Gå til innhold
Hundesonen.no

Strøm mot BILJAKT?


kinderegget
 Share

Recommended Posts

Vi er nok enige, men haren de løper etter ønsker de å få tak på og "drepe" om mulig. Det er vel neppe noe de ønsker eller har mulighet til med en bil! Ser liksom ikke for meg "filleristing" av bil på samme måte som en "fille-hare" ... Ett bytte må nødvendigvis ikke være levende for en hund hvis det kan lekes med! (trene på å nedlegge og drepe ett bytte)

Min erfaring med LC er at mange av hundene har driften på selve jagingen/jakten og ikke 'dreping av bytte'. Mange som løper som f... etter byttet og bare står ved det uten å røre når det stopper.

Ser det også på vår hund med våre 2 katter. De går sammen uten problemer, men løper kattene, så ser jeg han får jaktinstinktet av og til. Tidligere løp han etter(har trent bort nå, ja, uten strøm), kun for jakten - han rørte ikke kattene. Så jeg tror i mange av tilfellene at det er selve jakten og ikke å nedlegge et bytte som er drivkraften.

Jeg syns det er utrolig provoserende at folk som ikke har opplevd en blokkert hund tror at det bare er å vifte med en godbit/kong foran snuten på hunden. Det VIRKER IKKE!

Sist idag så jeg CM nettopp gjorde noe med en hund som blokkerte når det gjaldt en kong. Han bet ikke på kongen, men han 'drepte' kongen. DEN hunden var blokkert på kong (med mere) og CM klarte altså å fjerne blokkeringen uten bruk av strøm. Så si bastant at kun strøm virker på blokkering er vel å ta i noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 480
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg oppfordrer herved alle dere som ulovlig trener hunden med strøm til å sende meg en PM med spesifisering av hvordan dere gjør det, hvilket utstyr dere bruker, hvor utstyret er kjøpt, i tillegg til

Det kan fort være litt krise den dagen hunden greier å stikke av...

Uhell kan og har skjedd...ved flere annledninger, noe har skyldt meg selv, noe har vært pga min datter f.eks har mistet henne..hun smetter fort ut døren f.eks om det kommer unger hit... Så uhell ka

Ja, jeg så en som sparket og slo hunden sin jeg også - da løp ikke hunden etter ballen på andre siden av veien (motorvei) - Tjohei, da er vi FOR å slå og sparke hunden, bare for at det virker.

Spark og slag har ingentig med hundeoppdragelse/dressur/læring å gjøre. Eneste gangene det kan forsvares er når det blir brukt i en krisesituasjon som f.eks å redde hunden fra å bli påkjørt der og da.

Hvis det er hunden som er i fokus, så bør denne trenes riktig FØR man bruker strøm, så da ER det viktig hva TS har gjort og kommer til å gjøre. Som oftes er hunden et resultat av eier, da er det naturlig at denne gjør tingene riktig. Det er eieren som læres opp av hundetrenere og kursing, nettopp for at disse skal gjøre tingene riktig. Så fokuset mitt har hele tiden vært på at man må først finne ut om eier har gjort ting riktig og da via profesjonelle som kan observere og hjelpe til hvis det her er noe å hente. Først etter dette bør man vurdere om strøm er et alternativ man vil bruke. Jeg er fokusert på å løse utfordringen til det beste for både hund og eier.

Hunden bør vel trenes riktig både før man bruker strøm, når man bruker strøm og etter at man har brukt strøm. Det er ingen motsetning mellom å trene riktig og å bruke strøm. Av og til er strøm et riktig treningsverktøy. Men ja, problemer oppstår oftest fordi hundens menneske ikke har maktet å gjøre jobben sin. Det bør likevel ikke være noe hinder for at man på et senere tidspunkt tar tak i problemer som har oppstått og løser dem på best mulig måte for både hund og eier. Det kan ikke være slik at om eier kanskje har sviktet i oppdragelsen på et tidspunkt, at han da skal "straffes" for dette senere i forhold til metodevalg. En bieffekt er jo også da at man "straffer" hunden unødig for den samme eierens feil.

Det må være en kjempefordel hvis det viser seg at det går uten strøm og at eier lærer metodene riktig. Da er jo nettopp hunden i fokus. Den kan redde livet og få en eier med bedre kunnskap om hund, som er til fordel for begge.

Hvorfor er det en kjempefordel å bruke andre metoder enn strøm? Å lære metoden riktig er da viktig uansett metodevalg. Det er vel til og med spesielt viktig når man bruker strøm eller andre aversiver. Nå er det vel likevel ikke foreslått av noen at eier skal lære seg å strømme hunden selv. Forslagene har vært at eier får noen med kompetanse til å gjøre det.

Å skaffe seg mer kunnskap og kompetanse på hund, blir likevel aldri feil enten man har problemer i hundeholdet eller ikke :)

Poenget er at man strømmer heller ikke en hund første gang den ser en bil for å forebygge at den skal jakte bilen! Det må foreligge en problemadferd der til å begynne med. Vi vet da at hvis adferden har blitt befestet så skal det mye til for at en hund slutter med den uønskede adferden og det er her jeg mener at strøm mot bil har liten eller ingen effekt. Det er ikke lysten på å jakte bilen som er årsaken, det er som regel noe mer underliggende (mentalbrister, stress, understimuli osv osv)

Her er jeg uenig med deg. Dvs. jeg er helt enig i at det ofte er andre årsaker enn jaktlyst som gjør at hunder jager biler, og at den blir forsterket og befestet av erfaring. Jeg er ikke enig i at strøm har liten eller ingen effekt. Jeg vil heller påstå at det er effektivt i de aller fleste tilfeller. På lært (positivt) forsterket adferd vil etter min menig aversiver (her strøm) ha større effekt enn på reflekshandlinger som ikke viljestyrt jaktlyst. Selv på en mentalt hard hund behøves det ikke nødvendigvis så stor intensitet i aversivet, dersom timing er korrekt. Har adferden først startet kan man riktignok bare glemme å få effekt av strøm. Da må det kraftigere "lut" til.

Sist idag så jeg CM nettopp gjorde noe med en hund som blokkerte når det gjaldt en kong. Han bet ikke på kongen, men han 'drepte' kongen. DEN hunden var blokkert på kong (med mere) og CM klarte altså å fjerne blokkeringen uten bruk av strøm. Så si bastant at kun strøm virker på blokkering er vel å ta i noe

Tror ikke det er noen som påstår at det kun er strøm som kan få hunden ut av en blokkering. Har du hunden nær deg er det ikke noe problem å få det til, og jeg tviler på om noen i det hele hadde tenkt på strøm som et alternativ. Det er når hunden som i denne tråden jager uten at eier kan nå den, at strøm er effektivt, enkelt og humant (med rett timing). Som jeg har sagt flere ganger før, så finnes det også der andre alternativer, men man må gjerne gå litt hardere til verks. Det er jo ikke alltid ønskelig.

Dessuten betyr ikke det at C.M. får til noe med en hund, at alle får til det samme. Har ikke sett noe særlig på C.M, men det kan ikke være tvil om at den karen har "hund i blodet" og får til svært mye uten at han helt vet hvorfor selv en gang. (utifra hva han sier virker det i alle fall ikke slik... Selv om han sier mye fornuftig, kommer det jammen en del rare utsagn også)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det tredje: strøm er ikke skadelig.

Nåja, kan du vise til dokumentasjon på dette? Jeg vet om en og annen som vil protestere.

Det skal faktisk kun noen få milliampere til for å stoppe et hjerte..

Nei, jeg er ikke for salg av strømhalsbånd til privatpersoner, jeg mener man skal være autorisert for å strømme mot både sau og bil.

Så du mener at for å gjøre et lovbrudd må man være godkjent for å bruke tilsvarende dressur til et lovlig format..?

Hun har strømbånd og jeg har satt det på armen og kjent hvordan det føles. Jeg personlig syns ikke det er så ille som "alle" skal ha det til! Prøv selv da vel! Det er ikke snakk om å grille hunden da!

Har du testet det samme halsbåndet rundt din egen hals? Det er stor forskjell der i forhold til på armen skal du se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spark og slag har ingentig med hundeoppdragelse/dressur/læring å gjøre. Eneste gangene det kan forsvares er når det blir brukt i en krisesituasjon som f.eks å redde hunden fra å bli påkjørt der og da.

Joda, det har det. Aversiver ER aversiver uansett om dette kan kobles til eier eller ikke. Det virker på samme måte - hunden reagerer/lærer pga ubehaget i ulik grad. Enig i at det ikke kan forsvares, men det kan også diskuteres når det gjelder strøm.

Det kan ikke være slik at om eier kanskje har sviktet i oppdragelsen på et tidspunkt, at han da skal "straffes" for dette senere i forhold til metodevalg. En bieffekt er jo også da at man "straffer" hunden unødig for den samme eierens feil.

Ikke straffes for metodevalget vel - heller det å bruke en mer human metode riktig. Da slipper hunden forhåpentligvis denne 'bi-effekten' også. (det er uansett verdt forsøket)

Hvorfor er det en kjempefordel å bruke andre metoder enn strøm?

For at det er mer humant?

Tror ikke det er noen som påstår at det kun er strøm som kan få hunden ut av en blokkering.

Har du hunden nær deg er det ikke noe problem å få det til, og jeg tviler på om noen i det hele hadde tenkt på strøm som et alternativ.

Jeg syns det er utrolig provoserende at folk som ikke har opplevd en blokkert hund tror at det bare er å vifte med en godbit/kong foran snuten på hunden. Det VIRKER IKKE!

Det var det jeg kommenterte og det var i settingen angående strøm eller ei ved blokkering.

Det er når hunden som i denne tråden jager uten at eier kan nå den, at strøm er effektivt, enkelt og humant (med rett timing). Som jeg har sagt flere ganger før, så finnes det også der andre alternativer, men man må gjerne gå litt hardere til verks. Det er jo ikke alltid ønskelig.

Eller som jeg heller vil skal prøves først - mildere metoder(korrekt brukt) og som er langt mer human enn strøm - strøm skal brukes som siste løsning etter mitt syn.

Dessuten betyr ikke det at C.M. får til noe med en hund, at alle får til det samme. Har ikke sett noe særlig på C.M, men det kan ikke være tvil om at den karen har "hund i blodet" og får til svært mye uten at han helt vet hvorfor selv en gang. (utifra hva han sier virker det i alle fall ikke slik... Selv om han sier mye fornuftig, kommer det jammen en del rare utsagn også)

Poenget var ikke at det var CM, men at man her fikk brutt blokkerings-utfordringen. I dette tilfellet/eksemplet var det altså CM som gjorde det. Poenget var også dette med å få en med litt peiling til å se på utfordring, da det KAN være enkelt å få hunden vekk ifra denne adferden - dette kan man ikke vite før man observerer som sagt xx ganger nå. (ja CM gjør endel bra og endel dårlig ... syns jeg)

Jeg personlig syns ikke det er så ille som "alle" skal ha det til! Prøv selv da vel!

Som Pan sier, prøv det selv rundt halsen - tror ikke du er så mye tøffere enn denne karen og tror ikke han er av samme oppfatning som deg. Mulig jeg er en kylling, men jeg har ikke så veldig lyst til å prøve. (joda, jeg reparerer alt av strøm i huset uten å ta sikring og med medfølgende karameller avenogtilen :hyper: , men dette har jeg mindre lyst til å oppleve - halsen er litt mer ømfintlig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier at det ikke er så ubehagelig som man skal ha det til. Jeg søkte opp "Shock collar on human" i stad. Har ikke lyd på pc'en nå, så jeg kan ikke finne frem for dere, men hvis dere tviler på at elektrisk sjokk er smertefullt anbefaler jeg dere å gjøre det samme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til dere som sier at det ikke er så ubehagelig som man skal ha det til. Jeg søkte opp "Shock collar on human" i stad. Har ikke lyd på pc'en nå, så jeg kan ikke finne frem for dere, men hvis dere tviler på at elektrisk sjokk er smertefullt anbefaler jeg dere å gjøre det samme.

Det er 6 nivåer på et strømhalsbånd (var i hvertfall på de få jeg har sett), man bruker sjelden nivå 6 på hund.

Jeg tviler sterkt på at strømmen man bruker på hund er sterkere enn den man bruker på hest, og jeg tror jeg må ha surret meg bort i strømgjerdet snørrogførti ganger uten at det noensinne har vært i nærheten av hva man kan kalle sterk smerte. Du må i tillegg huske at dette er pubertale ungdommer som gjør seg til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er hunden som er i fokus, så bør denne trenes riktig FØR man bruker strøm, så da ER det viktig hva TS har gjort og kommer til å gjøre. Som oftes er hunden et resultat av eier, da er det naturlig at denne gjør tingene riktig. Det er eieren som læres opp av hundetrenere og kursing, nettopp for at disse skal gjøre tingene riktig. Så fokuset mitt har hele tiden vært på at man må først finne ut om eier har gjort ting riktig og da via profesjonelle som kan observere og hjelpe til hvis det her er noe å hente. Først etter dette bør man vurdere om strøm er et alternativ man vil bruke. Jeg er fokusert på å løse utfordringen til det beste for både hund og eier.

Det må være en kjempefordel hvis det viser seg at det går uten strøm og at eier lærer metodene riktig. Da er jo nettopp hunden i fokus. Den kan redde livet og få en eier med bedre kunnskap om hund, som er til fordel for begge.

Nå sier jeg IKKE at ts har gjort feil, men at dette må vurderes av en kyndig person(er) som evaluerer de i den daglige situasjonen og ikke noe synsere på et forum bør avgjøre. Dermed syns jeg forslag om strøm blir feilrettet.

Edit: Jeg har sagt at jeg kan oppfatte det som feil fra TS tidligere, men alle gjør feil. Dette er noe kun 'eksperter' kan si ved å observere og TS har gjort alt riktig slik jeg ser det med å poste her og søke hjelp eksternt før strøm kanskje blir brukt

Jeg er ikke en hundetrener, jeg er en hunde eier, har sikkert gjort haugevis av feil.... Hun var forøvrig 4-5 mnd da jeg kjøpte henne, adferden var allerede der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fins vel ikke ubehagelig heller egentlig

Hva prøver du å komme frem til? At du ikke synes strøm i hestegjerdet er ubehagelig? Eller tillegger du meg meninger igjen?

Hvis man bruker sunn fornuft i stedet for følerier (og har sett en hest eller to på nært hold) så skjønner man at strømmen man trenger for å holde en hingst unna hoppene er en smule sterkere enn den man som oftest bruker på en hund.

Vi snakker over et halvt tonn med sterke hormoner...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke en hundetrener, jeg er en hunde eier, har sikkert gjort haugevis av feil.... Hun var forøvrig 4-5 mnd da jeg kjøpte henne, adferden var allerede der.

Ja, som jeg har sagt, alle gjør feil - også hundetrenere. Skal heller ikke se bort ifra at denne adferden er tillært takket være at de forrige eierne også gjorde endel feil.

Hva prøver du å komme frem til? At du ikke synes strøm i hestegjerdet er ubehagelig? Eller tillegger du meg meninger igjen?

Hvis man bruker sunn fornuft i stedet for følerier (og har sett en hest eller to på nært hold) så skjønner man at strømmen man trenger for å holde en hingst unna hoppene er en smule sterkere enn den man som oftest bruker på en hund.

Vi snakker over et halvt tonn med sterke hormoner...

Nå har jeg sett reaksjonen på f.eks hunden CM strømmer med bånd mot kattjakt-adferden og har selv sett min egen hund få støtt av et slikt gjerde. Samme reaksjon slik jeg kunne se. (ja, sønnen hadde hunden i bånd og trodde gjerdet var uten strøm, da han hadde holdt i det dagen før - han lærte å alltid ha hunden unna - hunden lærte forøvrig ikke det, for samme type gjerde går vi forbi rett som det er og han er ikke redd det)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som jeg har sagt, alle gjør feil - også hundetrenere. Skal heller ikke se bort ifra at denne adferden er tillært takket være at de forrige eierne også gjorde endel feil.

Nå har jeg sett reaksjonen på f.eks hunden CM strømmer med bånd mot kattjakt-adferden og har selv sett min egen hund få støtt av et slikt gjerde. Samme reaksjon slik jeg kunne se. (ja, sønnen hadde hunden i bånd og trodde gjerdet var uten strøm, da han hadde holdt i det dagen før - han lærte å alltid ha hunden unna - hunden lærte forøvrig ikke det, for samme type gjerde går vi forbi rett som det er og han er ikke redd det)

Så hvorfor skriver du at det ikke er ubehagelig engang?

Jeg tipper et hestegjerde er sånn ca på nivå 6 på et strømhalsbånd...Og som sagt, man bruker sjelden det.

Har du kikket på videoer enda? Og sett hvordan de gradvis tuner opp for å se om hunden reagerer for å finne riktig nivå og ikke strømme for hardt? Man skal ikke strømme så hardt at hunden får panikk. At Milan har gjort det sier mer om han enn om strømming, skjønner?

Edit: Og helt ærlig, det at man hele tiden maser om humane metoder betyr at man fortsatt ikke har skjønt poenget. Jada, TS kan sikkert få bukt på det uten bruk av aversiver, etter eviglang tids trening, men dette er ikke en hund som utagerer mot andre hunder eller vokter matskåla, dette er en hund som kan bli most i morgen hvis eier er uoppmerksom et øyeblikk..

Jeg bruker positive metoder, jeg har klikkertrent i en årekke, men jeg klarer å se at enkelte situasjoner krever noe annet. Igjen vil jeg påpeke at jeg ikke oppfordrer TS til lovbrudd, jeg diskuterer på et generelt grunnlag. Og jeg mener helt klart at strømming av en autorisert person ville vært det beste for hunden.

Men så er det nå en gang ikke lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kikket på videoer enda? Og sett hvordan de gradvis tuner opp for å se om hunden reagerer for å finne riktig nivå og ikke strømme for hardt? Man skal ikke strømme så hardt at hunden får panikk. At Milan har gjort det sier mer om han enn om strømming, skjønner?

Nei, jeg har ikke behov for å se på at hunder får behandling jeg ikke liker, men ser kan bli brukt i enkelte tilfeller.

Riktig bruk er én(1) til to(2) forsøk var det en som sa her (som jeg regner med har litt peiling på dette temaet - metoden) - da kan jeg ikke se det riktige i å først teste ut x antall ganger først. Du har rett eller h*n?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg har ikke behov for å se på at hunder får behandling jeg ikke liker, men ser kan bli brukt i enkelte tilfeller.

Riktig bruk er én(1) til to(2) forsøk var det en som sa her (som jeg regner med har litt peiling på dette temaet - metoden) - da kan jeg ikke se det riktige i å først teste ut x antall ganger først. Du har rett eller h*n?

Kanskje du burde prøve å se litt på hva du uttaler deg om. Det er høflig å prøve å sette seg litt inn i ting før man er bastant. Jeg kjenner jeg gir opp å forklare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde prøve å se litt på hva du uttaler deg om. Det er høflig å prøve å sette seg litt inn i ting før man er bastant. Jeg kjenner jeg gir opp å forklare.

Jeg har kun sett organisert strømming ved sau en gang - de brukte IKKE metoden du snakker om. De strømmet 2 ganger(noen hunder bare 1 gang) og ferdig med det - uten å teste strømstyrken først. Ja, det var godkjente personer som gjorde det.

Bastant på hva? Jeg stilte et spørsmål.

Edit: Og helt ærlig, det at man hele tiden maser om humane metoder betyr at man fortsatt ikke har skjønt poenget. Jada, TS kan sikkert få bukt på det uten bruk av aversiver, etter eviglang tids trening, men dette er ikke en hund som utagerer mot andre hunder eller vokter matskåla, dette er en hund som kan bli most i morgen hvis eier er uoppmerksom et øyeblikk..

Poenget er at det KAN være mulig å rette opp denne utfordringen forholdsvis enkelt uten strøm. Dette kan man IKKE vite før man prøver og da på rett måte. Dette vet hverken du eller jeg, eller andre her - det er ikke nødvendigvis strøm eller laaaaang trening som kun er alternativene - dette vites ikke og dermed ER strøm mindre humant før man vet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel bare å innse at folk er enten VELDIG imot og tror da at det er snakk om å GRILLE hunder, hvilket er i mine øyne ganske tåpelig...eller egentlig litt for for å unngå at kriser inntreffer. Sistnevnte gruppe mener vel neppe at det er bare å sette på et strømbånd uten å ha forsøkt andre ting først...Tror jeg da???...

Jeg tror neppe at folk som er oppriktig glad i hundene sine utsetter de for kraftig smerte ved å strømme på høyeste styrke eller? Men som sagt...jeg syns det er et alternativ når INGEN TING HJELPER OG DET STÅR OM LIV:

Og jeg har IKKE sagt/ment at strøm er det eneste som hjelper mot blokkering, men at på noen så hjelper det ikke med godbit/kong. Det er VANSKELIG å nå inn til en hund med blokkering og da hjelper det ikke alltid med kong/godbit...hvis det hunden blokkerer på har "høyere verdi". Men men I rest my case...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg har IKKE sagt/ment at strøm er det eneste som hjelper mot blokkering, men at på noen så hjelper det ikke med godbit/kong. Det er VANSKELIG å nå inn til en hund med blokkering og da hjelper det ikke alltid med kong/godbit...hvis det hunden blokkerer på har "høyere verdi".

Godt at du presiserte hva du mente ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis noen vil teste hvordan et skikkelig strømhalsbånd funker har jeg et her.

Jeg reiv det av en hund som gikk tur med eieren sin her om dagen..

Eieren hadde hunden løs men under full kontroll som følge av at hunden fikk støt hver gang den forsøkte seg på noe eieren ikke likte..

Uansett, både halsbånd og fjernkontroll er hos meg, kan testes de neste par dagene, så vil jeg levere det inn til noen som selger elektrisk stæsj (etter å ha ødelagt det) for resirkulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, det har det. Aversiver ER aversiver uansett om dette kan kobles til eier eller ikke. Det virker på samme måte - hunden reagerer/lærer pga ubehaget i ulik grad. Enig i at det ikke kan forsvares, men det kan også diskuteres når det gjelder strøm.

Det var det etiske, skadepotensiale (alt etter hvordan) og til dels det praktiske jeg tenkte på. Et aversiv er som du sier et aversiv, og det er hunden som bestemmer om det er positiv straff. CM som allerede er nevnt bruker jo etter hva jeg har forstått ganske mye spark og slag (i kombinasjon med klyp). Så blir det vel diskutert opp og ned om hvor vidt det er uetisk eller ikke. Personlig mener jeg at det lille jeg har sett av CM ikke på noen måte går over mine grenser. Jeg mener likevel at det ikke er noe for "hvermansen", og at det i så fall i frustrasjon lett kan utvikle seg til å bli en type slag og spark som ikke kan forsvares. En god regel er å rett og slett si at slag og spark ikke har noe i hundetrening/oppdragelse å gjøre.

Om et aversiv kobles til trener eller ikke, er ikke jeg så opptatt av. Jeg mener til og med at det av og til er ønskelig med denne koblingen. (men nå bruker jo jeg fremdeles ord som lederskap og dominans i forhold til hunder også... ;) )

Ikke straffes for metodevalget vel - heller det å bruke en mer human metode riktig. Da slipper hunden forhåpentligvis denne 'bi-effekten' også. (det er uansett verdt forsøket)

Klart man forsøker med andre måter først. I alle fall om man da ikke har så mye erfaring at man kan vurdere hva som er riktig uten å prøve - feile. Men i så fall er det kanskje ikke så mange problemer som får utvikle seg i utgangspunktet heller?

Men hvor langt er det etisk å la slike forsøk pågå? Det er for eksempel ikke dyrevelferd å la en hund gå i lang tid med høyt stress gjerne kombinert med utagerende adferd, mens man prøver ut forskjellige "snille" metoder. Da er det langt bedre for både hund og eier å gå på en "slem" :P metode og få hunden i balanse raskt. Selv om hunden da utsettes for et kort og gjerne kraftig ubehag.

Det var det jeg kommenterte og det var i settingen angående strøm eller ei ved blokkering.

Da kan jeg bekrefte Natrishas ord. Er det snakk om en virkelig blokkering, får du ikke hunden ut av det med godbit eller leke. Du vil som regel heller ikke klare det med strøm. (avhengig av hvordan hunden er "bygd mentalt")

Som Pan sier, prøv det selv rundt halsen - tror ikke du er så mye tøffere enn denne karen og tror ikke han er av samme oppfatning som deg. Mulig jeg er en kylling, men jeg har ikke så veldig lyst til å prøve. (joda, jeg reparerer alt av strøm i huset uten å ta sikring og med medfølgende karameller avenogtilen :hyper: , men dette har jeg mindre lyst til å oppleve - halsen er litt mer ømfintlig)

Jeg har prøvd det rundt halsen. Det vet jeg mange andre som har autorasjon som også har gjort. Det er vondt. Ikke sånn at du må hyle vondt, men vondt er det. Det kan forøvrig ikke sammenlignes med å få i seg strøm fra fra strømnettet. Det er jo en statisk utladning, og kan mer sammenlignes med å få et støt fra tenningsannlegget fra en moped eller en gammel påhengsmotor. Vondt, men ikke noen "big deal".

Det er 6 nivåer på et strømhalsbånd (var i hvertfall på de få jeg har sett), man bruker sjelden nivå 6 på hund.

Jeg tviler sterkt på at strømmen man bruker på hund er sterkere enn den man bruker på hest, og jeg tror jeg må ha surret meg bort i strømgjerdet snørrogførti ganger uten at det noensinne har vært i nærheten av hva man kan kalle sterk smerte. Du må i tillegg huske at dette er pubertale ungdommer som gjør seg til...

Mine er det 22 nivåer på, og kan kontrolleres fra veldig langt hold. (husker ikke avstanden, men i alle fall lenger enn man noengang får bruk for)

De er nok en del kraftigere enn de som er for "vanlig salg", men uten å vite noe om spesifikasjonene på et strømgjerde, vil jeg si at sistnevnte må være en god del sterkere. Det kjennes i alle fall slik på kroppen...

Nei, jeg har ikke behov for å se på at hunder får behandling jeg ikke liker, men ser kan bli brukt i enkelte tilfeller.

Riktig bruk er én(1) til to(2) forsøk var det en som sa her (som jeg regner med har litt peiling på dette temaet - metoden) - da kan jeg ikke se det riktige i å først teste ut x antall ganger først. Du har rett eller h*n?

Det riktige er å strømme 1 gang (av og til 2). Det har ingen hensikt å øke gradvis og gi hunden mulighet til å habituere. Man må først vurdere hva som er riktig for denne hunden, og gå for det. Det er bedre å gå litt over grensen enn under, men helst skal det være akkurat nok. Slik er det med all positiv straff.

Hvis noen vil teste hvordan et skikkelig strømhalsbånd funker har jeg et her.

Jeg reiv det av en hund som gikk tur med eieren sin her om dagen..

Eieren hadde hunden løs men under full kontroll som følge av at hunden fikk støt hver gang den forsøkte seg på noe eieren ikke likte..

Da har du nettopp sett hvordan strømhalsbånd ikke skal brukes. Fint at du reagerte, selv om jeg synes at tyveri er å gå noe over grensen. Det er problematisk at slike verktøy er så lett tilgjengelige og blir misbrukte, slik du var vitne til...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hvis noen vil teste hvordan et skikkelig strømhalsbånd funker har jeg et her.

Jeg reiv det av en hund som gikk tur med eieren sin her om dagen..

Eieren hadde hunden løs men under full kontroll som følge av at hunden fikk støt hver gang den forsøkte seg på noe eieren ikke likte..

Uansett, både halsbånd og fjernkontroll er hos meg, kan testes de neste par dagene, så vil jeg levere det inn til noen som selger elektrisk stæsj (etter å ha ødelagt det) for resirkulering.

Seriøst?! Gjør du deg til kriminell for et prinsipp? Jaja, da vet jeg at du er så ekstrem at det er nytteløst å diskutere med deg. Din kriminelle handling er tydeligvis mye edlere enn andres kriminelle handling..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seriøst?! Gjør du deg til kriminell for et prinsipp? Jaja, da vet jeg at du er så ekstrem at det er nytteløst å diskutere med deg. Din kriminelle handling er tydeligvis mye edlere enn andres kriminelle handling..

Vet du... Det er forsket på og konkludert med at hunder har et intelligensnivå på linje med en toåring. Hunder har også et svært bredt og komplisert følelsesliv. Dette alene burde være nok til at vår respekt, ærefrykt og kjærlighet for disse dyrene burde heves betraktelig. Hunder har blitt selektvit avlet gjennom tusenvis av år for å utføre mennesklige oppgaver og sammarbeide med mennesker. Forholdet vi mennesker har til hunden, har vi ikke til noen annen art.

At du ikke hadde grepet inn om du hadde sett en hund bli strømmet i hytt og pine pga. Latskap, stormannsgalskap og uvithenhet så kan du være så lovlydig som du bare vil, men det sier mye om deg som menneske.

Det Pan gjorde er ikke ekstremisme, det vitner om noen som har moralen og etikken i orden, og som takk og lov var handlekraftig nok til å utøve den. Hunder skal behandles med kjærlighet og respekt for de intelligente og kjærlige vesner de er.

Hadde du grepet inn om du hadde sett et barn bli strømmet eller knepet eller slått? Svaret burde være ja.

Jajaja - kan ikke sammenligne et barn med en hund osv.osv. Men jo, om det er måter jeg ikke ville sammhandlet med barn på, så ville jeg heller ikke sammhandlet med en hund slik. Og når vi nå vet at hunder har et intelligensnivå på linje med en toåring (det er fantasisk, er det ikke.) og vi vet at hunder har et følelsesliv, så burde terskelen for hvordan vi behandler dem ligge langt der oppe sammen med terskelen på hvordan vi behandler våre barn.

Derfor vil jeg snu det, og si at det burde nesten være ulovlig å ikke handle når man kommer over misskjøtsel av en hund. Det er ulovelig å utøve vold mot dyr.

Jeg vil ikke noe annet sted med dette svaret enn å utdype hvorfor jeg synes ditt svar var forkastelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var det etiske, skadepotensiale (alt etter hvordan) og til dels det praktiske jeg tenkte på. [...]CM som allerede er nevnt bruker jo etter hva jeg har forstått ganske mye spark og slag (i kombinasjon med klyp). Så blir det vel diskutert opp og ned om hvor vidt det er uetisk eller ikke. Personlig mener jeg at det lille jeg har sett av CM ikke på noen måte går over mine grenser. Jeg mener likevel at det ikke er noe for "hvermansen", og at det i så fall i frustrasjon lett kan utvikle seg til å bli en type slag og spark som ikke kan forsvares. [...](men nå bruker jo jeg fremdeles ord som lederskap og dominans i forhold til hunder også... ;) )

Joda, skadepotensialet er jo der, men 'kontrollert' fysisk makt(misbruk) på en hund kan man ha god kontroll på slik at potensialet er lite. Frustrasjonen kan også komme ved bruk av strøm. (samt andre snillere metoder, men hvilken direkte skade/ubehag har da hunden - ingen slik jeg kan se det)

Uten å lage CM diskusjon, så syns jeg ikke man kan kalle det CM gjør (det jeg har sett) direkte som slag og spark - det er en overdrivelse. Men han klyper samtidig som han dytter i hunden, for å imitere en annen hund(?) - overdrevet 'kveling' og strømming derimot, der er han langt over grensen etter mitt syn.

Jeg liker å kalle det å være foreldre til hunden jeg. Da leder man og bestemmer, setter klare grenser osv, samtidig som man gir kjærlighet osv ... Altså som sitt barn, da den er en del av familien. Dominans og lederskap høres kaldt og avleggs ut - da man lett kobler det til slik man oppdro hunder før ...

Men hvor langt er det etisk å la slike forsøk pågå? Det er for eksempel ikke dyrevelferd å la en hund gå i lang tid med høyt stress gjerne kombinert med utagerende adferd, mens man prøver ut forskjellige "snille" metoder.

Som i dette tilfeller syns jeg i det minste én trener/metode blir prøvd på en skikkelig måte(altså helt riktig) Under 'ventetid' på å 'time' kan man unngå biler mest mulig f.eks.

Da kan jeg bekrefte Natrishas ord. Er det snakk om en virkelig blokkering, får du ikke hunden ut av det med godbit eller leke. Du vil som regel heller ikke klare det med strøm. (avhengig av hvordan hunden er "bygd mentalt")

Joda, DET har jeg vel bekreftet med å nevne ballespark under en slosskamp ^^

Forøvrig har Natrisha forklart hva hun mente og vi er egentlig enige etter denne oppdateringen. Poenget er vel å komme inn før blokkering og via dette få bukt med problematikken.

Det kan forøvrig ikke sammenlignes med å få i seg strøm fra fra strømnettet. Det er jo en statisk utladning, og kan mer sammenlignes med å få et støt fra tenningsannlegget fra en moped eller en gammel påhengsmotor. Vondt, men ikke noen "big deal".

Hehe, jeg får rett som det er strøm i meg fra nettet og syns det ikke er en big deal, mens jeg har nesten kjørt meg av på moped pga jeg fikk strøm i meg fra plugg-hetta når jeg skulle sjekke om den satt skikkelig på pga den fuska. (full gass, vet ikke om det er forskjell på det) DET syns jeg var verre en strøm i huset og å holde i strømgjerdet - det har jeg gjort mange ganger. Kanskje hundene også kan oppleve dette forskjellig i så henseende?

Det riktige er å strømme 1 gang (av og til 2). Det har ingen hensikt å øke gradvis og gi hunden mulighet til å habituere. Man må først vurdere hva som er riktig for denne hunden, og gå for det. Det er bedre å gå litt over grensen enn under, men helst skal det være akkurat nok. Slik er det med all positiv straff.

Det må du nesten si til den jeg svarte, for jeg tror du har rett på dette ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp

Jeg reiv det av en hund som gikk tur med eieren sin her om dagen..

Eieren hadde hunden løs men under full kontroll som følge av at hunden fikk støt hver gang den forsøkte seg på noe eieren ikke likte..

*klipp

Seriøst?! Gjør du deg til kriminell for et prinsipp?

*klipp.

Flott gjort Pan!

I følge dyrevernsloven så er vi alle både meldepliktige og hanlingspliktige når det utøves vold mot dyr.

§ 4. Hjelpeplikt

Enhver som påtreffer et dyr som åpenbart er sykt, skadet eller hjelpeløst, skal så langt mulig hjelpe dyret. Dersom dyret er et dyr fra dyrehold eller storvilt, og det ikke er mulig å yte god nok hjelp, skal eieren eller politiet varsles umiddelbart.

§ 5. Varsling

Enhver som har grunn til å tro at dyr blir utsatt for mishandling eller alvorlig svikt vedrørende miljø, tilsyn og stell, skal snarest mulig varsle Mattilsynet eller politiet. Varslingsplikten gjelder med de begrensninger som følger av annen lovgivning.

Hadde ikke Pan grepet inn hadde hun faktisk brøtet denne paragrafen:

§ 14. Særskilte forbud

Det er forbudt å:

b) hensette dyr i hjelpeløs tilstand

Vi burde alle gripe inn når det ikke finnes tvil om at det utoves vold mot dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...