Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte og hvordan bader du hunden din?


Ia

Recommended Posts

Har to fuglehunder (Breton).

Å spyle de i dusjen regner jeg ikke som bad/vask - det er bare for å spyle vekk møkk.

Jeg vasker de svært skjeldent. Amigo har jeg eid i 1,5 år og han er aldri vasket.

Tidligere pleide jeg å vaske de før jul, men det har ikke blitt noe. Tidligere har jeg også vasket Toya før utstilling, men har altså ikke gjort dette med Amigo.

Tenker på at jeg burde gjøre det min 1 gang i året, men siden det føles som et tiltak så blir det alltid utsatt.

Har fått fin shammpo av ei vennine som har pelsstell hunder, så den husker jeg ikke hva heter.(aldri brukt den)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Det var i utgangspunktet en staffe det var snakk om :)

Jeg veit, og generelt sett burde korthåra hunder bades oftere, for de er ofte FOR feite i pelsen. Man skal ikke få et grått fettlag i hånda av å klappe en hund, liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har tydeligvis aldri sett en solbrent nakenhund, det har jeg. Virkelig ikke noe pent syn på den lille hunden.

Jeg bruker solfaktor i pelsen til mine.

Den røde/brune pelsen de har blir ekstremt fort solbleket, brendt og stygg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ca. En gang i måneden bader jeg Chess. Og alltid før utstilling. Men det har det vært lite av de siste årene. Hvis hun er i full pels er det ideelle å bade henne hver 14. dag. Nå som pelsen er halvlang tar jeg det ca en gang i mnden eller etter behov. Børsting er det ikke noe av om dagen, heldig vis. Ved full pels må børsting hver dag til om man skal ha flokefri hund til enhver tid.

Bruker Groomers edges ultimate sjampo og re-fur-bish balsam. Eventuelt pet heads royal treatement sjampo og furtastic balsam. :)

Må gre skikkelig gjennom pelsen før bading. Så masse vann, så sjampo påført med blandebørste (utvannet) og skyller lett. Så masse, masse og ennå mer balsam. Latterlige mengder faktisk. Bruker jeg ikke det blir pelsen helt umulig. Til slutt føning. Det hele kan ta fra to til fem timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Australsk kelpie på 1 år. Han blir dusjet ca 4 ganger pr mnd, der 1-2 gang ca er full vask av hele hunden og 2-3 andre er skylling av pels og en liten vask under magen og forbein ettersom han skvetter litt i alle retninger når han tisser :P

Harly får gå i sofaen og sengen vår om han ønsker det, så derfor vil jeg gjerne ha en rein hund i hus :)

Av shampoer har jeg nå litt rester som blir brukt (KW, Hery og Animal Natural Life), men ellers når jeg kjøper selv går det stort sett i Bio-groom :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg veit, og generelt sett burde korthåra hunder bades oftere, for de er ofte FOR feite i pelsen. Man skal ikke få et grått fettlag i hånda av å klappe en hund, liksom.

Min erfaring der er så motsatt som den kan få blitt :P

Jonas blir skylt i vasken/ dusjen relativt ofte og han har hatt shampo på seg sånn ca 4 ganger i livet før jeg begynte å vaske han ofte pga guttungen. DA fikk han fettet pels med en gang han var hos svigers en uke eller to. Jeg har bare hatt en annen korthåret hund og hun tok jeg over når hun var 1 år. Hun hadde blitt vasket annenhver uke fordi hun fikk så fettete pels (labradorblanding) og man følte seg møkkete når man hadde klappet henne. Hun ble vasket en gang i løpet av den tiden jeg hadde henne (rullet seg i møkk) og hadde en tørr og blank pels.

Jeg tror det er det samme som hos mennesker, for hyppig vask forstyrrer dannelsen av fettlaget slik at man overproduserer. Jeg ser bare på meg selv, jeg må vaske håret nesten hver dag for å ikke få fett hår fordi jeg har vasket for ofte. Når jeg var yngre og vasket det to ganger i uken, hadde jeg aldri fett hår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser bare på meg selv, jeg må vaske håret nesten hver dag for å ikke få fett hår fordi jeg har vasket for ofte. Når jeg var yngre og vasket det to ganger i uken, hadde jeg aldri fett hår.

Hihi... OT: men det er jo også da fordi håret forandrer seg i takt med resten av kroppen når man blir eldre :D Når man var yngre hadde man også mye finere hud :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er forskjell på hunder med og uten hudproblemer, men jeg kjenner begge deler og som jeg sier i tidligere innlegg, det går helt fint. Jeg kjenner heldigvis flest friske hunder som bades hyppig med shampo og som verken flasser, har utslett eller kløe. Så at hyppig shampobad skal være så skadelig har jeg svært vanskelig å tro.

Det jeg har lest av råd fra dermatologer er det er shampobad som anbefales, både medisinsk shampo for spesielle hudlidelser og vanlige mild hundeshampo for hunder som f.eks lider av kontaktallergi, pollenallergi osv.

Med andre ord, det er en anbefaling for hunder som i utgangspunktet har en lidelse.

La oss gjerne holde hunder med lidelser unna som et utgangspunkt.. Jeg forstod det som om dette primært var et spørsmål om hvor ofte og hvordan man bader en FRISK hund.

Du har altså ingen anbefalinger å vise til som går ut på å vaske friske hunder med shampo ofte?

Og selvsagt kan hunder bli solbrente - er det ingen her som har blitt solbrent i hodebunn eller? Eller på nesa? :icon_confused:

Da har nok mine vært heldige så mye som de er med over alt.. Noen dager i solsteiken ombord på båten har lett for å kunne gjøre de fleste solbrent.. (Med unntak av meg og hundene mine selvsagt..)

Jeg veit, og generelt sett burde korthåra hunder bades oftere, for de er ofte FOR feite i pelsen. Man skal ikke få et grått fettlag i hånda av å klappe en hund, liksom.

Hmm.

Du kan godt få klappe litt på mine, ingen fare for noe grått fettlag i hånda av noen av de..

Pan ble badet med shampo i mai 2010, Aradia ble badet med shampo i november 2010 :)

De får begge en runde med shampobad i morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tar i bikkja mi og hun ikke er badet med såpe på 2 måneder kan jeg love deg du synes det er nasty i alle fall! Hun har på ingen måte selvrensende pels, så den må virkelig vaskes med såpe for at alt skal vekk av skikkelig skitt. Når jeg har gnidd henne skikkelig inn med sjampo blir skyllevannet regelrett mørkebrunt av dritt og møkk, tross at hun bades ofte.

Sånn er det å elske å bade i myrvann OG ha masse, masse pels.

Kan også skyte inn ift solbrenthet at min hund helt tydelig blir brent om hun er nybarbert i løveklipp om sommeren. Flasser og klør. Hun har jo overhode ingen underull som beskytter mot sola når pelsen er kort, så da kan solfaktor være veldig kjekt å bruke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi... OT: men det er jo også da fordi håret forandrer seg i takt med resten av kroppen når man blir eldre :D Når man var yngre hadde man også mye finere hud :whistle:

Nja, tror egentlig ikke det jeg :whistle: Jeg var som Loke, vasket håret bare noen få dager i uka og håret var ikke fett i løpet av den uka. Så begynte jeg å vaske det oftere, og fikk fett hår bare det gikk to dager. Nå når jeg har fått barn har også hårvasken stått litt til siden, og håret har igjen blitt fint, og trenger ikke å vaske det mer enn noen ganger i uka igjen. Så jeg tør å påstå at det er for at man overdriver hårvasken altså :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring der er så motsatt som den kan få blitt :P

Jonas blir skylt i vasken/ dusjen relativt ofte og han har hatt shampo på seg sånn ca 4 ganger i livet før jeg begynte å vaske han ofte pga guttungen. DA fikk han fettet pels med en gang han var hos svigers en uke eller to. Jeg har bare hatt en annen korthåret hund og hun tok jeg over når hun var 1 år. Hun hadde blitt vasket annenhver uke fordi hun fikk så fettete pels (labradorblanding) og man følte seg møkkete når man hadde klappet henne. Hun ble vasket en gang i løpet av den tiden jeg hadde henne (rullet seg i møkk) og hadde en tørr og blank pels.

Jeg tror det er det samme som hos mennesker, for hyppig vask forstyrrer dannelsen av fettlaget slik at man overproduserer. Jeg ser bare på meg selv, jeg må vaske håret nesten hver dag for å ikke få fett hår fordi jeg har vasket for ofte. Når jeg var yngre og vasket det to ganger i uken, hadde jeg aldri fett hår.

Når bikkja stinker bikkje, og du får fettlag av å dra hånda over pelsen på den, da er det neppe fordi den bades for ofte?

Hmm.

Du kan godt få klappe litt på mine, ingen fare for noe grått fettlag i hånda av noen av de..

Pan ble badet med shampo i mai 2010, Aradia ble badet med shampo i november 2010 :)

De får begge en runde med shampobad i morgen.

Det er bare å komme med dem det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chicka vaskes når hun er skitten

Her i huset brukes bare Groomer's Edge

Shampo:

Bruker Alpha White på de hvite områdene.

Bytter på Emerald black, Aromatic, Desert Almond og PearLight, har en liten flaske med Hypo+ også, den brukes bare dersom det har gått kort tid mellom to bad.

Balsam:

Bytter på Keri-cot, Re-fur-Bish og solution. Noen ganger bruker jeg min egen hårkur på hun fra Joico, den gir sinnsykt bra glans til pelsen hennes.

Bruker også litt natusan balsamspray på pelsen og inni dekken på vinteren hvis hun blir elektrisk i pelsen

Syntes hunder med fettete og møkkete pels er ekkelt, også utstyr som er møkkete og lukter *æsj* :blink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Waltersen vaskes også når han er skitten,- nå på sommeren vil det si at han skylles etter hver tur, siden alle turer inkluderer grøfte- og gjørmebad. Jeg prøver å begrense shampoobruk til en gang i uka, og bare skylle imellom. På snørike vintere kan det gå en måned eller to før han trenger et bad.

Jeg er den heldige eier av booster bath, som virkelig er verdt sin vekt i gull! Bruker shampoo og balsam fra plush puppy for hvit pels, tar litt shampoo på en syntetisk svamp og gnir det inn i pelsen, dette drøyer shampoo-flasken maks!

Om han skal på utstilling blir fanene blåst tørre og silkedekken lagt på, ellers får han lufttørre på verandaen sommerstid og foran ovnen på vinterstid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine shampoobades før utstilling, når de røyter ekstremt (=Norma før løpetid) og når de er "møkkete". Sistnevnte betyr at de har vært i borti noe ekkelt, bittelitt seigere pels, svakt gulskjær i det hvite osv.

Det er vanskelig å si et eksakt tall på hvor ofte de bades i løpet av et år, det er avhengig av hvor mange utstillinger vi er på, sesong, vær og hva de er borti. Rene, pene og luktfrie er de i hvert fall :)

Vi bruker Bio Groom Protein Lanolin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rina, groenendael, vaskes sånn ca... :innocent:

Dusjer henne når hun har rullet seg i noe illeluktende, og om hun lukter hund. Ellers dusjer jeg henne et par-tre ganger under røyting, for å få av pelsen raskere. Bruker Chris Christensen Black on Black, Thick n thickener, After Bath og Ice on ice, og er fornøyd med de produktene, rett og slett fordi hun lukter så godt etterpå :wub:

Rina selv hadde nok likt å bli dusjet oftere, for det er sååå deilig å bli dusjet og fønet :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 weeks later...

Tesh har blitt dusja to ganger siden jeg fikk henne, nå er hun snart 9 mnd. En gang med shampo, en gang uten.

Acqua skal aldri dusjes for hun lukter så godt :whistle:

Neida, dusjer om det trengs jeg, er ikke fan av å bade dem hele tiden, de trenger det faktisk ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min vasket når den lukter hund eller er veldig skitten. Han har veldig selvrensende pels :) Han vaskes kanskje 1-2 ganger i halvåret :) Da vasker jeg med en vanlig valpeshampo som jeg kjøpte når han var valp (han er nå 3 år). Gidder ikke å kjøpe ny når den funker helt greit ;)Samme på typen min sin hund, vaskes når han lukter hund eller er veldig skitten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel dusjet Hermes med sjampo 4-5 ganger siden vi fikk han (er 1,5 år nå). Aldri fordi han lukter eller har feit pels, men fordi han har rullet seg i noe, tråkket ekstra i gjørme på tur, eller lignende. Mener egentlig at det er nok å skylle en whippet. Den vil aldri lukte hund eller ha fettete pels. Har en samboer som syns det er best å dusje han av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en Alaska Husky hanne som jeg vasker kanskje 1 gang i året... Er veldig lite praktisk med en alaska husky uten ordentlig pels og fettlag... Dusjet han faktisk i dag, så da får vi se når han er så heldig å få bade neste gang.

Bichon Frisé hannen min bades noe oftere. Enten når pelsen ser ut som en søppeldynge,han lukter helt for j****g eller om han har rullet seg i skit av noe slag eller uansett, eller om jeg bare føler for at "HEi-i-dag-er-det-en-badedag".

Varierer litt med hva jeg bruker, men som oftest går det i grønnsåpe og/eller sjampo/balsam for tynt og skadet hår eller tørr hodebunn. Funker kjempefint. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ukentlig børsting med gummibørste (jeg har en som ser ut som en marihøne, hehe), tar vekk skitt i pelsen :) Børsten blir jo faktisk ofte helt grå etter børsting. Så bading med sjampo skjer vel kanskje fire ganger i året (liker å gjøre det hvertfall etter løpetid). Begge skylles i dusjen når det enten har regnet eller det er gjørmete ute. Ingen av mine er fettete i pelsen.

Minien har litt hudproblemer, så hun blir gjerne vaska med sjampo et par ganger i måneden. Men det er altså ikke fordi hun er skitten, men pga. middallergi. Hun bruker en sjampo fra VetriDerm for sensitiv hud, men husker ikke navnet akkurat nå. Kjøpt hos vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lady blir badet når det trengs, dvs. når hun har fått på seg noe som definitivt ikke lukter hund... og ellers gjerne når løpetiden er over. Hun lukter litt ekstra hund en stund før løpetid men jeg drøyer vaskingen til etter. Denne sommeren har hun vel ikke blitt badet i det hele tatt, men nå er løpetiden rett rundt hjørnet så da nærmer det seg. Jeg bruker palmolive aloe vera dusjsåpe. Har en annen, beregnet på hund, husker ikke navnet, men da ble pelsen helt ekkel å ta på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Enig med Simira, meld dere på et valpekurs om dere ikke allerede går/har gått. I tillegg har for eksempel Maren Teien en veldig fin kanal som heter Hverdagslydig+ (https://boon.tv/hundetrener-maren), der er det også en egen kanal for valpeeiere. Vet at flere har hatt god nytte av hennes forelesninger og videoer i valpeperioden. Finnes helt sikkert noen gratis alternativer også, men det har jeg ingen oversikt over. 
    • Først av alt må du slutte å la ham hilse på andre hunder på tur. Hvis ikke får du en hund som trekker i båndet i alle retninger, og stresser seg opp hver gang han ser en hund. Det er ikke alle som kan eller vil hilse, og det er heller ikke trygt. Prøv å holde dere til kjente, trygge hunder. Om du ikke kjenner så mange kanskje det er noen du møter ofte på tur, eller du kan ta kontakt med en klubb i nærheten, en turgruppe eller noe. Jokking er en typisk stressadferd i den alderen, og tegn på at han girer seg opp for mye. Avbryt lek eller hilsing så fort det er tilløp til jokking, og jobb med at han skal være rolig og ha kontakt med deg. For å få slutt på biting i føtter ville jeg først og fremst sørget for at han har nok biteleker, og avlede med dem. Når han først begynner å bite på føttene, stå helt stille og ignorere ham til han slutter. Jeg vil på det sterkeste anbefale deg å gå et valpekurs om du ikke har gjort det allerede. Alt dette er helt vanlig for valper i den alderen, og på et kurs vil du få hjelp til å håndtere det. Du finner også mange vanlige problemer og råd for dem i trådene under valpeprat her på forumet, så ta en titt gjennom her.
    • Kikket litt i dogweb og ser at hundene fra lundehundprosjektet ligger der sånn som alle andre, med en X på slutten reg. nummeret. Den som ble utstillingschampion var 3. generasjon, og ser tittelen ligger inne. Da skulle man jo gjerne tro at de kan ta andre championat også, og at det samme vil gjelde for cavalierprosjektet, som trossalt er ganske så ekvivalent? Det var jammen ikke lett å finne informasjon på dette! 
    • Jeg har en Dvergpuddel gutte valp som er 5 mnd. Han har siden han var ny hatt oppheng i sokker og biter og henger seg etter føttene dine så lenge d har sokker på. Hvordan få det til å slutte.    Å jokker på andre hunder under samvær ute, møtes på tur og får hilse og på alle størrelser og hunder i alle aldre. Hva gjør jeg? - helt fersk i hunde verden, ønsker kun seriøse svar😅😭
    • Er vel først fra fjerde generasjon at de potensielt kan stambokføres etter typegodkjenning?
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...