Gå til innhold
Hundesonen.no

Dagens Middag


tm100021
 Share

Recommended Posts

  • Svar 3.2k
  • Created
  • Siste svar

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

Jeg tror jeg sprekker... To flotte blomkålhoder brekt i store buketter, forvellet i vann til nesten møre. En god liter hvit saus med muskat over blomkålen (som ble sirlig stappet ned i en ildfast fo

Omnomnomnomnom!!!

Jeg leste først... Morrabrød

Posted Images

Dagens middag; ett polarbrød med ketchup, sennep, litt grillkrydder, ost og skinke.

Jeg kjøpte en stor svinekoke i dag, som egentlig skulle være hundemiddag, men så klarer jeg ikke gi glipp på tanken på tjukk, varm, god lapskaus en av de neste dagene. Kan jeg bruke knoken? Noen som har tips til gode oppskrifter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dagens middag; ett polarbrød med ketchup, sennep, litt grillkrydder, ost og skinke.

Jeg kjøpte en stor svinekoke i dag, som egentlig skulle være hundemiddag, men så klarer jeg ikke gi glipp på tanken på tjukk, varm, god lapskaus en av de neste dagene. Kan jeg bruke knoken? Noen som har tips til gode oppskrifter?

Hiv svineknoken i vann og la den ligge der over natta om den er saltet, om den er røkt, så holder det med ett par timer syns jeg. Deretter slenger du den i en stor kjele og har på passelig med vann. jeg liker å ha oppi litt ferske urter mens det koker eks bladpersille, litt timian elelr rosmarin. Så koker jeg det på middels til lav varme til kjøttet løsner fra beinet Akkurat lenge nok til at du og bikkjene kan gå en tur i skogen først. Så tar du ut beinet, hiver oppi krafta det du liker av grønnsaker, (elelr kjøper en ferdig frossenpose med lapskausblanding) jeg liker å ha oppi poteter, gulerøtter, purre, sellerirot, kålrabi, litt løk (kan sløyfes), fenikkel og pastinakk elelr jordskokk gir også litt ekstra piff, men er ikke nødvendig.

Salt, pepper og kok videre til grønnsakene er møre og du ikke gidder å vente lengre. Serveres med flatbrød. Den er enda bedre dagen etter når du varmer den oppigjen som restemat.

SKal du være skikkelig avansert så tar du og lager små boller av medisterfarse som du har oppi de siste 15 min av koketiden. De lages enkelt med to skjeer som du dypper i kaldt vann mellom hver bolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hiv svineknoken i vann og la den ligge der over natta om den er saltet, om den er røkt, så holder det med ett par timer syns jeg. Deretter slenger du den i en stor kjele og har på passelig med vann. jeg liker å ha oppi litt ferske urter mens det koker eks bladpersille, litt timian elelr rosmarin. Så koker jeg det på middels til lav varme til kjøttet løsner fra beinet Akkurat lenge nok til at du og bikkjene kan gå en tur i skogen først. Så tar du ut beinet, hiver oppi krafta det du liker av grønnsaker, (elelr kjøper en ferdig frossenpose med lapskausblanding) jeg liker å ha oppi poteter, gulerøtter, purre, sellerirot, kålrabi, litt løk (kan sløyfes), fenikkel og pastinakk elelr jordskokk gir også litt ekstra piff, men er ikke nødvendig.

Salt, pepper og kok videre til grønnsakene er møre og du ikke gidder å vente lengre. Serveres med flatbrød. Den er enda bedre dagen etter når du varmer den oppigjen som restemat.

SKal du være skikkelig avansert så tar du og lager små boller av medisterfarse som du har oppi de siste 15 min av koketiden. De lages enkelt med to skjeer som du dypper i kaldt vann mellom hver bolle.

Du er altså fantastisk! Men, svineknoken er fersk, usaltet, så da trenger den mindre svømmetid?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er altså fantastisk! Men, svineknoken er fersk, usaltet, så da trenger den mindre svømmetid?

Du trenger ikke vanne den ut hvis den ikke er saltet nei, så du kan ha den rett i kokegryta og bruke den som den er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Hjemme hos mor og far denne uken, så i dag lagde jeg karbonader med hjemmelaget kålstuing, hjemmelaget brun saus, poteter, stekt sopp og løk :)

Kan du komme hit og lage det til meg også, det er nemlig favorittmaten min. Særlig hvis karbisene er litt rosa inni... ååååhh det er såå godt med kålstuing. Når kommer du en tur sa du?!???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guest Gråtass

Dagens middag er også morgendagens middag, som er svært lik oppskriften Janka fikk. Bortsett fra at denne lapskausen var laget på en røkt pæreskinke som hadde ligget i fryseren i uallminnelige tider. Kokt med ett margbein og store mengder bladpersille på middels til svak varme i 3 timer i går, bladpersillen silt ut, margbeinet fikk en hund, resten var til oss. Kålrabi, sellerirot, gulerøtter, purre, rødløk, blomkål, poteter, kjøtt og seff farseboller oppi tilslutt. YUMMI!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, da blir det fårikål i morgen, inspirert av Fårikåltråden.

Dessuten kjøpte jeg liksågodt entrecote også for å lage kjøttsuppe med løksaus til en annen dag.

Fint med inspirasjonstråder!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hjemmelaget gryterett for å få brukt opp litt av det vi hadde.

Av storfekjøttdeig, en løk, en halv hvitløk, 4 tomater, resten av salsa-glasset, en boks mais, ris, litt krydder og isbergsalat ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...