er jo nettopp at det er en "vond overraskelse". Men derifra til å kalle det tortur og voldsutøvelse er et kvantesprang av retorikk for min del.

Det tror jeg så absolutt. Man blir jo habituert når man utsettes for eksponering over tid. Jeg vil også tro at de som tilhører hestemiljøene som ikke bruker strøm (jeg antar at de finnes) vil skrike opp like mye som det man ser i denne tråden. Våre terskler defineres mye ut i fra hva vi eksponeres for, etikk er ikke en statisk sak. Interessant. :)

Nei Mari, der tror jeg du tar feil. Jeg tror ikke det finnes ett eneste miljø i dette landet, enten det er på hest, kyr, gris eller sau som er i mot å bruke strøm. Nettopp fordi "hensikten helliger middlet". Altså strømgjerder er til beskyttelse for dyras egensikkerhet og ikke minst som allmenn preventiv forsikring mot skader. Man kan faktisk risikere å bli anmeldt om man ikke har dyra sine forsvarlig innegjerdet og de forårsaker en ulykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den oppned T-en du beskriver brukes ikke for at kua ikke skal rygge bakover og slite seg.

Den brukes for at kua skal rygge bakover når hun skal drite, sånn at man slipper å få båsen full av kumøkk.

Kua krummer (skyter opp) ryggen når hun skal gjøre fra seg. Hun kan ikke gå fremover, der er det stengsel. For ikke å få støt må hun rygge når hun krummer ryggen. Noen bønder bruker denne T-en på grisete kyr, som ikke lærer av seg selv at det lønner seg å rygge når en skal gjøre fra seg. Kua trenger ikke å ligge i sin egen avføring og bonden slipper å bruke timesvis på å få kua ren.

Mange bønder fjerner T-en når de ser at kua har lært, men noen bønder lar den bare henge der.

Ah, der lærte jeg noe nytt.. Har ikke vært borti det siden jeg var 13-14 år...

Det er vel både rase- og indivdavhengig? Dessuten - for at et aversiv skal ha varig eller langtidsefekt må vel ubehaget være større enn impulsen som "trigger" f eks jakt?

Jo, men hvis du ser på feks hester så er de fluktdyr og flokkdyr... Man må ha endel strøm i gjerdet for at ikke hele bølingen skal være med på "tur" når man trener en av hestene og for at de ikke skal bryte seg ut når det kommer sauebrems eller de skvetter av noe.

I tillegg har du hingster og hopper...Det skal en god karamell til for å hindre en hingst i å bryte seg igjennom til hoppene. Derfor ser man gjerne at hingstegården er polstret med strømtråder.

Hester er ikke noe mentalt sterkere enn hunder, heller motsatt, de er sabla gode på å få panikk og har dårlig avreagering. Der avhenger det også av rase, varmblodser feks, tåler veldig mye mindre røff håndtering enn en fjording. Allikevel bruker alle strøm på gjerdene sine (jeg har hørt om folk som skrur av strømmen i perioder for å spare på utgiftene, derav hester på motorveien) og jeg har enda til gode å høre om en eneste hest som har fått mentale problemer av det... De spiser fortsatt gresset på andre siden av gjerdet, de legger bare hodet helt flatt og klistrer ørene bakover.

Jo mer jeg tenker over det, jo mindre skjønner jeg at folk hyler ved vettugt bruk av strømhalsbånd og samtidig aksepterer at såpass mange andre dyr jevnlig blir utsatt for strømming. Hunder er ikke mer verdt, de er ikke sartere og de føler ikke smerte på noen annen måte enn feks hester. De reagerer i hvertfall ikke anderledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei Mari, der tror jeg du tar feil. Jeg tror ikke det finnes ett eneste miljø i dette landet, enten det er på hest, kyr, gris eller sau som er i mot å bruke strøm. Nettopp fordi "hensikten helliger middlet". Altså strømgjerder er til beskyttelse for dyras egensikkerhet og ikke minst som allmenn preventiv forsikring mot skader. Man kan faktisk risikere å bli anmeldt om man ikke har dyra sine forsvarlig innegjerdet og de forårsaker en ulykke.

Mye mulig, jeg bare gjettet. Jeg har ikke snøring på hest. Jeg skrev det for å illustrere at ens terskler defineres mye av tersklene til de vi omgir oss med. Kanskje pisk er et bedre eksempel i så henseende? Pur gjetting det også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jo mer jeg tenker over det, jo mindre skjønner jeg at folk hyler ved vettugt bruk av strømhalsbånd og samtidig aksepterer at såpass mange andre dyr jevnlig blir utsatt for strømming. Hunder er ikke mer verdt, de er ikke sartere og de føler ikke smerte på noen annen måte enn feks hester. De reagerer i hvertfall ikke anderledes.

my point exactly..

Mye mulig, jeg bare gjettet. Jeg har ikke snøring på hest. Jeg skrev det for å illustrere at ens terskler defineres mye av tersklene til de vi omgir oss med. Kanskje pisk er et bedre eksempel i så henseende? Pur gjetting det også.

Hmm mulig, men da snakker vi igjen om et strafferedskap hvor eier blir representert- noe jeg heller ville sammenlignet med ett rykk i halsbåndet.. men dette er jo bare flisfabrikk altså..

Men hva er egentlig problemet? At folk bruker strøm eller at folk skriker over at andre bruker strøm?

Så langt så er jeg så vidt jeg kan se, den eneste i denne tråden som faktisk har brukt strøm på hund i averesiv trening utenom på sau. Hva er det som gjør at de som syns det er så grusomt og har en tydelig sterk rettferdighetssans på hundens vegne ikke kommenterer det eller argumenterer for sitt syn? Fordi det allerede er gjort og hunden sluttet med adferden? For det virker ikke som det er noen som har noen begrensninger med å fortelle TS hva de syns om at hun vurderer å bruke strøm.

Forunderlig måte å diskutere på, syns nå jeg..

Mitt inntrykk er og forblir at folk uttaler seg meget bombastisk om et virkemiddel de tydeligvis har vært lite borti og vet lite om effekten av, både på kort og lang sikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm mulig, men da snakker vi igjen om et strafferedskap hvor eier blir representert- noe jeg heller ville sammenlignet med ett rykk i halsbåndet.. men dette er jo bare flisfabrikk altså..

Joda, men synet på det, eller etikken om du vil, formes mye av de menneskene man omgir seg med enn handlingen selv. Jmf julnil som er "habituert" til strømbruk siden hun (?) bruker mye strøm på hest. Hennes terskler for strømbruk er lavere, og hun har ikke de stor etiske innvendingene mot det. Men jo, flisefabrikk her også. :)

Men hva er egentlig problemet? At folk bruker strøm eller at folk skriker over at andre bruker strøm?

Spør du meg? Jeg har ikke noe problem med at folk bruker aversiv trening (jeg synes ikke strøm nødvendigvis er så mye verre enn andre hjelpemidler), så lenge det blir gjort korrekt. Men for meg ligger det langt inne. Det er et hjelpemiddel jeg har respekt for, nettopp fordi det er så effektivt ironisk nok. Og fordi jeg har endel læringsteori innabords. Jeg brukte ikke strøm på den kandidaten jeg hadde, selv om jeg vurderte det flere ganger og snakket med flere om det. Men som pen_fremmedkar sa, det hadde neppe hjulpet på ham uansett. (Töddel bodde hos fremmedkaren en periode før han kom til meg) My wild child. :)

Så langt så er jeg så vidt jeg kan se, den eneste i denne tråden som faktisk har brukt strøm på hund i averesiv trening utenom på sau.

Pen_fremmedkar har brukt strøm. Tipper han har brukt det på mye rart egentlig. Hehe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, men synet på det, eller etikken om du vil, formes mye av de menneskene man omgir seg med enn handlingen selv. Jmf julnil som er "habituert" til strømbruk siden hun (?) bruker mye strøm på hest. Hennes terskler for strømbruk er lavere, og hun har ikke de stor etiske innvendingene mot det. Men jo, flisefabrikk her også. :)

Huff, der hørtes jeg jammen grusom ut...

Jeg bruker ikke mye strøm på hest i den grad at vi gir dem et støt daglig, men vi bruker jo strømgjerder hele tiden, og hester som bryter gjerder blir strømmet.

Og ja, jeg er en hun :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja altså det er jo poenget med en aversiv trening er jo at hunden ikke skal ha lyst til å gjenta adferden (noengang) igjen. Så hensikten er jo nettopp at det er en "vond overraskelse". Men derifra til å kalle det tortur og voldsutøvelse er et kvantesprang av retorikk for min del.

Jeg tror ikke jeg kan betraktes som en kvantespringer - men for all del :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den der strømgrima er limt på hver enda hest du er i kontakt med jeg. Koblet opp mot et bilbatteri. :D

hehe, ja kunne nesten høres slik ut :D

Lurer på om det finnes sporer med mulighet for strømtilkobling? Tror innlæringen under ridning hadde blitt så langt mer effektiv :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper den der strømgrima er limt på hver enda hest du er i kontakt med jeg. Koblet opp mot et bilbatteri. :D

For noe tull! Alle våre hester er koblet direkte til høyspent - straks man begynner med omkoblinger, forsvinner så mye av effekten! Hos oss er det ikke bare fjordingene som har ståman - ALLE hestene har det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehe, ja kunne nesten høres slik ut :D

Lurer på om det finnes sporer med mulighet for strømtilkobling? Tror innlæringen under ridning hadde blitt så langt mer effektiv :whistle:

AMATØR! Sånne sporer har jeg hatt leeeeenge! Det er selvfølgelig et problem om man skal ri på tur, for det blir himla mye skjøteledning...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...