Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?


MiO

Recommended Posts

Diskusjonen begynner å bli litt latterlig.. At det skal vær SÅ vanskelig å bruke bånd??? Jeg tror ikke en hund som ellers er ukomplisert og som ikke har problemer med å gå løs, har noe vondt av å være i bånd. Jeg tror ikke den bryr seg rett og slett om den er i langline, hvis den ellers løs bare lunter etter eier. Jeg synes det er ekstremt egoistisk å bryte loven bare fordi man mener man har rett til å gjøre det man vil når som helst.

Er det så vanskelig å tilfredstille bikkja i bånd så har man kanskje ikke tilrettelagt nok for hunden. Ja det er mer morro for hunden å få løpe løst osv, det ser til og med jeg! Tro det eller ei! De med båndhunder som f.eks SH, AM og AH har jo ikke noe problem med å morsjonere bikkja si, eller gjøre den fornøyd! At folk med mindre "krevende" bikkjer ikke klarer dette uten å la hunden løpe løst er for meg et mysterium..

Kudos til de som gidder å ta hensyn til båndtvangen og som klarer å ha en fornøyd hund i tillegg sier jeg bare! Det virker jo som å være ganske vanskelig og dermed en bragd å få til..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 335
  • Created
  • Siste svar

Er det så vanskelig å tilfredstille bikkja i bånd så har man kanskje ikke tilrettelagt nok for hunden. Ja det er mer morro for hunden å få løpe løst osv, det ser til og med jeg! Tro det eller ei! De med båndhunder som f.eks SH, AM og AH har jo ikke noe problem med å morsjonere bikkja si, eller gjøre den fornøyd!

Hunder er forskjellige. SH, AM og AH elsker å trekke, så da er det bare til å finne frem sykkelen og kjøre på. Mynder liker sjelden å trekke, og kan ha et temmelig stort behov for å strekke på beina. En mynde som ikke får bruke kroppen sin er ikke mye kjekkere å ha med å gjøre enn en BC som ikke får bruke hodet sitt.

Jeg er ikke den som mener båndtvangen ikke har noe for seg, men den er altfor streng og det er ikke lagt til rette for hundeeiere i båndtvangperiodene. I sentrumsområder har loven lite for seg, annet enn å trøste de som tror løse hunder er vandrende bitemaskiner (og jeg nevner igjen at flere europeiske land har droppet båndtvang, og i stedet gitt munnkurvtvang... da får hundene bevege seg naturlig, og ingen trenger å være redde for biting).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er forskjellige. SH, AM og AH elsker å trekke, så da er det bare til å finne frem sykkelen og kjøre på. Mynder liker sjelden å trekke, og kan ha et temmelig stort behov for å strekke på beina. En mynde som ikke får bruke kroppen sin er ikke mye kjekkere å ha med å gjøre enn en BC som ikke får bruke hodet sitt.

Da kan du jo koble mynden til sykkelen og sykle i høyt tempo, da får jo hunden strukket på bena. Evt. trene lure-coursing, for jeg vil tro de får strukket på bena sine da eller?

Altså man finner jo måter å ha sin rase på. Hvis ikke man kan legge tilrette for den, så bør man derimot begynne å tenke på et mulig rasebytte.

Som eier av jakthund, så får ikke jeg sluppet hunden min løs i skogen for å trene på dens egenskaper osv. Men jeg klarer å holde den i fysisk form, og trener på andre relaterte ting.

Jeg er ikke den som mener båndtvangen ikke har noe for seg, men den er altfor streng og det er ikke lagt til rette for hundeeiere i båndtvangperiodene. I sentrumsområder har loven lite for seg, annet enn å trøste de som tror løse hunder er vandrende bitemaskiner (og jeg nevner igjen at flere europeiske land har droppet båndtvang, og i stedet gitt munnkurvtvang... da får hundene bevege seg naturlig, og ingen trenger å være redde for biting).

Hva gjør du for å jobbe mot en mindre streng båndtvangslov?
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan du jo koble mynden til sykkelen og sykle i høyt tempo, da får jo hunden strukket på bena. Evt. trene lure-coursing, for jeg vil tro de får strukket på bena sine da eller?

Altså man finner jo måter å ha sin rase på. Hvis ikke man kan legge tilrette for den, så bør man derimot begynne å tenke på et mulig rasebytte.

Selvsagt kan man gjøre dette, og jeg er helt for det. Sykling er nok supert for mynder og de fleste aktive hunder. Men det er ikke alltid man har anledning. Og hvis man ikke bor på østlandet, er det sjelden man får mulig å trene LC. Jeg har anledning til å slippe hunden min på inngjerdet jorde hver søndag gjennom myndeklubben, men jeg har ikke bil og det går ikke buss der på søndager, så det er kun de gangene vi kan sitte på med noen at det passer. Jeg sier ikke at det er umulig å gå med en mynde i bånd halve året (jeg har nettopp hatt en unghund i bånd i 5 mnd. på grunn av operasjon, og det går selvsagt helt fint -- men herlighet så glad og fornøyd han ble da han fikk slippe første gangen).

Som eier av jakthund, så får ikke jeg sluppet hunden min løs i skogen for å trene på dens egenskaper osv. Men jeg klarer å holde den i fysisk form, og trener på andre relaterte ting.

Hva gjør du for å jobbe mot en mindre streng båndtvangslov?

Per i dag ingenting, men jeg vil gjerne gjøre mer. Jeg er relativt ny hundeeier, og har hatt mer enn nok med å bli kjent med pjokken min de siste 11 mnd. Jeg vil jobbe for hundepark og lignende i Bergen om jeg får anledning til det. Disse sakene må nok tas lokalt. Det finnes enkelte private tiltak her, men det er gjerne dyrt og for min del innebærer det at jeg må ha bil slik at vi kan kjøre til de inngjerdede områdene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan da ha på en megalang line eller noe da hvis man f.eks vil dra til et tomt jorde å herje på. Ellers er sykling en god løsning, og det er ikke så vanskelig å få til det hvis man gidder å prøve. Jeg synes det er litt dumt å skylde på rasen sin og at den bare MÅ få løpe løs, fordi det er slik den er. Skal man la jakthundene løpe etter all fugl da fordi det er slik at den bare må jakte på fugler og vilt osv? Blir litt tynt synes jeg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er litt dumt å skylde på rasen sin og at den bare MÅ få løpe løs, fordi det er slik den er.

Jeg skylder ikke på noe som helst, men påpeker at godt og sunt hundehold innebærer å la hunden få leve mest mulig på sine premisser, på sine instinkter og tilbøyeligheter (dette mener også Mattilsynet, så det er ikke noe jeg trekker ut av hatten).

Jeg er helt enig at det er mye man kan gjøre i båndtvangperioden, men ofte er frislipp det enkleste og det meste tilgjengelige for eier. Hadde det vært mer tilrettelagt for båndtvangperioden, hadde dette kanskje vært annerledes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange mynderaser må løpe for å trives, og det er ingen unnskyldning, man må nesten oppleve det for å skjønne det! En ting er å småløpe bortover ei vei, en annen ting er å få strekke ut. Det går ikke med sykkel, det blir livsfarlig :P En greyhound har musklatur for eksplosiv fart. Jeg kommer ikke til å bytte rase fordi noen mener jeg må ha bånd på hunden, jeg kommer til å la hundene mine løpe og være lykkelige, selv om det innebærer brudd av en båndtvang. Jeg har jo tross alt flyttet meg i ut i gokk for å få mer frihet, også for hundene. Mange ser nok for seg sitt område, og hvordan ting er akkurat der. Husk vi alle bor veldig forskjellig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig å ha et godt og sunt hundehold uten at bikkja må løpe løst også. Skulla man la alt skje på hundens premisser måtte man ha forandret ganske mye på hundeholdet man har nå til dags. Kan tippe hunder heller vil løpe løse, spise mye bedre mat, gjøre hva de vil enn å forholde seg til reglene vi har laget opp igjennom årene.

At frislipp er det enkleste for eier er helt rett. Så her burde kanskje eier finne andre metoder akkurat under båndtvangstider. Er man så lat at man bare vil slippe hunden uten å gjøre noe selv, kan man finne et inngjerdet område eller ha på langline.. Skjønner ikke at det skal være så vanskelig.

Har akkurat kommet inn fra en tur ute i finværet i Oslo sentrum og så EN hund MED bånd og 4-5 stk uten... Det gjør fortsatt ikke MEG noe, men jeg synes det er så dumt at det skal være så vanskelig å bare holde loven i et par mnder... :icon_confused:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt saluki i over ti år og har klart trene mange av dem til særdeles gode resultater på både LC og racingbanen I båndtvangsperioden I bånd. Ikke har jeg sykkel og ikke har jeg jogge/løpekropp selv, men allikevel har jeg fått det til.

Ganske utrolig hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skylder ikke på noe som helst, men påpeker at godt og sunt hundehold innebærer å la hunden få leve mest mulig på sine premisser, på sine instinkter og tilbøyeligheter (dette mener også Mattilsynet, så det er ikke noe jeg trekker ut av hatten).

Jeg er helt enig at det er mye man kan gjøre i båndtvangperioden, men ofte er frislipp det enkleste og det meste tilgjengelige for eier. Hadde det vært mer tilrettelagt for båndtvangperioden, hadde dette kanskje vært annerledes.

Da må jo f eks border collier få løpe løse så de kan gjete, og jakthunder løpe løse så de kan jakte da? Tror ikke politiet er helt med på den dersom de plutselig dukker opp når hunden din er løs, altså... Båndtvangen må gjelde alle eller ingen, men på fornuftige steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet dere hva? Jeg kjører noen ganger for fort i forhold til fartsgrensa og jeg, og noen ganger så parkerer jeg på steder det ikke er lov. Sikkert til irritasjon for enhver lovlydig bilist her i landet, som får svi for mine forbrytelser.

Jo, jeg klarer helt fint å aktivisere hundene mine i bånd - den ene av de to jeg har er stort sett alltid i bånd, enten det er båndtvang eller ei, pga litt merkelige jaktvaner :P Jeg har også hatt husky i 13 år som levde omtrent hele livet sitt i bånd, hadde null problemer med å få aktivisert han også.

Men jeg har en hund som ikke jakter hverken dyr eller mennesker, som kommer når jeg roper på henne, som holder seg 10 meter foran eller bak meg på turstien, som ikke løper inn i skogen og finner på sprell, som jeg slipper løs på steder jeg syns det passer. Dvs når vi trener, når hun skal svømme, eller på ett og annet sted hvor det ikke er noe yrende dyreliv vi kan forstyrre. Jeg tar henne i bånd når og om vi møter noe - samme hva det "noe" er - og til nå har vi fått kjeft for det EN ***** gang, og det var den første vinteren hennes, vi rundet et hjørne og møtte ei dame som skvatt over at bikkja gikk løs. Det var IKKE i båndtvangen, valpen var ikke i nærheten av dama, og hun holdt seg på plass når jeg ba henne om det.

Og jeg beklager, dere får bli så opprørte og skinnhellige som dere bare orker - jeg kommer fortsatt til å slippe henne løs når jeg syns det passer. Begge to faktisk. Får jeg bot for å ha mine løse, så skal jeg betale den uten så altfor mye syting, men jeg er 100 % sikker på at hundeloven i Norge IKKE er som den er fordi at jeg slipper mine hunder løs nå og da, så det gidder jeg ikke å ha et snev av dårlig samvittighet for engang. Deal with it..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg møtte en setter nede på Høvikveldig ofte, den var helt skrudd og virket veldig sliten etter å ha vært alene på tur hele dagen, så hun begynte å ringe Falk for å hente den hver gang hun møtte den (og eiere måtte betale for å få den ut)

En dag hang det en brikke på halsbåndet til hunden "jeg går hjem selv".... :o:blink:

den hunden hadde jeg muligens lånt et par-tre dager jeg, før jeg hadde sluppet den løs igjen. Kanskje eier hadde tenkt annerledes da.... :whistle:

Si meg en ting, dere som slipper og sverger på at bikkje knapt forlater dere eller stikker fra stien, hvorfor har dere de løse da?

Lurte egentlig litt på dette jeg også.....

Utover det så har jeg KUN lest de første 5 sidene i denne diskusjonen, fordi jeg regner med resten mer eller mindre kun er repeterende...

Men nei, jeg overholder ikke båndtvangen, hundene mine løper sjelden langs stien men heller rundt 50-100 m i omkrets rundt meg, i alle retninger, og bruker jeg først bånd på hundene, så er det fordi jeg er redd for at de skal stikke unna meg og bli påkjørt.

Yepp, så så uansvarlig er jeg. Og jammen har jeg bikkjene i bur om natta, i bilen hele dagen mens jeg er på jobb, og ikke går jeg tur med dem hver dag heller.

Og ja, jeg ler faktisk når Bridie PRØVER å skremme kuene som går rett på andre siden av gjerdet vårt.

Og for å ta det helt ut... Jeg har innekatter i tilegg, og jeg kan finne på å kyle tak i bikkjene om de ikke gjør som jeg sier.

Sånn, hodet ligger på hoggestabben klar til slakting :aww:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har vel tilgang på LC treninger tøfflus?

Ja, men jeg bruker dem ikke for å trene. Mine hunder går det antall løp de må for å ta lisens. Min mening er at hunder med lisens ikke har noe på banen å gjøre utenom løp med mindre de skal være støttehund for en annen, noe mine ikke er før de har gått minst en sesong, gjerne to, og helst ikke for ofte da heller. Treningen gjør man hjemme, ikke på banen.

Hvilke andre måter holde du dine iform på, hvis du ikke sykler eller jogger?

Trening er ikke bare sykling eller jogging. Frislipp for fulle mugger er ikke trening om man skal ha en løpsmynde, det er iaf min mening. LC består ikke kun av fart, det er faktisk det lavest vurderte momentet.

Jeg legger en treningsplan individuellt tilpasset. De går turer hvor de må bruke kroppen, dvs de må GÅ, ikke bare rusle, det er forskjell på å gå og gå. Vi har runder hvor de må bruke muskler, runder hvor de må passe på hvor de setter beina, og de fikk svømmetrening en gang i uken. De får også hviletider. Når sesongen er avsluttet trener vi ned, men de holdes igang allikevel, dog ikke i topp form. Utenom båndtvangen får de løpe en del fritt, men så fort året rundes er det på'n igjen med planlagt opptrening innfor sesongen. Jeg har også på eget initiativ forespurt rundtomkring og innimellom hatt tilgang på inngjerdet område hvor de kunne få sulle rundt og kose seg i båndtvangestiden, men det er ikke trening, det er losen up & have fun.

Mine hunder er/var idrettsutøvere og blir/ble trent deretter. Du ser ikke en distanseløper springe tulling rundt for å løpe av seg. Nå er mine pensjonister, så dette året er treningsfritt. De har vært av banen i to år pga alder, men like fullt blitt brukt som støttehunder og oppløpere før en prøve. Det sier litt om den bagasjen de har fått med seg. Unge håpefulle skal bli løpshund, men foreløpig er hun for ung til at jeg det hele tatt tenker henne på banen. Hun har fått springe to ganger for å se om hun skjønner gamet, det gjør hun, så nå holdes hun av banen til hun er gammel nok, og utviklet nok, til å ta test/lisensløp. Frem til da blir hun trent gradvis opp med tanke på hva hun skal måtte tåle når hun en gang kommer på banen.

Det er jo ikke bare å gå turer i bånd og så møte opp på LC banen og peise på?

Turer er ikke bare å rusle gatelangs. Og jo, det er mange som bare møter opp på banen og peiser på, det ser man på resultatet som ikke blir spesielt bra.

Forøvrig var det for noen år siden en god artikkel i Hundesport om trening av bla løpsgreyhound. Husker ikke helt hvilket år/nr, men om du finner den, les den, mye nyttige tips der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bryter som sagt båndtvangen innimellom jeg også, men da kan jeg ikke ta det så tungt den gangen jeg eventuelt får bot. Eneste stedet mine hunder får gå løse og herje så mye de vil er på hytta (egen øy uten andre dyr), og på tomten vår i Sverige. Og vet dere hva? Det går faktisk an å få de slitne på andre måter enn å løpe løs. En kort treningsøkt fungerer faktisk bedre enn de gangene de får løpe løs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tøfflus: Det er alltid interessant å lese hvordan folk trener hunden sine! Spesiellt hvis de trenes til løp. Nå trener ikke vi til noe løp, siden vi ikke har noe slikt her, så det blir mest losen up & have fun på oss :P Måtte nok ha hatt en godt treningsopplegg før jeg kunne ha hatt Nitro i noe slags løp.

Noen tror sikkert vi lar hundene løpe omkring hvor de hele dagen lang, men vi går mye tur i bånd vi også. Det er det vi gjør aller mest. Så blir det både saccovogn og sykling, de gir fine muskler, men det beste er fri utfoldelse i kupert terreng, det er veldig god trening for muskler og kropp. Da trenes både balanse, kroppskontroll, mentalt og kondisjon på en gang. Gå på bergene ved sjøen, i sandynene, hoppe over bekker og trær, løpe i myra, balansere på steiner, ja det er perfekt.

Variasjon er viktig uansett, men for meg er det viktig å la hundene løpe løs og få ut futtet ihvertfall 2-3 ganger i uken. Og selvfølgelig også hvileperioder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg beklager, dere får bli så opprørte og skinnhellige som dere bare orker - jeg kommer fortsatt til å slippe henne løs når jeg syns det passer. Begge to faktisk. Får jeg bot for å ha mine løse, så skal jeg betale den uten så altfor mye syting, men jeg er 100 % sikker på at hundeloven i Norge IKKE er som den er fordi at jeg slipper mine hunder løs nå og da, så det gidder jeg ikke å ha et snev av dårlig samvittighet for engang. Deal with it..

Bare husk at dersom du blir tatt gjentatte ganger for å ha samme hund løs mens det er båndtvang, åpner loven for avliving av hunden..

Utover det så har jeg KUN lest de første 5 sidene i denne diskusjonen, fordi jeg regner med resten mer eller mindre kun er repeterende...

DET er dusteholdning det.

Jeg bryter som sagt båndtvangen innimellom jeg også, men da kan jeg ikke ta det så tungt den gangen jeg eventuelt får bot. Eneste stedet mine hunder får gå løse og herje så mye de vil er på hytta (egen øy uten andre dyr), og på tomten vår i Sverige. Og vet dere hva? Det går faktisk an å få de slitne på andre måter enn å løpe løs. En kort treningsøkt fungerer faktisk bedre enn de gangene de får løpe løs.

Egen egen øy uten noe dyreliv? Det høres merkverdig ut..

Ingen fugler som koser seg der heller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at dersom du blir tatt gjentatte ganger for å ha samme hund løs mens det er båndtvang, åpner loven for avliving av hunden..

DET er dusteholdning det.

Egen egen øy uten noe dyreliv? Det høres merkverdig ut..

Ingen fugler som koser seg der heller?

Så, man dreper en hund som har gått løs under båndtvangen for mange ganger, selv om den ikke har gjort noen noe som helst?

Det er seriøst noe av det dummeste jeg har hørt. Sier litt om hvilke potetregler dette landet har, dersom det er sant. *rister oppgitt på hodet*

Så man truer da altså folk til å overholde båndtvangen, ellers dreper de hunden vår? Det er å dra dette over alle dimensjoner.

Og 7000kr i bot for å ikke ha overholdt båndtvang. Det er en del annen mer seriøs kriminalitet man kan gjøre for den sum bot. Synes ikke sum står i samsvar med handling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare husk at dersom du blir tatt gjentatte ganger for å ha samme hund løs mens det er båndtvang, åpner loven for avliving av hunden..

DET er dusteholdning det.

Egen egen øy uten noe dyreliv? Det høres merkverdig ut..

Ingen fugler som koser seg der heller?

Helt egen øy ja, og jeg har vel sett fugler et par ganger der bare. Da har de som regel flydd rimelig høyt over oss, eller sittet i høye trær. Øya er ikke så stor, så hver gang vi kommer dit tar vi en runde og ser om det er tegn til dyr der. Mus er det selvfølgelig der, men det kan man ha i egen inngjerdet hage også. Hundene er som regel bare rett rundt hytta eller nede ved vannet, så de løper ikke rundt for å prøve å finne dyr, liksom.

Ellers så lurer jeg på hvorfor det ikke er båndtvang for katt, jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2ne :icon_clapping: Er helt enig med deg!

Hvis noen vil ta meg fordi bikkja mi går uten bånd ved siden av meg, så får de bare gjøre det. Jeg er såpass naiv at jeg ikke tror min hund gjør noen noe skade ved å gå løs innimellom. Jeg kjører også over fartsgrensa. Og jammen hender det jeg går på rødt lys, det skal jo også bli forbudt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Iflg oppsynsmannen jeg møtte åpner det for livsvarig båndtvang. Med mindre den blir tatt/sett jage da.

Oppsynsmannen kan egentlig mene hva han vil, lovgivingen er krystallklar på dette området.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#18

Så, man dreper en hund som har gått løs under båndtvangen for mange ganger, selv om den ikke har gjort noen noe som helst?

Det er seriøst noe av det dummeste jeg har hørt. Sier litt om hvilke potetregler dette landet har, dersom det er sant. *rister oppgitt på hodet*

Så man truer da altså folk til å overholde båndtvangen, ellers dreper de hunden vår? Det er å dra dette over alle dimensjoner.

Og 7000kr i bot for å ikke ha overholdt båndtvang. Det er en del annen mer seriøs kriminalitet man kan gjøre for den sum bot. Synes ikke sum står i samsvar med handling.

Ja, man gjør det..

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#18

Jeg fikk først 5000 i bot, deretter nedjustert til 3000,-

Så gikk den opp til 5000,- pluss en tusenlapp i saksomkostninger, og hva neste resultat blir er spennende.

Dette er jo like spennende som Lotto.

Årsaken til endringene er selvsagt at jeg nekter å vedta boten, først forsøkte politiet å lure meg til å vedta ved å gi meg rabatt, men det hjalp jo ikke..

Jeg er uansett dypt uenig i lovanvendelsen, og mener båndtvangen som sådan ikke kan gjelde forhold som jeg er ilagt bot for.

Advokaten min er helt enig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppsynsmannen kan egentlig mene hva han vil, lovgivingen er krystallklar på dette området.

http://www.lovdata.no/all/hl-20030704-074.html#18

Jeg tror ikke at politiet ville begjært avliving fordi de knerter samme hundeholder med bikkja løs i parken tre ganger liksom. Og jeg tror også at en godkjent oppsynsmann er kjent med teksten og vet å tolke den. Men hva vet jeg, mitt dumme nek...

*innimellom er du så kverulant at det er til å :icon_cry: av

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke at politiet ville begjært avliving fordi de knerter samme hundeholder med bikkja løs i parken tre ganger liksom. Og jeg tror også at en godkjent oppsynsmann er kjent med teksten og vet å tolke den. Men hva vet jeg, mitt dumme nek...

*innimellom er du så kverulant at det er til å :icon_cry: av

Politiadvokater har gjort merkeligere ting enn som så..

Det er også slik at de har rammer innenfor lovverket, men å pålegge livsvarig båndtvang for en gitt hund har de faktisk ikke hjemmel til.

Å gjøre ting uten hjemmel kan de naturlig nok ikke. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Så herlig at ferien din har begynt, og at du og hunden din skal nyte den sammen! Det høres ut som dere kommer til å få masse kvalitetstid sammen, noe som er så viktig. Når det gjelder naboene og hundevennen din, det er jo flott at de har så mye tillit til deg, men jeg skjønner godt at du ikke vil overta flere hunder! Det er jo en stor forpliktelse, og det er viktig å kjenne sine egne grenser. Håper dere får en fantastisk ferie sammen, du og hunden din! ❤️
    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...