Gå til innhold
Hundesonen.no

Hvor ofte og hvordan bader du hunden din?


Ia

Recommended Posts

  • Svar 77
  • Created
  • Siste svar

Jeg bader (dusjer) valpen min ca en gang i måneden. Da er det rundvask med shampoo. Jeg bruker Squirt valpeshampoo foreløbig, men skal prøve meg frem med merker som KW og Groomer's Edge shampooer også, og se om jeg finner min favoritt med tiden.

Det har vært et par ganger hvor hunden trengte en vask bak utenom det månedlige badet pga løs mage, men da har jeg kun spylt baken i dusjen, såpet kjapt inn og skylt av. Gidder da ikke å vaske hele hunden.

Jeg kommer nok til å fortsette med å bade/dusje hunden en gang i måneden i fremtiden også, fordi jeg ikke er noen særlig fan av sterk hundelukt. Litt er greit, da lukter det bare godt. Dessuten får hun ligge i sofaen også, så da er det greit om hun er brukbart ren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sobel sheltie, 8,5 år. Kastrert tispe.

Hun blir badet ca en gang i mnd, oftere dersom hun har løpt i søle/myr og blitt skitten. (sover i senga med oss så hun må være ren)

Bruker Chris Christensen (CC) White on White, CC Thick'n Thicker og CC After Bath, pluss CC Ice on Ice silikonspray etter dusjinga.

Veldig fornøyd med Chris Christensen, hun har tidligere hatt problemer med flassing og kløing av en del andre shampoo-merker, men ikke CC :) Hun blir skinnende ren, lett å børste og lukter godt :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De bades før hver utstilling, som regel er det nok siden vi stiller såppass ofte. Men er det lenge mellom utstillingene bades de minimum annen hver uke. Er det 4 utstillingshelger på rad bades de før hver utstilling, og er det trippelutstilling kan jeg godt finne på å bade på nytt igjen til den tredje dagen :aww:

Først våter jeg hele pelsen med Panagenics balsam blandet i sterilt vann (batterivann/kokt vann). Så venter jeg drøye 10 minutter før jeg bader som vanlig med Panagenics shampo. Blåser de så helt tørre, sprayer over med Panagenics hydrospray og børster gjennom hele pelsen. Da blir de så fine så :ahappy:

Hvis de røyter, jeg har dårlig tid eller rett og slett ikke orker så mye "styr" så bader jeg bare raskt med Groomers Edge - Furst Aid.

Bruker også Artero Protein Vital krem så ofte som mulig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En gang i uken er OFTE, særlig med tanke på at hundene er avhengig av et fettlag i pelsen.. Det gjelder minst like mye for våre korthårede hunder uten underpels som for andre..

Det overrasker meg ikke at akkurat du måtte kommentere det... :whistle:

Grunnen til at han vaskes ofte er pga. allergi hos oss, i tillegg til at gjørme er skikkelig gøy! I følge veterinær er heller ikke en vask i uken skadelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her vaskes det etter behov. Ikke særlig ofte shampovask, men de spyles ofte på mage og ben etter en tur i skogen f.eks. Når de bades med shampo så bruker jeg det som måtte stå i dusjen på det tidspunktet, dvs. min egen shampo. :icon_redface: L'Oreal, Fructis, Wella eller Herbal Essences f.eks. :lol: Får egentlig relativt ofte kommentarer om at hundene er fine og myke i pelsen og at de lukter godt. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldre blandingshund, har aldri bada pelsen her me, hatt han i tre år snart. Han vart bada ein gong like før me fekk han, men har ikkje sett behovet her egentlig. Lukter godt gjer han og. :)

Skyller av han i vatn om han er sølete, etter å ha bada i saltvatn og slikt, og går over han med ein klut innimellom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det overrasker meg ikke at akkurat du måtte kommentere det... :whistle:

Grunnen til at han vaskes ofte er pga. allergi hos oss, i tillegg til at gjørme er skikkelig gøy! I følge veterinær er heller ikke en vask i uken skadelig.

Selvfølgelig er det ikke bra å vaske hunden så ofte. Det ødelegger fettlaget, kan gi kløe etc. Men hvis man har allergi så må man rett og slett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig er det ikke bra å vaske hunden så ofte. Det ødelegger fettlaget, kan gi kløe etc. Men hvis man har allergi så må man rett og slett...

Sier hvem? Finnes det forskning som tilsier det? Personlig tror jeg fettlagets viktighet er ytterst overdrevet for hunder som bor inne året rundt. Hos hunder som bor ute er saken naturlig nok en annen. Jeg har lest på flere amerikanske Veterinary Dermatology-sider at hyppig bading er bra for hunder som har hudproblemer som kløe.

For å lenge det blir brukt skånsomme produkter som blir godt skylt ut er det ikke farlig å vaske hunden.

Om det virkelig var farlig å vaske hunden ofte ville det ikke finnes pelsstellraser - enkelt og greit, men det er mulig pelsstellraser har bedre hud enn andre typer hund?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norsk lundehund 19 mnd. Hun har badet med shampo 2 ganger siden vi fikk henne. Ene gangen var etter hun hadde fått kattetiss på seg, og da krevde det shamponering 4 ganger før vi var kvitt lukta :blink: Ellers ser jeg ikke vitsen, med mindre hun lukter høgg. Så jeg tipper det blir maks en gang i året eller så.

Bichon frise 8 år. Litt oftere enn Shensi, siden han er hvit krøllehund. Men ikke oftere enn når han ser skikkelig skitten ut. Og jeg synes personlig han er finest når han er litt rufsete og ser litt "gatehund-ish" ut :wub: Men selvfølgelig blir det noen ganger i året.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sier hvem? Finnes det forskning som tilsier det? Personlig tror jeg fettlagets viktighet er ytterst overdrevet for hunder som bor inne året rundt. Hos hunder som bor ute er saken naturlig nok en annen. Jeg har lest på flere amerikanske Veterinary Dermatology-sider at hyppig bading er bra for hunder som har hudproblemer som kløe.

For å lenge det blir brukt skånsomme produkter som blir godt skylt ut er det ikke farlig å vaske hunden.

Om det virkelig var farlig å vaske hunden ofte ville det ikke finnes pelsstellraser - enkelt og greit, men det er mulig pelsstellraser har bedre hud enn andre typer hund?

Jeg vil tro at de fleste her inne går tur med hunden på vinterstid og sommertid? Fettlaget beskytter mot kulde og solskader på pels har jeg fått beskjed om hos veterinær, pelsen mister rett og slett noen av de beskyttende egenskapene den har når man vasker med såpe for ofte. Akkurat som hos mennesker forøvrig, men vi er litt mer opptatt av hvordan vi fremstår for andre. At det ikke ville fantes pelsstell raser hvis det ikke var bra å vaske ofte er sannsynligvis det merkeligste argumentet jeg har hørt på lenge.. Det finnes mopser, pekingnesere etc, det ville det da ikke gjort hvis det var skadelig å avle ekstrem fysikk, så derfor må de være friske eller ? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at de fleste her inne går tur med hunden på vinterstid og sommertid? Fettlaget beskytter mot kulde og solskader på pels har jeg fått beskjed om hos veterinær, pelsen mister rett og slett noen av de beskyttende egenskapene den har når man vasker med såpe for ofte. Akkurat som hos mennesker forøvrig, men vi er litt mer opptatt av hvordan vi fremstår for andre. At det ikke ville fantes pelsstell raser hvis det ikke var bra å vaske ofte er sannsynligvis det merkeligste argumentet jeg har hørt på lenge.. Det finnes mopser, pekingnesere etc, det ville det da ikke gjort hvis det var skadelig å avle ekstrem fysikk, så derfor må de være friske eller ? :icon_confused:

På vinterstid brukes dekken og på sommerstid solfaktor, og hunden klør heller ikke. At veterinær dermatologer faktisk anbefaler hyppig bading hos hunder med hudproblemer sier vel også sitt.

Nå diskuterer ikke jeg brachycephale raser eller ekstrem fysikk. Jeg diskutere pelsstell og hud. Mitt poeng er at i en verden hvor bla min rase og andre pelsstellraser ikke tålte hyppige bad ville storparten av gruppe 9 hunder være en kløende skabbete problembefengt hundegruppe som ikke hadde livets rett siden hyppige bad og pelsstell er en enormt viktig del av hundeholdet. Og slik er det ikke.

Forøvrig kjenner jeg ikke til et eneste tilfelle av kløe pga hyppig vask så fremt produktene er skylt godt ut og produktene er beregnet for hundehud. Jeg kjenner derimot til flere tilfeller av kløe pga fôrallergi, kontaktallergi, auto-immunesykdommer osv - og ironisk nok behandles flere av disse hundene med hyppig shamponering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinterstid brukes dekken og på sommerstid solfaktor, og hunden klør heller ikke. At veterinær dermatologer faktisk anbefaler hyppig bading hos hunder med hudproblemer sier vel også sitt.

Nå diskuterer ikke jeg brachycephale raser eller ekstrem fysikk. Jeg diskutere pelsstell og hud. Mitt poeng er at i en verden hvor bla min rase og andre pelsstellraser ikke tålte hyppige bad ville storparten av gruppe 9 hunder være en kløende skabbete problembefengt hundegruppe som ikke hadde livets rett siden hyppige bad og pelsstell er en enormt viktig del av hundeholdet. Og slik er det ikke.

Forøvrig kjenner jeg ikke til et eneste tilfelle av kløe pga hyppig vask så fremt produktene er skylt godt ut og produktene er beregnet for hundehud. Jeg kjenner derimot til flere tilfeller av kløe pga fôrallergi, kontaktallergi, auto-immunesykdommer osv - og ironisk nok behandles flere av disse hundene med hyppig shamponering.

De samme rådene får mennesker med hudproblemer også sant? Men samtidig er det allmenn kunnskap at for mye vask og såpe fjerner det beskyttende fettlaget i huden og gir tørr hud og kløe? Hyppig vask av hunder med hudproblemer er for å fjerne bakteriene fordi de i utgangspunktet er syke, ikke fordi de er møkkete. En frisk hund bør ikke bades for ofte, det er ikke bare pelsens fettlag, men også talgen og fettet på huden har heller ikke godt av det. Ja, selvfølgelig, man kan jo velge å ødelegge pelsens naturlige kvaliteter og kle på hunden eller smøre den inn med solkrem og fuktighetskrem, men hvorfor man skal gjøre det hvis man ikke har allergi eller hunden er frisk skjønner jeg ingenting av. Hunder skal ikke lukte parfyme etter mitt skjønn, den skal lukte hund og frisk luft.

Forøvrig får man nå streng beskjed om å helst ikke bade en baby mer enn en gang i uka og da uten noen form for såpe. Jeg vet baby ikke er det samme som hund, men - som sagt - vi har begge et fettlag. Grunnen til dette er at barnets hud kan bli ødelagt på sikt. Så nei , jeg er fortsatt overbevist om at det ikke er bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Stella

Dvergpuddel, vaskes hver 10-14 dag. Bruker div shampoo, den jeg har for hånden... :whistle:

Ikke naturlig for mennesket å vaske seg ofte heller, naturlig skulle vi hatt godt fettlag som beskyttelse på vår hud også. Lider vi fordi vi er rene?

Så lenge jeg ikke ser negative konsekvenser på hunden av hyppig vasking (hun har veldig sunn hud, ingen kløe, ingen flass, ingen utslett) så tolker jeg det til at så hyppig pelsstell med vask, føhn, børst og klipp er helt uskadelig. Dessuten kommer det hunden til gode, hun får sove i senga og kose i sofan pga at hun er så ren. :ahappy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rase Boxer. Har vært badet med shampo 2 ganger i sitt liv (2 år gammel) :whistle:

Bader han i gjørme, venter jeg bare til det er tørt; da detter det av selv...evt spyler jeg ham litt med lunkent vann.... Forøvrig svømmer han 30-60 minutt for dagen i sommerhalvåret (de dagene det er varmt nok), og etter tur i skogen lukter han herlig eineduft :D

Har aldri badet hundene før en utstilling, og har alltid fått høre av dommerne at hundene mine har så flott og blank pels! (er vel alt fettet, hehe). Har hatt irsk setter, dalmatinere, boxere og dobermann...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De samme rådene får mennesker med hudproblemer også sant? Men samtidig er det allmenn kunnskap at for mye vask og såpe fjerner det beskyttende fettlaget i huden og gir tørr hud og kløe? Hyppig vask av hunder med hudproblemer er for å fjerne bakteriene fordi de i utgangspunktet er syke, ikke fordi de er møkkete. En frisk hund bør ikke bades for ofte, det er ikke bare pelsens fettlag, men også talgen og fettet på huden har heller ikke godt av det. Ja, selvfølgelig, man kan jo velge å ødelegge pelsens naturlige kvaliteter og kle på hunden eller smøre den inn med solkrem og fuktighetskrem, men hvorfor man skal gjøre det hvis man ikke har allergi eller hunden er frisk skjønner jeg ingenting av. Hunder skal ikke lukte parfyme etter mitt skjønn, den skal lukte hund og frisk luft.

Forøvrig får man nå streng beskjed om å helst ikke bade en baby mer enn en gang i uka og da uten noen form for såpe. Jeg vet baby ikke er det samme som hund, men - som sagt - vi har begge et fettlag. Grunnen til dette er at barnets hud kan bli ødelagt på sikt. Så nei , jeg er fortsatt overbevist om at det ikke er bra.

At vasking med sterke produkter kan føre til tørr hud er jeg enig i. Men hvis hunden verken klør eller flasser av et bad i uke med milde produkter, hva betyr det? At det faktisk går helt greit - og da snakker jeg ikke om bare min hund, men alle de andre friske og syke hundene jeg kjenner som får samme behandling.

At du ikke mener at hunder skal lukte parfyme og kles på er en sak, at det skal være farlig er en helt annen sak. Når dekken kan erstatte fettlag og solfaktor beskytte hud og mot misfarget pels så ser ikke jeg problemet. Og jeg er slettes ikke overbevist om at hundeshampo og hårkurer er farlig for hundehud og pels.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På vinterstid brukes dekken og på sommerstid solfaktor, og hunden klør heller ikke. At veterinær dermatologer faktisk anbefaler hyppig bading hos hunder med hudproblemer sier vel også sitt.

Nå er det forskjell på hunder med og uten hudproblemer.. Jeg tror og håper hudproblemer er noe et mindretall av våre hunder har.

Anbefaler de da bading som i at hunden blir våt, eller faktisk vask med shampo?

Solfaktor på hunden? Du kødder nå sant?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det forskjell på hunder med og uten hudproblemer.. Jeg tror og håper hudproblemer er noe et mindretall av våre hunder har.

Anbefaler de da bading som i at hunden blir våt, eller faktisk vask med shampo?

Solfaktor på hunden? Du kødder nå sant?

Ja, det er forskjell på hunder med og uten hudproblemer, men jeg kjenner begge deler og som jeg sier i tidligere innlegg, det går helt fint. Jeg kjenner heldigvis flest friske hunder som bades hyppig med shampo og som verken flasser, har utslett eller kløe. Så at hyppig shampobad skal være så skadelig har jeg svært vanskelig å tro.

Det jeg har lest av råd fra dermatologer er det er shampobad som anbefales, både medisinsk shampo for spesielle hudlidelser og vanlige mild hundeshampo for hunder som f.eks lider av kontaktallergi, pollenallergi osv.

Solfaktor er helt nødvendig for hunder med tynn kort pels og for nakenhund når sola steker. For hunder som stilles ut og får solbleket pels er bruk av solfaktor kun kosmetisk. Men, ja det finnes og det er ikke kødd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vasker de kanskje 4-5 ganger i året, som regel bruker jeg grønnsåpe, så sant jeg ikke er spandabel og kjører på med litt av min shampo og balsam. Ikke fordi jeg er bekymret for hud eller pels, men fordi jeg ikke gidder oftere. Jeg bader forøvrig mine når de lukter hund, for da er de møkkete.

Tviler på at hyppig vask er skadelig for hund, og det er kanskje greit å huske at det er forskjellige pelstyper - akkurat som det finnes forskjellige hårtyper (dere har vel sett det? Shampo for fett hår, shampo for tørt hår, shampo mot flass, shampo for farget hår, shampo for bleiket hår, shampo som demper frizz, shampo for hår som føhnes eller rettes ofte, shampo for normalt hår osv). Det kan sees med det blotte øye at en puddel ikke har samme pelstype som f.eks en belger eller en staff, sant? Da kan det jo kanskje være at enkelte pelstyper trenger og tåler mer stell enn andre? Kanskje? Liksom? :rolleyes2:

Og selvsagt kan hunder bli solbrente - er det ingen her som har blitt solbrent i hodebunn eller? Eller på nesa? :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bader hundene ca en gang i måneden, for jeg liker ikke å bli fettete på fingrene når jeg klapper de, og fordi jeg ikke synes at hele oppgangen trenger å lukte at jeg har hund...

I tillegg har den ene en veldig ikke-selvrensende pels, hvor alt fester seg.

Når det kommer til fettlaget har jeg kun merket at de fryser litt mer kanskje et par dager etter bading på de kaldeste dagene, men det har aldri vært noe enormt problem her i huset. Fettlaget kommer raskt tilbake.

Jeg jobber som hundefrisør til daglig og har stelt et mange hundretalls med hunder som kommer til oss jevnlig og alle som er innom (med unntak av rene kloklipper så klart) blir badet. Det går ikke an å klippe en hund pent om den ikke er nybadet og fønet, og aldri har jeg opplevd at de "ikke tåler" å bli badet jevnlig. Har man en hund med sensitiv hud, så bruker man en dertil egnet shampo for det.

Jeg foretrekker griminator på ordentlig møkkete hunder, og selv bruker jeg alpha white på min. Begge er Groomers edge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler på at hyppig vask er skadelig for hund, og det er kanskje greit å huske at det er forskjellige pelstyper - akkurat som det finnes forskjellige hårtyper (dere har vel sett det? Shampo for fett hår, shampo for tørt hår, shampo mot flass, shampo for farget hår, shampo for bleiket hår, shampo som demper frizz, shampo for hår som føhnes eller rettes ofte, shampo for normalt hår osv). Det kan sees med det blotte øye at en puddel ikke har samme pelstype som f.eks en belger eller en staff, sant? Da kan det jo kanskje være at enkelte pelstyper trenger og tåler mer stell enn andre? Kanskje? Liksom? :rolleyes2:

Det var i utgangspunktet en staffe det var snakk om :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Foreslår som Simira, langline. Da jeg bodde i Trondheim hadde jeg heller inne inngjerdet hage. Den lydige hunden gikk løs, den ikke så lydige var i langline. Haha, nei, si det. Man blir vandt med det etterhvert. Men det er mange ganger hvor jeg teller etasjene for å motivere meg  I tillegg har jeg drømt om å på en eller annen måte kunne gå rett ut fra 4.etasje og ned på gress. Vi koser oss ekstra mye når vi er på hytten hvor vi kan ta to skritt fra soverommet, også er vi ute.
    • Bodde i blokk (med heis) med marka like utenfor døra og parker i nærheten og synes det fungerte helt fint med valp/hund. Selvsagt deilig med egen hage som vi har nå, men det er først og fremst en større fordel for oss tenker jeg (tror ikke hunden bryr seg nevneverdig om å være ute i egen hage eller sitte en rolig plass ute i nærheten, med mindre hunden liker å være mye ute i hagen også alene da, som ikke har gjeldt hundene jeg har hatt/den jeg har). 
    • Haha, jeg skjønner ikke at folk takler det. Hadde en venninne som bodde i 5. etg med valp, uten heis. Hvordan går det an, liksom? Vi bodde i leilighet med én trapp ned/ut da vi fikk Odin, med Kovu hadde vi hus og hage så døren stod stort sett åpen ut. Og uten mulighet for inngjerding hadde jeg ikke vurdert en gang. Selv om man kommer langt med langline da. Men å kunne ha hagedøra åpen og bare la hundene gå inn og ut som de vil er så deilig.
    • Jo takk. Flytter i løpet av sommeren, håper jeg har nogenlunde renslig valp innen den tid.  Det som er dumt at jeg får ikke lov til å gjerde inn tomta, det er dritt. Er så vant til inngjerdet hage, det blir nok ny vane jeg må tillegge meg. Håper naboene er greie.  
    • Her er Cuba- også kalt "BomBom", nå litt over 6 uker Hun krøp inn i hjertet mitt litt tidligere enn planlagt (velger ikke valp før de er 7 uker, men nå har hun vært min i over 1 uke alt 😇 ) På bildet med bestemor i samme alder- fineste brunbjørnene ❤️   
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...