Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

:thumbs: Satt å tenkte i går på hvordan jeg kan få sagt det samme!

Sliter litt med formulering Karpe, derfor jeg nøyer meg med å si meg enig med de som sier det jeg tenker :) Therefore

Hehe, jeg har samme problem og ofte kommer det helt feil fram når jeg skriver, slik at ting kan lett missforstås :)

Men jeg må si det er nytt for meg at det er noen her som mener det er greit å bruke strøm på bruks-raser bare for at de har en utfordring på adferd.(av de som ikke syns strøm er førstevalget) Om den nå er pga drifter, stress eller andre ting. Jeg mener nå man skal prøve å finne grunnen til adferd hos alle raser før man prøver tiltak - da naturligvis så humant som mulig. (da er strøm etter mitt syn sjeldent førstevalget) Om man har puddel, chihuahua, rottis, labrador osv ... så bør man uansett ha tid til de og medregne at dette medfører endel arbeid, slik at hvis man får en utfordring på adferd, så har man altså disse elementene til stedet for å kunne bli kvitt adferden. Å bruke strøm pga dette er kjappest (quickfix) når man ikke har tid i sitt skjema for å ta seg av hunden, så bli DET en feil grunn for bruk av strøm. Da bruker man det nettopp for at det er kjapt og ikke for at man er nødvendigvis tilhenger av metoden i seg selv, og man er da heller ikke opptatt om det er noe som er årsaken til denne adferden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Det var vel neppe det 2ne snakket om?

Mulig jeg missforstod(sorry), men jeg tolket det dithen at enkelte raser 'unnskylder' man det automatisk til å være naturlige drifter, men andre raser 'unnskylder' man det automatisk til at det er 'noe feil' - altså stress osv. Hvis man da ser på selve temaet med strøm, så blir det 'naturlig' å ta bort jaktadferd mot sau med strøm, mens enkelte raser med da stress osv er da strøm kanskje ikke det beste. Da tolket jeg det dit hen at man mente at det aldri er behov for strøm på enkelte raser, for DE har ikke naturlige drifter, men bare stress osv. (altså at de som er imot strøm kunne mene det)

Jeg tolker feil rett som det er og forklarer meg dårlig, så gjerne se bort ifra mine 2 siste innlegg hvis jeg er helt på bærtur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt sett så er det en dobbeltmoral på hva som er "greit" og "ikke greit" på forskjellige raser (eller linjer, for de av oss som har raser som er delt i bruks- og utstillingslinjer). En malleballe som jakter f.eks biler er "høydriftig", mens en puddel tydeligvis har noen mentale brister og ligger for høyt i stress. Og om rett skal være rett, så syns JEG at begge deler tyder på noen brister, for høyt stress, for dårlig balansert mentalitet. Det er ikke forbeholdt såkalte selskapshunder på noen som helst måte, selv om det høres kulere ut med "høydriftig" enn "dårlig mentalt". Det var dog ikke det som var poenget, jeg bare hadde en liten frustrasjonsutblåsning om dobbeltmoral.

Pudler HAR jakt. At de ikke brukes til noe pr i dag, betyr ikke at de ALDRI har vært brukt til noe, sant? Opprinnelig er puddelen en vannapporterende fuglehund, og selv om de ikke lenger avles for den slags bruks, så blir de heller ikke ikke avlet for den slags bruk, og det blir ikke nødvengivis borte av seg selv selv om man ikke har fokus på de egenskapene, ikke sant. Dvs at det er faktisk en del pudler som fortsatt har jaktlyst, selv om det neppe ser sånn ut når de løper rundt med pompommer på beina i en utstillingsring - og i tilfelle dere lurer, så ja - jeg beskylder dere for å være fordomsfulle.

Ang strøm eller ikke strøm, eller skal jeg si blokkering eller ikke blokkering.. En hund som kan avbrytes med en kong, pølse, et klikk, whatever, den er ikke blokkert. Er bikkja blokkert, så har den full fokus på det den blokkerer for, og den gir blanke f... i det rundt. Som f.eks den hunden som ga blanke i at den fikk max styrke på strøm da den jagde etter sauen (slapp av Pan, det er mange år siden nå, og fullt lovlig), det var så ubehagelig for bikkja at han kjørte nakken i bakken mens den løp, men jakte sau, DET gjorde den, den fløy rett i sauen den. Og nei, det var ikke en polarhund eller noe annet som regnes som uhelbredelige på det der, det var en Grand Danois.

Når min groenendael stikker i joggerjakt, så er det det hun har fokus på, kall det gjerne tunellsyn. Hun hører ikke at jeg roper, hun ser ikke at jeg har mat, jeg er ikke engang sikker på om hun ville brydd seg større om et støt. Hun gir blanke f... i at jeg er så rasende at jeg nesten hopper, selv om hun begynner å dempe og blir utilpass når jeg f.eks sier SHYSH! til de #&%¤#@ undulatene. Normalt sett er hun veldig var på meg og mitt humør, men hun er ikke så lett å nå inn til når hun går i jaktmodus, og har hun førstes stukket, så er hun rett og slett ikke påvirkbar lenger.

For å nå igjennom en blokkering så må det nødvendigvis litt sterkere lut til. Dere veit på film når folk får hysterisk anfall, ikke sant? Da får de som regel seg en midt på trynet - og selv om man vanligvis ikke løper rundt og lapper til folk, så kan vi kanskje være enige om at noen ganger så er det nødvendig?

Jeg personlig mener at det finnes verre ting for en hund enn et støt eller to. Nei, strøm er ikke lov mot biljakt, men det er ikke det samme som at det ikke hadde funka - og jeg tror det ville fungert aldeles etter planen, samme hva slags underliggende årsak det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som er uenige i at man ikke når inn til en hund som blokkerer (det ligger i ordet blokkere, liksom). Det jeg er uenig i, er at det ikke nytter å jobbe forebyggende og lære hunden alternativ atferd før den går i jaktmodus og "forsvinner" fra tilsnakk. Dessuten er det så mange potente forsterkere i jakt at om det er en opperant eller betinget atferd, kan være vanskelig å si.

Karpe: Overslag er jo når en hund glefser til deg fordi din hånd er i veien for å kunne forsvare seg, f.eks. Slike bitt kaller vi overslagshandlinger fordi hunden ikke egentlig vet at du er der, men skal fjerne et hinder for noe annet. Den biter altså ikke for å bite deg og dermed er det ikke å se på som angrep på deg. Eh. ble dette tydelig, da :huh: Tror kanskje du snakker om noe annet oppi her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som er uenige i at man ikke når inn til en hund som blokkerer (det ligger i ordet blokkere, liksom). Det jeg er uenig i, er at det ikke nytter å jobbe forebyggende og lære hunden alternativ atferd før den går i jaktmodus og "forsvinner" fra tilsnakk. Dessuten er det så mange potente forsterkere i jakt at om det er en opperant eller betinget atferd, kan være vanskelig å si.

Okay, hvor lang tid trenger du på deg for å lære Dronningen her å aldri jakte joggere igjen ever?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[...]- og i tilfelle dere lurer, så ja - jeg beskylder dere for å være fordomsfulle.

Fordomsfull fordi jeg mener alle raser bør man vite årsak (prøve å finne) til utfordringen før man gjør tiltak deretter ... jaja, du får bare mene det da.

[...]Jeg personlig mener at det finnes verre ting for en hund enn et støt eller to. Nei, strøm er ikke lov mot biljakt, men det er ikke det samme som at det ikke hadde funka - og jeg tror det ville fungert aldeles etter planen, samme hva slags underliggende årsak det er.

Joda, det fins verre ting, men som i eksemplet jeg ga, så var det nettopp strøm(aversiv) i en situasjon som medførte til at det virket på DEN adferden, men hunden overførte tydeligvis sin 'frustrasjon' (grunn) over til å ødelegge inventar. (noe den aldri hadde gjort før) Som i eksemplet her, så mener jeg det er direkte feil å bruke slike ting - uansett om de er hel-automatisert eller hånd-styrt. Skulle man igjen brukt strøm for den nye uønskede adferden?

Det er vel ingen som har konkludert med at puddel ikke har jaktlyst, men vurdering kommer utifra hva TS har skrevet selv og at det kan være andre årsaker.

Karpe: Overslag er jo når en hund glefser til deg fordi din hånd er i veien for å kunne forsvare seg, f.eks. Slike bitt kaller vi overslagshandlinger fordi hunden ikke egentlig vet at du er der, men skal fjerne et hinder for noe annet. Den biter altså ikke for å bite deg og dermed er det ikke å se på som angrep på deg. Eh. ble dette tydelig, da :huh: Tror kanskje du snakker om noe annet oppi her.

Ok, jeg mener altså at en adferd ikke kan utøves(for da blir ubehag tilført), slik at den energien/stresset (eller hva grunn er) (kan bli)blir overført til andre ting - f.eks som i eksemplet jeg ga. Fra bjeffing alene, til å la dette gå utover inventar istedet. Hva er rett ord på slikt da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordomsfull fordi jeg mener alle raser bør man vite årsak (prøve å finne) til utfordringen før man gjør tiltak deretter ... jaja, du får bare mene det da.

Fordomsfull fordi du ser ut til å mene at ikke pudler kan ha overdreven jaktlyst.

Joda, det fins verre ting, men som i eksemplet jeg ga, så var det nettopp strøm(aversiv) i en situasjon som medførte til at det virket på DEN adferden, men hunden overførte tydeligvis sin 'frustrasjon' (grunn) over til å ødelegge inventar. (noe den aldri hadde gjort før) Som i eksemplet her, så mener jeg det er direkte feil å bruke slike ting - uansett om de er hel-automatisert eller hånd-styrt. Skulle man igjen brukt strøm for den nye uønskede adferden?

Det er vel ingen som har konkludert med at puddel ikke har jaktlyst, men vurdering kommer utifra hva TS har skrevet selv og at det kan være andre årsaker.

Ok, jeg mener altså at en adferd ikke kan utøves(for da blir ubehag tilført), slik at den energien/stresset (eller hva grunn er) (kan bli)blir overført til andre ting - f.eks som i eksemplet jeg ga. Fra bjeffing alene, til å la dette gå utover inventar istedet. Hva er rett ord på slikt da?

Det er en ørliten forskjell på et strømhalsbånd kontrollert av et menneske med fjernkontroll, og et sitronhalsbånd som utløses av en hvilken som helst høy nok lyd. Den er en ørliten forskjell i kontrollen man har på læringa der, syns du ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordomsfull fordi du ser ut til å mene at ikke pudler kan ha overdreven jaktlyst.

Da pålegger du meg nok meninger jeg ikke står for.

Det er en ørliten forskjell på et strømhalsbånd kontrollert av et menneske med fjernkontroll, og et sitronhalsbånd som utløses av en hvilken som helst høy nok lyd. Den er en ørliten forskjell i kontrollen man har på læringa der, syns du ikke?

Joda, der er vi enige - jeg også mener de hel-automatiske er verre. Men om man har stått gjemt slik at hunden ikke har sett deg i eksemplet mitt, så tror jeg ikke dermed at hunden ikke har 'overført' adferd til ødeleggelse av inventar. Det er fortsatt bakgrunn jeg er opptatt av og hvorfor adferd har kommet - å da bruke andre midler og/eller metoder først og fremst for å få bukt med utfordringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er nå i tvil om du finner en som er autorisert, som vil strømme hunden din mot biljakt, jeg da.

Tror dette er noe du må ta deg tid til å jobbe med. Er hunden klikkertrent? I så fall, ta med deg en kaffekanne, fluktstol og favorittgodbiter/leke og sett deg ved en trafikkert vei å begynn og jobb. Ha med deg favorittleke på tur. Når det kommer en bil drar du frem leka og herjer som en gærning med hunden. Det er ingen enkle løsninger på dette problemet, men skal du beholde hunden, må du være villig til å ofre litt.

For å være helt ærlig (og kanskje litt stygg), så syns jeg å skylde på studier, barn og ponni blir for dumt. Du har gått til ansaffelse av en hund og da er det min mening at du MÅ ta deg tid til å jobbe med den. Hunden har ikke valgt deg. Du har valgt den og da er det jammen meg din oppgave å få den som en velfungernde hund. Den er et levende individ, som trenger tid og engasjement. Ikke dårlige, kanskje raske og enkle løsninger (for deg), fordi du prioriterer hunden sist :aww: *blir provosert*

Nå vet ikke jeg om du har unger,men jeg prioriterer alltid hundene mine etter unga.. mennesker kommer ALLTID først.. så jeg skjønner at TS setter hunden sist.. Så når du presterer å komme med beskylkdninger om at hu "skylder" på unger og studier og ponni så blir jeg skikkelig provosert.. Selvsagt er dyr siste prioritet når man har barn,jobb,studier osv. OT men måtte bare få det ut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klippe*

Ok, jeg mener altså at en adferd ikke kan utøves(for da blir ubehag tilført), slik at den energien/stresset (eller hva grunn er) (kan bli)blir overført til andre ting - f.eks som i eksemplet jeg ga. Fra bjeffing alene, til å la dette gå utover inventar istedet. Hva er rett ord på slikt da?

Nei, si det. Det skal vi vel klare å finne ut. Fremdeles er det en stressrelatert atferd, men hva det heter når stresset får utløp på en ny måte, hm? Vi har jo det samme på jobben. Du kan lære en unge med autsme å slutte å f.eks spytte for å få oppmerksomhet, men lærer du ikke inn alternativ måte å få oppmerksomhet på, vil h*n sannsynligvis finne på noe annet tull isteden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet ikke jeg om du har unger,men jeg prioriterer alltid hundene mine etter unga.. mennesker kommer ALLTID først.. så jeg skjønner at TS setter hunden sist.. Så når du presterer å komme med beskylkdninger om at hu "skylder" på unger og studier og ponni så blir jeg skikkelig provosert.. Selvsagt er dyr siste prioritet når man har barn,jobb,studier osv. OT men måtte bare få det ut

Selvfølgelig kommer hunden på andreplass, men det er ingen unnskyldning. Det er ingen menneskerett og ha dyr, har man fullt opp med andre ting så bør man tenke på det før man kjøper hund. Det er vell forøvrig ikke noe problem i en normal hverdag og ha både barn og hund? Selv om hunden krever litt ekstra..?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig kommer hunden på andreplass, men det er ingen unnskyldning. Det er ingen menneskerett og ha dyr, har man fullt opp med andre ting så bør man tenke på det før man kjøper hund. Det er vell forøvrig ikke noe problem i en normal hverdag og ha både barn og hund? Selv om hunden krever litt ekstra..?

Nei,det skal ikke være det.. jeg mente ikke at man ikke skal sette av tid til å trene osv med hunden,for det er for meg en selvfølge :) Jeg hadde bare et bittelite problem med at prioriteringene ble uglesett :P

Her er det 2 hunder,til tider 3 barn, 1 kanin og jeg studerer, så det er helt klart mulig å få den kabalen opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn generelt sett så er det en dobbeltmoral på hva som er "greit" og "ikke greit" på forskjellige raser (eller linjer, for de av oss som har raser som er delt i bruks- og utstillingslinjer). En malleballe som jakter f.eks biler er "høydriftig", mens en puddel tydeligvis har noen mentale brister og ligger for høyt i stress. Og om rett skal være rett, så syns JEG at begge deler tyder på noen brister, for høyt stress, for dårlig balansert mentalitet. Det er ikke forbeholdt såkalte selskapshunder på noen som helst måte, selv om det høres kulere ut med "høydriftig" enn "dårlig mentalt". Det var dog ikke det som var poenget, jeg bare hadde en liten frustrasjonsutblåsning om dobbeltmoral.

Pudler HAR jakt. At de ikke brukes til noe pr i dag, betyr ikke at de ALDRI har vært brukt til noe, sant? Opprinnelig er puddelen en vannapporterende fuglehund, og selv om de ikke lenger avles for den slags bruks, så blir de heller ikke ikke avlet for den slags bruk, og det blir ikke nødvengivis borte av seg selv selv om man ikke har fokus på de egenskapene, ikke sant. Dvs at det er faktisk en del pudler som fortsatt har jaktlyst, selv om det neppe ser sånn ut når de løper rundt med pompommer på beina i en utstillingsring - og i tilfelle dere lurer, så ja - jeg beskylder dere for å være fordomsfulle.

Ang strøm eller ikke strøm, eller skal jeg si blokkering eller ikke blokkering.. En hund som kan avbrytes med en kong, pølse, et klikk, whatever, den er ikke blokkert. Er bikkja blokkert, så har den full fokus på det den blokkerer for, og den gir blanke f... i det rundt. Som f.eks den hunden som ga blanke i at den fikk max styrke på strøm da den jagde etter sauen (slapp av Pan, det er mange år siden nå, og fullt lovlig), det var så ubehagelig for bikkja at han kjørte nakken i bakken mens den løp, men jakte sau, DET gjorde den, den fløy rett i sauen den. Og nei, det var ikke en polarhund eller noe annet som regnes som uhelbredelige på det der, det var en Grand Danois.

Når min groenendael stikker i joggerjakt, så er det det hun har fokus på, kall det gjerne tunellsyn. Hun hører ikke at jeg roper, hun ser ikke at jeg har mat, jeg er ikke engang sikker på om hun ville brydd seg større om et støt. Hun gir blanke f... i at jeg er så rasende at jeg nesten hopper, selv om hun begynner å dempe og blir utilpass når jeg f.eks sier SHYSH! til de #&%¤#@ undulatene. Normalt sett er hun veldig var på meg og mitt humør, men hun er ikke så lett å nå inn til når hun går i jaktmodus, og har hun førstes stukket, så er hun rett og slett ikke påvirkbar lenger.

For å nå igjennom en blokkering så må det nødvendigvis litt sterkere lut til. Dere veit på film når folk får hysterisk anfall, ikke sant? Da får de som regel seg en midt på trynet - og selv om man vanligvis ikke løper rundt og lapper til folk, så kan vi kanskje være enige om at noen ganger så er det nødvendig?

Jeg personlig mener at det finnes verre ting for en hund enn et støt eller to. Nei, strøm er ikke lov mot biljakt, men det er ikke det samme som at det ikke hadde funka - og jeg tror det ville fungert aldeles etter planen, samme hva slags underliggende årsak det er.

Kunne ikke vært mer enig. Godt at noen her inne er flinke til å ordlegge seg så jeg slipper å kløne meg til en rotete innlegg :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da pålegger du meg nok meninger jeg ikke står for.

Okay, så hva er grunnen til at du mener at dette ikke er en jaktlyst som slår ut feil da?

Joda, der er vi enige - jeg også mener de hel-automatiske er verre. Men om man har stått gjemt slik at hunden ikke har sett deg i eksemplet mitt, så tror jeg ikke dermed at hunden ikke har 'overført' adferd til ødeleggelse av inventar. Det er fortsatt bakgrunn jeg er opptatt av og hvorfor adferd har kommet - å da bruke andre midler og/eller metoder først og fremst for å få bukt med utfordringen.

La oss nå, for argumentasjonens skyld, gå ut i fra at disse som blir autorisert for bruk av strøm i avresjonstrening faktisk har litt utdannelse på hva de driver med, hva da?

Nei, synsk er jeg ikke.

Ikke jeg heller. Jeg tror heller ikke at den slags trening kan gi meg en hund som garantert ikke jakter joggere/syklister om de skulle komme brått på. Så da får jeg jo bare være takknemlig for at det ikke er noe hardt som går fort hun jakter på, sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så hva er grunnen til at du mener at dette ikke er en jaktlyst som slår ut feil da?

La oss nå, for argumentasjonens skyld, gå ut i fra at disse som blir autorisert for bruk av strøm i avresjonstrening faktisk har litt utdannelse på hva de driver med, hva da?

Ikke jeg heller. Jeg tror heller ikke at den slags trening kan gi meg en hund som garantert ikke jakter joggere/syklister om de skulle komme brått på. Så da får jeg jo bare være takknemlig for at det ikke er noe hardt som går fort hun jakter på, sant?

Jeg tror hvilken som helst hund som ikke er lobotomert kan reagere på joggere/syklister som kommer brått på, jeg. Da er det jo en fordel å ikke ha den i andre enden av flexin, eller i frislepp langt unna der du selv er. Uansett er det da noe helt annet å snakke om en hund som jager joggere og en som skvetter når en jogger kommer brått på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror hvilken som helst hund som ikke er lobotomert kan reagere på joggere/syklister som kommer brått på, jeg. Da er det jo en fordel å ikke ha den i andre enden av flexin, eller i frislepp langt unna der du selv er. Uansett er det da noe helt annet å snakke om en hund som jager joggere og en som skvetter når en jogger kommer brått på.

Hun skvetter ikke, men jeg er nødt til å se de OG kalle henne inn før hun ser de om poenget er å ha kontroll på henne - og det er det vel? Å ha henne i flexibåndet er ikke et problem, den har stopp-knapp den, Ida :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å nå igjennom en blokkering så må det nødvendigvis litt sterkere lut til. Dere veit på film når folk får hysterisk anfall, ikke sant? Da får de som regel seg en midt på trynet - og selv om man vanligvis ikke løper rundt og lapper til folk, så kan vi kanskje være enige om at noen ganger så er det nødvendig?

Nå er det vel allerede sagt at det fins tilfeller der strøm kanskje bør vurderes og der dette kan være riktig.

Men hvis denne personen er hysterisk pga noe og dette ikke endres. (la oss si f.eks klaustrofobi), så kan det hende at selv en midt i trynet ikke virker. Da får man heller spørre seg selv hvorfor man tok med personen i heisen når man vet den kan stoppe (som vi later som i eksemplet) - da vet man jo at hysteri anfall har stor sannsynlighet for å oppstå. Hvorfor tok man ikke trappa. Ja, mulig det ikke er trapp der, så heis må taes (eksempel) - da ville jeg altså tatt med denne personen på et kurs og/eller prøvd å lært denne personen å mestre trange plasser framfor å bruke denne til punchingball uten engang å ha prøvd andre ting. For meg kan dette aldri bli rett.

Hunder blokkerer f.eks når de slåss skikkelig - da hjelper ikke strøm tror jeg, for skikkelig ballespark reagerer de ikke på (det jeg har sett). Både i dette tilfellet og andre blokkeringer der strøm kanskje virker, så gjelder det å være i forkant, slik at blokkering ikke oppstår. Har selv en ganske så blokkerende hund når han jakter - verden fins ikke, det er kun det det jaktes på som er hele dens verden i det øyeblikket. Jeg må ta mine forholdsregler, følge med og være i forkant og rett og slett jobbe med det hvis jeg vil dempe det noe. Jeg ser ikke på det som et problem, da det ikke er ett.

Okay, så hva er grunnen til at du mener at dette ikke er en jaktlyst som slår ut feil da?

Utifra hva TS har skrevet. Men la oss ikke starte en diger diskusjon rundt det, for det er altså noe jeg tror og ikke kan vite - like lite som at noen kan vite at det er jaktlyst. Jeg har hele tiden sagt at jeg vil at personer med peiling skal/bør observere og vurdere det - deretter treffe tiltak.

La oss nå, for argumentasjonens skyld, gå ut i fra at disse som blir autorisert for bruk av strøm i avresjonstrening faktisk har litt utdannelse på hva de driver med, hva da?

De har jo det, skjønner ikke hva det har med saken å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun skvetter ikke, men jeg er nødt til å se de OG kalle henne inn før hun ser de om poenget er å ha kontroll på henne - og det er det vel? Å ha henne i flexibåndet er ikke et problem, den har stopp-knapp den, Ida :P

Det er ikke pent å le av oss med flexifobi :icon_redface: Nei, bevares. Jeg ser da at "quick - fix" løsninger kan være både effektivt og sikkert mindre belastende på både hund og eier i enkelte tilfeller. Men det er altså forbudt og det er mulig å lære hunden sin å sladre i stedenfor å angripe, sette seg i stedenfor å løpe etter, late som den ser noe veldig viktig i veikanten framfor å ha utfall. Men bevares, hva vet vel jeg. Dessuten ser jeg faren for at hvis det ble lovlig, ville en slik "kjapp og grei" løsning på en rimelig vanlig atferd, ville spre seg som burbruk etter hvert som hvermannsen ser at de kan slippe å gjøre noe selv for å oppdra bikkja si. De aller fleste som har hatt bikkjer med jogger/syklist/biljagertendenser, har da klart å avlære bikkja dette mens den var relativt ung. Hvorfor fremstiller dere det som om det er helt umulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke pent å le av oss med flexifobi :icon_redface: Nei, bevares. Jeg ser da at "quick - fix" løsninger kan være både effektivt og sikkert mindre belastende på både hund og eier i enkelte tilfeller. Men det er altså forbudt og det er mulig å lære hunden sin å sladre i stedenfor å angripe, sette seg i stedenfor å løpe etter, late som den ser noe veldig viktig i veikanten framfor å ha utfall. Men bevares, hva vet vel jeg. Dessuten ser jeg faren for at hvis det ble lovlig, ville en slik "kjapp og grei" løsning på en rimelig vanlig atferd, ville spre seg som burbruk etter hvert som hvermannsen ser at de kan slippe å gjøre noe selv for å oppdra bikkja si. De aller fleste som har hatt bikkjer med jogger/syklist/biljagertendenser, har da klart å avlære bikkja dette mens den var relativt ung. Hvorfor fremstiller dere det som om det er helt umulig?

Men om man ikke får avlært det mens bikkja er relativt ung, da?

Og veit du, Ida. Både Belgerpia og jeg har prøvd å avlære Dronningen her å jakte joggere/syklister. Jeg anser oss begge for forholdsvis oppegående hundedamer med forholdsvis god peil på hundetrening. Ingen av oss har klart å plukke av henne den der manglende impulskontrollen. Til tross for at hun den gangen var "relativt ung" (nå er hun jo blitt 8 år).

Nei, jeg sier ikke at det er helt umulig. Jeg sier at det er vanskelig, på enkelte hunder, for enkelte førere, skyld på hva dere vil, er det vanskeligere enn på/for andre. Dronningen her har kun en drift hun, og det er jakt - temmelig ubalansert med andre ord. Og hun jakter alt om hun får sjansen, syklister, joggere, elg, hest, ku, andre hunder. Og jeg når ikke inn når hun er i det moduset, enten jeg prøver med godt eller vondt, så da får hun jo bare være flexibånd-hund på steder jeg ikke har full oversikt, da (nei, jeg har aldri tenkt på at jeg kunne strømme henne for det).

Jeg forutsetter at man må ha autorisasjon for å kunne bruke et strømhalsbånd, sånn som det er i dag. Da vil det ikke spre seg som burbruk på forholdsvis normale atferder. Da vil ansvaret for riktig bruk ligge hos den som faktisk har blitt kurset i den slags avresjonstrening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okay, så når all verdens av møkkaatferder unnskyldes pga høye drifter på malleballer, rottiser og andre hardcore bruksraser, så er en puddel på biljakt stressa, understimulert og har mentale brister, sånn kort oppsummert? Legg på lat eier som ikke gidder å gjøre noe med problemet i tillegg, så har man jo en nesten ikke fordomsfull tilnærming til problemet i det hele tatt?

Hvor får du det fra at jeg sidestiller drifter vs problemadferd? Igjen skuffer du meg med hersketeknikk og ilegger meg meninger jeg ikke har!

I all hovedsak så mener jeg jakting på biler har lite med "drifter" å "jaktlyst" å gjøre. Jeg mener at det oftest har med stress, understimuli og overslagshandling å gjøre. Selvfølgelig vil det være andre avvikende årsaker, men i all hovedsak så er dette hovedårsaken. Hvorvidt det er en malinois, rottis, dobermann, schäfer eller puddel er revnedne likegyldig. Dette handler da ikke om rase? Det jeg fokuserte på var at man må se på årsaken til adferden og ikke selve adferden. Og her tror jeg ikke jaktlysten er hovedårsaken.

Hvis du er så ****** dyktig på dette så syns jeg du kan forklare adferden som TS beskriver? Mener du at dette handler kun om jaktlyst? Grei gjerne ut!

Sånn generelt sett så er det en dobbeltmoral på hva som er "greit" og "ikke greit" på forskjellige raser (eller linjer, for de av oss som har raser som er delt i bruks- og utstillingslinjer). En malleballe som jakter f.eks biler er "høydriftig", mens en puddel tydeligvis har noen mentale brister og ligger for høyt i stress. Og om rett skal være rett, så syns JEG at begge deler tyder på noen brister, for høyt stress, for dårlig balansert mentalitet. Det er ikke forbeholdt såkalte selskapshunder på noen som helst måte, selv om det høres kulere ut med "høydriftig" enn "dårlig mentalt". Det var dog ikke det som var poenget, jeg bare hadde en liten frustrasjonsutblåsning om dobbeltmoral.

Hvor har du det fra at man skiller på raser? Hvor fremgår det i denne debatten eller hos debattanter at det er slik du hevder? For min del så er ikke høydriftig hund synonymt med god mentalitet. Til det har jeg da sett VELDIG mange høydriftige hunder som er nervevrak. Selv om en høydriftig hund ofte kan kamuflere sine mentalbrister fordi driftene bærer den gjennom problemet/utfordringen!

Pudler HAR jakt. At de ikke brukes til noe pr i dag, betyr ikke at de ALDRI har vært brukt til noe, sant? Opprinnelig er puddelen en vannapporterende fuglehund, og selv om de ikke lenger avles for den slags bruks, så blir de heller ikke ikke avlet for den slags bruk, og det blir ikke nødvengivis borte av seg selv selv om man ikke har fokus på de egenskapene, ikke sant. Dvs at det er faktisk en del pudler som fortsatt har jaktlyst, selv om det neppe ser sånn ut når de løper rundt med pompommer på beina i en utstillingsring - og i tilfelle dere lurer, så ja - jeg beskylder dere for å være fordomsfulle.

Hva har dette med jakt å gjøre? Mener du fortsatt at det er puddelens iboende og naturlige jaktdrift som utløses når den jakter biler primært? Eller er det andre underliggende årsaker til at den jakter biler?

Ang strøm eller ikke strøm, eller skal jeg si blokkering eller ikke blokkering.. En hund som kan avbrytes med en kong, pølse, et klikk, whatever, den er ikke blokkert. Er bikkja blokkert, så har den full fokus på det den blokkerer for, og den gir blanke f... i det rundt. Som f.eks den hunden som ga blanke i at den fikk max styrke på strøm da den jagde etter sauen (slapp av Pan, det er mange år siden nå, og fullt lovlig), det var så ubehagelig for bikkja at han kjørte nakken i bakken mens den løp, men jakte sau, DET gjorde den, den fløy rett i sauen den. Og nei, det var ikke en polarhund eller noe annet som regnes som uhelbredelige på det der, det var en Grand Danois.

Her er vi enige, og her er du nyansert. En hund som jakter "noe" men som lar seg kontrollere er som regel uproblematisk å ha med å gjøre. Det er når "jakten" blir en blokkering at man får en uønsket adferd. Igjen mener jeg at jakting på sau eller andre "byttedyr" er relativt avvikende fra jakt på biler! Sistnevnte er sjelden (ut fra hva jeg har erfart og lært... men mulig jeg tar feil) relatert til normal adferd med bakgrunn i jaktlyst/drift

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forutsetter at man må ha autorisasjon for å kunne bruke et strømhalsbånd, sånn som det er i dag. Da vil det ikke spre seg som burbruk på forholdsvis normale atferder. Da vil ansvaret for riktig bruk ligge hos den som faktisk har blitt kurset i den slags avresjonstrening.

Sånn som det er idag ja ... hvordan er det egentlig. Du, jeg, de fleste på hundeforum vet det kanskje, men hva med ola og kari - vet de at det er ulovlig?.

Når det selges over disk og på nett helt lovlig og dyrebutikker ikke informerer om ulovligheten med å bruke det, så skjønner jeg godt at folk bryter loven(men ikke at de vil bruke strøm på hunden) - de handler jo i god tro. Hvem er det som sjekker lovligheten av ting de kjøper i en kjent dyrebutikk liksom? De sjekker det like mye som bur f.eks. Dessverre bruker da noen bur nesten 24/7 og det skal ikke forundre meg at enkelte vil bruke strøm-bånd gjennom hele dagen heller, og ikke bare på en utfordring på uønsket adferd. Det sammen med bur er jo bare såååå enkelt og greit. Det virker for deres behov

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om man ikke får avlært det mens bikkja er relativt ung, da?

Og veit du, Ida. Både Belgerpia og jeg har prøvd å avlære Dronningen her å jakte joggere/syklister. Jeg anser oss begge for forholdsvis oppegående hundedamer med forholdsvis god peil på hundetrening. Ingen av oss har klart å plukke av henne den der manglende impulskontrollen. Til tross for at hun den gangen var "relativt ung" (nå er hun jo blitt 8 år).

Nei, jeg sier ikke at det er helt umulig. Jeg sier at det er vanskelig, på enkelte hunder, for enkelte førere, skyld på hva dere vil, er det vanskeligere enn på/for andre. Dronningen her har kun en drift hun, og det er jakt - temmelig ubalansert med andre ord. Og hun jakter alt om hun får sjansen, syklister, joggere, elg, hest, ku, andre hunder. Og jeg når ikke inn når hun er i det moduset, enten jeg prøver med godt eller vondt, så da får hun jo bare være flexibånd-hund på steder jeg ikke har full oversikt, da (nei, jeg har aldri tenkt på at jeg kunne strømme henne for det).

Jeg forutsetter at man må ha autorisasjon for å kunne bruke et strømhalsbånd, sånn som det er i dag. Da vil det ikke spre seg som burbruk på forholdsvis normale atferder. Da vil ansvaret for riktig bruk ligge hos den som faktisk har blitt kurset i den slags avresjonstrening.

Ja, jeg tror egentlig ikke vi tenker så forskjellig. Jeg brukte da aversiv (den gangen visste jeg ikke at det fantes et slikt ord, engang) på første tispa mi. Hun hadde prøvd å stoppe trikken ved å bite den i forhjulet èn gang og jeg syntes det holdt. Neste gang var jeg parat og kylte nøkleknippet mitt i skinka på henne, i det hun tok sats. Har sagt det før, ingen hemmelighet, akkurat. Etter det holdt det å rasle litt med nøklene i tilsvarende situasjoner og snart var hun aldeles jaktfri. Kanskje jeg hadde flaks, kanskje hun var lagd av noe annet enn andre hunder, men på den tiden (tredve år siden) var det ingen som lettet på et øyelokk av at jeg avlærte henne gjeting/jakting på den måten. Hva dere har gjort for å stoppe/avlære dronninga, veit jeg ikke. Men at både du og BP har mer peiling på bikkje enn meg, er jeg ikke i tvil om.

Fibi har altså lært å sladre, snuse i grøfta, sette seg, alt ettersom. Kommer det noe i skauen hun ikke vet hvordan hun skal takle, kommer hun til meg. Skulle hun vært strømma for all galskapen sin, hadde hun like gjerne kunnet gått med strømhalsbånd hele tiden de første årene.

Nei, det er ikke lett å gi råd til andre. Men en mellompuddel som stort sett går i bånd, men flyr etter biler innimellom. Hm. Det lukter mer fornøyelse enn galskap, spør du meg. Altså, hvis jeg får tippe vilt, tror jeg bikkja trenger å få løpt og rast fra seg litt i skauen, på jorder, i parker, slik at den ikke har så mye "spring" i seg, dermed tror jeg avlærng av biljakt ikke vil bli noe big deal. På den hunden.

Endret av ida
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Lister meg stille inn hit 😂😂 Ikke min valp, men gubben sin ❤️ Blir veldig spennende!     
    • Føler så inderlig med deg. Det var helt ****** med Rocky også. ❤️ Virkelig det vanskeligste og mest hjerteskjærende med å ha hund. ❤️
    • Usikker på om det er noen som systematisk f.eks går MH/K test med hundene sine før avl i Norge, men det finnes hvertfall de der ute som fokuserer på mentalitet. Av kortis Alertness kanskje? Føler jeg har sett flere der med MH test gjennomført. Tine (Laabanden) har vel hvertfall de 2 yngste sine MH testet. I Sverige er det vel regler på score på mentalitet på kortisen i hvertfall før de kan avles på i disse dager. Finland er de vel også ganske på å mentalitets teste? Har vært vanskelig å få plass på MH i Norge har jeg skjønt pga mangel på figuranter. Bare såvidt jeg selv fikk gått for noen år siden, og vi hadde en del tilreisende også ikke bare lokale. Tror faktisk ikke det blir arrangert i år og usikker på om de arrangerte i fjor her heller. 🤔 Virker som det er vanskelig nok å få valpekjøpere til å røntge for HD/AD samt øyelyse, så å få dem til å gå MH om de må reise og tilrettelegge mer er nok enda værre.  Dessverre går det noen mentalt svakere hunder i avl med ujevne mellomrom fordi de genetisk er «verdt det» for mangfoldet sin skyld da både kort og langhår har forholdsvis liten genpool og få individer sånn sett som går i avl. Nå fikk vi vel igjennom noen grenser for matadoravl eller prøvde i hvertfall på generalforsamlingen i år og i fjor ble det åpnet for lang/korthårsparringer for de som ønsker å gjøre det. Så forhåpentligvis hjelper det litt. NCK har eller skal sende forespørsel til NKK sin advokat ifht om innavlsgraden på collie er innafor reglementet sånn mtp alt som har skjedd med dyresbeskyttelsen og rettssaken der. Jeg er vel av minioriteten som mener vi må ha et kryssingsprosjekt slik som lundehunden har hatt. (Om noen syns sånt er spennende så er Angela Harvey, kennel Wicani, sitt Tofty prosjekt gøy å følge. ) Å jobbe med smal genpool er veldig krevende.  Men det er ikke til å stikke under en stol at det er miljøberørt individer der ute, min egen inkludert. Nå er jeg såpass fersk i miljøet at jeg kan ikke si noe om at det har blitt bedre eller ei med årene, men jeg har sett hunder omtrent krype i svinger inne i hall på utstilling, hunder som nekter å løpe i det hele tatt. Jeg har hørt om hunder dommer ikke har fått tatt på engang, uten at det er nevnt i kritikken (det har jeg også sett i andre raser, så unikt for collien er det ikke).  Men er det flertallet? Gjennomsnittet? Mindretallet? Det kan jeg ikke svare på, det kjenner jeg altfor få til å gi noe svar på. Jeg er ikke skremt bort fra rasen og Limit blir ikke min siste, tvert imot. En god collie er gull. Og jeg tenker det ikke er uten grunn de er ansett som en av «the fab 5» i statene for service hund arbeid. ❤️ 
    • Takk for fine ord ☺️ Da var 1 ukes valpepermisjon over, og i morgen blir det hjemmekontor. Det kan bli interessant. Skulle gjerne hatt en lenger periode med fri. Føler vi såvidt har kommet i gang med noe som helst. Nå gikk mandag og store deler av tirsdag til kjøring da, så fullt en hel uke føler jeg ikke vi har hatt på oss.    I går hadde vi det første bæsje inne uhellet. Jeg var akkurat kommet ut fra dusjen, stod med håndkle på hodet og ingen klær da jeg så bæsjetrynet på var på gang. Prøvde å distrahere han mens jeg rev av meg håndklet og løp for å finne klær, men da var det allerede gjort. Ellers ingen uhell i går. I dag har vi hatt 1, kanskje 2 tissedammer.    Ellers har vi startet såvidt å trene. Jeg har begynt med å lære han å snurre rundt seg selv. Jeg syns det er en fin øvelse å starte med for å lære han å tilby adferd osv. som vil bli nyttig i videre trening. Innkalling trener vi også på litt daglig ☺️
    • Nå har han blitt 14 kg! Spent på hvor stor han blir når han blir voksen 😊  Vi har vært tre ganger på valpekurs, og det har vært veldig lærerikt! Godt å få noen tips og triks til innlæring av ting. Vi har også vært på Rally lydighet en gang, det var mye å huske på, men tror vi har lyst til å prøve det flere ganger! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...