Gå til innhold
Hundesonen.no

Kvalitetsfor = lite bajs, eller..


Hampus

Recommended Posts

Det blir ofte skrevet som en virkning av å bruke for av god kvalitet at hunden bajser lite.

Pr nå går alle mine hunder på RC, valpene på junior medium, og Hampus og Linus går på lightversjonen av foret deres.

Hjemme går de også på V&H, halv rasjon, men på reise er dette upraktisk.

Nå når vi har vært ei uke på reise, og hatt hundene i bånd under det meste av luftinga, tenker jeg bare at fysj så mye bajs altså.

Gåttfred og Hampus er storforbrukere av de små sorte posene på tur, gjerne 4-6 ganger daglig.

Linus litt skjeldnere.

Dette må da være mye og ofte eller?

Konsistensen er "fin" om man kan si det sånn... :icon_redface:

Rent bortsett fra denne "bivirkninga" fungerer foret bra, men kanskje andre for vil funke bedre!?

Har prøvd en del andre merker opp gjennom årene, og RC er vel det som har gitt best pels og slikt.

Nå er det jo ikke et stort problem at hundene bajser unormalt mye, men tar de da opp alle næringsstoffer underveis?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tatt med meg frysebag med fryseelementer på tur med V&H, det funker. Og maten holder seg ganske godt tint også. Jeg har fått noen billige sekker med valpefôret til Science Plan jeg pleier å blande litt ut i om han er ekstremt hard i magen om jeg ikke har noe annet tilgjengelig. Har jeg ikke hatt mulighet til å tine opp V&H (ligger i boden til huseierene, og de reiser ofte), har han fått tørrfôret.

Men ÆSJ så mye drit det kommer ut (og lukt ...). Virker liksom litt sånn at de ikke vil ta inn like mye næring, for det forsvinner mer ut, enn det kommer inn ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptil 56 ganger daglig? :o:lol:

Nansen bajser oftere når han får bare tørrfôr (1-2 ganger daglig på V&H, 3-4 på Orijen), og direkte ofte og veldig løst når tørrfôret ikke heter Orijen. Løs bajs = mye vann ut = færre vannløslige vitaminer tatt opp, sier logikken inni hodet mitt. Oftere bajsing = kortere tid i tarmen = kortere tid til å ta opp vitaminer & mineraler. Igjen hodet mitt sin logikk. Men noe bevis har jeg ikke :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fôra begge mine shibafrøkner med samme mat lenge, og så variert, og Imouto (yngst) bæsjer konsekvent mye mer enn Aiko uansett hva slags mat de får. Det er nok individuelle forskjeller i hvor fort de tar opp mat og kvitter seg med "avfallet" igjen. Jeg vil si at dersom noen av mine bæsjer mer enn 3-4 ganger daglig, ville jeg blitt skeptisk til hva de faktisk tar opp av næringsstoffer. Men dette er fullstendig ukvalifisert fra min side altså, hehe. Jeg ser jo på Imouto at dersom hun hadde hatt litt mindre ild i stumpen (no pun intended), så hadde hun hatt tid til å faktisk gjøre seg ferdig, i stedet for å spare det til neste tur.

Når de får råfôr er det jo mye mindre dritt, men mine blir ofte så harde i magen at jeg MÅ gi dem litt tørrfôr også for å få litt fortgang på sakene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også lurt litt på dette.

Toya (10år) gjør fra seg 2 ganger om dagen uansett tørrfor eller VH. Større mengde med tørrfor enn VH.

Amigo (3år) bæsjer mer og flere ganger med tørrfor (VH ca 2 ganger om dagen, med tørrfor 3-4 ganger om dagen - gjerne 2 ganger på en og samme tur).

På et tørrfor merke luktet avføringen noe grusomt så jeg byttet. Er neste samme mengde som kommer ut nå men mer normal lukt om man kan si det slik.

Begge disse tørrfor merkene er kvalitetsfor.

Så jeg tror det kommer litt ann på hunden også.

Toya kan f.eks spise nesten hva som helst og skjeldent dårlig i magen. Amigo derimot tåler lite før magen reagerer/mykere avføring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine hunder gikk på Vom og Hundemat - bæsjet de faktisk like ofte som nå når de kun får tørrfôr. Willy måtte gjerne "avføre" 3-4 ganger per dag, men det var jo ikke store mengder som kom ut hver gang. Det samme skjer forøvrig også nå på kun tørrfôr: han må sånn ca 3-4 ganger om dagen, om det er en rolig dag kanskje bare en gang, er vi veldig aktive opptil 5 ganger.

Jeg ser jo at jo mer aktiv hundene er, jo oftere må de også bæsje... ting går litt fortere gjennom systemet når de er aktive, og om de er stressa i tillegg så må de enda oftere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amiga går bare på v&h og det kommer noen små tælper på 3-4 cm et par ganger om dagen. ergo nesten ingenting. Knapt jeg finner de i gresset også :P

Foxi derimot på eukanuba kommer store kuruker at jeg blir kvalm noen ganger :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opptil 56 ganger daglig? :o:lol:

Uuups.

Ja dne ble litt vel drøy, har retta feilen nå.

Men faktisk kan det føles som om de bajser 56 gang daglig når man må dra med seg en stor rull poser hver gang man skal på tur.

Men da er det i grunnen flere som har samme erfaring som meg.

Gåttfred og Hampus er aktive små karer.

De løper vel omtrent 4 ganger så mye på tilsvarende tur som shibaslasken gjør... :D

Om jeg kun gir V&H blir de så harde i magen at det blir et problem.

Hampus ble skikkelig forstoppa da jeg gjorde det ei langhelg i forbindelse med utstillinga i Harstad.

Kom ingen bajs på over 1 døgn og når det endelig kom skreik han som en galning stakkars...

Så det gjør jeg ikke igjen.

Å dra med kjølebag og V&H når vi skal på nesten 4 ukers ferie til sommern, det skjer bare ikke.

For hundene kan fint fores på tørrfor.

Jeg pleier å ta med V&H for 2 dager på reise, og thats it.

Er vi lenge borte suplerer jeg med rått kjøtt i maten for variasjon.

En annen ting jeg lurer på er slanking av hund.

Hampus holder seg i fin form på lettforet til RC, da får han også spise seg mett.

Linus får en del mindre mengde, han har jo langt lavere aktivitetsnivå, men jeg får han ikke ned i vekt.

Øker stadig på med mengde mosjon, gåteurer, jogging og sykling.

Men uansett, vekta rikker seg ikke.

Med mennesker som slanker seg feil og spiser FOR LITE, kan maten gå "i lager" og man går ikke ned i vekt.

Kan dette være tilfelle for hunder og?

Får han i seg for lite næring, proteiner osv til at han kan gå ned i vekt, eller er det andre ting som skal til for å knekke koden?

For pr nå får han så lite mat at jeg synes det er på grensa, samtidig ser han sunn og fin ut, og han har masse overskudd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da mine hunder gikk på Vom og Hundemat - bæsjet de faktisk like ofte som nå når de kun får tørrfôr. Willy måtte gjerne "avføre" 3-4 ganger per dag, men det var jo ikke store mengder som kom ut hver gang. Det samme skjer forøvrig også nå på kun tørrfôr: han må sånn ca 3-4 ganger om dagen, om det er en rolig dag kanskje bare en gang, er vi veldig aktive opptil 5 ganger.

Jeg ser jo at jo mer aktiv hundene er, jo oftere må de også bæsje... ting går litt fortere gjennom systemet når de er aktive, og om de er stressa i tillegg så må de enda oftere.

Casper går stort sett på vogh nå, men bæsjer like ofte som med proplan. Mye mindre hver gang, kulene triller ofte bort og gjemmer seg, men fortsatt 3-4 ganger om dagen. Godt å høre han ikke er den eneste, folk jeg går tur med kommenterer alltid "skal han drite nå igjen?"... Casper lever et relativt aktivt liv, så da kan jeg "skylde" på det, og ser jo en sammenheng, ofte har de som kommenterer det hunder som ikke har et særlig aktivt liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Linus får en del mindre mengde, han har jo langt lavere aktivitetsnivå, men jeg får han ikke ned i vekt.

Øker stadig på med mengde mosjon, gåteurer, jogging og sykling.

Men uansett, vekta rikker seg ikke.

Med mennesker som slanker seg feil og spiser FOR LITE, kan maten gå "i lager" og man går ikke ned i vekt.

Kan dette være tilfelle for hunder og?

Får han i seg for lite næring, proteiner osv til at han kan gå ned i vekt, eller er det andre ting som skal til for å knekke koden?

For pr nå får han så lite mat at jeg synes det er på grensa, samtidig ser han sunn og fin ut, og han har masse overskudd.

Nå har jeg hatt shiba kortere tid enn deg, men har til gjengjeld opplevd til dels store vektendringer på dem. Min erfaring er at fordi rasen er så seig, så skal det ganske voldsom fysisk aktivitet til for at det skal skje noe med vekta. De finner liksom trivselsvekta, og forblir der tilsynelatende uten å rikke seg. Feks vil ikke joggeturer eller sykling nødvendigvis ha noen effekt på Linus, fordi han høyst sannsynlig ikke blir spesielt sliten av det, mens røffe kløvturer i ulendt terreng krever bruk av muskler og omsetning av energi på en helt annen måte. Har du prøvd det, og samtidig gi han normal mengde fôr?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine whippets spiser kun tørrfor i øyeblikket, og bæsjer henholdsvis 1 og 2 ganger pr dag når de er i normal aktivitet. Individuelle forskjeller, helt klart, men jeg ville bytta for tvert om det kom like mye ut som inn..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg hatt shiba kortere tid enn deg, men har til gjengjeld opplevd til dels store vektendringer på dem. Min erfaring er at fordi rasen er så seig, så skal det ganske voldsom fysisk aktivitet til for at det skal skje noe med vekta. De finner liksom trivselsvekta, og forblir der tilsynelatende uten å rikke seg. Feks vil ikke joggeturer eller sykling nødvendigvis ha noen effekt på Linus, fordi han høyst sannsynlig ikke blir spesielt sliten av det, mens røffe kløvturer i ulendt terreng krever bruk av muskler og omsetning av energi på en helt annen måte. Har du prøvd det, og samtidig gi han normal mengde fôr?

Ja du har nok rett i et du sier.

Men det er jo litt kjipent når trivselsvekta hans, som sipper som støpt på han, ikke akkurat er den sunneste vekta han kunne hatt.

Skulle gjerne hatt han ned i ca 11,5 kg i stede for like over 13 som er en for høy vekt.

Han er jo stor også da, kanskje litt grovbygd, så han veier nok mer enn en del andre shibahanner.

Han har midje, men jeg synes nok jeg kjenner ribb-beina for dårlig, og enkelte dommere komenterer vekta hans i negativ retning.

Linus er en sunn hund med god helse, og lider kanskje ikke under overvekta si.

Men jeg har selv vært veldig stor, og det er slitsomt faktisk.

Selv om jeg levde veldig greit med det liksom.

Har ikke prøvd kløv.

Vurderer å kjøpe kløv til Hampus, da han er veldig aktiv og arbeidsvillig.

Men Linus er på en måte litt i andre enden av skalaen.

Jeg er opptatt av å behandle han likt de andre hundene mine, da det verste jeg hører er dette "urhundtullet" der folk unnskylder hundene sine alt av tull pga at de er urhunder.

Men det er et faktum at Linus ikke trives så godt med sele feks.

Har brukt masse tid på å gjøre selen ( har hatt flere merker, og de passer godt ) positiv med å bruke den på lette turer på linje med de med fart.

Også når vi trener LP, noe han virkelig elsker.

Men han går demonstrativt andre veien når den kommer fram.

Står i ro når jeg tar den på, men viser på en måte at han ikke synes den er dagens høydepunkt...hehe...

Så jeg har dessverre ingen tro på at han vil trives med kløv.

Og selv om jeg som sagt ikke mener han skal slippe unna ting pga at han er shiba og urhund, så skal jo treninga være lystbetont på en måte.

Han liker seg best med halsbånd.

Sett på han sokker, dekken og lignende og han bomstår.

Han fikk en byll på ene bakfoten på dene tia i fjor, og måtte gå med sokk i nesten 2 uker.

Og selv om han var smertefri dag 2, så gikk han ikke en cm på foten!

Han hompa konsekvent rundt på 3 bein, men rørte aldri sokken for å få den av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da Tassen fikk V&H så hadde han avføring like ofte som nå som han får ProPlan, men avføringen var i en annen konsistens bare :)

Valpen jeg har fikk Royal Canin fra oppdretter og jeg valgte da selvfølgelig å fortsette på dette da han kom hjem. Da jeg skulle handle sekk nr 2 til han og fant ut at jeg faktisk måtte i to forskjellige butikker for å kunne handle mat til alle hundene fikk valpen også ProPlan... lenge leve latskapen :aww: Jeg ble i grunn fornøyd med fôrskifte på han altså, han fikk litt færre avføringer og mengdene ble ikke sånn at jeg nesten kunne forveskle han med flat'en :lol: Så nå går alle kun på ProPlan og jeg er veldig fornøyd med det. Disse hundene er jo rimelig aktive hunder og har i grunn avføring omtrent etter klokka :ahappy: Alikevell så ser jeg jo at om de får lengre skogs-/fjellturer så kommer det litt mer ut av dem også så aktivitet har mye å si :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kasko kan gå to dager uten å bæsje han, om han ikke finner riktig plass å doe på. Plassen er nemlig viktig! Uansett for, ikke uansett mengde :lol: når han har vært på tyveritok så må han oftere på do - logisk nok.

Lupin doer 1-2 ganger daglig, med mindre han er på løpeturer, da hender det at han må skvise ut litt mer.

Snusern bæsjer morgen og kveld, og gjerne en til to ganger til, litt avhengig av for.

Er mengde og konsistens jeg ser mest forskjell på fra billigfor til kvalitetsfor, være seg V&H eller tørrfor gav god kvalitet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Klippe unnskyldninger for Linus*

Hehe, Aiko får katterygg og står pal i 15 minutter om hun får lov dersom hun får på kløv. I vinter hadde hun på potesokker på en tur, og løp i 2 timer i strekk for å slippe unna dem, klarte rett og slett ikke å gå normalt, så grusomme var disse sokkene åpenbart. :rolleyes2: Men jeg gidder ikke noe diller, så de får gjerne monge seg så mye de bare vil, for det gjør jo ikke vondt å ha på sele (ingen av mine hopper av glede akkurat idet jeg tar den fram) og oppføre seg om jeg har piska dem med piggtråd, for idet vi kommer ut på tur, er kløven glemt, og hun klatrer, hopper og vasser i vann like lykkelig som ellers.

Du må ikke tenke på det som et slit, denne treninga, men at han kan gjøre nytte for seg, OG trene kroppen sin, OG få en kjempefin tur. Hvor høy er Linus? Med mindre han er godt over 42 i mangehøyde er nok 13 kg noe tungt, ja.

Se så stolt hun er: 0_1-2.jpg

bild_812.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår første akitatispe la på seg bare hun SÅ en forsekk. Prøvde å slanke henne med mindre mengde og mer trim, men da ble hun bare så sulten at hun spiste alt som kunne ligne på spiselig.... Stjal som en ravn og tok gladelig kjeft for et par smuler fra bordet...

Løsningen ble Eukanuba light.... Da kom hun ned på en mer akseptabel vekt, og virket fornøyd og mett. Etter at hun var kommet ned, gikk hun over på seniorfor av ulike merker, og det gikk helt fint.

Ga tipset om Eukanuba til et par andre som heller ikke hadde klart å slanke hundene sine, og den ene gikk fra stort sett 2. premier til cert på spesialen da vekten forsvant...

Ellers synes jeg avføringen påvirkes av fortype. Den "beste" avføringen får hundene av ProPlan Laks. Da er det lite, den er fast og lukten gir ikke brekninger. Har prøvd forskjellig, men alt som gir mye /bløt / illeluktende avføring går raskt ut av huset igjen. Men dette er vel like mye individuelt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sheltien min får RC mini, og har fast og fin avføring. Han gjør fra seg 1-2 ganger dadglig og da kommer det veldig små mengder. Så vi er fornøyde! Avføringen endrer seg heller ikke noe særlig om han har fått godbiter, rått kjøtt, bein osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Norma får VH - hun bæsjer 1-3 ganger om dagen avhengig av aktivitet og eventuelle godbiter ved siden av. Veldig lite som kommer ut, og i en konstinens som nesten blir til grus om man klemmer på det. Hun blir ikke ukomfortabelt hard i magen av VH, heldigvis :)

Orry fôres på Eukanuba - han bæsjer også 1-3 ganger om dagen, men større mengder enn Norma og bløtere konsistens. Han er forøvrig bedre i magen nå enn han har vært på en del andre fôr.

Dog må begge mer om de stresser/girer seg opp.

Dette med fôr og opptak/utslipp er jo veldig individuelt fra hund til hund (samme som hos mennesker det...), jeg tror aldri man får noe svar på hva som er best for alle.

Enda en delikat tråd på sonen, forøvrig :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt for = lite bæsj er ikke sant.

La oss ta et lite um "tankeekperiment".

Tunfisk = ca 20% protein som har en biologisk tilgjengelighet på over 90%. Så 1 kg tunfisk skal isåfall bli ca 800gram bæsj. MEN så kommer det slike faktorer inn i bilde som vanninnhold, det går ut av kroppen som tiss=) haha, lo litt når jeg skrev "tiss"=)

Så har vi formen på fibrene(myofibrene) som tunfisk-kjøttet er bygd opp av, de blir brutt ned og siden det ikke er en spesifikt struktur på det lengre så tar det mindre plass.

Så kan man regne med at kroppen opptar en del nitrogen og slikt fra maten, altså micro og macro-næringer. Uff. Det ser hværtfall ikke ut som tunfisk når det kommer ut igjen:S

Det jeg vil fram til er at det ikke er opptaket av næringstoffer som alene utgjør tapet av masse/vekt på det som går gjennom tarmsystemet.

Ps Sandy, digger hårfargen=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Godt for = lite bæsj er ikke sant.

La oss ta et lite um "tankeekperiment".

Tunfisk = ca 20% protein som har en biologisk tilgjengelighet på over 90%. Så 1 kg tunfisk skal isåfall bli ca 800gram bæsj. MEN så kommer det slike faktorer inn i bilde som vanninnhold, det går ut av kroppen som tiss=) haha, lo litt når jeg skrev "tiss"=)

Så har vi formen på fibrene(myofibrene) som tunfisk-kjøttet er bygd opp av, de blir brutt ned og siden det ikke er en spesifikt struktur på det lengre så tar det mindre plass.

Så kan man regne med at kroppen opptar en del nitrogen og slikt fra maten, altså micro og macro-næringer. Uff. Det ser hværtfall ikke ut som tunfisk når det kommer ut igjen:S

Det jeg vil fram til er at det ikke er opptaket av næringstoffer som alene utgjør tapet av masse/vekt på det som går gjennom tarmsystemet.

Ps Sandy, digger hårfargen=)

Jeg skjønner ikke hva du vil fram til her?? 1kg tunfisk vil def gi mye mindre avføring enn 1 kg tørrfôr! Både pga vanninnholdet og fordi det er mer fordøyelig. 1 kg Orijen vil også si mindre avføring enn 1 kg Labb/Eukanuba/RC også, selv med likt vanninnhold, pga høyere fordøyelighet og ingen korn.

Så jo, et godt fôr gir mindre bæsj! Hvor ofte hunden bæsjer er eg urelevant, det er mengde og konsistens som teller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive


×
×
  • Opprett ny...