Gå til innhold
Hundesonen.no

Foring ved hard aktivitet


MonicaT
 Share

Recommended Posts

Siden det er så mange kloke og flinke soniser så spør jeg her.

Nå er det straks høst og det betyr jakt for noen av oss.

Det betyr lange intense dager for hunden og det er mange meninger om riktig foring ute og går.

Hva er viktig for hunden under hardt arbeid ?

Hva trenger muskler etc for å yte best mulig.

1) Veske

Jeg har lært at veske er veldig viktig. Å få i hunden nok veske. Folk flest bruker frysetørket vom blandet med masse vann. Andre bruker tørrfor/leverpostei etc slik at vannet får smak. Og så har Royal Canin sin drikk for kompansere for væske- og elektrolytttap blir populær.

Dette gir man da fordelt uttover dagen

2) Lunsj

Her gir folk flest noe form for mat. Enten tørrfor, boksemat fra butikken eller lunsj/energiboks fra dyrlegen (Eukanuba High Calori, Spesific lunsjboks).

3) Min dyrlege skrev en artikkel hvor han mener at det er viktig å gi hunden karbohydrater når man kommer hjem/til bilen for å unngå at hunden blir stiv og støl(var sikkert noe mer som jeg har glemt) og at man forer middag noen timer senere.

4)Frokosten er blandet med mye vann, siden nok veske er viktig.

Siden det er så mange flinke her på ernæring så lurer jeg på hva hunden trenger når.

Litt forvirrende med karbohydrater, fett og proteiner.

Ikke alltid at "vedtatte sannheter" stemmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen smarte svar herifra, men kommer til å følge spent med på denne tråden, siden dette er nyttig informasjon for oss også :)

Vi har testet med frystørket vom, og syns det fungerer veldig bra. Lunsjen består av boksmat (akkurat nå husker jeg ikke merket). I tillegg fôrer vi med høyenergifôret fra Eukanuba. Dette starter vi med lenge før jakta, og veldig gradvis tilvenning. Har pratet med en del som ikke kjører tilvenning og bare hopper over på høyenergien, og de hundene har ikke vært gode i magen.

Men om dette er riktig måte å fôre på vet jeg ikke, det er ihvertfall det som har fungert best til nå :) Men jeg vil gjerne lære litt om fornuftig fôrsammensetning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting er NÅR du förer. Husk at hunden bruker mye energi bare på å fordøye måltide, og spesiellt når det er varmt ute så har jeg sett en klar fordel ved å stå opp på natten å före så hundene har fått 3-4 timer på å fordøye maten når de sover og før de skal ut å jobbe. Ett par timer er faktisk ikke nok.

Alternative hvis man velger å ikke stå opp på natten er å gi flere små porsjoner. Ett når man står opp, ett når man kommer "fram" til utganspunktet, ett etter første økt osv.

De små måltidene består da ikke av "vanlig" mat, men av frystørket vom, v&h som jeg har med sammen med ett kjøpeelement, Hills boksmat som kjøpes hos veterinær som inneholde mye energi (ett resturerings för for dyr som etter operasjon har problemer med å få i seg nok næring.) o.l.

Begge de to tingene fungerte bra på tjenestehunder og ser ut til å holde energien oppe på de jeg har nå også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommentar til 3) når vi kjører flerdagsløp, gir jeg hundene ris iblandet kjøtt og vann i løpet av en 30 min etter vi har kommet i mål første dag. dette fordi det skal hindre at hundene blir stive dagen etter- de får fyllt opp lagrene raskt. Mange jegere gir hundene puffet ris- av samme grunn. middag et par timer senere, som din veterinær mener. jeg tror det er noe i det.

elektrolyttblanding er omdiskutert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig ting er NÅR du förer. Husk at hunden bruker mye energi bare på å fordøye måltide, og spesiellt når det er varmt ute så har jeg sett en klar fordel ved å stå opp på natten å före så hundene har fått 3-4 timer på å fordøye maten når de sover og før de skal ut å jobbe. Ett par timer er faktisk ikke nok.

Alternative hvis man velger å ikke stå opp på natten er å gi flere små porsjoner. Ett når man står opp, ett når man kommer "fram" til utganspunktet, ett etter første økt osv.

De små måltidene består da ikke av "vanlig" mat, men av frystørket vom, v&h som jeg har med sammen med ett kjøpeelement, Hills boksmat som kjøpes hos veterinær som inneholde mye energi (ett resturerings för for dyr som etter operasjon har problemer med å få i seg nok næring.) o.l.

Begge de to tingene fungerte bra på tjenestehunder og ser ut til å holde energien oppe på de jeg har nå også.

Det som er uthevet er det som jeg kaller lunsjbokser fra dyrlegen (Eukanuba, Pro Plan og Royal C har det samme som Hill's). Jeg gir en sånn i lunsjen, samt når jeg er tilbake.

kommentar til 3) når vi kjører flerdagsløp, gir jeg hundene ris iblandet kjøtt og vann i løpet av en 30 min etter vi har kommet i mål første dag. dette fordi det skal hindre at hundene blir stive dagen etter- de får fyllt opp lagrene raskt. Mange jegere gir hundene puffet ris- av samme grunn.

Det med ris viste jeg ikke - jeg har pleid å gi en slik lunsjboks som er nevnt over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kommentar til 3) når vi kjører flerdagsløp, gir jeg hundene ris iblandet kjøtt og vann i løpet av en 30 min etter vi har kommet i mål første dag. dette fordi det skal hindre at hundene blir stive dagen etter- de får fyllt opp lagrene raskt. Mange jegere gir hundene puffet ris- av samme grunn. middag et par timer senere, som din veterinær mener. jeg tror det er noe i det.

elektrolyttblanding er omdiskutert.

Det med ris/puffet ris har jeg faktisk ikke hørt om før. Hvordan serverer man da evt. puffet ris?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett, fett, fett. Nok fett gir nok energi. Det er sant at kokt ris ol er hurtige karbohydrater, men samme nytta får man av fett, om man gir det rent og opptint. Ellers er jeg enig med Jeanette, mange små måltider, eller gi mat i god tid før du forventer ytelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett, fett, fett. Nok fett gir nok energi. Det er sant at kokt ris ol er hurtige karbohydrater, men samme nytta får man av fett, om man gir det rent og opptint. Ellers er jeg enig med Jeanette, mange små måltider, eller gi mat i god tid før du forventer ytelse.

Vi har "hovedmåltidet" sent på kvelden, men blir dette i for god tid før jaktdagen, og bør vi heller fôre dem på natta? Hundene får også våtfôr utover dagen.

Føler at jeg kupper tråden litt her, beklager MonicaT :icon_redface:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er for sent avhenger jo av om hvor tidlig dere begynner. Mat kl 23 og jaktstart kl 08 kan bli for lang tid. Rundt 4-5 timer om man fôrer rått er optimalt, med tørrfôr er det umulig for meg å si iom at det varierer så innmari på hvor fort hunden fordøyer det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det er for sent avhenger jo av om hvor tidlig dere begynner. Mat kl 23 og jaktstart kl 08 kan bli for lang tid. Rundt 4-5 timer om man fôrer rått er optimalt, med tørrfôr er det umulig for meg å si iom at det varierer så innmari på hvor fort hunden fordøyer det...

Ok, takk for svar :) Da må vi prøve oss litt på fôring om natta, gubben kommer til å bli strålende fornøyd over det forslaget :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fett, fett, fett. Nok fett gir nok energi. Det er sant at kokt ris ol er hurtige karbohydrater, men samme nytta får man av fett, om man gir det rent og opptint. Ellers er jeg enig med Jeanette, mange små måltider, eller gi mat i god tid før du forventer ytelse.

nei, for fett tar lenger tid å fordøye (jeg mente nemlig akkurat det samme som deg nemlig, før noen omvendte meg). Så derfor gir man ris/karbohydrater rett etter målgang. og fôr i løpet av to timer (og vi fôrer med mye kjøtt, og dermed en del fett)

ELLERS er fett et bedre "råstoff" for hunden, men rett etter hard aktivitet er det bedre med karbohydrat. Sies det.

Det med puffet ris- jeg vet ikke hvordan de (jakthundfolka jeg snakket med) serverer det- jeg har aldri prøvd. Og det falt meg ikke inn å spørre hvordan de serverte det da jeg snakket med dem. Noen sledefolk har gitt en neve rett i skåla med litt kjøttvann på.

Lunsjboks er fint det! men blir litt dyrt om man skal gi det til et helt spann, det er sikkert derfor sledekjørerne har kommet på å bruke ris i stedet.

uups. der svarte jeg mange på en gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, for fett tar lenger tid å fordøye (jeg mente nemlig akkurat det samme som deg nemlig, før noen omvendte meg). Så derfor gir man ris/karbohydrater rett etter målgang. og fôr i løpet av to timer (og vi fôrer med mye kjøtt, og dermed en del fett)

ELLERS er fett et bedre "råstoff" for hunden, men rett etter hard aktivitet er det bedre med karbohydrat. Sies det.

Fett tar litt lenger tid å fordøye, men det gir et mer stabilt blodsukker, ergo mindre stølhet. En neve ris eller to skader for all del ikke, men opptint ister er bedre vil jeg si.

Ang det uthevede, hva mener du med "kjøtt" ? Vanlig kjøtt har MEGET lite fett, såsant du ikke ser fettranden, og selv da blir det for lite for så hardt bruk. Er det VOH så er det greitt, ev hjemmekvernet med tilsatt vom/ister.

Selv min "skjødehund" må ha minimum 40% fett for ikke å gå ned i vekt når jeg fôrer på hjemmemixet fôr, så jeg samler alt av kotelettfett, lammefett osv i egen boks i frysa til henne. I perioder med hardt bruk/streng kulde får hun ister eller frysetørret vom sammen med VOH for å få nok fett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såklart burde jeg spesifisert! Når jeg sier kjøtt, så er det slakteavfall jeg mener (dvs vom og hundemat). hadde nok ikke hatt råd til å gi hundene indrefilet eller bare rent kjøtt, og det er dessuten ikke "bra nok". PS: Jeg har flere kurs innen ernæring (også hund) ;) og jeg vet hva som er fettholdig og ikke, men takk for info :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

såklart burde jeg spesifisert! Når jeg sier kjøtt, så er det slakteavfall jeg mener (dvs vom og hundemat). hadde nok ikke hatt råd til å gi hundene indrefilet eller bare rent kjøtt, og det er dessuten ikke "bra nok". PS: Jeg har flere kurs innen ernæring (også hund) ;) og jeg vet hva som er fettholdig og ikke, men takk for info :) :)

Det er jo ikke bare vi to som leser tråden vettu ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer av alle energikildene, også protein. Øk fettinnholdet for å vedlikeholde hundens energibehov, men karbohydrater er bra for å bygge opp glykogenlagrene raskt, blant annet.

Jeg bruker også Royal Canin sin elektrolyttblanding på stevnedagene, og har personlig merket vesentlig forskjell på hvor godt hundene mine holder på væsken etter å ha fått det. Får de ikke blandingene begynner de lettere å pese og må drikke hyppigere enn dersom jeg blander det i vannet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er en artikkel om nettopp dette i siste Hundesport (som kom i går hos oss).

Jeg tvilte litt på dtete med karbohydrater. Har lest andre steder at det ikke finnes noe evidens for at hunder har behov for karbohydrater. (Men dette kan være lite oppdatert, vil tro det skjer mye innenfor forskningen her da interessene for dette har økt veldig de siste årene.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Jeg drar opp igjen denne jeg.

Reiser snart på jakt og siden vi skal lagt inn på fjellet til en hytte, så er det begrenset hva jeg kan bære med meg. Normalt har jeg gitt en lunsjboks midt på dagen og etter endt dag. Med to hunder og jakt 5 dager blir dette 20 bokser og det klarer jeg ikke få med meg. Men 10 stykker skal jeg klare.

Så da er spørsmålet om noen har gode tips for hva jeg kan gi etter jaktdagen (før middag), som er lett å bære med seg og holdbart (ikke strøm dit vi skal). Lurer på å teste puffet ris i frysetørket vom vann, men er litt usikker.

Lurer også på slike Provit pølser

God tips tas i mot.

Forer med tørrfor på en slik tur, da jeg ikke orker styret med kjøtt/VH (samt vanskelig oppbevaring).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt Provit pølse som tillegg til tørrfór, men har hatt mest glede av å gi frysetørket vom i vannet i lunchen.

Blander ferdig om morgen og ga ca 2 - 2,5 dl vann i lunch og når vi kom inn på ettermiddag og merket stor forskjell på prestasjonen og at hun hentet seg inn mye raskere.

Good hunting, Amigo og Toya :)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville tatt med rent fett jeg. Ister el. Og selv om du er på fjellet, så finnes det vel et vann eller en myr du kan senke ferskvarer i?

RC/Hills har også pulverposer med høyenergimat, disse skal bare blandes ut i vann. De er kanskje lettere enn lunsjboksene? Kjøpes hos vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips.

Jeg har aldri prøvd ister, men skal vurdere det.

Bruker normalt lunsjbokser og frysetørket vom.

Det skal jeg fortsatt ha med, men jeg har ikke plass nok til å ta med lunsjboks de kan få etter jaktdagen.

Jeg skal bære med meg klær, hundeting + hundemat, så det er litt begrenset hvor mye jeg faktisk klarer å bære. I tillegg kommer hagle, skudd og kamera. Kommer til å bli helt salrygga :lol:

Amigo skal kløve, men ikke så mye han kan bære, så tenkte på lunsjboksene og frysetørket vom. Og kanskje noe ister - vet ikke hvor tungt dette er.

Gir jeg ister rent eller blandet med vann ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...