Gå til innhold
Hundesonen.no

Hva betyr hundenavnet for deg?

Ia

Recommended Posts

Guest Michellus

Angus betyr "unaturlig sterk" og "ett valg". Det er et skotsk navn.

Angus sitt navn ble valgt mtp teamnavnet jeg har lyst til at vi skal ha når vi konkurrerer (Team Rockstars). For de som ikke vet hvem Angus er oppkalt etter, så er det han gitaristen med skoleuniform i AC/DC. Alle hundene våre kommer til å bli oppkalt etter rockestjerner (med kanskje noen unntak; har nemlig fått opp øynene for gamle keltiske navn) og jeg har allerede planlagt hva neste hund skal hete :D (med forbehold om rase, selvfølgelig)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• Svar 91
  • Created
  • Siste svar

Har sett i diverse valpetråder opp gjennom årene at flere av dere soniser har valgt hundenavn som betyr noe for dere selv. Jeg synes egentlig det er veldig fint, og vil vite om du har noen sånne koselige forklaringer å komme med?

Vår hund heter Fantasia. Enkelt og greit fordi hun var en fantasi som ble virkelig og fantasia ble på en måte jenteversjonen. Jeg hadde fantasihund i så mange år at hun måtte bare hete det.. Dessuten syntes vi Fanta var et kult kallenavn. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min avdøde hannhund het N.Uch. Latruda's Even Long Shots Make It, og det var et navn jeg ga ham. Etter 16 år med bare bernertisper, skulle vi for første gang beholde hannhund, og var veldig spent på hvordan det ville fungere med en stor tispeflokk. Dessuten er det vanskeligere å gjøre det bra i utstillingsringen med en hannhund - det krever mer for at de skal være bra, mens ei middels god tispe lettere gjør det bra. Men, selv et skudd fra hofta og et skudd i blinde kan treffe blink. Jeg hørte låta på radio, og visste bare at her har vi tittelen. Jeg blogget faktisk om dette her om dagen, for jeg kan ikke huske å ha hørt låta igjen etterpå (Even er født oktober 1998). Jeg lytter mye til P4, og de er jo flinke til å sende både dagens og fjorårets hit'er i loop. Men ikke denne - why?

Så da ble det litt googling - jeg fant ingen låt som heter Even Long Shots Make It, men når jeg søkte generelt på lyrics fant jeg låta Don't Come Home Too Soon av Del Amitri. Det sa meg ikke så mye, men youtube fikk bekreftet for meg at det er låten jeg husker fra 1998. Også sto det videre i tittelfeltet Scotland Song For France1998. Hmm... Frankrike 1998, men det husker vi jo, for i 1998 hadde jeg fransk på videregående, og fransklæreren var lidenskapelig opptatt av fotball, så vi brukte flere timer på å pugge franske byer (som også hadde fotballarenaer som skulle brukes under VM), diskutere hvilke land som hadde gullsjanser (det var for det meste elever fra toppidrett i franskklassen), og lære litt fotballfransk (som jeg ikke husker noe av). Så det viser seg altså at jeg ga Even et fotballnavn - det hadde jeg ikke trodd! Men låta er fin den!

http://www.youtube.com/watch?v=W9Lf6P_zPO4&feature=player_embedded

Til hverdags ble han selvfølgelig kalt Even - altså uttalt som guttenavnet, ikke det engelske ordet.

Even betyr som engelsk navn "God is gracious; born of yew; youth". Det visste jeg ikke før nå, for oss var hverdagsnavnet bare helt åpenbart. Og som norsk navn betyr det Lykkelig kriger. Guttenavnet er en variant av Eivind, som er utledet av det norrøne navnet Eyvindr, hvor "ey" kan komme av ordet "øy" som betyr "lykke", og "vindr" betyr "kriger".

Så har vi nå JWW-08 NordJW-08 Xkumle X-Faktorer av Hiselfoss.

Dette var X-kullet, og det er søren ikke lett å finne bra navn på X. Jeg fant ganske raskt ut at hun skulle hete noe med X-Faktorer, og prøvde å finne noe som passet foran. Men til slutt måtte jeg tweake litt med rettskrivningen for å få det til å passe - X kan jo uttales som S, så Xkumle er altså det samme som Skumle.

Navnet fikk hun fordi hun var min første helt egne hund, og jeg hadde en del drømmer, håp, ambisjoner, forventninger, planer og fantasier for hva jeg og denne hunden skulle få til. Men å kjøpe en valp er et sjansespill, det er mye som skal klaffe for at alt blir som en vil - det er mange X-Faktorer som skal på plass. Og som den kontrollfreaken jeg er, er disse X-Faktorene bra Xkumle, når en ikke har så mye råderett og påvirkningskraft over dem. Så da ble det hennes navn - og heldigvis innfridde X-Faktorene - hun har bestått helseundersøkelser, gjort det bra på utstilling, har et upåklagelig gemytt og temperament, og har blitt så mye mer enn jeg kunne drømt om.

Jeg nektet dog å ha en stor, sort hund jeg skulle rope på i skogen som het Xkumle eller Xkumla, og X-Faktorer ble noe tungt. Mens jeg pønsket ut stamtavlenavnet hennes, kalte vi henne bare for X'en - det ukjente navnet, og kanskje litt sammenslåing av oppdretter som kalte valpene X1, X2, osv. Hun var altså den førstefødte i kullet. En dag innså jeg og samboeren at hun allerede het X'en til hverdags, og da ble det det.

X'en er ikke et ord i ordboka, for om en skal snakke om en forhenværende livspartner, skrives det eks. Men om en slår opp på X, står det "mat., multiplikasjonstegn; i algebraisk ligning: betegnelse på den første ukjente størrelsen; i analytisk geometri: tegn for verdier på abscissen" og "ukjent, gåtefull person (f eks i kriminalroman) el. noe en ikke vil nevne".

Og min andre berner heter Latrudas Foenix From the Ashes, og er selvfølgelig hentet fra den greske mytologien, som nynorskordboka forklarer det: føniks m ubøy (frå gr 'purpurraud') i gr myt.: fugl som levde 500 år, brende seg sjølv og stod opp att; no i uttr: reise seg, stå opp (or oska) som ein fugl f- kome att etter å ha vore rekna som ferdig og fortapt

Kennel Latruda har ikke hatt valpekull på 13 år, men nå gjenoppstår vi med ny innehaver (mine foreldre sto bak Latruda før, nå har jeg tatt over) og nytt blod. Om ikke 500 år, håper jeg i hvert fall at Latruda kan strekke ut vingene sine og fly en stund. For meg er dette et veldig symbolsk og riktig navn for denne valpen. Dessverre er det ikke et P-kull, så igjen må jeg tweake litt på rettskrivningen til F-kullet.

Til hverdags blir det Foenix - uttalt med Ø i Norge, men sikkert uttalt mer internasjonalt om dette skulle bli en valp som blir lagt merke til utenfor Romerike...

Det er også et kjønnsnøytralt navn, hvilket er bra siden jeg ikke vet sikkert hvilken valp jeg skal beholde enda (valpene er snart tre uker gamle).

Så ja, navn betyr "bittelittegrann" for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Buster : Het buster når han kom dumpende inn i livet.. Kjedelig men kledelig navn på gutten.. :ahappy:

Decoy : Svææært gjennomtenkt, Duck Tolling er nestne det samme som å være en Decoy... Men ordet i seg selv ble funnet i Retrieverhåndboken som nevnte at i framavlingen av toller kan det ha vært innblandet røde Decoyhunder...

fakeDecoy.jpg

Vixen : (n.) A female fox.

(n.) A cross, ill-tempered person; -- formerly used of either sex, now only of a woman

det er også et gammelt pop-metal-band som heter Vixen...

Må også nevnes at jeg KREVDE at Vixen skulle hete FIREFOX i kennelnavnet sitt...

Å slik ble det... :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nitro heter Nitro fordi jeg syns det passer utmerket til en hund med såpass eksplosiv fart, kraft og aksellerasjon. :ahappy:

Stamtavle navnet heter han ANother story (kennelen) Tiger ( siden alle var brindle) Magic (fordi han minnet sånn om oppdretterens favoritt tispe som het Magic hun også i stamtavle navnet)

Chanti bestemte ikke vi navnet på, siden hun kom til oss som voksen. Så vet ikke hvorfor de valgte akkurat det navnet.

Stamtavle navnet er Ansochristo`s (kennelen) Carerra ( en Porsche modell. alle i kullet var ulike Porsche modeller)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunden min heter Tinka, så nei - navnet har ingen spesiell betydning. :lol: Neste hund får et litt mer spesielt navn med litt mer betydning (enten navnet er f.eks. et italiensk ord eller stammer fra noe som betyr litt for meg), men akkurat hva det blir er jeg ikke sikker på ennå. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fakeDecoy.jpg

Fantastisk bilde! :lol::lol:

Symra er gammelnorsk og betyr egentlig vårtegn. Det synes jeg passer på en som er født i mars. Ordet ble brukt på ulike vårblomster, og brukes fortsatt på kvitsymre (hvitveis), blåsymre (blåveis) og kusymre. Jeg er litt sånn botanikknerd, samtidig som jeg har studert nordisk, samtidig som jeg er trønder. Ivar Aasen skriver at ordet Symra ble bruk i betydningen vårtegn "særlig i det trondhjemske".

Pippin er fra et P-kull. Jeg har brukt LOTR-navn på dyr helt siden syttitallet, det falt seg bare naturlig at den lille søtingen skulle hete det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min første hund het Tommy, fordi han minnet meg om Tommy&Tigern-Tommy. Det betyr tvilling, hvilket var forholdsvis passende, i og med at vi også hadde broren (som het Tango, fordi han skulle ha et litt søtt navn). Han het det samme på "stamtavla" (uregistrert hund, men med stamtavle. Alaska Huskyer har gjerne det).

Hero het Hero når jeg fikk han, og han ble bare hetende Hero, og Hero betyr som alle veit helt, og det var han jo på sitt vis. Det er hans feil at jeg fortsatt har belger, liksom.. hehe - På stamtavla het han Imagecopy (kennelen) Mystic Aristocrat. Mystic heter alle barna til moren hans (3 kull hos 2 oppdrettere), Aristocrat er antageligvis en font i adobe eller noe sånt, siden Belgerpia har en greie for sånt :P

Zar ble kalt Zar hos Belgerpia, fordi han het Imagecopy Mystic Balthazar - og da har dere skjønt at han er halvbroren til Hero? :P Jeg syns det passa fordi han var litt Balthazar, men forkorta det siden det er litt tungt å rope. Balthazar er forøvrig en av de tre vise menn i juleevangeliet og betyr noe sånt som "Ba’al velsigne kongen", uten at jeg syns det har noe med Zar å gjøre. Det ble forøvrig en slags intern morsomhet at folk trodde han het Tsar - for adelig var han helt klart ikke! hehe

Dina het Dina når jeg fikk henne, og det betyr "hun som dømmer" eller "den kloke". Dømme gjør hun mer enn gjerne, men om det er like klokt alltid er litt uvisst :P Ikke for det, jeg tror hun er den klokeste belgeren jeg har hatt, men det sier kanskje ikke så veldig mye, belgere er generelt sett ganske teite :P På stamtavla heter hun Chac Mool's (kennelen) Sundown Dancer, og jeg tror hun er oppkalt etter Belgerpias Timo, om jeg ikke tar helt feil.

Emma het det fordi jeg var veldig fra eller til på om jeg skulle ha henne eller ikke, altså var det et dilEmma. Emma betyr "lat aemilius ’kind, smiling’ or germ "erm" ’eager, clever, hard-working’ - as a roman surname Aemilius it was translated ’companion’", og selv om hun var både snill og blid (smilende), så er jeg litt usikker på ivrig, dyktig og hardarbeidende :lol: Men en fin følgesvenn var hun :) På stamtavla heter hun Imagecopy Dancing Deliverance, så det er fortsatt Belgerpia som er oppdretter, og alle Dinabarn heter Dancing, pluss denne fontgreia på D (eller E, som var det siste kullet til Dina).

Nora heter Nora fordi det enten er en kortform av Honoria, som betyr ære, eller Eleonora/Leonora, som betyr barmhjertighet/lys. Siden jeg måtte avlive både Hero og Zar før de ble to år, og valgte å selge Emma før hun ble to år, så følte jeg at jeg trengte litt barmhjertighet i min søken etter hund å jobbe med. Hun skulle selvsagt være lyset i hundeholdet mitt, og bringe meg ære. Rett og slett. På stamtavla heter Galtvort's (kennelen) Awesome Honeybee. Dette er Awesome-kullet, så alle heter det, og jeg antar hun heter honeybee fordi hun er så skrekkelig søt :P Skulle jeg valgt hund etter navn hadde jeg dog valgt søsteren hennes, hun heter Awesome Attitude - det hadde vært kult å høre bli ropt opp i storeringen det, tenker jeg! :D

Men ja, navn betyr noe. Jeg har faktisk en liste over navn og hva de betyr, som jeg kunne tenke meg å bruke på senere hunder - menneskenavn, fordi jeg syns det var morsomt når folk ikke skjønte hvem stakkars Tommy var, som ikke bare måtte være hjemme når jeg var på byen, men som jeg også var så ondskapsfull at jeg kastrerte (problemer med prostata). Det er stadig morsomt når folk tror at Dina og Nora er døtrene mine, egentlig.. hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oh, glemte helt å ta med kennelnavnene.

Sari het jo Donatrix (kennelen) Wildah. Et navn hun fikk fra oppdretter. Wildah betyr vill på tysk. Et meget passende navn til en overlykkelig belgerfrøken. Brukte det mye som kallenavn på henne, da som Ville-Wildah. For hun var ikke helt nedpå :whistle::lol:

Rina heter Tendance (kennelen) B'Golden Gift. Jeg skulle egentlig ikke ha ny hund akkurat da, men oppdretter insisterte på at jeg måtte ha en valp etter Saris mor. Navnet ble valgt av oppdretter, og Rina var en gyllen gave fra henne til meg :wub: Enkelte mennesker er bare fantastiske!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Orry (Fantins Oroveso, Oroveso er navnet på en rollefigur i en opera) fikk vel egentlig navnet sitt av oppdretteren den dagen vi hentet han. Jeg hadde ikke kommet fram til noe jeg likte, hun foreslo Orry både fordi det ble en forkortelse av stamtavlenavnet og i tillegg likte hun Orry i TV-serien "North & South" :lol: Jeg tenkte "hvorfor ikke?", og vips hadde han et navn. Jeg trives med navnet; jeg synes det er fint, han kler det, det er relativt sjeldent (her til lands i hvert fall) og det er ikke hentet fra ingensteds :)

Med Norma hadde jeg en lang liste med navn jeg liker, men ingen av dem føltes riktig etter hvert som jeg ble kjent med henne (jeg var på en god del valpebesøk), og tre dager før hun skulle hentes hadde jeg fortsatt ikke noe navn. I ren desperasjon søkte jeg på Oroveso (fra Orrys stamtavlenavn) for å se om jeg tilfeldigvis kunne finne et navn jeg likte fra operaen navnet Oroveso var tatt fra. Det gjorde jeg; Norma er tittelen og hovedrollen i denne operaen :)

Navnene har liten betydning sånn offisielt, tror jeg, men for meg er de jo betydningsfulle på flere måter. De kler navnene sine, jeg liker dem og navnene gjør at de "henger" mer sammen fordi de er hentet fra samme kilde, sånn mer eller mindre :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Opsis ὄψις is the Greek word for spectacle in the theatre and performance. Its first use has been traced back to Aristotle's Poetics. It is now taken up by theatre critics, historians, and theorists to describe the mise en scène of a performance or theatrical event."

Og selv om jeg ikke helt 100% har forstått ordets betydning synes jeg det passer ganske godt. Men det er ikke veldig enkelt å si, så hun går som regel under "valpen". Jeg lurer på om det noen gang kommer til å forandre seg :P

Mise en scene har vi hatt om i media, og jeg tror det var det som vi ser på scenen, eller som vi lærte ved film, det vi ser i bildet. Eks et bord, en stol, et vindu, utenfor vinduet er det barn som leker etc.

Blondie heter Blondie fordi jeg var 12 år gammel og ville egentlig kalle henne for navn som Tatijana eller Tiara og lignende, men heldigvis protesterte min mor kraftig på det :lol: Jeg fant navnet på Canis, der det står med store bokstaver og da trodde jeg det var ment to be hennes navn. Den valpen vi likte best uti fra bilder og samtale med oppdretteren var helt hvit på kroppen bortsett fra en flekk på fremfoten, dermed passet det enda bedre. Men da vi hilste på valpene, likte vi den andre tispen bedre. Men Blondie skulle hun hete likevel. Stamtavlenavnet er Dobs Only Blondie, og det fordi det var et O-kull og jeg var fremdeles 12år gammel og dermed ble det noe så enkelt, fremfor slike rare navn som jeg ville ha som "one star" eller "one in a million" :lol: Men Blondie kan leve opp til navnet sitt noen ganger altså :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aiko betyr kjærlighetsbarn på japansk, feminint kjønna (ko-ending). Jeg syntes det var nydelig, og dessuten liker jeg litt androgyne navn. Alle trur jo at navn som slutter på o er guttenavn, og kanskje spesielt Aiko som brukes på alt fra nyfødte finske og samiske gutter til barske bruksschæfere. :lol: Jeg ler jo godt av akkurat det, hehe. Jeg trudde jeg hadde funnet navnekruttet så det sto etter, og så viser det seg at Aiko er helt vanvittig mye brukt, både som jentenavn i Japan og på shibaer... Men oppdretter hadde ingen Aiko'er, så hun heter Najanin's Aiko-chan på papiret. Chan betyr forøvrig kompis.

Imouto (stum u) betyr lillesøster på japansk, og knertmonsteret heter det fordi hun jo er lillesøstra til den mer berømte trollbolla, og fordi jeg uansett hadde kalt min neste shibatispe det. Jeg synes navnet er svulstig, flott og melodiøst, og ettersom knertis vokser til, passer det henne bedre og bedre. Hun heter Najanin's Deki Imouto, som betyr snerten lillesøster. :)

Mine neste shibaer skal hete Yumiyoshi (tispe) og Hiraku (hann), som begge er navn på karakterer i den boka som blir tema for det første kullet til Imouto (dersom det blir noe av).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine neste shibaer skal hete Yumiyoshi (tispe) og Hiraku (hann), som begge er navn på karakterer i den boka som blir tema for det første kullet til Imouto (dersom det blir noe av).

Dans, dans, dans av Haruki Murakami? Jeg elsker Kafka på stranden. Beste boka jeg har lest, ever. Lest den flere ganger..Dans, dans, dans rakk jeg bare begynne på før boka ble borte:S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Første blandingsmann heter Boris. Et navn jeg fikk velge siden jeg egentlig ikke var så gira på å få hund. Det betyr egentlig ingenting for meg, og han blir nesten aldri kalt det. Vi har ca en titals navn han lyder, men det går som oftest i en eller annen form eller viderutvikling av Lars: Lars, lillelars, larsipan, larris, laffen, lakken, tjukkelakken, klakken, larsemann, larsemat og så videre. :lol:

Shibajenta vår heter Kuma, som betyr "bjørn" på japansk. Egentlig et maskulint navn, men siden det har en a'ending så blir det nå feminint nok synest nå vi. Det var forresten en eller annen sonis her inne som foreslo det, og siden hun så/ser ut som en liten bjørneunge så synest vi det var veldig treffende. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, første bikkja heter Geisha. Som i Geisha Grøtris. Hvorfor vet jeg ikke, mora mi ville kalle hu Astrid. Men ingen var enige, så var vel derfor det ble Geisha...

Forrige hunden min het Misty. Som i Tåke (Mist). Hun var en mystisk sak med mystiske blå øyne, tåke er mystisk, og da synes jeg navnet Misty var bra. Misty er nok det navnet som var mest personlig for meg... Jeg hadde ønsket meg egen hund leenge, og endelig fikk jeg den..

Jatzy, vel, hu skulle hete Kida. Men så ble hun liksom bare en Jatzy. Vi trodde liksom vi var smarte og fant på et navn som ikke var særlig brukt.. Men det er jo en haug av hunder som heter Yatzy i alle mulige format, at jeg velger å skrive det med J er fordi jeg ville ha en personlig vri på det, da jeg fant ut hvor mange hunder som faktisk heter Yatzy. På stamtavla heter hu Aussie Gården's Queen In Red. Var et Q-kull og jeg fant ikke på noe annet.

Ludo. Når den ene heter Jatzy måtte den andre hete Ludo. Egentlig skulle han hete Link, men så ble det bare Ludo, da vi synes det var arti med en Jatzy og en Ludo.

På stamtavla heter han Aussie Gården's Twice As Hot. Dette var det oppdretteren som valgte. Jeg ville egentlig kalle ham The Black King. Men men.. Oppdretter som bestemte denne gangen så.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Stamtavlenavnet er Carve Canem Benevolentia Benedict. Bestemt av oppdretter, og på latin.

Carve Canem (kennelnavnet): vokt dem for hunden

Benevolentia: Kindness

Benedict: Blessed

At hunden er snill er det ingen tvil om, men at han er velsignet? Tja...

Hverdagsnavnet er Ailo, og ble valgt fordi det hørtes bra ut, og fordi det er enkelt å si. Måtte jo sjekke betydningen nå som denne tråden dukka opp :) Betydning: finsk-samisk: hellig.

En liten detalj (jeg vet at oppdretter har registrert dette som kennel navn) men dette er faktisk ikke korrekt latin; det latinske uttrykket for "vokt dem" er cave, derav cave canem: vokt dem for hunden.

Vi har forøvrig en hund med tilleggsnavnet Cave, nettopp fordi jeg er latin nerd og fordi han var fra et C-kull.

Ellers heter Alva det, fordi hun var fra A kullet og jeg syns det er et pent navn. Min neste hund skulle jo egentlig hete noe helt annet, men hun var liksom bare en Alva. Bri var det mannen som valgte, da vi har enstavelsesord elelr tre bokstavers navn på bc-valpene og hun var fra B-kullet. Noen tror det er som osten, men det er det jo ikke.

De andre har kommet ferdig med navn. De tidligere hundene er jo borte, så de er jo ikke så intresante heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argyr:

Heter vel egentlig Argyros, det var det vi kalte ham. Det er gresk for sølv (jada, bikkja er blå og ikke sølvfarget :P ). Det ble liksom litt for langt å rope, og dermed ble det Argyr, Argos og Argus ble også vurdert.

Egentlig ville jeg kalle ham Kerberos, men det var for langt og dermed ville det blitt forkortet til Kerb - og når jeg hører det så tenker jeg bare Herb, som er en gammel amerikansk gubbe eller noe sånt. :P

Garm - fra wikipedia:

Garm er i den norrøne mytologien dødsgudinnen Hel sin fryktelige ulv. Den var diger, og blodig om både brystet og kjeften. Han vokter inngangen til Hel.

Hel ble kastet i Nivlheim av Odin, der skulle hun styre over de ni verdener, og ta seg av de som døde av sykdom og alder.

Garm har også sin rolle i Ragnarok, han skal gjø høyt utenfor Gnipahelleren. Ty (Tyr) skal sloss mot Garm, og de dreper hverandre.

Egentlig kunne godt Argyr ha hett Garm (ref. Kerberos, den trehodede hunden som vokter inngangen til dødsriket Hades), men det havnet på neste hund i stedet. :P

Stamtavlenavnene deres har ingen viktig betydning, foruten å være på riktig bokstav.

Jeg liker at navn har en betydning og helst skal det ikke være mye brukt (altså, det trenger ikke være unikt, men for meg blir det feil hvis jeg allerede vet om eller kjenner hunder med navnet).

Jeg synes morsomme navn kan være.. eh.. morsomme, men jeg har litt vondt for å "tulle" med navn på egne hunder.

Jeg har lurt litt på å kalle en KO-tispe for Sabaka/Sobaka, da, det er "hund" på russisk. Men jeg tviler på at det blir noe av. :P

Cæsar og Brutus hadde navn etter keiseren og hans morder :P (far og sønn) mens Linda het det da hun kom.

Sånn ellers vil jeg skryte av å ha funnet navn til to sonenhunder, nemlig Lima og Nada. :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fakeDecoy.jpg

:lol::lol::lol:

Jeg blir helt imponert over alle tanker som ligger bak navnene på så mange hunder, jeg. Jeg er nok ikke like opptatt av navnenes betydning og symbolikk på mine egne hunder, muligens har jeg litt dårlig fantasi også *ler*.

Babs, som jo heter Mezzoforte Surprise på papiret(fra S-kull, pga at jeg heter Siri så ville jeg starte kullrekka med den bokstaven, siden det er så himla mange som starter sine kull på A), fikk stamtavlenavnet fordi hun var en overraskelse, som den eneste fawne sammen med 13 sorte valper :). Kallenavnet Babs fikk hun fordi jeg hadde hørt om en riesen som også het det samme og jeg syntes bare navnet var litt artig. Ingen dypere tanker bak det (men litt morsomt var det jo at det kom en journalist fra Hjemmet hjem til meg og laget reportasje om kullet, og da artikkelen stod i Hjemmet, så var det også en artikkel om Lill-Babs rett etter "vår" artikkel :D).

Willy heter Li-Brie's Free Wheeler på papiret, og det vel tittelen på en Nazareth-sang om jeg ikke husker feil. Han kommer fra Nazareth-kullet til oppdretteren min :). Han ble kalt Willy i valpekassa, siden det er en grei forkortelse av Wheeler liksom, og jeg syntes navnet var motbydelig stygt. Dessverre har jeg som tidligere nevnt litt dårlig fantasi, så jeg kom egentlig ikke på noe bedre å kalle ham heller, en tid forsøkte jeg med Joker også (hadde vel til og med en avstemningstråd her inne om det skulle bli Joker eller Willy - Joker vant mener jeg...), men han passet bare til å hete Willy, han, så Willy ble det - og Willy er han *ler*. Nå i ettertid ser jeg jo at det navnet bare passer usedvanlig godt til ham også (men jeg aner ikke om Willy har noen spesiell betydning - så opptatt er jeg liksom ikke av navn). Willy har jo fått mange tilnavn også da, som Willy Nikkersen, Willy Snickersen, ArbeidsWilly, SamarbeidsWilly, UWilly, Willersen.... og noen navn som ikke helt hører sammen med Willy da, men han går hjemme også hunder Brumlemann, Basselusken, Lurkbassen, Basselurken, Bassemann etc etc... Kjært barn osv :D.

Jeg er nok mer opptatt av at navnet er greit å si, lett å rope, enkelt og tydelig - og passer til hunden, enn den dypere meningen bak :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Garp kommer fra G-kull. Når oppdretteren fortalte at det var det, datt det inn i hodet mitt med en gang. Garp. Men jeg måtte selvfølgelig tenke mer.

Dette ble kriteriene som var spikeren i kista:

-Garps bok er jo en kjent klassisker av John Irving. Der er personen Garp en klok, men spesiell herremann. Tenkte at det kunne passe godt sammen med meg og min familie. Vi er litt spesielle alle mann. (At Garp er spesiell, men klok har slått igjennom mer enn jeg trodde.)

- Jeg jobber i byggebransjen, og da var det en tømrer som sa at det er noe som heter garpehakk. Og da ble det jo enda mer passende.

-G-kull, artig å ha ett navn som begynner på G.

-Kort og konsist, lett å si og rope.

Hva betyr navnet Garp?

Garpehakk/hugg: En v-formet utsparring i en takspere som kan benyttes for å sikre mot sidelengs bevegelse.

I Haugesund hadde de ett uttrykk som het "barra på Garp". Det kan oversettes til noe som just for fun/joke.

Garp: Nederlandsk/tysk ord for "rå, skrytende og uregjerlig person". Derav navnet Garpeunger på frekke og frimodige unger.

Og alt passer veldig bra på denne rare, spesielle, gode, teite, lille hunden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten detalj (jeg vet at oppdretter har registrert dette som kennel navn) men dette er faktisk ikke korrekt latin; det latinske uttrykket for "vokt dem" er cave, derav cave canem: vokt dem for hunden.

*klippe*

Er definitivt ikkje språknerd, så dette var nytt for meg. Infoen om betydning er tatt fra hjemmesiden til oppdretter. Av ren nysgjerrighet, hva betyr carve da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er definitivt ikkje språknerd, så dette var nytt for meg. Infoen om betydning er tatt fra hjemmesiden til oppdretter. Av ren nysgjerrighet, hva betyr carve da?

På latin? Ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget til Gråtass er ikke at Cave Canem har en annen betydning enn det du sier - men at det er skrevet feil, det ble med en R for mye. Dermed blir det uten betydning.

Litt sånn som de som har kennelnavnet Belive It - det betyr ingenting det heller, siden det mangler en E.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Opprett ny...