Gå til innhold
Hundesonen.no

Er folk for slappe mht båndtvangen?

MiO

Recommended Posts

• Svar 325
  • Created
  • Siste svar

Også en tredje fotograf da, regner jeg med?

Men det er da ikke bare gallopp som er naturlig for hunden?

nope, hundene løp rundt meg

skjønner vitterlig ikke hvorfor det er så vanskelig å holde bikkja i langlina mens den løper rundt? jeg får til å sette meg ned i gresset for å ta bilder også..

har ikke sagt det, men jeg kan godt legge ut et bilde av hver gangart om det er ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor tror folk automatisk at folk ikke holder i linene? Det blir så dømmende før man i det hele tatt vet om personen holder i eller ikke.. Akkurat som om man ønsker å kunne "ta" personen hvis de ikke holder i lina..

Det går også an å holde i linene OG ta bilder samtidig :) Har man veldig lange liner så er jo ikke det noe problem, og det virker som om Carro92 har det siden hundene langer ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nope, hundene løp rundt meg

skjønner vitterlig ikke hvorfor det er så vanskelig å holde bikkja i langlina mens den løper rundt? jeg får til å sette meg ned i gresset for å ta bilder også..

Det bare så ikke sånn ut i forhold til bildet, og det er lett å sitte og si på et forum at hundene ble holdt i bånd, selvom de ikke ble det. Og jeg anklager deg ikke for det, jeg bare spørr.

Men om jeg lar min hund løpe sånn som det ser ut til på bildet i langline, så vil den få kraftige rykk i det linen strammer seg.

Altså om det tilnærmet løsløping jeg vil gjøre med Tinka, så er ikke langline tingen. Den fungerer bare på tur, og da syntes jeg det er likegreit å bare ha et vanlig langt kobbel festet i et magebelte. Men dette vil jeg så på som individuelt.

Nå klarer jeg allikevel å la hunden min få den mosjonen den trenger, som innebærer kløv, finne lovlige områder å slippe på, gjerne med få andre mennesker. Selvfølgelig ønsker jeg flere friområder, f.eks. i min egen kommune, men de dukker ikke opp av seg selv.

har ikke sagt det, men jeg kan godt legge ut et bilde av hver gangart om det er ønskelig.

Jeg siktet ikke til deg altså, men folk som tydeligvis ikke skjønner at hunden beveger seg ganske så naturlig når den er i bånd også.

Om du ikke har fått det med deg, så er jeg på "din" side.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jepp, jeg holdt min og vennina mi sin :)

Og det floker seg ikke? Jeg har opplevd hyling og spetakkel fordi hunder har satt seg fast i langline. Jeg ville foretrukket å slippe langlinen, og langlinen er heller ikke særlig behjelpelig for småviltet når det er snakk om tur i skogen.

Det blir nok ikke enkelt å la whippeten din løpe i langline, skal du se :P To sekunder, så brenner det godt mellom fingrene dine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det floker seg ikke? Jeg har opplevd hyling og spetakkel fordi hunder har satt seg fast i langline. Jeg ville foretrukket å slippe langlinen, og langlinen er heller ikke særlig behjelpelig for småviltet når det er snakk om tur i skogen.

Det blir nok ikke enkelt å la whippeten din løpe i langline, skal du se :P To sekunder, så brenner det godt mellom fingrene dine.

klart det floker seg litt etterhvert, men er ikke verre enn å kalle inn hundene og få orden på det ;)

har pointerblanding nå, de er minst like viltre som whippetene, dessuten har jeg lagd en knute på enden, så jeg har et håndtak, så slipper den brannen mellom fingrene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og konklusjonen etter 12 sider må vel være at de som vil overholde båndtvangen, klarer dette helt utmerket uten at hundene deres lider og har fæle liv. Mens de som ikke ønsker å overholde båndtvangen, har brukt 12 sider på å finne ut hvem som kommer med den beste unnskyldningen for å gi beng...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og konklusjonen etter 12 sider må vel være at de som vil overholde båndtvangen, klarer dette helt utmerket uten at hundene deres lider og har fæle liv. Mens de som ikke ønsker å overholde båndtvangen, har brukt 12 sider på å finne ut hvem som kommer med den beste unnskyldningen for å gi beng...

Bra sagt! :icon_clapping:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

++

:thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og min konklusjon/mitt inntrykk etter 12 sider er at noen her på forumet tror de er så ***** mye bedre enn stort sett alle andre her i landet, virker det som... :x

Lenke til kommentar
Del på andre sider

:lol: :lol:

Fin oppsummering det der! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal katter få lov til å gå løs ute og drepe småvilt (som forøvrig gjør en LANGT større faunakriminalitet enn hva hunder gjør), så kan da pokker meg jeg også slippe hundene mine de FÅ gangene det skjer iløpet av sommerhalvåret uten at det skal være noe feil i det.

Hundene mine jager ikke, og er fra før av trent til å la smådyr de møter på være i fred pga dyr jeg har her hjemme som ville vært katastrofalt hvis hundene fant ut at de skulle leke med (tarantellaene mine, f.eks). Jeg har en god innkalling på begge.

Vi slipper dog ikke hundene overalt, de går i langline frem til vi kommer til stedet vi skal kose oss, og så lenge det ikke er noen andre mennesker eller dyr å se, så slipper vi dem. De få områdene vi slipper er uansett steder hvor vi har veldig god oversikt over hva som kommer, og våre hunder har hittil aldri spurtet etter andre hunder de har sett i horisonten. Andre fremmede hunder blir ikke interessant før de kommer ca 15-20 meter innenfor radiusen deres, og da har vi allerede fått på dem bånd for leeenge siden. Hundene våres holder seg som regel nærme inntil oss, og jeg syns de fortjener det å kunne nyte en sommer med lek og moro og stuping i vannet uten at jeg skal stå der og nappe i båndet når de løper for langt eller at båndet hekter eller surrer seg fast i noe.

Hundene våres blir forøvrig mosjonert med både joggeturer og sykkelturer, så det er ikke pga av latskap vi lar de løpe løs. Grunnen til at vi ikke lenger har på langline når hundene bader i innsjøer er fordi vi hadde i fjor en veldig skummel episode hvor båndet hektet seg fast i røtter i vannet som vi ikke så før etter det hadde skjedd.

Vi har dog langline på stort sett ellers når vi går på skogsstier, det er mest pga at jeg føler jeg har mer kontroll i tilfelle det plutselig skulle komme noen rundt neste sving. Hundene våres kan skvette litt, men ellers bryr de seg fint lite om andre mennesker, uansett om de jogger, går eller sykler. Var forøvrig veldig stolt av vofsene i går da vi var på vei hjem, og kunne la langlina bare ligge langs bakken mens vi passerte folk uten at hundene så mye som SÅ på de idet vi passerte. :wub:

Det er forøvrig få til ingen fuglearter som hekker på bakken her hvor vi bor og ferdes, og selv om rådyr eksisterer i området så holder vi oss på åpne plasser hvor de ikke gjemmer ungene sine.

Syns folk virker helt hysteriske i forhold til dette med å forstyrre viltlivet. Hvordan klarer dere å leve med dere selv når dere går tur i skogen?? Kanskje vi egentlig bare burde utrydde alle rovdyr også, slik at Bambi og Trampe skal kunne vokse opp i trygge omgivelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*klipp*

Det er forøvrig få til ingen fuglearter som hekker på bakken her hvor vi bor og ferdes, og selv om rådyr eksisterer i området så holder vi oss på åpne plasser hvor de ikke gjemmer ungene sine.

Syns folk virker helt hysteriske i forhold til dette med å forstyrre viltlivet. Hvordan klarer dere å leve med dere selv når dere går tur i skogen?? Kanskje vi egentlig bare burde utrydde alle rovdyr også, slik at Bambi og Trampe skal kunne vokse opp i trygge omgivelser?

I fare for å bli halshogd her pga følgende uttallelser, så overholder jeg båndtvangen;

Men akkurat det du sier der er jeg litt enig i. (Ut i fra hvordan det diskuteres i denne tråden). Sånn sett burde orientering være forbudt i Norge? Vi flyr langt utenfor stier og langt inni marka (når jeg er med på det ihvertfall). På kryss og tvers, fram og tilbake. Det kan ligge mange dyreunger rundt om kring da, eller hekking på gang, som vi ikke ser, og som vi forstyrrer. Bare sånn når vi er inne på det... Men det går sikkert bra det da, fordi mennesker ikke jager opp vilt eller unger? Selv om vi ikke holder oss til stiene der hvor alle andre også går tur.

Hva med terrengsykling? Det sykles masse i skogen, og de har fart! Det må da forrstyrre en del hekking og unger på bakken ved siden av stiene.

Ok, jeg bare tenker høyt, fordi hadde det ikke vært for at jeg var på Sonen, så hadde jeg ALDRI tenkt på dette. Helt seriøst. Jeg er omtrent født i skogen, og har vært med på så utrolig mye der hvor man omtrent ikke møter mennesker. Og jeg har aldri tenkt på at vi forstyrrer viltet. (av ren uvitenhent vel og merke, ingen har opplyst meg om det da jeg var yngre). Har hatt med mye hunder, men jeg har hatt de i bånd fordi de ikke kommer på innkalling. (Giddder ikke å ha hunder løse som stikker, har lite kontroll da) Jeg har ikke tenkt tanken på vilt. Det MÅ da være en del vilt som vi og andre som oss, har forstyrret oppigjennom? Og pappa som går rett på en elg, og står der og føler seg helt mongis fordi han ikke vet hva han skal gjøre. At den ikke hadde unger, var jo bare flaks. (mest for han sin del)

Når vi går fjellturer. Så flyr det tiurer, og andre pippiper opp her og der (spørs hvor vi går), og de blir vel da veldig forstyrret av oss? Vi ser dem jo ikke. Hva vet vi om de har unger der, om de holdt på å hekke?

Ja jeg trekker det langt nå, men seriøst, vi må jo gjøre litt skade vi også, men vi kan jo ikke la være å bruke naturen fordi vilt får unger? (ingen har sagt det her).

Sånn sett er det nesten litt rart at de ikke forbyr orientering o.l også snart, siden det har gått så langt at det kan beordres avliving av hunden din om den observeres for mange ganger uten bånd.

Eller at det blir regler om at alle som ferdes i skogen må følge sti, ellers blir det bot på 7000kr -ish i tilfelle man forstyrrer vilt. Menneske som hund.

Skjønner jo det at det er mer begrenset den skaden vi ev. gjør, kontra hunder. Som i tillegg til å kunne komme til å jage opp og forstyrre, også veldig ofte jakter og noen ganger dreper. Så det er ikke det, men når jeg leser hele denne tråden, så er det nesten som om man kan drite i å gå i skogen selv også. Så man er HELT sikker på at ingen forstyrrer viltet i Norge.

Poenget er at jeg synes ut i fra denne tråden, at det blir litt hysterisk diskutert.

Og jeg synes man er vanskelig og kranglete når man glatt konkluderer med at alle de som ikke har hunden i bånd, er bare fordi de er late.

Det er fordi de velger å ikke følge loven, ikke nødvendigvis fordi hundene ikke får annet enn frislipp fordi eiern ikke gidder annet, fordi det er så enkelt. (generelt, finnes selvsagt unntak)

Som med alle andre lover, de fleste følger de, men det er alltid noen som bryter de. Sånn er det, dessverre. Jeg irriterer meg ikke over andre som har sine hunder løse i båndtvangen, fordi jeg ikke får hatt mine løse. Jeg kan også ha mine løse, hvis jeg velger å drite i båndtvangen, så det irriterer jeg meg ikke over som enkelte ser ut til å gjøre her. At man bryr seg om viltet, og derfor irriterer seg over at mange har de løse, er greit nok. Men her tror jeg man rett og slett ikke blir helt enige, og klarer og se det på samme måte.

Jeg synes mye er svart på hvitt; får følesen av at slipper du kobbelet på bikkja 26.mars, så får viltet bare være OM en hund skulle finne på å stikke av, selv om det selvsagt ikke er ønskelig fra noens side (jada, de har nok ikke rukket å få bebiser ennå da, men voksent vilt er også vilt?), mens slipper du den 1. august er det bot og fyttirakkern så dårlig menneske du er som gjør such a crime mot viltet! Shame on you! Og nåde deg om jeg ser bikkja di flere ganger uten bånd, da får den bøte med livet. Tilfelle den har rukket å gjøre viltet noe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I fare for å bli halshogd her pga følgende uttallelser, så overholder jeg båndtvangen;

Men akkurat det du sier der er jeg litt enig i. (Ut i fra hvordan det diskuteres i denne tråden). Sånn sett burde orientering være forbudt i Norge? Vi flyr langt utenfor stier og langt inni marka (når jeg er med på det ihvertfall). På kryss og tvers, fram og tilbake. Det kan ligge mange dyreunger rundt om kring da, eller hekking på gang, som vi ikke ser, og som vi forstyrrer. Bare sånn når vi er inne på det... Men det går sikkert bra det da, fordi mennesker ikke jager opp vilt eller unger? Selv om vi ikke holder oss til stiene der hvor alle andre også går tur.

Hva med terrengsykling? Det sykles masse i skogen, og de har fart! Det må da forrstyrre en del hekking og unger på bakken ved siden av stiene.

Ok, jeg bare tenker høyt, fordi hadde det ikke vært for at jeg var på Sonen, så hadde jeg ALDRI tenkt på dette. Helt seriøst. Jeg er omtrent født i skogen, og har vært med på så utrolig mye der hvor man omtrent ikke møter mennesker. Og jeg har aldri tenkt på at vi forstyrrer viltet. (av ren uvitenhent vel og merke, ingen har opplyst meg om det da jeg var yngre). Har hatt med mye hunder, men jeg har hatt de i bånd fordi de ikke kommer på innkalling. (Giddder ikke å ha hunder løse som stikker, har lite kontroll da) Jeg har ikke tenkt tanken på vilt. Det MÅ da være en del vilt som vi og andre som oss, har forstyrret oppigjennom? Og pappa som går rett på en elg, og står der og føler seg helt mongis fordi han ikke vet hva han skal gjøre. At den ikke hadde unger, var jo bare flaks. (mest for han sin del)

Når vi går fjellturer. Så flyr det tiurer, og andre pippiper opp her og der (spørs hvor vi går), og de blir vel da veldig forstyrret av oss? Vi ser dem jo ikke. Hva vet vi om de har unger der, om de holdt på å hekke?

Ja jeg trekker det langt nå, men seriøst, vi må jo gjøre litt skade vi også, men vi kan jo ikke la være å bruke naturen fordi vilt får unger? (ingen har sagt det her).

Sånn sett er det nesten litt rart at de ikke forbyr orientering o.l også snart, siden det har gått så langt at det kan beordres avliving av hunden din om den observeres for mange ganger uten bånd.

Eller at det blir regler om at alle som ferdes i skogen må følge sti, ellers blir det bot på 7000kr -ish i tilfelle man forstyrrer vilt. Menneske som hund.

Skjønner jo det at det er mer begrenset den skaden vi ev. gjør, kontra hunder. Som i tillegg til å kunne komme til å jage opp og forstyrre, også veldig ofte jakter og noen ganger dreper. Så det er ikke det, men når jeg leser hele denne tråden, så er det nesten som om man kan drite i å gå i skogen selv også. Så man er HELT sikker på at ingen forstyrrer viltet i Norge.

Poenget er at jeg synes ut i fra denne tråden, at det blir litt hysterisk diskutert.

Og jeg synes man er vanskelig og kranglete når man glatt konkluderer med at alle de som ikke har hunden i bånd, er bare fordi de er late.

Det er fordi de velger å ikke følge loven, ikke nødvendigvis fordi hundene ikke får annet enn frislipp fordi eiern ikke gidder annet, fordi det er så enkelt. (generelt, finnes selvsagt unntak)

Som med alle andre lover, de fleste følger de, men det er alltid noen som bryter de. Sånn er det, dessverre. Jeg irriterer meg ikke over andre som har sine hunder løse i båndtvangen, fordi jeg ikke får hatt mine løse. Jeg kan også ha mine løse, hvis jeg velger å drite i båndtvangen, så det irriterer jeg meg ikke over som enkelte ser ut til å gjøre her. At man bryr seg om viltet, og derfor irriterer seg over at mange har de løse, er greit nok. Men her tror jeg man rett og slett ikke blir helt enige, og klarer og se det på samme måte.

Jeg synes mye er svart på hvitt; får følesen av at slipper du kobbelet på bikkja 26.mars, så får viltet bare være OM en hund skulle finne på å stikke av, selv om det selvsagt ikke er ønskelig fra noens side (jada, de har nok ikke rukket å få bebiser ennå da, men voksent vilt er også vilt?), mens slipper du den 1. august er det bot og fyttirakkern så dårlig menneske du er som gjør such a crime mot viltet! Shame on you! Og nåde deg om jeg ser bikkja di flere ganger uten bånd, da får den bøte med livet. Tilfelle den har rukket å gjøre viltet noe!

Helt 100% enig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Jeg er en lovbryter, jeg trenger ikke finne på unnskyldninger for det engang. For det er som alt annet i mitt hundehold, min sak. Akkurat som det er helt irrelevant for meg hva andre gjør i sittt hundehold. Men at det finnes flere skinnhellige hundeeiere på sonen enn i det "virkelige liv", det er jeg ikke i tvil om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er din unnskyldning da? :)

Veldig bra skrevet! :)

Jeg er en lovbryter, jeg trenger ikke finne på unnskyldninger for det engang. For det er som alt annet i mitt hundehold, min sak. Akkurat som det er helt irrelevant for meg hva andre gjør i sittt hundehold. Men at det finnes flere skinnhellige hundeeiere på sonen enn i det "virkelige liv", det er jeg ikke i tvil om.

Nei nei, det er da ingen her som har argumentert for å ta vare på viltet som slipper hundene sine? Hverken på treninger eller tur? De er bare veldig flinke til å redigere bort langlina på bildene sine ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei nei, det er da ingen her som har argumentert for å ta vare på viltet som slipper hundene sine? Hverken på treninger eller tur? De er bare veldig flinke til å redigere bort langlina på bildene sine ;)

Jeg har argumentert sterkt for å ta vare på viltet, og vil fortsette å gjøre det.

Jeg mener også at det bør ulovliggjøres å ha katter som flyr løse rundt.

Jeg slipper mine hunder i byen, men bruker bånd i marka under perioden dyrene er mest sårbare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er en lovbryter, jeg trenger ikke finne på unnskyldninger for det engang. For det er som alt annet i mitt hundehold, min sak. Akkurat som det er helt irrelevant for meg hva andre gjør i sittt hundehold.

+ 1 (bortsett fra at Fyda er i bånd da, slik ståa er nå.) Så lenge du har kontroll og ikke er til plage har jeg ikke en dritt med hva du gjør med bikkja di. Om den har gjort seg fortjent til å gå løs 24/7, all ære til deg og det er flott at den kan nyte friheten uansett når det er på året.

Men at det finnes flere skinnhellige hundeeiere på sonen enn i det "virkelige liv", det er jeg ikke i tvil om.

Mhm. :)

All yous general.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har argumentert sterkt for å ta vare på viltet, og vil fortsette å gjøre det.Jeg mener også at det bør ulovliggjøres å ha katter som flyr løse rundt.Jeg slipper mine hunder i byen, men bruker bånd i marka under perioden dyrene er mest sårbare.

Hva skjer med folk! :icon_confused: Båndtvang på katt? (Innekatt??) Jeg synes dette er helt absurd. Viltet forran alle andre dyr... Noen mente tidligere i tråden at hund for lenge siden ikke var en del av naturen lenger, på samme måte som oss menneskene (hvis jeg gjengir riktig?). Er ikke katt det heller lenger? :blink: Når sluttet de å være det? (nei jeg mener ikke rasekatter man driver målrettet avl med)

Så hvis en id merket katt blir "tatt" løs ute for mange ganger mellom 1.april og 20.august, så får den en kule i panna den også? Er det det du ønsker Pan?

Edit: får man fritak for bot om katten ikke kommer inn til avtalt tid når båndtvangen starter 1. april?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har argumentert sterkt for å ta vare på viltet, og vil fortsette å gjøre det.

Jeg mener også at det bør ulovliggjøres å ha katter som flyr løse rundt.

Jeg slipper mine hunder i byen, men bruker bånd i marka under perioden dyrene er mest sårbare.

Så hundeeiere kan slippe hundene sine av dyrevernsmessige hensyn, fordi de burde få bevege seg naturlig og uten bånd, mens katter bør stenges inne eller holdes i bånd? Hvor dyrevenn er man da, egentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive

• Nye innlegg

• Nei, en slik statistikk finnes ikke. Vi kjenner til titalls antall hunder som er avlivet, noen bare for bagateller og andre uten bevis, vi vet siden vi har fulgt med i sakene hva som lå til grunn og hvordan de endte. Ifølgje Martinsen har alle som har klaga på avlivingsvedtak sidan 2014 fått avslag. Det finst ingen nasjonale tal for kor mange hundar som blir avliva kvart år. Berit visste ingenting då hunden vart avliva Quercus og Nala De siste fire årene har politiet sørget for at 77 hunder er blitt avlivet på bakgrunn av den nye hundeloven. Fra 2014 til 2018   Det har ikke blitt bedre etter den nye hundeloven kom i 2021 - 2022 for politi og rettsvesen som selv mangler kompetanse på hunder og hundeatferd bruker bare klipp og lim fra tidligere vedtak og domsavgjørelser. Dette er bare så trist både for hundene og deres eiere og jeg lurer på hvor mange saker vi ikke har hørt om enda. Noen av sakene er tilfeldig at vi fikk høre om og det var dette som var bakgrunn for å spørre her på forumet.                
    • Utallige? Hvor mange hunder har blitt avlivet i Norge etter anmeldelser de siste 10 årene? Jeg antar det finnes klar statistikk på dette?
    • "Vi" er to uavhengige personer, se brevet jeg linket til for våre fulle navn, som selv ikke har hatt noen hendelser med egne hunder eller hunder jeg har hatt for trening før omplassering. Vi har kun fulgt sakene fra sidelinjen, for min del fra rundt 2010, og har gjennomgått vedtak og dokumentasjoner vi har fått fra hundeierne. Jeg skulle virkelig ønske at det var slik som du tror, men sånn er det dessverre ikke. Det er derfor vi har valgt å engasjere oss for bak dette finner man utallige døde hunder og ruinerte hundeeiere som har mistet alt de eide hvor de prøvde å redde livet til hunden sin som betydde alt for dem, men alene har de ikke hatt en sjanse mot maktapparatet som overkjørte dem på en skremmende kynisk og ulovlig måte. Hvis du har Facebook, jeg er ikke der, så er det en gruppe Hund hjelper hund hvor flere av sakene er omtalt. En hund Tonic som var i bånd hvor en unge kom løpende og tråkket ham på poten, Tonic glefset og det ble et rift i buksa til gutten, Tonic ble avlivet. Luna sitter på kennel nå hvor eier kjemper i retten, en nabo påsto Luna lagde et lite blåmerke på ham, men det finnes ingen bevis. En annen hund, Rex i bånd som forsvarte seg selv mot en løs hund som bet den, begge hundene ble skadet, men Rex ble avlivet fordi han var størst. Huskyen Luk, også i bånd, slåss med en annen hannhund og der ble Luk avlivet fordi politiet trodde en husky er større enn en tervueren. Sistnevnte hendelse har jeg beskrevet i en kommentar under dette innlegget publisert i avisa Nordlys. Saken om Milo beskrives i selve innlegget og i brevet til justisministeren. I denne videoen er Luk, Luna og Milo.
    • Hvem er "vi" i denne saken? Det har vært flere avlivingssaker de siste årene, og mange som kjemper mot. Enkelte av sakene har virket ganske urimelige, men uten å ha førstehåndskjennskap til situasjonen og saksbehandlingen så er det vanskelig å si hva som er riktig. Politiet har rutiner for dette, og jeg vil tro at det langt oftere er tilfelle at slike saker blir henlagt, enn at en hund avlives. Både på grunn av kapasitet, bevissituasjon og fakta. En avliving foretas ikke normalt etter vurdering av en enkelt saksbehandler og om de har en god eller dårlig dag. Politiet har hundekyndige folk der minst to ulike vurderer en hund før et slikt vedtak. Jeg er sikker på at noen som kjenner systemet bedre enn meg kan beskrive prosessen fra anmeldelse til potensiell avliving av hund. Likevel er politiet også mennesker med ulike meninger og motivasjoner og systemet kan svikte.  Jeg har vært på forumet her en del år nå, og kan ikke huske at noen her har fått hunden sin avlivet etter anmeldelse, selv om noen har vært borti uheldige tilfeller med bitt. Men flere av sakene som har vært i media har selvfølgelig vært diskutert her også.
    • Jeg ønsker å høre om hundeeiere her på forumet har opplevd å få sin hund avlivet etter uhell hvor saken ble anmeldt til politiet? Uansett, dette er viktig informasjon om du ikke har opplevd det - enda. Vi har fulgt en del slike saker over mange år og er sjokkerte over hvor små hendelser som skal til, et lite rift i et klesplagg eller et lite blåmerke, hunden blir omtrent alltid dømt til døden selv om den har opptrådt helt normalt i gitte situasjoner. Gjengangeren i sakene er at politi og rettsvesen helt uten kompetanse på hund bryter hundeloven, forvaltningsloven og dyrevelferdsloven for å gå til slike drastiske skritt. Nå har vi sett så mye urett er blitt begått at vi har valgt å skrive brev til justisministeren, der har vi tatt for oss den siste saken hvor hunden Milo skal avlives selv om han sto fastbundet i et bånd på ca. en meter og uten fluktmulighet bet han en unge. Det finnes sprikende forklaringer på hendelsen, men felles for de to vitnene som ble avhørt er at hundens handlinger ikke kan betegnes som uprovosert, og det var ikke flere bitt eller skadeomfang som oppfyller kravet til betydelig skade. Andre tiltak skal da etter loven prøves først, men politiet går rett til avliving som de nesten helt uten unntak gjør uansett foranledning og skadeomfang. Et fåtall, kan telles på en hånd, har hatt flaks og truffet en menneskelig saksbehandler eller noen som kan litt om normal hundeatferd, men sånn skal det ikke være at hundens liv avgjøres av hvilket politidistrikt som får saken. Brev til Justis- og beredskapsminister Astri Aas-Hansen ligger her: Vi krever at politi og rettsvesen følger loven Vil du forebygge at din hund blir neste offer for offentlig maktmisbruk anbefales det på det sterkeste å underskrive brevet. Alle kan være uheldige og neste gang er det kanskje deg og din hund det gjelder, men da er ingen der som vil kunne gjøre noe for dette er siste mulighet for å få stanset denne praksisen. Alt annet er prøvd.
  • Nylig opprettede emner

• Opprett ny...