Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonens vasketråd


Yodel
 Share

Recommended Posts

Vask tak med salmiakkvann, varmt må det være! Fukt hele taket godt med en mopp, tørk av med tørr KLUT (ikke mopp). Gjenta om nødvendig. Vegger, møbler, gulv osv vaskes med eddikvann, bruk gjerne 1 dl av 35% i en bøtte med vann. Puter, gardiner osv vaskes med eddik som skyllemiddel. Ikke glem vinduene, eddikvann der også, og bruk sammenkrøllet avispapir til å pusse vekk restene etter at du har brukt nal. Ikke glem å vaske klær og sengetøy, når man røyker inne festes røyklukta seg selv i truser..

Du må gjerne ha eddik stående i skåler også, men med en god vask blir du kvitt det aller meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 1.1k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Se tulip! I Australia har de skjønt det. In case of emergency:

Da har jeg vasket halve kabinettet med zalo, eddik og vann på sprayflaske. Lot det virke 5-10 minutter før jeg gnei det inn med en litt grov klut. Funket veldig bra!

Reposter denne for lesere som ikke gidder å lese hele tråden

Posted Images

Vask tak med salmiakkvann, varmt må det være! Fukt hele taket godt med en mopp, tørk av med tørr KLUT (ikke mopp). Gjenta om nødvendig. Vegger, møbler, gulv osv vaskes med eddikvann, bruk gjerne 1 dl av 35% i en bøtte med vann. Puter, gardiner osv vaskes med eddik som skyllemiddel. Ikke glem vinduene, eddikvann der også, og bruk sammenkrøllet avispapir til å pusse vekk restene etter at du har brukt nal. Ikke glem å vaske klær og sengetøy, når man røyker inne festes røyklukta seg selv i truser..

Du må gjerne ha eddik stående i skåler også, men med en god vask blir du kvitt det aller meste.

Tusen takk skal du ha. Da begynner jeg med å lufte godt ut i dag/kveld til i morgen. I morgen blir det skåler med edikk i hele huset før jeg setter igang med vasken på onsdag. Ble litt endring i planene så må utsette vaskingen litt. Så satser vi på at det blir bra :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

når man røyker inne festes røyklukta seg selv i truser..

:lol: Jeg har opplevd å få brev i posten som har stinket røyk, og var ikke i tvil om at jeg handlet med en røyker da jeg mottok et brukt kamera i posten som også lukta rimelig tydelig av røyk :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Etter lørdagens strabasiøse opptaksfest til Trøndernes Fagforening har jeg nå et par ballerinasko av skinn som er gjørmete og som har en heller illeluktende såle. Jeg kan vel alltids skrubbe sålen uten å gjøre skinnet vått, men hva med resten av skoen? Tørke av med en klut som er fuktig av lunkent vann?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere? Nå har jeg vaska gulvet i leiligheten to ganger.. Første gangen med eddik, og andre gangen bare med reint vann og rørket over etterpå med en tørr mopp.. Men gulvet er sinnsykt skjoldete og det ligger ett "belegg" oppå.. Det er linoleum... ? :ermm::hmm:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Dere, la oss ta et helt fiktivt eksempel som skikkelig ikke har rot i virkeligheten fra i dag tidlig... :icon_redface:

La oss si at en har en gammel parafintank i trappenedgangen som er konstatert tom, og en skrur ned den. Deretter begynner en å dra løs kobberrøret (?) som gikk fra tanken, gjennom gulvet, bortover masse tak, og deretter opp gjennom taket til der parafinbrenneren som nå er hevet ut sto.

Også la oss si at det var igjen litt parafin i rørene, og det oppdaget en først når det begynte å renne ut mens en fiklet i taket, og dessverre ville skjebnen det slik at det som lå rett under røret da var hundenes nyvaskede dyredyre seng. Så la oss si at senga ble full av parafin.

Hva ville dere gjort da? Sånn helt hypotetisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere, la oss ta et helt fiktivt eksempel som skikkelig ikke har rot i virkeligheten fra i dag tidlig... :icon_redface:

La oss si at en har en gammel parafintank i trappenedgangen som er konstatert tom, og en skrur ned den. Deretter begynner en å dra løs kobberrøret (?) som gikk fra tanken, gjennom gulvet, bortover masse tak, og deretter opp gjennom taket til der parafinbrenneren som nå er hevet ut sto.

Også la oss si at det var igjen litt parafin i rørene, og det oppdaget en først når det begynte å renne ut mens en fiklet i taket, og dessverre ville skjebnen det slik at det som lå rett under røret da var hundenes nyvaskede dyredyre seng. Så la oss si at senga ble full av parafin.

Hva ville dere gjort da? Sånn helt hypotetisk...

*Gapskratter.... sånn helt hypotetisk altså :lol:*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere? Nå har jeg vaska gulvet i leiligheten to ganger.. Første gangen med eddik, og andre gangen bare med reint vann og rørket over etterpå med en tørr mopp.. Men gulvet er sinnsykt skjoldete og det ligger ett "belegg" oppå.. Det er linoleum... ? :ermm::hmm:

Sikker på at det er linoleum? Linoleum må behandles med jevne mollomrom da det mister olje ved bruk, spesialmidler fåes i faghandelen. Det kan ha vært tørt lenge, men edikkvasken din tok knekken på det siste beskyttende laget.

Hvordan få bort tyggis fra en svart bukserumpe?

Frys buksa. Enten i fryseboksen eller med en isbit. Plukk av tyggis, og vask med zalo rett på fettflekken som ev blir igjen.

Dere, la oss ta et helt fiktivt eksempel som skikkelig ikke har rot i virkeligheten fra i dag tidlig... :icon_redface:

La oss si at en har en gammel parafintank i trappenedgangen som er konstatert tom, og en skrur ned den. Deretter begynner en å dra løs kobberrøret (?) som gikk fra tanken, gjennom gulvet, bortover masse tak, og deretter opp gjennom taket til der parafinbrenneren som nå er hevet ut sto.

Også la oss si at det var igjen litt parafin i rørene, og det oppdaget en først når det begynte å renne ut mens en fiklet i taket, og dessverre ville skjebnen det slik at det som lå rett under røret da var hundenes nyvaskede dyredyre seng. Så la oss si at senga ble full av parafin.

Hva ville dere gjort da? Sånn helt hypotetisk...

Har du dyp vask på vaskerommet? Hvis ikke, legg den i badekaret, hell over litt zalo og skrubb under rennende littvarmereennlunka vann . Om det er trekk og fyll, vask disse separat. deretter i vaskemaskina med bittelitt zalo og flekkfjerner, vanisk eller bitex eller hva som helst, på så varm vask som det tåler. Om stoffet er bomull el polyester tåledr det garantert 60, verre med fyllet, det bør neppe vaskes på mer enn 40.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du dyp vask på vaskerommet? Hvis ikke, legg den i badekaret, hell over litt zalo og skrubb under rennende littvarmereennlunka vann . Om det er trekk og fyll, vask disse separat. deretter i vaskemaskina med bittelitt zalo og flekkfjerner, vanisk eller bitex eller hva som helst, på så varm vask som det tåler. Om stoffet er bomull el polyester tåledr det garantert 60, verre med fyllet, det bør neppe vaskes på mer enn 40.

Jupp, jeg har dyp vask på vaskerommet - har ikke zalo, kan jeg bruke grønn ajax? Eller så kjøper jeg gjerne zalo for saken. Akkurat nå ligger trekket på gulvet med biotex skummende flekkfjernerspray på seg. Det er nettopp vasket på 90 grader med andre hundepledd, så trekket tåler det en gang til.

Fyllet er derimot en pose med isoporkuler, så jeg vet ikke om det er så lurt å vaske det? Men det virker ikke som om parafinen rakk å trekke gjennom til den posen, kan jeg ha hatt så flaks, mon tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, jeg har dyp vask på vaskerommet - har ikke zalo, kan jeg bruke grønn ajax? Eller så kjøper jeg gjerne zalo for saken. Akkurat nå ligger trekket på gulvet med biotex skummende flekkfjernerspray på seg. Det er nettopp vasket på 90 grader med andre hundepledd, så trekket tåler det en gang til.

Fyllet er derimot en pose med isoporkuler, så jeg vet ikke om det er så lurt å vaske det? Men det virker ikke som om parafinen rakk å trekke gjennom til den posen, kan jeg ha hatt så flaks, mon tro?

Ajax funker ikke dessverre, det må være noe som er fettløselig. Har du et annet oppvaskmiddel?

Isoporkuler bør ikke vaskes i maskin iallefall, og om trekket er skikkelig solid er det mye mulig at de ikke har fått parafin på seg. Legg det ut til lufting for sikkerthetsskyld etpar dager, om det da ikke lukter parafin er det berget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sikker på at det er linoleum? Linoleum må behandles med jevne mollomrom da det mister olje ved bruk, spesialmidler fåes i faghandelen. Det kan ha vært tørt lenge, men edikkvasken din tok knekken på det siste beskyttende laget.

Jepp det er nok det, men tror nok ikke huseier har brydd seg med å behandle det noe spesielt.. Har bodd her i snart 3 år, og har ikke vært gjort noe med det den tiden jeg har bodd her, ikke gidd jeg å bruke penger på noe annet enn vaskemidler på det gulvet :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jepp det er nok det, men tror nok ikke huseier har brydd seg med å behandle det noe spesielt.. Har bodd her i snart 3 år, og har ikke vært gjort noe med det den tiden jeg har bodd her, ikke gidd jeg å bruke penger på noe annet enn vaskemidler på det gulvet :P

Sånt vedlikehold kan du kreve at huseier gjør/dekker, det burde jo være i hans egen interesse, for ellers risikerer han jo at gulvet rett og slett flaker seg opp og må byttes. Linoleum MÅ spesialbehandles innimellom, ellers "dør" det pga oljemangel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånt vedlikehold kan du kreve at huseier gjør/dekker, det burde jo være i hans egen interesse, for ellers risikerer han jo at gulvet rett og slett flaker seg opp og må byttes. Linoleum MÅ spesialbehandles innimellom, ellers "dør" det pga oljemangel.

Det er sant.. Egentlig så tror jeg det hadde svart seg for han å bytte ut hele gulvet for så å legge ett nytt.. Gulvet er så ufattelig stripete, hakkete og stygt.. Men spørs hva han gjør.. Gidd egentlig ikke bry meg så brått om det, får bare vaske det med vanlig såpe og slite det litt mer før jeg ev dag flytter ut.. Håper jeg slipper å bo her så altfor lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 weeks later...

Skyt meg gjerne om spørsmålet har dukket opp her før, men jeg kunne ikke finne noe med søkemotoren, og orket ikke lese gjennom alle sidene.

Har noen tips til hva man skal gjøre for å ikke få så ****** mye hår på klær som kommer rett ifra vaskemaskinen? Annet enn å kjøpe tørketrommel :P

Håndklærne trekker til seg så innmari mye hår at det rett og slett er ekkelt å tørke seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skyt meg gjerne om spørsmålet har dukket opp her før, men jeg kunne ikke finne noe med søkemotoren, og orket ikke lese gjennom alle sidene.

Har noen tips til hva man skal gjøre for å ikke få så ****** mye hår på klær som kommer rett ifra vaskemaskinen? Annet enn å kjøpe tørketrommel :P

Håndklærne trekker til seg så innmari mye hår at det rett og slett er ekkelt å tørke seg..

Hva mener du? At klær kommer hårfrie fra vaskemaskina, men suger til seg mens de tørker? Eller at du har så mye hår i klærne FØR du vasker at de ikke blir borte i vask?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du? At klær kommer hårfrie fra vaskemaskina, men suger til seg mens de tørker? Eller at du har så mye hår i klærne FØR du vasker at de ikke blir borte i vask?

At klær kommer hårete fra vaskemaskina.

Jeg pleier å riste klærne før jeg putter de i maskina, slik at det ikke er så mye hår på de. Men når de kommer ut av maskina er det ihvertfall ikke noe mindre hår. Enkelte klær har mye mer hår når de kommer ut. Om de tar hårene fra de andre klærne vet jeg ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. For det første må maskina renses, det gjør du ved å tømme lofilteret først, deretter vasker du jeans. Jeansene banker hår løs fra trommelen slik at de går ut med vannet. Kjør gjerne en tom maskin på maks sentrifugering for å få ut siste rest. Hold bad og skittentøyskurv så hårfritt som mulig.

Deretter må du rettogslett være flinkere til å tørrmoppe/støvtørke i leil, slik at det minsker med hår generellt. Vær nøye med å moppe opp hår etter pelsstell og etter at du har gredd eget hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aha. For det første må maskina renses, det gjør du ved å tømme lofilteret først, deretter vasker du jeans. Jeansene banker hår løs fra trommelen slik at de går ut med vannet. Kjør gjerne en tom maskin på maks sentrifugering for å få ut siste rest. Hold bad og skittentøyskurv så hårfritt som mulig.

Deretter må du rettogslett være flinkere til å tørrmoppe/støvtørke i leil, slik at det minsker med hår generellt. Vær nøye med å moppe opp hår etter pelsstell og etter at du har gredd eget hår.

Okei, dette skulle ikke være så vanskelig. Da vet jeg hva jeg skal gjøre!

Tusen takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 weeks later...

Legg teppet ut i nysnø, med flossen ned. la hundenel eke villmann på det, det hjelper å få banket ut skiten ;)

Deretter bakepulver!

Fukt flekken om snøen ikke har gjort teppet vått og strø på med bakepulver. La det tørke, støvsug så opp, bruk gjerne en børste for å få opp flosset opp teppet.

  • Like 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan fjerner man vond lukt i oppvaskmaskinen?

Fyller såpe-beholderen med eddik og kjører en tom 90graders vask?

60 grader holder, og hell ca en dl edikk rett i maskina. Om du har natron, kan du bruke en ss av det i tillegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:wub: Tulip!

Kua hadde en liten periode i starten av løpetiden hvor hun presterte å tisse 17 ganger på vegg til vegg teppe mitt.. (jada jeg kunne sikkert passet bedre på).. Bakepulver og eddik gjorde susen! Det syns ikke i det hele tatt og lukter nada :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Er det ingen i nærheten som har en hund du kan låne? En oppdretter med flere hunder, eller noe? Nå var jo det for min og Odins del, men når jeg ikke orket å konkurrere med ham mer så gikk jo Lisa her på forumet konkurranser med ham. Men ja, livet som hundeeier er jo veldig i faser. Fra valpestadiet og få dem til velfungerende hunder i hverdagen, til å kunne ha dem med på aktiviteter og konkurranser, og så når de ikke er med på alt lengre igjen, og trenger mer oppfølging  helsemessig.
    • Akkurat nå har jeg lyst på en hund som kan henge med på lange fjellturer og som jeg kan konkurrere med, men som kan bo et annet sted så lenge senioren min fortsatt lever. Må jo bare innse at hun er en gammel hund som ikke lengre kan være med på alt jeg har lyst til, men vil jo også gi henne en god alderdom. Så ny hund i huset er uaktuelt så lenge hun er her. Hvorfor må det være så vanskelig...
    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...