Gå til innhold
Hundesonen.no

Sonenmesterskapet i lydighet!


Benedicte

Recommended Posts

Tolket det som at man fikk trekk for begge deler! Da er jeg mer med. Men er det slik på offisielle konkurranser også? På avstandskommandering, får dem som bruker lyd og tegn trekk?

Alle øvelser der hunden skal kommanderes på avstand, altså alle gangene hunden ikke er på førers venstre side, kan man bruke både ord og tegn, med unntak fra innkalling. Altså; BÅDE tegn og ord er tillatt i kontroll på avstand, ruta/fremadsending og apport med dirrigering. I de tilfellene der kun en av delene er tillatt, får man trekk om man bruker både ord og tegn. Det regnes da som dobbeltkommando (DK) som gir ca 2 poeng trekk i tillegg til evt andre ting det trekkes for.

Ang belønning i LP klassene synes jeg det er greit at belønning uteblir, men det hadde vært genialt å kunne belønne inni LPringen etter aller siste øvelse (avstandskommandering)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 630
  • Created
  • Siste svar

Alle øvelser der hunden skal kommanderes på avstand, altså alle gangene hunden ikke er på førers venstre side, kan man bruke både ord og tegn, med unntak fra innkalling. Altså; BÅDE tegn og ord er tillatt i kontroll på avstand, ruta/fremadsending og apport med dirrigering. I de tilfellene der kun en av delene er tillatt, får man trekk om man bruker både ord og tegn. Det regnes da som dobbeltkommando (DK) som gir ca 2 poeng trekk i tillegg til evt andre ting det trekkes for.

Ang belønning i LP klassene synes jeg det er greit at belønning uteblir, men det hadde vært genialt å kunne belønne inni LPringen etter aller siste øvelse (avstandskommandering)!

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tolket det som at man fikk trekk for begge deler! Da er jeg mer med. Men er det slik på offisielle konkurranser også? På avstandskommandering, får dem som bruker lyd og tegn trekk?

Det er lov å bruke håndtegn og verbal kommando i alle klasser på AVSTANDSKOMMANDERING uten at man får trekk :) På off. konkurranse ville man ha fått null om man må bruke to kommandoer på dekk fra holdt, men vi gir bare trekk i rekrutt.

Edit:

Takk! :) Får ikke gått selv, men det gjør ingenting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jo blitt noen endringer mtp det nye reglementet som kom i år, så kanskje lese igjennom reglementet før stevnedagen? :whistle:

Eh, selvfølgelig? :P

Jeg skal bare gå klasse 1 og elite, så hvis du skulle få lyst til å gå, kan jeg godt dømme kl 2 og 3.

Det hadde jo vært supert! :)

Anette: Vi må nok trekke oss fra rekrutt. Jeg vet ikke om vi kommer nedover nå allikevel..

Ikke? :/ Det hadde jeg gledet meg veldig til.

Nå nærmer det seg her! :) Jeg trenger fortsatt sårt hjelp til transport av premiene. Evt låne en bil fra fredag kveld til lørdag. Også er jeg nødt til å hente vom og hundemat innen fredag. Om noen kan hente det så får de en "gave" :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke? :/ Det hadde jeg gledet meg veldig til.

Kan ikke overnatte hos Heidi med Nora.. Så nei, det går ikke. Jeg får komme en annen gang :) Håper det blir fast hvert år! Hadde gledet meg veldig selv, men det går ikke med Nora :(

Lykke til alle sammen! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som trengs hjelp med er:

Hente V&h før fredag!

Hente alle premier og få alt til stevneplassen søndag.

Om noen har en bil til overs så er en snill søt sjåfør med førerkort klar til hjelpe til.

Så er det noen soniser som kan hjelpe til? Ideelt sett fått hentet vom og hundemat og at noen fikk hentet labbis og alle premiene i gjerdrum søndag morgen. Behøver ikke være samme person heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor bil om den trengs og kan både hente vogh og premier, men vil helst ikke kjøre alene = kjedelig

Meeen verre med hvordan det skal gå med oss på selve dagen for vel, Tesh blir dummere og dummere. Men nuller vi på alt så er det hvertfall morsomt for publikum! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stor bil om den trengs og kan både hente vogh og premier, men vil helst ikke kjøre alene = kjedelig

Meeen verre med hvordan det skal gå med oss på selve dagen for vel, Tesh blir dummere og dummere. Men nuller vi på alt så er det hvertfall morsomt for publikum! :)

premiene er vel hos labbis i gjerdrum tror jeg. Så du får jo med deg hun fra gjerdrum :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aner ikke om telt, jeg har med mitt så er sikkert bare å ha med :)

Veibeskrivelse...tja...

Veibeskrivelse:

Du kjører Sørkedalsveien innover i Sørkedalen fra Bogstad - forbi Bogstad Gård, deretter gjennom et par-tre svinger, når veien retter seg ut er det første innkjøring til høyre inn på en stor parkeringsplass hvor du også ser hytta. Et kart finner du her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først: Premiene (flesteparten i alle fall) ligger nå hos meg og blir tatt med til Sørkedalen på søndag, og vi får hentet V&H i morgen. :)

Adresse er det dårlig med, men det ligger i tilknytning til Sørkedalsveien, på høyre side ikke så lenge etter Bogstad gård. KART HER!

Det er forsåvidt plass til å sette opp telt der, men personlig syns jeg at det - så lenge det ikke høljregner - hadde vært koseligere om vi kunne hatt en nokså teltfri dag. Da blir det langt lettere å sette seg ned ved siden av noen man kanskje ikke har snakket så mye med før, og det blir lettere å ha en hyggelig, åpen og trivelig tone rundt ringen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke ha teltene oppi ringen, men greit for å skjerme visse hunder innimellom :)

JEg har noen få spm da jeg aldri har gått lydighet før, og forventer null på alle øvelser (slik det ser ut nå hvertfall).

Altså rekruttklasse.

Inkalling fra sitt: Hvor langt unna skal vi gå, og kan man rygge fra hunden? I stedet for å gå med ryggen til?

Enkeltdekk: Samme her, kan man rygge fra hunden? :) Regner med at det vil gi trekk både her og på inkalling fra sitt,

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inkalling fra sitt: Hvor langt unna skal vi gå, og kan man rygge fra hunden? I stedet for å gå med ryggen til?

Enkeltdekk: Samme her, kan man rygge fra hunden? :) Regner med at det vil gi trekk både her og på inkalling fra sitt,

Det med ryggingen er jeg ikke sikker på, men jeg er ganske sikker på at det vil gi en god trekk. Man ser jo aldri noen gjøre det liksom? :icon_confused:

Og du skal gå 15 meter unna på innkalling :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger jo ikke ha teltene oppi ringen, men greit for å skjerme visse hunder innimellom :)

JEg har noen få spm da jeg aldri har gått lydighet før, og forventer null på alle øvelser (slik det ser ut nå hvertfall).

Altså rekruttklasse.

Inkalling fra sitt: Hvor langt unna skal vi gå, og kan man rygge fra hunden? I stedet for å gå med ryggen til?

Enkeltdekk: Samme her, kan man rygge fra hunden? :) Regner med at det vil gi trekk både her og på inkalling fra sitt,

Kua må jo ha eget telt, selvfølgelig :D

Fremdeles ingen som fikk sånn brålyst på en morgentur om Ytre Enebakk? Søndag morgen går første bussen herfra klokka ni. Da er vi i byen ti over halvish og så er det Østeråsbanen opp til Røa og bss derfra, så er vi heldige er vi der klokka 11. Det blir så seint :huh:

Evt plukke oss opp på Oslo S kvart på 10?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



  • Nye innlegg

    • Odin var også dement mot slutten, og det var tøft. Han hadde ikke samme uroen, han var bare forvirret, og ville være inntil oss hele tiden (nok en kombinasjon av døvhet/blindhet også). Vi fikk Eldepryl hos Renate Nydal, det hjalp litt en stund på uroen, men ikke store forandringer. Kan være verdt forsøket.
    • Du kan ta pulsen ved å kjenne på blodåren som går ned på innsiden av låret.
    • Frøkna her begynner å bli dement, og det er utrolig vanskelig å forholde seg til. Så snart det er "dødtid" hjemme begynner hun enten å vandre frem og tilbake, eller å gå i ring. Hvis jeg avbryter henne og tar henne med ut på tur eller trening "våkner" hun og er seg selv igjen, men hun må altså ha mental input hele tiden for å ikke gå inn i disse tvangshandlingene. Jeg antar at det i stor grad skyldes kjedsomhet og uro, men ettersom hun har en ødelagt skulder er det ikke mulig å gå lange turer med henne heller. Lite fysisk aktivitet bidrar helt sikkert til problemet. Hun går på Karsivan, men synes ikke det hjelper så veldig. Det er ikke noe særlig til livskvalitet sånn som hun har det nå, men jeg kan jo ikke underholde henne konstant. Er det noen som har hatt dement hund som har noen tips til hva jeg kan gjøre for henne? Andre typer medisiner som hjelper?
    • Jeg vet ikke hvordan det skilles mellom de ulike dachsrasene, men avlsrådet i raseklubben vil kunne hjelpe deg med dette. Jeg ser ingen grunn til at det skulle bli komplikasjoner hvis begge er friske, men det er mange andre hensyn å ta før man velger å avle, så ta kontakt med avlsrådet og be om hjelp der.
    • Hei, Av ren nyskjerrighet kan man blande en tispe kanindachs med en hann dvergdachs dersom begge er friske og har ingen skjulte sykdommer?    Vil det oppstå komplikasjoner eller hvordan er det? Si hun blir max 5 kg og han blir max 7,5 kg
  • Nylig opprettede emner

×
×
  • Opprett ny...