Gå til innhold
Hundesonen.no

Norsk schnauzer-bouvier klubb og norsk lhasa apso klubb 5/6 februar 2011


xxx12345

Recommended Posts

Casper mangler bare to. Ja han holdt en "tale" til en av de som stilte :P Det tas seriøst, det er vel få som dobler, men det blir ikke sett som noe stort problem, og i standarden står det at det er ønskelig med alle tenner, men det er ikke disk.feil... men har da noen tanntellere, tyskerne fks. derfor stiller ikke vi i morgen.

Det er ganske normalt med tannmangel ja, på endel linjer.

Det var heller ingen som fikk null - diskvalifiserende premiegrad - for tannmangelen sin, de fikk very good. :lol:

Og at noe er normalt, er ikke det samme som at det er bra.

"Komplett tannsett ønskelig" er en uheldig formulering i en rasestandard, nettopp fordi den gir rom for å synes at det er helt greit at en hund mangler åtte tenner (som jeg ble fortalt om i dag, jeg vet ikke om den stilte, men ble fortalt om den). Hvor går grensen for ønskelig og uønsket, når det står så vagt? Når er det greit, og når blir det et problem?

Dagens dommer mente at det nå var blitt så utbredt med tannmangel, at det var et problem på rasen. Så kan en som utstiller eller oppdretter velge å se på dommeren som en "tann-nazi", eller gå i seg selv og se om det er noe en skal ta større hensyn til i avlen framover. Synes jeg.

Vi har hatt sammenlignbar situasjon i berner - hvor regelen var dårlige og løse fronter. Framfor å akseptere at rasen HAR en dårlig front, har en jobbet med det, og fått de bedre. For 15-20 år siden var det mye mer blått i bernerringen enn nå, blant annet på grunn av fronter. Rasens kvalitet har økt ved å ta til etterretning det dommer etter dommer har slått ned på og påpekt.

Et annet eksempel er st. bernhardshund, som riktignok hadde alle tennene, men de var så små at de jo mistet sin funksjonalitet og det ble tidvis vanskelig å avgjøre bittet. En dommer nullet championer og andre hunder all mass på en rasespesial på grunn av ufunksjonelt tannsett, og det satte en vekker i rasemiljøet etter hva jeg har blitt fortalt.

Jeg sier ikke dette for å uttale meg som noen ekspert på dalmatineravl, jeg sier det for å vise hvordan dommer tenker og hvordan et rasemiljø KAN velge å håndtere en dommers vurdering. Og jeg sier det for å vise hvor viktig det er med bevisst avlsfilosofi når rasestandarder blir for vage og upresise. Hvor går grensen når en må sette den selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Svar 102
  • Created
  • Siste svar

Moxy hadde en strålende debut - ble 9 mndr på torsdag - med cert og BIR!

Kjempegøy å stille lille snorkfrøken igjen - var supernervøs før det startet, men nå gleder jeg meg til i morgen!

Grattis alle andre som er fornøyde! (Jeg vet om noen som nok er veeeeldig fornøyde nå...)

Susanne

Gratulerer! Var det han du hadde med deg i stad? Jeg gikk forbi deg sammen med Emma, men jeg rakk ikke å hilse på..

Ingen bir/bim på flere av schnauzerrasene? Det er en skam... :lol:

Mjah, han var ikke superduperimponert etter dagen i dag... Men han er også veldig nøye på det meste, særlig pelsen og bevegelsene - frontene spesielt, de ble behørig kommentert. Jeg synes han gjorde mye riktig i dag, jeg, men jeg kjenner jo ikke til schnauzerne i det hele tatt, bare sånn som jeg har lest og sett fra før...

Er det noen som vet at de skal stille for Jonech i morgen? Jeg aner ikke hvilke raser vi får i ringen, så jeg er veldig spent :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, ser hva du mener. Jeg synes jo og at det begynner å bli mye å mange 4 tenner +, og det er jo ingen som mener det er ønskelig. Men en god hund blir ikke utelukket av avl pga et par manglende tenner, men som sagt tror jeg heller ikke det er mange som vil doble det. Men jeg vet ikke nok om hva oppdrettere tenker om dette til å uttale meg egentlig. Jeg synes bare det er litt kjipt å gå ut med vg pga. det, siden alt annet i kritikken var bra, like bra som et par med ck. Men, herregud, hadde da en fin dag jeg, spiller egentlig ingen rolle, certet hadde vi nok uansett ikke fått.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte Talli i dag som ble BIR i hard konkurranse med seg selv :P

Fikk en pen kritikk som jeg har lagt igjen på utstillingen. Eneste negative som jeg husker var at han syns hun bare har "tilstrekkelig bryst". Og jeg er langt i fra uenig i det.

En ekstra grattis til Tibb-Tibb og Will.i.nikkersen :lol:

Tror storparten av gruppe 1 hundene på sonen var samlet i samme ring i dag :P Grattis til alle andre fornøyde også i dag.

Og jeg har tilbrakt en dag med IKKE og fått kosemost henne litt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente dalmiscasper jeg. :banana: Så teit da, at hun satt rett der og at jeg ikke skjønte det! :P

Ja det synes jeg :P Prøvde å få øyekontakt med deg et par ganger, men jeg var så dårlig så klarte ikke å gå bort- Selv om det var bare noen meter unna, sorry! Neste gang :banana:

Lyra ble bir valp med super kritikk :P

7 Mnd vakker tispe av meget godt type og størrelse, Det helt korrekte kileformede hode med akkurat passe stopp, gode ører, god kropp og benstamme, vakker pels og farge.

Og gratulerer til alle andre og :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stilte Talli i dag som ble BIR i hard konkurranse med seg selv :P

Fikk en pen kritikk som jeg har lagt igjen på utstillingen. Eneste negative som jeg husker var at han syns hun bare har "tilstrekkelig bryst". Og jeg er langt i fra uenig i det.

En ekstra grattis til Tibb-Tibb og Will.i.nikkersen :lol:

Tror storparten av gruppe 1 hundene på sonen var samlet i samme ring i dag :P Grattis til alle andre fornøyde også i dag.

Og jeg har tilbrakt en dag med IKKE og fått kosemost henne litt :banana:

Gratulerer med fine Talli! :P

Og det var kjekt å kosemose Ikke. :banana:

Ja det synes jeg :) Prøvde å få øyekontakt med deg et par ganger, men jeg var så dårlig så klarte ikke å gå bort- Selv om det var bare noen meter unna, sorry! Neste gang :lol:

Lyra ble bir valp med super kritikk :banana:

7 Mnd vakker tispe av meget godt type og størrelse, Det helt korrekte kileformede hode med akkurat passe stopp, gode ører, god kropp og benstamme, vakker pels og farge.

Gratulerer! :banana: Ånei, teite meg! Glemte at jeg kunne se etter magen også! :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer! Var det han du hadde med deg i stad? Jeg gikk forbi deg sammen med Emma, men jeg rakk ikke å hilse på..

Tusen takk - og ja, jeg hadde kun med Moxy i dag, så da var det sikker henne jeg hadde da.

I morgen blir det litt mere "kjent" - da er det beardisvapen Penny som skal i ringen. OG Moxy, såklart..

Susanne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ny dobbelsopp :lol: Tiberten fikk det hun trengte, og dermed sitt siste norske cert, og ble BIR og senere 2BIG for Ulf Bråten! Hun kan nå smykke seg med den fine tittelrekken og navnet; N Dk Uch FinJV-09 FinV-09 NordJV-09 NordV-09 NV-10 Leading Angel's Cherish Thornapple, og det bare 2 år og 4 dager gammel :P

Grattis til alle andre som er fornøyde, og spesielt til Siri og Willy som toppa heile driden, eller hvertfall gruppa :P Lykke til i morgen alle som skal dit da! NÅ skal jeg ha mat, har ikke spist mat siden frokost klokka fem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som vet at de skal stille for Jonech i morgen? Jeg aner ikke hvilke raser vi får i ringen, så jeg er veldig spent :lol:

Eller Jochen, som han heter :P Jochen Eberhardt, eller Jochen-Joll.

(Har dømt berner i hundre år og er liksom en bernerdommer en er på fornavn med - utenom face to face).

Jeg synes bare det er litt kjipt å gå ut med vg pga. det, siden alt annet i kritikken var bra, like bra som et par med ck. Men, herregud, hadde da en fin dag jeg, spiller egentlig ingen rolle, certet hadde vi nok uansett ikke fått.

Ja, hadde bare dommerne vært i stand til å overse feilene til hundene våre, kunne vi jo blitt BIS vi også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk - og ja, jeg hadde kun med Moxy i dag, så da var det sikker henne jeg hadde da.

I morgen blir det litt mere "kjent" - da er det beardisvapen Penny som skal i ringen. OG Moxy, såklart..

Susanne

Åh, hun var sååå søt! :P Skikkelig fluffy og skikkelig happy :banana:

Emma: Ups! :P *gjenta for seg selv til i morgen: Jochen, Jochen*

Edit: Gratulerer til Caroline og Tiberten! :lol: Fikk det ikke med meg i stad da jeg traff deg, men så gøy! Hun er fin hun! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, hun var sååå søt! :P Skikkelig fluffy og skikkelig happy :lol:

Med fare for å blande meg, men Moxy er nok bare søt, ikke så veldig fluffy. Moxy er en boston terrier, men Susanne holdt i lenka på en bearded-valp da vi passerte henne. Den var også søt :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en ny dobbelsopp :lol: Tiberten fikk det hun trengte, og dermed sitt siste norske cert, og ble BIR og senere 2BIG for Ulf Bråten! Hun kan nå smykke seg med den fine tittelrekken og navnet; N Dk Uch FinJV-09 FinV-09 NordJV-09 NordV-09 NV-10 Leading Angel's Cherish Thornapple, og det bare 2 år og 4 dager gammel :P

Grattis til alle andre som er fornøyde, og spesielt til Siri og Willy som toppa heile driden, eller hvertfall gruppa :P Lykke til i morgen alle som skal dit da! NÅ skal jeg ha mat, har ikke spist mat siden frokost klokka fem.

Gratulerer så masse nok en gang, vel fortjent! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å blande meg, men Moxy er nok bare søt, ikke så veldig fluffy. Moxy er en boston terrier, men Susanne holdt i lenka på en bearded-valp da vi passerte henne. Den var også søt :P

Asså, jeg skal gå og legge meg snart, kjenner jeg, for dette blir jo bare feil :P Godt jeg har skrevet resultatene ned og har dem blått på hvitt... :lol: To clarify: SusanneL, Moxy har jeg tydeligvis ikke sett deg med, men den bearded-valpen du hadde hos deg i stad var bare helt til å smelte for :P

*tar på seg pysjen og dasser i seng :banana: *

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, mange hilste på Peggy i dag. :banana:

Pegster'n var supersøt! Hilsen Willy (og Siri :banana:).

Jeg har en ny dobbelsopp :banana: Tiberten fikk det hun trengte, og dermed sitt siste norske cert, og ble BIR og senere 2BIG for Ulf Bråten! Hun kan nå smykke seg med den fine tittelrekken og navnet; N Dk Uch FinJV-09 FinV-09 NordJV-09 NordV-09 NV-10 Leading Angel's Cherish Thornapple, og det bare 2 år og 4 dager gammel :lol:

Gratulerer sååååå mye med lille søte! Hun er verdt hver eneste tittel, hun der :lol:.

Og grattis til alle dere andre som er fornøyd også! Jeg kan vel heller ikke klage på starten på årets utstillingssesong :P. Willersen ble først BIR, før han børnet seg inn til gruppeseier i dag :P. Og ikke nok med det, men Willysønnen Billebakkens Chicko ble BIR-valp og slo også til med gruppeseier! Supermoro :P. I BIS hadde vi ikke så mye å stille opp med, så der ble vi uplassert.

Da er det bare å hvile seg i form til i morgen og håpe på like bra uttelling da også :banana:.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klin umulig å få hilst på folk man ikke kjenner jo! Kjente ikke igjen noen jeg. Løp på labbis i en sving, og fant Ingrid med Krona og Fixa ved basenji-ringen. Ellers var det bare kjente fra rr- dsg- og pinscherklubben ved sine respektive ringer.

Kovu var ganske opptatt av alle hundene rundt seg og alt oppstyret, såklart. Jeg er veeeldig spent på debuten neste helg...

Gratulerer til alle som vant i dag, og lykke til i morra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med fare for å blande meg, men Moxy er nok bare søt, ikke så veldig fluffy. Moxy er en boston terrier, men Susanne holdt i lenka på en bearded-valp da vi passerte henne. Den var også søt :lol:

Jeg ble litt bekymret et øyeblikk, hvis Moxy har blitt fluffy har hun vært for mye sammen beardiser! :P

Kjempegrattisklem til alle som er fornøyde, ingen hverken nevnt eller glemt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer så masse alle sammen! :P Spesielt til Siri og Willy med gruppeseier til både far og sønn!

Med oss gikk det så latterlig dårlig at det nesten er litt komisk :lol:

Får virkelig håpe det går litt bedre i morgen!

Høydepunktet i dag var å hilse på Ikke og Peggy! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pegster'n var supersøt! Hilsen Willy (og Siri :P).

Gratulerer sååååå mye med lille søte! Hun er verdt hver eneste tittel, hun der :banana:.

Og grattis til alle dere andre som er fornøyd også! Jeg kan vel heller ikke klage på starten på årets utstillingssesong :banana:. Willersen ble først BIR, før han børnet seg inn til gruppeseier i dag :banana:. Og ikke nok med det, men Willysønnen Billebakkens Chicko ble BIR-valp og slo også til med gruppeseier! Supermoro :lol:. I BIS hadde vi ikke så mye å stille opp med, så der ble vi uplassert.

Da er det bare å hvile seg i form til i morgen og håpe på like bra uttelling da også :P.

Gratulerer så masse med både Willy og bebis! Kjempekjekt! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eller Jochen, som han heter :lol: Jochen Eberhardt, eller Jochen-Joll.

(Har dømt berner i hundre år og er liksom en bernerdommer en er på fornavn med - utenom face to face).

Ja, hadde bare dommerne vært i stand til å overse feilene til hundene våre, kunne vi jo blitt BIS vi også :P

Hahaha ja teite dommere! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer til alle som er fornøyde, og ja, verden er bedriten noen ganger til de som ikke er like fornøyde.

Så lurer jeg på om det sitter noen der ute med en katalog som kunne sjekke hva mini bullene som var påmeldt heter. :lol: Er bare pittelitt nysgjerrig. Er liksom ikke så ofte det er noen påmeldt, og idag tror jeg det var to, eller var det imorgen? :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Arkivert

Dette emnet er nå arkivert og stengt for flere svar

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive



×
×
  • Opprett ny...